Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Varför inte boota grub/lilo/plop från interna USB-porten och sen dra igång operativet från annan plats?

Verkar lovande! Testade lite snabbt på en gammal laptop (ubuntu servers installation):

Dold text

UPDATE! Great success!

Blev boot från SD-slotten. Docker och portainer uppe och rullar.
Inte kopplat in några hdd's än, ville inte att dom skulle störa installationen.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på senaste BIOS till denna server? Jag har 3 servrar och den med senast firmware är 04/04/2019.. Den är nyare än vad jag kan hitta här i tråden som är från 2018, verkar det som.
Dock har jag en server som har en väldigt mycket äldre bios; från 2014..
Skulle behöva uppdatera den servern, men verkar inte ha kvar bioset från 2019..
Finns det nyare eller är det från 2019 som är mest aktuell? Var kan jag i såfall hitta senaste BIOS?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Någon som sitter på senaste BIOS till denna server? Jag har 3 servrar och den med senast firmware är 04/04/2019.. Den är nyare än vad jag kan hitta här i tråden som är från 2018, verkar det som.
Dock har jag en server som har en väldigt mycket äldre bios; från 2014..
Skulle behöva uppdatera den servern, men verkar inte ha kvar bioset från 2019..
Finns det nyare eller är det från 2019 som är mest aktuell? Var kan jag i såfall hitta senaste BIOS?

https://support.hpe.com/connect/s/search?language=en_US#q=hp%...

t.ex. https://support.hpe.com/hpesc/public/swd/detail?swItemId=MTX_... (lämplig om du uppdaterar genom iLO eftersom det bara är att extrahera)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tackar! Hittade tidigare i tråden här också (som jag dessutom kommenterat hade kommenterat ).
Verkar som 2019-04-04 är senaste bios. Så kör in det på sista servern som inte är uppdaterad ännu.
ILO har jag senaste på alla servrar vad jag kan se.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har två maskiner som kört i ett par år. Båda har Ubuntu 20.04 och kör mjukvaru-RAID1, den ena med 8TB och den andra med 10TB-diskar. För ett tag sedan noterade jag att den ena(med 8TB) hade problem med en av diskarna. Tänkte inte så mycket på det då eftersom jag ändå tänkt byta till större diskar och ZFS.

Köpte två 14TB My Book och efter att de klarat SMART-tester och badblocks la jag dem på hyllan för att få tid att göra bytet. Började i helgen och slänger in en ny ssd med Ubuntu 22.04 beta men strax efter börjar det bli konstigt. Först får jag ett lite gnisslande ljud som kommer igår samt ibland ett ljud som kan liknas vid det man får om man släpper en fjäder.
Jag kan kopiera ungefär 200GB större(>300MB) filer till min nya zfs-pool, men när jag börjar lägga till även mindre filer får jag massor av skriv och läsfel.

Blev orolig för att ha lyckats skada diskarna när jag bytte ut dem men provade precis att köra dem i min andra server. Noterade direkt att ljudet inte var kvar. Håller just nu på att prova kopiera filer till den och har ännu inte fått några felmeddelanden. Tar dock nog ett tag innan kopieringen är klar.

Funderar på om det kan vara hårddiskkontrollern som bråkar? Men varken iLO eller Ubuntu verkade ge några andra indikationer förutom diskarna.

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt min Gen8 under ett par år nu bestämde jag mig för att uppgradera den med mer RAM och bättre processor. Sökte här samt bland andra forum och hittade ett par som bekräftat att Samsungs "M391B1G73QH0-YK0" 8GB dual-rank RAM skulle vara kompatibla. Efter lite sökning hittade jag de samt några andra med nästan identiska modellnummer "M391B1G73QH0-YK0Q" där "M391B1G73QH0-YK0Q" visade sig vara lite billigare (och var nedsatta i pris vid inköpstiden), men verkar inte som någon rapporterat in kompabiliteten med Gen8. Men jag tog chansen och slog till med 2st och blev positivt överraskad när maskinen startade och kände igen 16GB i BIOS samt i OS.

Nu väntar jag på mitt E3-1265L v2 som borde dyka inom en månad... kommer dock köras med original kylflänsen så vi får se hur det går (kör dock inget så värst krävande så borde inte bli kokhett).

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Skrivet av darkonyx:

Nu väntar jag på mitt E3-1265L v2 som borde dyka inom en månad... kommer dock köras med original kylflänsen så vi får se hur det går (kör dock inget så värst krävande så borde inte bli kokhett).

