3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fast det gäller till 23:59 på söndag och kundtjänst sa att dom börjar säljas på söndag. Låter vettigt att dom säljer det mest eftertraktade paketet på sista dagen. Men det spelar ju mindre roll, får hålla koll helt enkelt. Nu står det förövrigt "slut i lager" på 3080 XC3.

Ja, när de har sådana här erbjudanden så ska ju egentligen varan vara tillgänglig under hela perioden, frågan är om de inte släpper några kort vid midnatt varje dag i veckan för att kunna säga att dom sålt dom varje dag.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Ja, när de har sådana här erbjudanden så ska ju egentligen varan vara tillgänglig under hela perioden, frågan är om de inte släpper några kort vid midnatt varje dag i veckan för att kunna säga att dom sålt dom varje dag.

Varför skulle dom vilja säga det dock? Och varför bara med 3080 kortet och inte alla andra kort? Allting tog ju ändå slut på samma dag och jag tvekar inte en sekund på att dom vet hur högt tryck det är på GPU:er.

Permalänk
Hedersmedlem

Ny "uppdatering" från Netonnet idag gällande 3080 Strix.
Tyvärr bestående i att de fortfarande inte vet något om när det kommer in, denna gång ingen ny deadline om att de ska höra av sig igen inom 5 dagar utan så fort de vet något.

Kudos för att de i alla fall hör av sig och har gjort det inom tidsramen de angett. Enormt mycket bättre än de butikerna som tagit veckor på sig med besked om att "allt var fel" eller butikerna som inte hör av sig alls.

Knas med svarsid, inlägg flyttat rätt... // My bad.
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Varför skulle dom vilja säga det dock? Och varför bara med 3080 kortet och inte alla andra kort? Allting tog ju ändå slut på samma dag och jag tvekar inte en sekund på att dom vet hur högt tryck det är på GPU:er.

För att vid kampanjer måste dom ha varor till salu under hela kampanjperioden, annars får dom Konsumentverket efter sig. Därför t.ex. ica/Willys osv aldrig lägger ut alla varor samma dag av t.ex. oxfilé utan behåller några i kylrummet för att lägga ut vid öppning dagen efter.

Kampanjvaror skall vara tillgängliga hela kampanjen, om man inte friskriver sig att det finns ett begränsat antal och kampanjen fortgår tills varorna är slut. Ser du något sådant på elgiganten för dessa? Nej, det står explicit att kampanjen gäller till 16/5. Därför kan jag närmast garantera att de släpper upp lite då och då varje dag under perioden för att kunna visa att det sålts några varje dag om någon gnäller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

För att vid kampanjer måste dom ha varor till salu under hela kampanjperioden, annars får dom Konsumentverket efter sig. Därför t.ex. ica/Willys osv aldrig lägger ut alla varor samma dag av t.ex. oxfilé utan behåller några i kylrummet för att lägga ut vid öppning dagen efter.

Kampanjvaror skall vara tillgängliga hela kampanjen, om man inte friskriver sig att det finns ett begränsat antal och kampanjen fortgår tills varorna är slut. Ser du något sådant på elgiganten för dessa? Nej, det står explicit att kampanjen gäller till 16/5. Därför kan jag närmast garantera att de släpper upp lite då och då varje dag under perioden för att kunna visa att det sålts några varje dag om någon gnäller

Intressant, det hade jag ingen aning om. Om detta är sant så måste dom släppa 3080 kort idag någon gång, och än så har inga kort släppts. Bara hålla ett järn öga på Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Förstår nog inte riktigt logiken här, menar du att de skulle få mindre problem med konsumentverket om någon försökte köpa det sent första dagen men då få höra att det är slut än de skulle få om någon kom in andra dagen på morgonen och då få höra samma sak?

Det låter inte...logiskt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår nog inte riktigt logiken här, menar du att de skulle få mindre problem med konsumentverket om någon försökte köpa det sent första dagen men då få höra att det är slut än de skulle få om någon kom in andra dagen på morgonen och då få höra samma sak?

Det låter inte...logiskt?

Att någon öht har kunnat köpa det varje dag under perioden, inte att en enskild person ska kunna köpa det när som helst under perioden.

