Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ok, får leta lite. Den där i länken är nog inte rätt. Fel server tror jag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Ok, får leta lite. Den där i länken är nog inte rätt. Fel server tror jag.

Kanske denna?
https://support.hpe.com/hpesc/public/swd/detail?swItemId=MTX_...

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut 🙂👍

Servrarna uppdaterade med senaste bios 👍🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vilken dual PCIE -> M.2 adapter ska man ha?
Är det möjligt att köra nvme eller bör man köra sata med tanke på kylningen?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Japp, och de vill ha saftigt betalt för dem också. Synd att de har satt utgångspriset så högt, max 500 kr brukar default grejerna gå för.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Japp, och de vill ha saftigt betalt för dem också. Synd att de har satt utgångspriset så högt, max 500 kr brukar default grejerna gå för.

/z

Går de verkligen för så lågt som 500 kr? Den undre startade på 1 kr och innehåller visserligen två diskar men de diskarna skulle jag räkna som värdelösa.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Går de verkligen för så lågt som 500 kr? Den undre startade på 1 kr och innehåller visserligen två diskar men de diskarna skulle jag räkna som värdelösa.

De som är helt standard brukar gå ganska lågt nu. De som är uppgraderade med 1265L och max minne så kanske de klättar upp runt1000 kr. Fina men de är inte precis nya längre...

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Avstängd

Tyvärr har min Gen8 fått en korrupt nand-flash-minne som Intelligent Provisioning behöver (dvs kan inte konfa hårddiskar/raid osv)
Så det ser ut att bara slänga burken, synd det, för det vad skönt med ILO och slippa behöva släpa fram en dammig skärm och tangentbord när saker skiter sig.

Permalänk

Finns en ny Firmware - Lights-Out Management nu V2.78.
https://support.hpe.com/hpesc/public/km/product/5390291/Produ...

Permalänk
Medlem

Beställde en xeon-cpu till en av mina gen8 från ebay. Den ligger nu i storbritanien "in customs" med texten: Damaged, due to packaging problems..Surt som fan. Bara en slump att jag sökte på tracking-idt, undrar när dom ska meddela mig vad som hänt med mitt betalda paket..

Så här står.det, mer specifikt:

In Customs-Your item has been presented to Customs on 2021-05-11 for assessment. More information will be available once the assessment is complete.

In Transit-Arrival at Inward Office of Exchange Damaged Due To Packing Problem

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

De som är helt standard brukar gå ganska lågt nu. De som är uppgraderade med 1265L och max minne så kanske de klättar upp runt1000 kr. Fina men de är inte precis nya längre...

/z

Spekulerar på önskat pris för Traderas avslutade auktioner tyvärr säger annat:
https://www.tradera.com/search?q=microserver&itemStatus=Ended

Billigast har gått på 1500 kr och då är det fel på ILO.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Spekulerar på önskat pris för Traderas avslutade auktioner tyvärr säger annat:
https://www.tradera.com/search?q=microserver&itemStatus=Ended

Billigast har gått på 1500 kr och då är det fel på ILO.

Det kanske har blivit brist på dem nyligen? Jag har sett både här och på blocket i prisområdet som jag indikerade under hösten i alla fall. Helt obegripligt att lägga 3000 kr på över 5 år gamla grejer som kostade 1700 kr nya.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det kanske har blivit brist på dem nyligen? Jag har sett både här och på blocket i prisområdet som jag indikerade under hösten i alla fall. Helt obegripligt att lägga 3000 kr på över 5 år gamla grejer som kostade 1700 kr nya.

Mvh
z

Det håller jag med om. Min kostade just 1700kr. Skulle inte heller betala mer än max 1000kr för en idag, om ens det.
Kanske lika bygga ihop en ny customserver och sälja iväg den man har om priserna är så här.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Undrar vad jag skulle kunna få för min Gen8, där man troligen måste byta moderkortet (fuckad ilo firmware eller nåt nand-flash-problem)
Standard med 16GB ram

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag kör Unraid på min Gen 8'a vilken är den rekomenderade kylning funktion på den? Nu står den på OS kontrollerad. Har en i3'a i den med 16 GB ram och 4 diskar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

Jag kör Unraid på min Gen 8'a vilken är den rekomenderade kylning funktion på den? Nu står den på OS kontrollerad. Har en i3'a i den med 16 GB ram och 4 diskar.