Har haft den processorn i en av mina i ett par år utan några bekymmer.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Låter den inte mycket? Jag köpte själv hem en 1U server och fattade inte att den skulle låta så jävla mycket Det var till en Arma 3 server

Det blev att göra sig av med den direkt. Ser ju riktigt nice ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krypzec:

Låter den inte mycket? Jag köpte själv hem en 1U server och fattade inte att den skulle låta så jävla mycket Det var till en Arma 3 server

Det blev att göra sig av med den direkt. Ser ju riktigt nice ut

MS Gen 8? Det finns tre olika fläktprofiler om jag inte missminner mig. Den högsta låter rätt illa, inget du vill köra om du ska befinna dig i samma rum. Mellanprofilen hör du, men det är knappast något problem om du inte sitter direkt bredvid servern. Har du den undanstuvad i en garderob eller något i samma rum hör du den inte. Den lägsta är knappt hörbar, i sådana fall låter de moderna mekaniska hårddiskar jag förmodar du tänkt ha i servern mer.

Kör du en processor med ~35W TDP och har servern på en hyfsat välventilerad plats räcker den lägsta profilen utmärkt för att ge både processor och hårddiskar adekvat kylning.

Vill också minnas att man kan lämna över fläktkontrollen till OS/mjukvara, och då bör man kunna ställa in det hur man vill.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Nån som testat ssd adaptrar typ dessa https://www.aliexpress.com/item/32496216107.html eller https://www.amazon.se/Sabrent-SATA-h%C3%A5rddisk-station%C3%A... i hp:s diskslädar?

Tänkte konvertera microservern till ljudlöst läge och ha den framme

(beskrivningarna påstår ju så klart att de passar till varenda datorlåda och varenda ssd på hela jorden, men så länge har man ju varit med så man vet att det sällan är sant )

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Nån som testat ssd adaptrar typ dessa https://www.aliexpress.com/item/32496216107.html eller https://www.amazon.se/Sabrent-SATA-h%C3%A5rddisk-station%C3%A... i hp:s diskslädar?

Tänkte konvertera microservern till ljudlöst läge och ha den framme

(beskrivningarna påstår ju så klart att de passar till varenda datorlåda och varenda ssd på hela jorden, men så länge har man ju varit med så man vet att det sällan är sant )

Ser ingen anledning till att krångla med adaptrar som har förlängning av kontakterna, köp en där portarna sitter rätt från början, t.ex https://www.webhallen.com/se/product/252313-Deltaco-montering...
Har själv använt den som Corsair skickade med sina diskar ett tag, funkar utan problem.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Ser ingen anledning till att krångla med adaptrar som har förlängning av kontakterna, köp en där portarna sitter rätt från början, t.ex https://www.webhallen.com/se/product/252313-Deltaco-montering...
Har själv använt den som Corsair skickade med sina diskar ett tag, funkar utan problem.

Problemet med den typen är att de inte funkar i chassin med fasta bakplan eftersom disken kommer ett par centimeter för långt fram, och eftersom de normalt placerar 2.5":an centrerat är även kontakterna förskjutna i sidled en bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Problemet med den typen är att de inte funkar i chassin med fasta bakplan eftersom disken kommer ett par centimeter för långt fram, och eftersom de normalt placerar 2.5":an centrerat är även kontakterna förskjutna i sidled en bit.

Då har jag haft tur med de jag fått tag på helt enkelt, inga problem med förskjutningar där

Permalänk
Medlem

Jag har dessa i mina gen8 maskiner, funkar klockrent och passar fin fint då det är en 3.5", bara skjuta in SSD och köra.

ICY Dock Light Weight Open Air 2.5” to 3.5” SAS / SATA (22pin) HDD & SSD Converter / Mounting Kit
for Internal 3.5" Drive Bay

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Jo lite för korta är de allt ;).

Men det är klart att det finns andra som är längre och som inte centrerar disken.

Izy box:en ser nice ut, speciellt att man kan trycka in ssd:n utan att behöva skruva, men 300 pengar för varje hade jag gärna sluppit Dessutom ser jag gärna en i metall så att värmen lättare sprids. Inte lika stort behov med ssd, jag vet. Men lite värme producerar även de.

Jag ska nog ta och beställa några från herr Chang i Kinna och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Jo lite för korta är de allt ;).
https://i.imgur.com/JDZ7X3W.png

Men det är klart att det finns andra som är längre och som inte centrerar disken.

Izy box:en ser nice ut, speciellt att man kan trycka in ssd:n utan att behöva skruva, men 300 pengar för varje hade jag gärna sluppit Dessutom ser jag gärna en i metall så att värmen lättare sprids. Inte lika stort behov med ssd, jag vet. Men lite värme producerar även de.

Jag ska nog ta och beställa några från herr Chang i Kinna och testa.

Köpte mina hos Amazon. 2-pack för lite över 300 kr, inte så farligt faktiskt.

