Driva ett bygge på 10000w i bil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om du ska ha nått att lyssna på brukar basreflex bli bäst i de flesta fall för slutna lådor blir oftast ohanterligt stora om de ska bli bra. Övriga lådtyper låter i regel inte lika bra så de går bort men en del bygger ju inte för att det ska låta bra utan jagar ljudtryck, personligen så tycker jag det är ganska ointressant att kunna spela starkare än det man kan lyssna på utan att bli skadad och sådana byggen blir mer rena tävlingsredskap i mina ögon. De högtalare som låter bäst är samma som låter bäst inom hemma hifi, det är ingen skillnad på det bara för att det ska monteras i en bil utan det enda som hänt är att det numera finns mycket fler billiga stora slutsteg eftersom många inte bygger bra lådor utan för små och använder effekt för att kompensera, det funkar för att spela starkt men det låter oftast inte lika bra som att bygga större med vettigare element, högre verkningsgrad och mindre effektbehov.

Samma som förr asså... Basreflex i olika ordningens versioner samt olika typer av isobarik lådor var poppis på min tid.
Jag körde basreflex för finljud då jag aldrig var inne på db-dragracing som kompisarna tävla i.
Idag har jag en originalsterio på 4x25w med bilens original impande va? hahahaha

Skrivet av BM-Mods:

Ang din fråga om vad folk kör med idag så är det väldigt olika, men BassFace är väll på ingång, även Deaf Bounce.
Men det låter som du satsar på SPL och inte SQ, eller vill du köra en blandning av det och hamna inom SQL? Tänk även på att dörrarna måste byggas om bra mkt för att faktiskt få det att låta bra i dom.

Märken jag inte ens har hört talas om.
Jag körde DLS monoblock och MDS steg o MDS högtalare Som sagt... evigheter sedan
Idag kör jag bilens original system.. Ingen risk för hörselskador där inte... mer än distande ljud över 60% volym. hahahaha

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

På min tid..... fan vad gammal jag låter nu. *hahahahaha* Men då iallafall så hade vi principen att 15tum o större gav inte samma tryck som 12tummare(tajt bas) utan 15tum o större var mer gjorda för basen som typ är i reggie o det.. Medans techno bas var 12tummare optimalt då de är tajtare.. 3st 12" VS 2st 15" så har 12tummarna mer yta som förflyttar luften dessutom..
Men om 15tummarna är mer tajta idag o kan prestera som 12tum, det kan bara dagens ljudbyggare svara på
Men totala ytan är avgörande för att förflytta luft.. Typ om du kör bil o sätter ut handen genom rutan i 100km/h o bara håller upp pekfinger o långfinger, så känner du luftmotståndet.. sätter du upp fyra fingrar så blir det ännu mer motstånd, då totala ytan är större. Samma sak med högtalare.. mer yta, mer luftförflyttning..

Att små basar är "snabbare" är mest en skröna, det handlar om konstruktionen av systemet som helhet och att man ska få låg grupplöptidsdistorsion och det kan man göra utan att behöva använda mindre element, det gäller bara att konstruera rätt.
Däremot kan mindre element vara enklare att få plats med fysiskt i bilen vilket kan göra det enklare att uppnå en större total konarea än med färre men större element och det är också bättre att prioritera konarea över slaglängd för att uppnå samma förflyttade luftvolym eftersom det generellt sänker distorsionen med stor area och kort slag jämfört med motsatsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Att små basar är "snabbare" är mest en skröna, det handlar om konstruktionen av systemet som helhet och att man ska få låg grupplöptidsdistorsion och det kan man göra utan att behöva använda mindre element, det gäller bara att konstruera rätt.
Däremot kan mindre element vara enklare att få plats med fysiskt i bilen vilket kan göra det enklare att uppnå en större total konarea än med färre men större element och det är också bättre att prioritera konarea över slaglängd för att uppnå samma förflyttade luftvolym eftersom det generellt sänker distorsionen med stor area och kort slag jämfört med motsatsen.