Vilka I3:or funkar i denna? Min beställda Xeon-processor verkar ha hanterats illa i posten och gått sönder, den har även fastnat i Storbritanien, så jag har inget hopp att få den i ok skick.

Börjar bli lite svårt att få tag på processorer till denna, men en i3:a kanske är enklare att få tag på?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vilka I3:or funkar i denna? Min beställda Xeon-processor verkar ha hanterats illa i posten och gått sönder, den har även fastnat i Storbritanien, så jag har inget hopp att få den i ok skick.

Börjar bli lite svårt att få tag på processorer till denna, men en i3:a kanske är enklare att få tag på?

Jag har i3-3220T passivt kyld i ett par år nu.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/65694/in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vilka I3:or funkar i denna? Min beställda Xeon-processor verkar ha hanterats illa i posten och gått sönder, den har även fastnat i Storbritanien, så jag har inget hopp att få den i ok skick.

Börjar bli lite svårt att få tag på processorer till denna, men en i3:a kanske är enklare att få tag på?

Skrivet av hultron:

Jag har kört en i3-3220 (ej T) med orginalkylaren sedan 2017 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vilka I3:or funkar i denna? Min beställda Xeon-processor verkar ha hanterats illa i posten och gått sönder, den har även fastnat i Storbritanien, så jag har inget hopp att få den i ok skick.

Börjar bli lite svårt att få tag på processorer till denna, men en i3:a kanske är enklare att få tag på?

Lite sent in i matchen kanske - såg din fråga när jag skulle kolla om någon postat om iLO 2.78 i tråden - men kör hursomhelst en i5-3470T med stockkylaren i min Microserver. Betydligt vassare än de lågenergiversioner av i3 som är aktuella om man vill hålla sig inom TDP-rekommendationen, och kostade åtminstone då bara några hundringar att ebaya hem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lite sent in i matchen kanske - såg din fråga när jag skulle kolla om någon postat om iLO 2.78 i tråden - men kör hursomhelst en i5-3470T med stockkylaren i min Microserver. Betydligt vassare än de lågenergiversioner av i3 som är aktuella om man vill hålla sig inom TDP-rekommendationen, och kostade åtminstone då bara några hundringar att ebaya hem.

Tack! Får spana och kolla om jag kan få hem en.
Mjo de i3:or jag hittade hade bara dual core och jag behöver lite fler kärnor. 🙂

Edit: i5:an hade visst också dubbla kärnor 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tack! Får spana och kolla om jag kan få hem en.
Mjo de i3:or jag hittade hade bara dual core och jag behöver lite fler kärnor. 🙂

Edit: i5:an hade visst också dubbla kärnor 😄

Ah, ja, det borde jag förstås ha informerat om, de flesta sätter ju av förståeliga skäl likhetstecken mellan i5 och fyrkärnigt. Just denna modell är typ som en i3 med virtualiseringsstöd, högre klockfrekvens, och "turbo" ovanpå det. Eller om du vill vända på det, som en lågenergi-Xeon med mindre cache. Skulle tippa på att det faktiskt rör sig om binnade lågenergi-Xeons, därav det inofficiella ECC-stödet osv

Behöver du fler kärnor är det en Xeon som gäller, det går inte att runda. E3-1265L v2 är väl vassaste möjliga alternativ om man inte vill stoppa i en i mitt tycke alldeles för strömhungrig standardmodell. Värme går förvisso alltid att kyla bort, men Microserverns klena nätagg på 200W - eller bara 150W om du köpte servern nära release - är ytterligare en grej som är svår att runda. Det blir för mycket last för det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Finns det nån värde i en Gen 8 med pajj/korrupt ilo/bios eller vad det problemet jag har?
(Kan inte ändra hd-konfig i nån bios-meny, webbsidan visar bios/fw korruption eller nåt sådant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Finns det nån värde i en Gen 8 med pajj/korrupt ilo/bios eller vad det problemet jag har?
(Kan inte ändra hd-konfig i nån bios-meny, webbsidan visar bios/fw korruption eller nåt sådant)

Gissar förstås bara, men jag hade inte velat betala för hårdvara med ospecifierat fel det är oklart om man kan få fungerande igen. Om det nu är hårdvaran, så är det förmodligen en hel del meck med att hitta ersättningschip. En fullt fungerande MS Gen8 är inte jättedyr heller.

