Om du ska ha nått att lyssna på brukar basreflex bli bäst i de flesta fall för slutna lådor blir oftast ohanterligt stora om de ska bli bra. Övriga lådtyper låter i regel inte lika bra så de går bort men en del bygger ju inte för att det ska låta bra utan jagar ljudtryck, personligen så tycker jag det är ganska ointressant att kunna spela starkare än det man kan lyssna på utan att bli skadad och sådana byggen blir mer rena tävlingsredskap i mina ögon. De högtalare som låter bäst är samma som låter bäst inom hemma hifi, det är ingen skillnad på det bara för att det ska monteras i en bil utan det enda som hänt är att det numera finns mycket fler billiga stora slutsteg eftersom många inte bygger bra lådor utan för små och använder effekt för att kompensera, det funkar för att spela starkt men det låter oftast inte lika bra som att bygga större med vettigare element, högre verkningsgrad och mindre effektbehov.
Samma som förr asså... Basreflex i olika ordningens versioner samt olika typer av isobarik lådor var poppis på min tid.
Jag körde basreflex för finljud då jag aldrig var inne på db-dragracing som kompisarna tävla i.
Idag har jag en originalsterio på 4x25w med bilens original impande va? hahahaha
Ang din fråga om vad folk kör med idag så är det väldigt olika, men BassFace är väll på ingång, även Deaf Bounce.
Men det låter som du satsar på SPL och inte SQ, eller vill du köra en blandning av det och hamna inom SQL? Tänk även på att dörrarna måste byggas om bra mkt för att faktiskt få det att låta bra i dom.
Märken jag inte ens har hört talas om.
Jag körde DLS monoblock och MDS steg o MDS högtalare Som sagt... evigheter sedan
Idag kör jag bilens original system.. Ingen risk för hörselskador där inte... mer än distande ljud över 60% volym. hahahaha