Icy Dock Ezconvert

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Köpte mina hos Amazon. 2-pack för lite över 300 kr, inte så farligt faktiskt.

Icy Dock Ezconvert

aah, såg inte att amazon's var två-pack, såg bara att priset var ungefär samma som alla andra siter.
Det gör ju faktiskt lite skillnad, kanske skulle ta och köpa ett sånt paket också.

Permalänk
Medlem

Tjena, jag kör nu 3st 3tb diskar och en 512gb SSD på en HP ProLiant MicroServer G7 N54L.
Om jag skulle köpa en gen8 och flytta över allt, skulle det gå utan problem? Utan att förlora data och allt jag lagt ner tid på att konfigurera. Jag kör unraid på den

Permalänk
Medlem

Sådär ja, då har ena servern uppgraderats med en Xeon e3-1260L 👍🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Tjena, jag kör nu 3st 3tb diskar och en 512gb SSD på en HP ProLiant MicroServer G7 N54L.
Om jag skulle köpa en gen8 och flytta över allt, skulle det gå utan problem? Utan att förlora data och allt jag lagt ner tid på att konfigurera. Jag kör unraid på den

Ja, det är bara att flytta diskarna och usb-minnet, jag gjorde just samma flytt. Ta gärna en backup på usb-minnet för säkerhets skull.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Nån som testat ssd adaptrar typ dessa https://www.aliexpress.com/item/32496216107.html eller https://www.amazon.se/Sabrent-SATA-h%C3%A5rddisk-station%C3%A... i hp:s diskslädar?

Tänkte konvertera microservern till ljudlöst läge och ha den framme

(beskrivningarna påstår ju så klart att de passar till varenda datorlåda och varenda ssd på hela jorden, men så länge har man ju varit med så man vet att det sällan är sant )

Jag skrev ut egna hållare på 3D-skrivaren, funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande intresse för en sån här så jag en komplett med Xeon E3-1265L v2 som jag skulle kunna lägga upp på markanden?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Nu dags att damma av min oanvända (för mig) gen8 server

är det någon som kör en 2.5Gbps Network Card och kan rekommendera ett som fungerar med truenas

/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Nu dags att damma av min oanvända (för mig) gen8 server

är det någon som kör en 2.5Gbps Network Card och kan rekommendera ett som fungerar med truenas

/h

jag kör ett nic med intel i225-v chipset och det fungerade direkt utan extra drivrutiner. Det jag köpte är för tillfället slut på amazon dock: https://www.amazon.se/gp/product/B09NZYHXD6/

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av att köpa gen8 från staterna eller UK genom t.ex. ebay. Verkar finnas många där. Men kanske blir väldigt dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0s7:

Är det någon som har erfarenhet av att köpa gen8 från staterna eller UK genom t.ex. ebay. Verkar finnas många där. Men kanske blir väldigt dyrt?

Tänk på att när du köper från usa / uk så åker man på moms på både varan samt frakten vilket resulterar i att varan ofta blir väldigt dyr. En dator som går för typ £150 kan ofta sluta på bortåt 4000kr när frakten och moms är pålagt. Det medför att det ofta är bättre att vänta på en begagnad på typ tradera

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Tänk på att när du köper från usa / uk så åker man på moms på både varan samt frakten vilket resulterar i att varan ofta blir väldigt dyr. En dator som går för typ £150 kan ofta sluta på bortåt 4000kr när frakten och moms är pålagt. Det medför att det ofta är bättre att vänta på en begagnad på typ tradera

Ja, det var lite det jag misstänker att det kan bli väldigt dyrt. Bara att sitta och vänta då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0s7:

Ja, det var lite det jag misstänker att det kan bli väldigt dyrt. Bara att sitta och vänta då...

Jag la ut en köpesannons här för några veckor sedan och fick svar inom ett dygn. Säljaren hade länge tänkt göra sig av med den och min annons var sparken i baken som behövdes. Det sagt så dyker de upp på Tradera då och då också, jag hade span på ett par olika som jag tyckte blev lite för dyra.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0s7:

Ja, det var lite det jag misstänker att det kan bli väldigt dyrt. Bara att sitta och vänta då...

Såg att där ligger en ute på Tradera nu.
E3-1270 v2, 16GB, kylaren ersatt med en Akasa K25, inga diskar.

Finns nog risk för att 1270:n går rätt varmt dock, även med K25:an.
Jag hade en 1280 v2 + K25 i min en gång, men tyckte den gick lite för varmt under maxbelastning (varmaste kärnan nådde 87C efter 10 min OCCT).

Finns annars E3-1260L (4c/8t 45W) på Aliexpress för 200kr inkl. moms och frakt.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3