Så har de sålt 1 varje dag mån-lör och 45st på söndag så är dom ”ok” ur Konsumentverkets synvinkel, har de däremot sålt 0 kort och inte ens haft dom tillgängliga för köp mån-lör så ser det värre ut för Konsumentverket, då skulle kampanjen bara varit på söndagen.
Så ja, fullt logiskt om man förstår hur en myndighet tänker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Att någon öht har kunnat köpa det varje dag under perioden, inte att en enskild person ska kunna köpa det när som helst under perioden.

Så har de sålt 1 varje dag mån-lör och 45st på söndag så är dom ”ok” ur Konsumentverkets synvinkel, har de däremot sålt 0 kort och inte ens haft dom tillgängliga för köp mån-lör så ser det värre ut för Konsumentverket, då skulle kampanjen bara varit på söndagen.
Så ja, fullt logiskt om man förstår hur en myndighet tänker

Återigen, för mig låter det värre att inte ha kampanjprodukter att sälja första dagen av kampanjen.

Finns det att läsa mer om att det fungerar just så här eller hur har du fått tag på informationen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Återigen, för mig låter det värre att inte ha kampanjprodukter att sälja första dagen av kampanjen.

Finns det att läsa mer om att det fungerar just så här eller hur har du fått tag på informationen?

T.ex. butikerna.org

Citat:

Huvudregeln är varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Det är företagets ansvar att göra en rimlig bedömning av efterfrågan. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort kan butiken ”sona sina synder” genom erbjuda sina kunder en likvärdig eller bättre produkt till samma pris. Handlar det om en specifik vara som har tagit slut i butiken anses det okej om du blir erbjuden att få den nästa dag eller om ett par dagar

”Det är företagets ansvar att göra en rimlig bedömning av efterfrågan” = släpp dom i små klumpar för att varan bevisligen varit tillgänglig hela kampanjen.

Nästan alla, för att inte säga alla, butiker gör så, ransonerar ur kampanjprodukter med hög efterfrågan så att de räcker hela perioden.
Det är därför man kan höra ”slut för idag, det kommer fler imorgon” på affärer, för dom har fler i lagret men lägger bara ut X antal per dag i butiken.
Sen blir det ”first come, first served” den dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick idag ett tredje mail från Netonnet angående en 3080 Strix jag beställde den 25 april och de har fortfarande inte något lev. datum.

Någon fler som beställt samma kort från NoN och har fått mail från dem?

Permalänk
Medlem

Hehe Elgiganten borde bundla sina 3080-kort med mining PSUs istället för något sunkigt 800 W som ingen kommer använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hehe Elgiganten borde bundla sina 3080-kort med mining PSUs istället för något sunkigt 800 W som ingen kommer använda

Elgiganten borde låta oss köpa paketet överhuvudtaget :].

Permalänk
Medlem

Fick just tag på ett Suprim X 3080 som NoN släppte för en 20 minuter sen. Fått kvittens på att det nu skickats
Dessvärre vill jag ju egentligen ha ett Strix kort som jag beställde därifrån för 2 månader sen som har fler hdmi uttag och som inte skickats än...

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus rog strix 4090 , quest3 vr

Permalänk
Medlem

Pratat i telefon med en från EG ang. dessa:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Och enligt honom finns det möjlighet att köpen kommer lottas ut, just som med PS5 då deras senaste släpp med Gigabyte 3080 var så överbokad. Han tipsade om att hålla öga på deras Instagram. Men inget är säkert... Som vanligt.

Tänkte jag kunde dela med mig av infon.

Permalänk
Medlem

Ångrade nyss min beställning på 3090 ftw3 ultra paketet, kommer säkert ut någon gång snart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

Fick just tag på ett Suprim X 3080 som NoN släppte för en 20 minuter sen. Fått kvittens på att det nu skickats
Dessvärre vill jag ju egentligen ha ett Strix kort som jag beställde därifrån för 2 månader sen som har fler hdmi uttag och som inte skickats än...

Spännande. Har bevakning på samtliga 3070 och 3080 kort men inte fick man något mail. Kollar varannan minut också. Bra skit.

Skrivet av terun:

Pratat i telefon med en från EG ang. dessa:

Och enligt honom finns det möjlighet att köpen kommer lottas ut, just som med PS5 då deras senaste släpp med Gigabyte 3080 var så överbokad. Han tipsade om att hålla öga på deras Instagram. Men inget är säkert... Som vanligt.

