[Samsung S21] Får sms om missat samtal men inte fått något samtal

Permalänk
Medlem

[Samsung S21] Får sms om missat samtal men inte fått något samtal

Tidigare i år så bytte jag från min Huawei P20 Pro till en Samsung Galaxy S21 och sedan dess har jag haft problem att jag får ett sms från Telenor om missat samtal, personer har försökt att ringa men inte kommit fram.

Jag kör dual sim och det simet som jag upplever problemet främst på är mitt jobb sim som sitter i sim1 (fysiskt), privata simet ringer det inte ofta på men inte upplevt samma problem där än.

Jag har googlat lite på S21 och missat samtal men verkar inte vara som ett vanligt problem, vilket får mig att tro det är sim-läsaren till sim1 som kanske är lite dålig. Jag funderar istället för att lämna in den på reparation då smartphonen är köpt via företaget då jag är konsult så tänkte jag testa om e-sim kanske löser problemet.

Vill mest kolla om andra haft detta problemet och om de gjort något utöver det jag nämnt ovan för att lösa problemet?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Avstängd

Kan det inte vara så att nummer är blockat?

Är det samma nummer hela tiden?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

hej.
Samsung S21 har väl inte dual* sim ? Jag chansar ... Kan ha misstagit det för Extra lagring.
Utan det är e-sim som man behöver då ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

hej.
Samsung S21 har väl inte dual* sim ? Jag chansar ... Kan ha misstagit det för Extra lagring.
Utan det är e-sim som man behöver då ?

Jo, S21 har stöd för dubbla simkort men inte stöd för SD-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kan det inte vara så att nummer är blockat?

Är det samma nummer hela tiden?

Nej det är nummer som vanligtvis ringer mig, med Huaweien så var det inga problem, jag kan ringa dom utan problem när jag väl ser smset.

Skrivet av Tawen:

hej.
Samsung S21 har väl inte dual* sim ? Jag chansar ... Kan ha misstagit det för Extra lagring.
Utan det är e-sim som man behöver då ?

Den har dual-sim.

SIM Single SIM (Nano-SIM and/or eSIM) or Dual SIM (Nano-SIM and/or eSIM, dual stand-by)

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Har en Samsung Z flip och när jag får de där smsen handlar det om att mitt truecaller blockat ett samtal.
Börja med att återställa telefonen för att utesluta att det är någon app som genomför blockeringen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har en Samsung Z flip och när jag får de där smsen handlar det om att mitt truecaller blockat ett samtal.
Börja med att återställa telefonen för att utesluta att det är någon app som genomför blockeringen

Har inga sådana appar som blockar eller kollar upp nummer i min telefon, om nu inte samsung själva har något eget ihop kok.

Jag ska testa att swappa simkorten när jag kommer hem och se om jag upplever problem med jobb-simet i andra slotten, lyckas alla samtal komma fram där så kan jag anta att problemet är i sim1 läsaren.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kokefa:

Har inga sådana appar som blockar eller kollar upp nummer i min telefon, om nu inte samsung själva har något eget ihop kok.

Jag ska testa att swappa simkorten när jag kommer hem och se om jag upplever problem med jobb-simet i andra slotten, lyckas alla samtal komma fram där så kan jag anta att problemet är i sim1 läsaren.

Jag hade inget problem när jag körde dubbla sim i S21 Ultra. Hur ser inställningarna för Wifi-samtal och VoLTE ut? Det kan inte vara dålig mottagning som ställer till det?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag hade inget problem när jag körde dubbla sim i S21 Ultra. Hur ser inställningarna för Wifi-samtal och VoLTE ut? Det kan inte vara dålig mottagning som ställer till det?

Mottagningen brukar ligga på 3-4 pluppar av 4.

Wifi-samtal har varit avstängt på båda simkorten, kanske värt att slå på för sim1?

VoLTE calls Sim1 är on, network mode är auto connect på alla möjliga G'n

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Nya simkort

Jag hade liknande på en nyare telefon.
Löste det hela genom att beställa 2 nya simkort och sedan har det varit frid och fröjd sedan dess.
Kanske värt ett test?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Joakim_g:

Jag hade liknande på en nyare telefon.
Löste det hela genom att beställa 2 nya simkort och sedan har det varit frid och fröjd sedan dess.
Kanske värt ett test?

Nu när du säger det så hade jag faktiskt också problem med missade samtal för några år sedan, ett nytt simkort löste det även för mig. Jag tror att kundtjänst kunde se att det var något fel med kortet när jag ringde in dit.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kokefa:

Mottagningen brukar ligga på 3-4 pluppar av 4.

Wifi-samtal har varit avstängt på båda simkorten, kanske värt att slå på för sim1?

VoLTE calls Sim1 är on, network mode är auto connect på alla möjliga G'n

Ja, det kan absolut vara värt att testa Wifi-samtal (jag använder det hela tiden), men om du har bra mottagning är det inte säkert att det löser problemet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kokefa:

Mottagningen brukar ligga på 3-4 pluppar av 4.

Wifi-samtal har varit avstängt på båda simkorten, kanske värt att slå på för sim1?

VoLTE calls Sim1 är on, network mode är auto connect på alla möjliga G'n

Hittade du någon lösning på problemet?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hittade du någon lösning på problemet?

Jag slog på wifi-samtal vilket hjälpte att samtalen kommer fram, under arbetstid så är jag alltid ansluten mot ett nätverk också då det är arbets-simmet som krånglat.

Lösningen funkar som permanent lösning för min del, ska även någon tid längre fram byta till e-sim.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kokefa:

Jag slog på wifi-samtal vilket hjälpte att samtalen kommer fram, under arbetstid så är jag alltid ansluten mot ett nätverk också då det är arbets-simmet som krånglat.

Lösningen funkar som permanent lösning för min del, ska även någon tid längre fram byta till e-sim.

Skönt att det löste sig! Jag nästan svårt att föreställa mig hur det skulle gå att klara sig utan nu, det är en riktigt bra funktion.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Kokefa:

Jag slog på wifi-samtal vilket hjälpte att samtalen kommer fram, under arbetstid så är jag alltid ansluten mot ett nätverk också då det är arbets-simmet som krånglat.

Lösningen funkar som permanent lösning för min del, ska även någon tid längre fram byta till e-sim.

Har samma problem som TS med en S21 5G. Jobbnumret har folk svårt att nå mig på, har testat byta plats på sim 1 och 2 men problemet följde med. Privata simkortet upplever jag inga problem med. Ska testa detta med Wifi-samtal. Valde du att prioritera Wifi framför mobilnät?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG