Nvidia Geforce RTX 3000-serien får strypt mining-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3000-serien får strypt mining-prestanda

Med undantag för det svindyra flaggskeppet Geforce RTX 3090 halveras prestandan vid brytning av kryptovalutan Ethereum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Underbara nyheter. Som chipmusik i mina öron ❤️

Dock hade det varit roligare om de inte märkte om korten, och inte talade om när de börjar med begränsningen. Så att miners I förväg höll sig borta från hårdvara som är menade för gamers och kreatörer, men man kan inte få allt det hade bara gjort något trevligt ännu trevligare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Suck, ytterligare segmentering av en alltför segmenterad marknad.

Permalänk
Medlem

Så nu behöver miners köpa dubbelt så många kort...

Permalänk
Medlem

Jag antar att det kommer påverka värdet. Både inköpspriser och andrahandsvärdet, är det också strypt/halverat?

Permalänk
Medlem

Gissar på att prof. miners kommer låsa upp korten relativt snabbt. Enda nackdelen är då för konsumenter som inte kan dra in några extra kronor när man inte använder datorn.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag tycker att dess artificiella begränsningar som läggs på i efterhand är ett otyg och ren idioti. Jag håller förövrigt inte själv på med Mining.

Permalänk
Medlem

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Så nu behöver miners köpa dubbelt så många kort...

Tror du det blir så? De behöver ju i I så fall dubbelt så mycket plats och det tar dubbelt så lång tid innan investeringen lönar sig så det känns bökigt.

Å andra sidan, om de nu gör det så kanske korten åtminstonne har ett andrahandsvärde då de bara kan köras för halv maskin. Så...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Dom fiskar bara gratis PR, Om dom nu vill att korten inte ska köpas av miners varför inte sätta spärren till Zero Hash Rate? Varför 50%? Förstår inte.

Permalänk
Medlem

En fråga till någon som är mer insatt än mig är:
Vad händer med de som redan beställt och väntar på 3080 kort beställda i september och framåt, vilken variant av kort får man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Så nu behöver miners köpa dubbelt så många kort...

Skrivet av Jackss:

Dom fiskar bara gratis PR, Om dom nu vill att korten inte ska köpas av miners varför inte sätta spärren till Zero Hash Rate? Varför 50%? Förstår inte.

Question, meet answer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Eller så tar de bort beställningarna som gjordes i höstas eftersom de nya korten är en helt ny produkt. Smidigt sätt att bli av med alla köer.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Kan ej juridiken kring detta, men du kan ju alltid göra en avbeställning och få pengarna tillbaka. Om det nu inte är så att det kommer finnas både kort med full och kort med halverad hash rate parallellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Dom fiskar bara gratis PR, Om dom nu vill att korten inte ska köpas av miners varför inte sätta spärren till Zero Hash Rate? Varför 50%? Förstår inte.

Och varför bara Etherum? För min del fick de gärna låsa dörren och kasta bort nyckeln för all typ av brytning. Men att de i alla fall gör något är oerhört värdefullt. nvidia har med rätta fått sina slängar av sleven av mig genom åren, med all rätt. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra uppfattning när ett företag gör något som jag tycker är riktigt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Eller så tar de bort beställningarna som gjordes i höstas eftersom de nya korten är en helt ny produkt. Smidigt sätt att bli av med alla köer.

Fast vad skulle återförsäljare tjäna på att ta bort köerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag tycker att dess artificiella begränsningar som läggs på i efterhand är ett otyg och ren idioti. Jag håller förövrigt inte själv på med Mining.

Fast det hindrar inga gamla kort. De stryper bara nya och miners hänvisas till CMP. Jag förstår helt klart argumentet att man ska få göra vad man vill med sitt kort. Tyvärr är miners en pest som förstör för gamers i dagens samhälle och får jag välja en sida så väljer jag gamers.

Att "det är bara producera mera kort" som många säger är bara inte helt verklighetsförankrat. I så fall hade vi inte haft en global brist på kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Underbara nyheter. Som chipmusik i mina öron ❤️

Dock hade det varit roligare om de inte märkte om korten, och inte talade om när de börjar med begränsningen. Så att miners I förväg höll sig borta från hårdvara som är menade för gamers och kreatörer, men man kan inte få allt det hade bara gjort något trevligt ännu trevligare.

Det hade varit ett ännu dummare drag, miners hade bara utnyttjat sin lagstadgade ångerrätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

3000S som har strypt mining prestanda har texten "Lite Hash Rate" eller förkortningen "LHR" både i produktnamnet och på förpackningen. Du har antagligen köpt ett kort utan "LHR" i produktnamnet. Läs artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Tror inte det är lagligt, men distributören och återförsäljaren kommer väl bara hänvisa alla som har beställt att produkten har utgått och att dom kan erbjuda ett så kallat LHR-kort som ersättning. Självklart har man rätten att tacka nej till detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Är ganska säker på att Nvidia inte "stödjer" mining på RTX kort officiellt, så det står i garantiavtal att gör man det så används kortet utanför spec etc. Så de har sedan innan fastställt att produkten inte duger/är ämnad för att användas på det sättet och låser nu bara ner funktionen. Tror inte de hade gjort så om det skulle bli några problem juridiskt annars.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Underbara nyheter. Som chipmusik i mina öron ❤️

Dock hade det varit roligare om de inte märkte om korten, och inte talade om när de börjar med begränsningen. Så att miners I förväg höll sig borta från hårdvara som är menade för gamers och kreatörer, men man kan inte få allt det hade bara gjort något trevligt ännu trevligare.

Old news men: https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-cryptocurrency-mining...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Lorault:

3000S som har strypt mining prestanda har texten "Lite Hash Rate" eller förkortningen "LHR" både i produktnamnet och på förpackningen. Du har antagligen köpt ett kort utan "LHR" i produktnamnet. Läs artikeln.

Framgår inte i artikeln ifall förbeställningar blir LHR. Oavsett kan man säkert avbeställa köpet eller utnyttja sin ångerrätt.

Permalänk
Medlem

Är väl inte mer än lite marknadsföring. Så länge kortet bokstavligen inte brinner upp vid brytning av valuta så kommer det hittas vägar runt.

Permalänk
Snusfri

Helt åt väggarna vidrigt.

Inget annat än virtue signaling för att glädja den väldigt vokala lilla massan som tror sig ha större rättighet till ett grafikkort.

Att denna vokala minoritet sedan använder genomskinliga påståenden om miljö är inget annat än kräkframkallande.

Vad jag som köpt ett grafikkort använder det till har ingen med att göra, om jag väljer att minea eth, spela eller rendera är min ensak.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Märks tydligt att Nvidia gör detta för att verka "kämpa mot miners" utåt.

Ta ner hashraten till 0% och alla krypto om ni är seriösa med detta.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Fast vad skulle återförsäljare tjäna på att ta bort köerna?

Priserna är ju bra mycket högre idag än i höstas och de säljer ju slut på mindre än en minut även att priserna i stort sett är fördubblade.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Framgår inte i artikeln ifall förbeställningar blir LHR. Oavsett kan man säkert avbeställa köpet eller utnyttja sin ångerrätt.

"The identifier will be in retail product listings and on the box". LHR-korten är alltså separata modeller, så man bör inte få ett LHR-kort om man inte beställt ett sånt.

Permalänk
Medlem

Trist att se att detta bara gäller ETH, enbart PR-spel och ingen substans igen därmed.
Det faktum att de lyckats dröja med detta så länge att det nu i slutändan enbart kommer påverka kort som släpps ca en månad innan EIP-1559 säger allt för mig- ETH per Mh/s kommer gå ner kraftigt i Juli och jag skulle inte bli förvånad om de många miners går över till något annat, och då de bara begränsat just ethash så finns det ingen som hindrar att mina något annat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tror inte detta kommer ha den effekt Nvidia vill. Miners kommer komma runt spärren, eller så köper de fler kort.
De drabbar väl mest de som vill mina lite på sidan.