Har du testat att flasha om BIOS och reseta inställningarna? Plocka hem senaste BIOS-installern och packa upp den. Kör inte installern. iLO -> Administration -> Firmware. Tryck Browse-knappen. Leta upp Cpqj0613.684 bland filerna du packade upp, och flasha den. Boota om, gå in i BIOS setup, reseta alla inställningar, starta om, gå in i setup igen och se om du kan göra nå inställningar. Kolla också om iLO klagar fortfarande.

Vad händer om du försöker boota den redundanta BIOS-kopian i övrigt? iLO -> Diagnostics. Fältet "Redundant ROM Support". Tryck på "Swap ROM"-knappen, och starta om servern.

Edit: det kan vara så att det alltid är backupkopian av BIOS som flashas, och att servern automatiskt swappar efteråt. Minns inte riktigt. Dvs. det kan vara vettigt att flasha BIOS två gånger med omstart mellan, så den korrupta versionen inte bara swappas bort och du luras att tro att det fixat problemet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Gissar förstås bara, men jag hade inte velat betala för hårdvara med ospecifierat fel det är oklart om man kan få fungerande igen. Om det nu är hårdvaran, så är det förmodligen en hel del meck med att hitta ersättningschip. En fullt fungerande MS Gen8 är inte jättedyr heller.

Har du testat att flasha om BIOS och reseta inställningarna? Plocka hem senaste BIOS-installern och packa upp den. Kör inte installern. iLO -> Administration -> Firmware. Tryck Browse-knappen. Leta upp Cpqj0613.684 bland filerna du packade upp, och flasha den. Boota om, gå in i BIOS setup, reseta alla inställningar, starta om, gå in i setup igen och se om du kan göra nå inställningar. Kolla också om iLO klagar fortfarande.

Vad händer om du försöker boota den redundanta BIOS-kopian i övrigt? iLO -> Diagnostics. Fältet "Redundant ROM Support". Tryck på "Swap ROM"-knappen, och starta om servern.

Edit: det kan vara så att det alltid är backupkopian av BIOS som flashas, och att servern automatiskt swappar efteråt. Minns inte riktigt. Dvs. det kan vara vettigt att flasha BIOS två gånger med omstart mellan, så den korrupta versionen inte bara swappas bort och du luras att tro att det fixat problemet.

Hundra gånger, och det är inte bios-bioset, utan ilo/hårddisk-grejen. står korrupt helatiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Hundra gånger, och det är inte bios-bioset, utan ilo/hårddisk-grejen. står korrupt helatiden

https://i.imgur.com/Zp0l7bs.png

Permalänk
Medlem

Vad har du för version av iLO? Läste om ett liknande problem för ett tag sedan där det ibland kunde hjälpa att formatera den lagringsytan.

https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docId=a000486...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Vad har du för version av iLO? Läste om ett liknande problem för ett tag sedan där det ibland kunde hjälpa att formatera den lagringsytan.

https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docId=a000486...

2.10 är den sista jag provade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

2.10 är den sista jag provade.

OK, hade det varit min hade jag nog provat att gå till 2.78 och sedan köra igenom omformateringsprocessen. Men jag vet inte, kanske bättre att fråga på https://community.hpe.com/t5/Servers-and-Operating-Systems/ct...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

OK, hade det varit min hade jag nog provat att gå till 2.78 och sedan köra igenom omformateringsprocessen. Men jag vet inte, kanske bättre att fråga på https://community.hpe.com/t5/Servers-and-Operating-Systems/ct...

2.77 senaste som fanns när jag testade. 2.10 måste varit nån annan firmware nu när jag kollade och misstog den för ilo's, men den har 2.77.