Tänkte jag kunde dela med mig av infon.

Så himla skönt att all info från Elgiganten är densamma så man vet vad man ska göra. Ena sekunden ska dom släppas till försäljning på söndag, andra sekunden vet dom inte och sen tredje sekunden så kanske dom lottas ut helt plötsligt.

Permalänk
Inaktiv

Har ett 3070 idag. nu ska man ta sig upp i näringskedjan och försöka få tag på ett 3080. =P

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

Intressant. Jag har en beställning på ett sådant kort från NoN sedan 19 april. Men orderstatus är fortfarande bara mottagen
Borde de inte beta av kön innan de skickar nya?

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga... Uppdaterade frenetiskt på Proshop kl 14 idag... Som ett antal andra dagar... Lyckades inte ens se Köp knappen...

Permalänk
Skrivet av McFluffy:

Måste bara fråga... Uppdaterade frenetiskt på Proshop kl 14 idag... Som ett antal andra dagar... Lyckades inte ens se Köp knappen...

Du är inte den enda.

Såg det nyligen och klockan var 13.55 så tänkte jag kunde testa köra lite F5 precis 14. Såg aldrig någon köp knapp jag heller.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Skrivet av McFluffy:

Samma skit för mig också. Jag testade till och med olika webbläsare, men ingen knapp visades. Sedan såldes plötsligt alla.

Visa signatur

Loading Swedish: ████████░░░░ 69%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extemporaneous:

Samma skit för mig också. Jag testade till och med olika webbläsare, men ingen knapp visades. Sedan såldes plötsligt alla.

Samma här..
Vi är nog riktigt många som försöker.. känns så hopplöst!

Permalänk
Skrivet av jojje2:

Intressant. Jag har en beställning på ett sådant kort från NoN sedan 19 april. Men orderstatus är fortfarande bara mottagen
Borde de inte beta av kön innan de skickar nya?

Har blivit lovad av NoN kundsupport att alla som lagt beställningar på kort hamnar i en kö och kommer få sina kort levererade före andra människor som lägger beställning efter. Tvivlar starkt på att de kan hålla vad de lovar dock iom att jag sett flera poster här om folk med senare datum för beställning får sina kort levererade. Har fortfarande 8990 kr jag ligger ute med där på ett vision oc 3070.

Permalänk
Medlem

kan dom inte släppa preorders för rtx 4000serien nu så man kan boka så kanske man kan få ett kort av den generation innan dom släpper rtx 5000serien 🤔😞😵

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av kajjm:

Samma här..
Vi är nog riktigt många som försöker.. känns så hopplöst!

Kanske, men jag skulle inte bli förvånad om det är bots. De försvann för snabbt. Såg någon köpknappen?

Visa signatur

Loading Swedish: ████████░░░░ 69%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correborre:

Har blivit lovad av NoN kundsupport att alla som lagt beställningar på kort hamnar i en kö och kommer få sina kort levererade före andra människor som lägger beställning efter. Tvivlar starkt på att de kan hålla vad de lovar dock iom att jag sett flera poster här om folk med senare datum för beställning får sina kort levererade. Har fortfarande 8990 kr jag ligger ute med där på ett vision oc 3070.

Jag pratade precis med NoN som påstår att ingen går före i kön och att de som lyckades lägga en beställning idag kommer att hamna längst bak i kön. Blir inte riktigt klok på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje2:

Jag pratade precis med NoN som påstår att ingen går före i kön och att de som lyckades lägga en beställning idag kommer att hamna längst bak i kön. Blir inte riktigt klok på detta.

Stämmer inte, det är ofta som folk lyckas gå före i deras "kö".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje2:

Jag höll på i 1 min med att lägga beställning med bank id och hela kittet!
När jag går in på sidan så står det ”redo att plockas” inget annat...

Pratade med supporten nu som sa att jag inte kommer få ett kort då det finns andra som är före mig i kön. Men att jag får ett kort när det kommer in i lager...

Permalänk
Medlem

Köplats Asus 3080 TUF OC Beställd 29/9 Inet

22/3 #167
10/5 #106

Sakta och osäkert går det framåt.