Okej... jag lyssna bara på vad kompisarna sa på den tiden.. Sedan var det ju hundra olika formler för beräkningar... och i den vevan jag höll på kom ett baslådeuträkningsprogram till PC, så det vart enklare för nybörjarna

Idag skulle jag aldrig lägga de pengarna på ett ljudsystem som jag gjorde på den tiden.. idag skulle jag hellre spendera 25k på kläder än billjud *hihi* Fast 25k då och 25k 15år senare är nog inte samma valuta för pengen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Okej... jag lyssna bara på vad kompisarna sa på den tiden.. Sedan var det ju hundra olika formler för beräkningar... och i den vevan jag höll på kom ett baslådeuträkningsprogram till PC, så det vart enklare för nybörjarna

Idag skulle jag aldrig lägga de pengarna på ett ljudsystem som jag gjorde på den tiden.. idag skulle jag hellre spendera 25k på kläder än billjud *hihi* Fast 25k då och 25k 15år senare är nog inte samma valuta för pengen.

Det roliga är att de bra fabriksljudanläggningarna har blivit riktigt bra så är det välljud man söker och kan välja ljudsystem så är det ofta bättre att köpa fabrikssystem än att bygga själv, förr hade biltillverkarna inget som lät bra men idag är det ofta bara de enklaste systemen som låter dåligt och sedan är det bra till mycket bra ljudkvalitet och för att klå de bästa fabriksystemen krävs det mycket kunskap och väldigt hög budget och man gör det idefinitivt inte billgare ään vad de kostar som tillval
25k på kläder räcker för en livstid, troligen för ett par familjer...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

jag tar en liten OT fråga..
Ni som håller på med billjudsbyggen idag... vad är det för märken på steg o högtalare som gäller i ljudbyggarvärlden 2020 talet? och vad är det för lådtyper som byggs?

Varierar men har nu närmast haft rätt bra erfarenhet av små men kraftfullare element. bilar är som du känner till speciellt att bygga ljud i PGA att det finns väldigt många variabler att ta hänsyn till och väldigt många olika sätt att bygga och placera sakerna.
nu på äldre dagar så är inte 500st 28 tums element något mål längre utan små effektiva lådor är väldigt trevligt.
I min gamla 740 så har jag byggt en liten sluten låda som spelar väldigt kompetent. den använder bakluckan som en extra låda och spelar in genom skidluckan. ljudet blir förvånansvärt bra. vissa riktar även elementen mot luckan och tätar runtom, det kanske blir ett senare projekt för mig.
Bil ljudet har i vanliga bilar blivit så pass bra att det inte är så stor grej längre utan mest för oss som gillar att pilla med sådant. marknaden finns nu i asien som mycket annat, tror mds sa att försäljningen i sverige är 5% idag mot vad den var vid peaken på 90-00 talet.
i bilar kan man ha väldigt små lådor på för kupén "boostar" vissa frekvenser väldigt bra. i min lilla bil ville jag ha maximalt av det lilla utrymme som fanns så där blev det färdiga baslådor under sätena men väldigt positivt resultat.
Stora skillnaden från idag och då är att slutstegen blivit så små och effektiva med klass d tekniken som verkligen fått sig ett kvalite uppsving. även att det nu finns små effektiva och trevliga basar för oss som vill ha det smått.
små men kraftfulla. Blev även en bild på min fars gamla högtalare som bara samlade damm i källaren när jag såg de tänkte jag why not. på ryggen står det: enjoy the best *soundcraft* forget the rest, stor humor även om de låter bra, speciellt för att vara minst 30 år gamla.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det roliga är att de bra fabriksljudanläggningarna har blivit riktigt bra så är det välljud man söker och kan välja ljudsystem så är det ofta bättre att köpa fabrikssystem än att bygga själv, förr hade biltillverkarna inget som lät bra men idag är det ofta bara de enklaste systemen som låter dåligt och sedan är det bra till mycket bra ljudkvalitet och för att klå de bästa fabriksystemen krävs det mycket kunskap och väldigt hög budget och man gör det idefinitivt inte billgare ään vad de kostar som tillval
25k på kläder räcker för en livstid, troligen för ett par familjer...

Min nyaste bil är från 98 då jag inte gillar designen på moderna bilar o det är på tok för mycket anti-dittan och anti-dattan system i nya bilar. Men jag har ju hört när folk kör förbi i sina nya bilar o spelar som attan

25k... supersimpelt att bränna på kläder juh .D Min senaste kappa jag köpte på emp-shop för ettpar år sedan kosta nästan 3000
Så skulle jag få 25k i handen som jag bara fick spendera på kläder, så ge mig 30-60minuter så är de blåsta. haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Varierar men har nu närmast haft rätt bra erfarenhet av små men kraftfullare element. bilar är som du känner till speciellt att bygga ljud i PGA att det finns väldigt många variabler att ta hänsyn till och väldigt många olika sätt att bygga och placera sakerna.
nu på äldre dagar så är inte 500st 28 tums element något mål längre utan små effektiva lådor är väldigt trevligt.
I min gamla 740 så har jag byggt en liten sluten låda som spelar väldigt kompetent. den använder bakluckan som en extra låda och spelar in genom skidluckan. ljudet blir förvånansvärt bra. vissa riktar även elementen mot luckan och tätar runtom, det kanske blir ett senare projekt för mig.
Bil ljudet har i vanliga bilar blivit så pass bra att det inte är så stor grej längre utan mest för oss som gillar att pilla med sådant. marknaden finns nu i asien som mycket annat, tror mds sa att försäljningen i sverige är 5% idag mot vad den var vid peaken på 90-00 talet.
i bilar kan man ha väldigt små lådor på för kupén "boostar" vissa frekvenser väldigt bra. i min lilla bil ville jag ha maximalt av det lilla utrymme som fanns så där blev det färdiga baslådor under sätena men väldigt positivt resultat.
Stora skillnaden från idag och då är att slutstegen blivit så små och effektiva med klass d tekniken som verkligen fått sig ett kvalite uppsving. även att det nu finns små effektiva och trevliga basar för oss som vill ha det smått.
små men kraftfulla. Blev även en bild på min fars gamla högtalare som bara samlade damm i källaren när jag såg de tänkte jag why not. på ryggen står det: enjoy the best *soundcraft* forget the rest, stor humor även om de låter bra, speciellt för att vara minst 30 år gamla.
https://i.imgur.com/68Cz50d.jpg
https://i.imgur.com/123FyDF.jpg
https://i.imgur.com/B5FjH3X.jpg

Vilka härliga bilder.. de ger verkligen nostalgi-känsla får min ungdomstid, det är så jag får gåshud på armarna
GAS, jaaaa det märket minns jag
Jag får ju nästan lust att bygga ihop något nu när ni läskas så här i tråden Men det elaka sunda förnuftet man oftast får med åldern säger... onödiga pengar.. Men sugen blir jag ju
Jasså, har det gått ner så extremt.... det kan ju förklara varför MDS butiken försvann på industrigatan här i Linköping

mmmm... bilens form minns jag var avgörande.. vissa former dämpar ju frekvenserna oxå.. jag tror jag flytta på diskanterna några gånger innan jag vart nöjd.. och ändrade vinklarna på mellanregistren i dörrarna. Men kul var det

Permalänk
Inaktiv

Jag ska släppa min OT fråga nu, så tråden får återgå till TS.. Jag ville inte kidnappa den, utan jag vart bara lite för nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vilka härliga bilder.. de ger verkligen nostalgi-känsla får min ungdomstid, det är så jag får gåshud på armarna
GAS, jaaaa det märket minns jag
Jag får ju nästan lust att bygga ihop något nu när ni läskas så här i tråden Men det elaka sunda förnuftet man oftast får med åldern säger... onödiga pengar.. Men sugen blir jag ju
Jasså, har det gått ner så extremt.... det kan ju förklara varför MDS butiken försvann på industrigatan här i Linköping

mmmm... bilens form minns jag var avgörande.. vissa former dämpar ju frekvenserna oxå.. jag tror jag flytta på diskanterna några gånger innan jag vart nöjd.. och ändrade vinklarna på mellanregistren i dörrarna. Men kul var det

Jag är snart 40 och visst har intresset svalnat lite men ibland försvinner jag ned i källaren ett par veckor i sträck för jag vill bygga nått nytt till damens stora fasa
Väntar spänt på när dom ska börja implentera t-amps i huvudenheterna, väldigt små och välljudande typ av klass d steg.

Nu när man har mer pengar och mer vett att röra sig med så köper man ofta lite finare saker som låter betydligt bättre än en 18 tums bas som knappt går in i en volvo 740 kombi med lådan som var byggd från spillplank man hittade på något gammalt bygge som satt ihop med 5 spikar

problemet med nya bilar är ofta att ljudsystemet och huvudenheten är helt integrerad i bilens ljudsystem om man vill byta upp sig.
Damens toyota iq från 2010 har lite klent ljud med helt integrerad huvudenhet men hon ska inte tro att jag inte planerar något

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Vilka härliga bilder.. de ger verkligen nostalgi-känsla får min ungdomstid, det är så jag får gåshud på armarna
GAS, jaaaa det märket minns jag
Jag får ju nästan lust att bygga ihop något nu när ni läskas så här i tråden Men det elaka sunda förnuftet man oftast får med åldern säger... onödiga pengar.. Men sugen blir jag ju
Jasså, har det gått ner så extremt.... det kan ju förklara varför MDS butiken försvann på industrigatan här i Linköping

mmmm... bilens form minns jag var avgörande.. vissa former dämpar ju frekvenserna oxå.. jag tror jag flytta på diskanterna några gånger innan jag vart nöjd.. och ändrade vinklarna på mellanregistren i dörrarna. Men kul var det

Det går att bränna pengar på kläder om man vill, själv vill jag inte det av flera anledningar och skulle jag kosta på mig nått dyrare än riktigt billigt skulle jag köpa nått secoond hand och sy om det
GAS hade sin storhetstid på 70 talet med Ampzilla och Son of Ampzilla som är legendariska slutsteg (fast för hemmabruk)
https://www.hifiengine.com/manual_library/gas/ampzilla.shtml
https://www.hifiengine.com/manual_library/gas/son-of-ampzilla...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför du behöver 10kW för att driva ett par 6.5" + diskanter. Redan 100W är mycket så länge du inte har fruktansvärt ineffektiva högtalare. Om du försöker köra in 1 kW+ i en 6.5"a så kommer du bara förstöra den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag är snart 40 och visst har intresset svalnat lite men ibland försvinner jag ned i källaren ett par veckor i sträck för jag vill bygga nått nytt till damens stora fasa
Väntar spänt på när dom ska börja implentera t-amps i huvudenheterna, väldigt små och välljudande typ av klass d steg.

Nu när man har mer pengar och mer vett att röra sig med så köper man ofta lite finare saker som låter betydligt bättre än en 18 tums bas som knappt går in i en volvo 740 kombi med lådan som var byggd från spillplank man hittade på något gammalt bygge som satt ihop med 5 spikar

problemet med nya bilar är ofta att ljudsystemet och huvudenheten är helt integrerad i bilens ljudsystem om man vill byta upp sig.
Damens toyota iq från 2010 har lite klent ljud med helt integrerad huvudenhet men hon ska inte tro att jag inte planerar något

usch.. stackars henne... eller har hon blicken där du får ett litet halv-ont öga, men ett smått halv-dolt leende där hon vet att hon kan pyssla med sitt i lugn o ro. *tihi*

*hihi* bygg inget stort i den lilla bilen... då kommer hon inte upp i motorvägsfart längre
Det var väl de bilarna man fick stänga av AC'n på för att komma upp i fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Samma som förr asså... Basreflex i olika ordningens versioner samt olika typer av isobarik lådor var poppis på min tid.
Jag körde basreflex för finljud då jag aldrig var inne på db-dragracing som kompisarna tävla i.
Idag har jag en originalsterio på 4x25w med bilens original impande va? hahahaha

Märken jag inte ens har hört talas om.
Jag körde DLS monoblock och MDS steg o MDS högtalare Som sagt... evigheter sedan
Idag kör jag bilens original system.. Ingen risk för hörselskador där inte... mer än distande ljud över 60% volym. hahahaha

Vet inte hur nya dom är, men rätt så nya i Sverige iaf, DLS kommer men allt ihåg och dom används väll rätt så flitigt fortfarande om man kollar på SQ, HiFonics borde du iaf veta vad det är? Var ju rätt poppis förr. MDS har jag inte riktigt fastnat för, har provat deras Torque T5 steg, ett framsystem och deras Audiophile 12" bas för en herrans massa år sedan

Gud va kul det var å tala om gamla billjuds-minnen

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

usch.. stackars henne... eller har hon blicken där du får ett litet halv-ont öga, men ett smått halv-dolt leende där hon vet att hon kan pyssla med sitt i lugn o ro. *tihi*

*hihi* bygg inget stort i den lilla bilen... då kommer hon inte upp i motorvägsfart längre
Det var väl de bilarna man fick stänga av AC'n på för att komma upp i fart.

Hon tycker säkert att det är skönt när gubben försvinner några dagar

Det blir smått och dolt när det blir något.

Ja jag har "systerbilen" peugeot 107 som är nästan samma som citroen c1 och toyota aygo. hon har en cvt låda så den går faktiskt rätt bra. min däremot känner man verkligen när kompressorn till ac'n slår till. ja ska man "dra på" om man kan kalla det så på dessa bilar så får man några extra hästar om man stänger av ac'n och det märks rätt väl :).
Som pendlar bilar är dom perfekta däremot men otroligt tråkiga och därför har vi ljudet så man har något att glädjas åt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BM-Mods:

Vet inte hur nya dom är, men rätt så nya i Sverige iaf, DLS kommer men allt ihåg och dom används väll rätt så flitigt fortfarande om man kollar på SQ, HiFonics borde du iaf veta vad det är? Var ju rätt poppis förr. MDS har jag inte riktigt fastnat för, har provat deras Torque T5 steg, ett framsystem och deras Audiophile 12" bas för en herrans massa år sedan

Gud va kul det var å tala om gamla billjuds-minnen

Namnet klinga bekant, men jag var faktiskt tvungen att bild-söka innan jag fick jajustdet minnet Fan vad länge sedan asså
Jag tyckte MDS var helt okej och det vart rent o bra ljud... sedan gjorde väl inte saken bättre att jag fick 25%rabatt på allt jag köpte så jag kunde ju ta det lite dyrare segmentet för nästan samma pris som mittendelen.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hon tycker säkert att det är skönt när gubben försvinner några dagar

Det blir smått och dolt när det blir något.

Ja jag har "systerbilen" peugeot 107 som är nästan samma som citroen c1 och toyota aygo. hon har en cvt låda så den går faktiskt rätt bra. min däremot känner man verkligen när kompressorn till ac'n slår till. ja ska man "dra på" om man kan kalla det så på dessa bilar så får man några extra hästar om man stänger av ac'n och det märks rätt väl :).
Som pendlar bilar är dom perfekta däremot men otroligt tråkiga och därför har vi ljudet så man har något att glädjas åt.

ahaa... mmmm.. jag misstänkte nästan det *hihi* alla behöver egentid att pyssla ostört... inte bara ni män

Men om du riktar basen bakåt, öppnar bakluckan... Blir inte det lite extra puls-drift då?
Min motorsvagaste bil jag någonsin ägt var en gammal 240 på 86hk Men den hade ingen AC man kunde slå av för att få liiiite extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Namnet klinga bekant, men jag var faktiskt tvungen att bild-söka innan jag fick jajustdet minnet Fan vad länge sedan asså
Jag tyckte MDS var helt okej och det vart rent o bra ljud... sedan gjorde väl inte saken bättre att jag fick 25%rabatt på allt jag köpte så jag kunde ju ta det lite dyrare segmentet för nästan samma pris som mittendelen.

ahaa... mmmm.. jag misstänkte nästan det *hihi* alla behöver egentid att pyssla ostört... inte bara ni män

Men om du riktar basen bakåt, öppnar bakluckan... Blir inte det lite extra puls-drift då?
Min motorsvagaste bil jag någonsin ägt var en gammal 240 på 86hk Men den hade ingen AC man kunde slå av för att få liiiite extra

86 hästar, trodde min 740 med sina 113 hästar var det svagaste man kunde ha i motorväg på 200/700/900 serierna. Du måste haft det riktigt kämpigt i backarna eller på motorvägen. Min lilla bil har väll 68 hästar.
Den motorsvagaste bilen jag åkt i var nog en gammal bubbla med 38 hästar eller vad dom nu har. Glömmer aldrig när vi satt 4 st i den och skulle ut på motor vägen. Det hände ingenting efter 70. Blev omkörda av alla 😆

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

86 hästar, trodde min 740 med sina 113 hästar var det svagaste man kunde ha i motorväg på 200/700/900 serierna. Du måste haft det riktigt kämpigt i backarna eller på motorvägen. Min lilla bil har väll 68 hästar.
Den motorsvagaste bilen jag åkt i var nog en gammal bubbla med 38 hästar eller vad dom nu har. Glömmer aldrig när vi satt 4 st i den och skulle ut på motor vägen. Det hände ingenting efter 70. Blev omkörda av alla 😆

hihihi... men allt hänger ju på vikten min gamla 240 1978års modell vägde bara runt 1200kg Din lilla bil på 68hk väger säkert runt 1000kg så tar man effekt/viktförhållande så hade min 240 0,071hk/kg och din lilla har 0,068hk/kg så min 240 var starkare samt med mer motorvolym så den har mer vrid.
Min slitosläng vardagsbil är en skoda oktavia på ruskiga 106hk.. man blir riktigt farträdd.. fast den går att hålla 150km/h med.. dock på 5500rpm så man tror att kolvarna är påväg upp genom toppen *hahaha*
åhh.. sådan gammal bubbla har jag åkt oxå.. när jag var 10 så hade en kompis mamma en sådan bubbla från 60talet... riktigt fräna ju

Permalänk
Rekordmedlem

Det fanns diesel även på 240n, 68hk Acn brukar kopplas bort automatiskt vid acceleration på många nya bilar men har man en rejäl stereo så är det ju skoj om bilen hoppar i takt med musiken pga att motorn är så klen att den inte orkar driva både bilen och stereon samtidigt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det fanns diesel även på 240n, 68hk Acn brukar kopplas bort automatiskt vid acceleration på många nya bilar men har man en rejäl stereo så är det ju skoj om bilen hoppar i takt med musiken pga att motorn är så klen att den inte orkar driva både bilen och stereon samtidigt...

jajust det, den fanns som diesel oxå ja... det hade jag totalt glömt bort Jag har aldrig ägt en diesel bil faktiskt.
Jasså kopplas den bort på automatik.. smart lösning
hahaha.. bara döpa bilen till haremobilen då och kalla den för lilleskutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen13:

låter lite overkill men men de är planen. frågan är vad för batteri, Strömkondensator, generator.
vad behöver jag göra för att driva systemet. allt ska sitta i en king cab tdi från 2004.

bass på 9000w peak med ett Stetsom Monoblock 8000W RMS 1 Ohm
6.5"or med diskanter på ungefär 2000w
sitter inget batteri i bilen för stunden
fattar ingeting när det gäller el så att säga

Kan skriva massor men rekommenderar att du går med i Billjudgruppen på facebook, där kan du nog få lite bättre hjälp. Eller så frågar du något företag typ som Laudio, DBAkuten eller LW-Audio, riktiga proffs som fortfarande tävlar och driver tävlingar.
Men jag skulle spontant säga att du lär behöva en 300ah generator med ställbar volt samt typ 80-120ah LTO

Ska du driva allt på vanliga blybatterier eller AGM så kommer du nog aldrig hinna ladda upp så många många ah för att inte nämna att du lär åka runt med typ 300-500kg batterier. Summan för att ha strömmen till steget du har kommer inte gå under 10-20K
Sen är väl frågan om du bara vill spela högt eller om håret ska fladdra av basen.
Vad är det för basar och midbasar samt diskaner?

Sen kan jag säga att du ska nog kika över om någon som typ Alex Gävert kan fixa en ritning för dina basar.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

hihihi... men allt hänger ju på vikten min gamla 240 1978års modell vägde bara runt 1200kg Din lilla bil på 68hk väger säkert runt 1000kg så tar man effekt/viktförhållande så hade min 240 0,071hk/kg och din lilla har 0,068hk/kg så min 240 var starkare samt med mer motorvolym så den har mer vrid.
Min slitosläng vardagsbil är en skoda oktavia på ruskiga 106hk.. man blir riktigt farträdd.. fast den går att hålla 150km/h med.. dock på 5500rpm så man tror att kolvarna är påväg upp genom toppen *hahaha*
åhh.. sådan gammal bubbla har jag åkt oxå.. när jag var 10 så hade en kompis mamma en sådan bubbla från 60talet... riktigt fräna ju

Kikade lite siffror och volvo 240 väger ungefär 1400kg och min lilla peugeot väger ca 800kg. ja större motor har bättre vrid men min lilla bil slår min 740 i acc och hastighet. beror antagligen en del på vvt systemet som gör så att motorn har längre varv spann där man kan få ut mer av effekten och en del andra saker.
stackars din bil du kanske ska ha en 6 växlad istället så du slipper varva skiten ur den för att hålla hög hastighet?

till TS: https://www.youtube.com/watch?v=gnmXKjm3tZE

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Vila i frid

Youtube-snubben drar två chassijordar. Så kan man ju också göra men bäst är att ha en enda så slipper man oftast generatorvinet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kikade lite siffror och volvo 240 väger ungefär 1400kg och min lilla peugeot väger ca 800kg. ja större motor har bättre vrid men min lilla bil slår min 740 i acc och hastighet. beror antagligen en del på vvt systemet som gör så att motorn har längre varv spann där man kan få ut mer av effekten och en del andra saker.
stackars din bil du kanske ska ha en 6 växlad istället så du slipper varva skiten ur den för att hålla hög hastighet?

till TS: https://www.youtube.com/watch?v=gnmXKjm3tZE

Jag var tvungen att kika i pappren (jag har sparat alla papper på alla motorfordon jag ägt) 1310kg i tjänstevikt hade den.. så jag mindes fel.

De små är riktigt varvvilliga.. det ser jag på min 1.6liters skoda.. rödmarkering börjar inte förrns 7500rpm
mmmmm.. jag fundera faktiskt på att ändra utväxlingen på 5:ans växel... Men det är en tillfällig slit o släng och jag har min sommarbil för fart.. så det är bäst att bibehålla skodan som den är... billig att köra i stan och smidig att åka o storhandla med då det är kombi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag var tvungen att kika i pappren (jag har sparat alla papper på alla motorfordon jag ägt) 1310kg i tjänstevikt hade den.. så jag mindes fel.

De små är riktigt varvvilliga.. det ser jag på min 1.6liters skoda.. rödmarkering börjar inte förrns 7500rpm
mmmmm.. jag fundera faktiskt på att ändra utväxlingen på 5:ans växel... Men det är en tillfällig slit o släng och jag har min sommarbil för fart.. så det är bäst att bibehålla skodan som den är... billig att köra i stan och smidig att åka o storhandla med då det är kombi

Min lilla är det inte, rött blrjar vid 6000 rpm. Vad har du för sommar bil då?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min lilla är det inte, rött blrjar vid 6000 rpm. Vad har du för sommar bil då?

Jag har byggt en Volvo 944 sleeper... original på utsidan och så gott som original i kupén.. dock behövde jag skålade stolar för att sitta kvar i kurvorna och ettpar små mätare extra..
Banfjädrar som sänker 40mm och koni stötdämpare för bana.. förstärkt chassi, lättad straxt över100kg.. motorn är moddad och på 350+hk, lackerad i lila, guld och svarta detaljer för kontrast så det är fint när man öppnar huven 3tum från turbon som är skräddarsytt för motoreffekten av en firma i stockholm.. bilen är lackad i dark blue pearl metallic och matchande glastoning till bilens lack. 402m 11,78(svårt med fästet i starten) toppfart okänd.. jag släppte vid 265 då däcken bara var godkända för 240.. men den är utväxlad för 305km/h.. Så det ska provas i sommar nu när jag har däck för det
På det har jag en liten jeep grand cherokee för de väder när smhi säger att man ska hålla sig inne. *hahaha*

Jeepen skulle vara perfekt att bygga ljud i iomed formen på kupén... om man gör demonterbar baslåda.. Jag behöver utrymmet för transportera saker i ibland. Den bilen har originalstereo med en trasig dörrhögtalare, så inget ljud höger fram. *hahahaha*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har byggt en Volvo 944 sleeper... original på utsidan och så gott som original i kupén.. dock behövde jag skålade stolar för att sitta kvar i kurvorna och ettpar små mätare extra..
Banfjädrar som sänker 40mm och koni stötdämpare för bana.. förstärkt chassi, lättad straxt över100kg.. motorn är moddad och på 350+hk, lackerad i lila, guld och svarta detaljer för kontrast så det är fint när man öppnar huven 3tum från turbon som är skräddarsytt för motoreffekten av en firma i stockholm.. bilen är lackad i dark blue pearl metallic och matchande glastoning till bilens lack. 402m 11,78(svårt med fästet i starten) toppfart okänd.. jag släppte vid 265 då däcken bara var godkända för 240.. men den är utväxlad för 305km/h.. Så det ska provas i sommar nu när jag har däck för det
På det har jag en liten jeep grand cherokee för de väder när smhi säger att man ska hålla sig inne. *hahaha*

Jeepen skulle vara perfekt att bygga ljud i iomed formen på kupén... om man gör demonterbar baslåda.. Jag behöver utrymmet för transportera saker i ibland. Den bilen har originalstereo med en trasig dörrhögtalare, så inget ljud höger fram. *hahahaha*

Den är säkert fin även om jag har svårt för moddade bilar, själv har jag en saab 900OG turbo 16v 220hk men den behöver mycket kärlek. annars är det en jeep wrangler med den odödliga 6an i.
Min bror är nog lite mer åt ditt håll då han har en gammal coronet 440 från 1967 som han borrat upp och den levererar 525hk uppmätt på bänk utan turbo. givetvis har han difflås så det blir 2 sträck på gatan, han nöjer sig tills vidare med det. där kan man snacka vrid. max varv är runt 5000rpm. Den är helt i orginal och man kan inte ana vad den kan om man ser den på gatan.

TS kanske ska köra på något liknande detta om han ändå ska spendera lite pengar : https://www.youtube.com/watch?v=OqJcavIBV38

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den är säkert fin även om jag har svårt för moddade bilar, själv har jag en saab 900OG turbo 16v 220hk men den behöver mycket kärlek. annars är det en jeep wrangler med den odödliga 6an i.
Min bror är nog lite mer åt ditt håll då han har en gammal coronet 440 från 1967 som han borrat upp och den levererar 525hk uppmätt på bänk utan turbo. givetvis har han difflås så det blir 2 sträck på gatan, han nöjer sig tills vidare med det. där kan man snacka vrid. max varv är runt 5000rpm. Den är helt i orginal och man kan inte ana vad den kan om man ser den på gatan.

TS kanske ska köra på något liknande detta om han ändå ska spendera lite pengar : https://www.youtube.com/watch?v=OqJcavIBV38

Den Saaben ska du hålla hårt i.. med tanke på att saab inte finns längre så kommer den säkert sticka i värde med tiden
Jag har behållit alla originaldelar så jag kan återställa volvon till 100% original igen.. och det ska jag göra om några år när jag anser mig för gammal att ha en bil som gör runt 300 *hahaha*
Jag har 6an i min jeep oxå bästa motorn som finns ju och jag har 242fördelningslådan så jag kan spara lite bensin med 2wd men även köra 4wd på asfalt och inga tråkiga drivknutar utan riktiga knutkors fram jag avskyr dessa damasker på drivknutar som måste konstantinspekteras. Så är du med i 4x4sweden oxå?
Nice, en Cornet har jag inte sett på evigheters evigheter.. Jag hade en Dart74 2dHT.. men puckad som jag var så sålde jag den för 20år sedan när de inte var värda ett skit... idag får man knappt ramen för samma peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Den Saaben ska du hålla hårt i.. med tanke på att saab inte finns längre så kommer den säkert sticka i värde med tiden
Jag har behållit alla originaldelar så jag kan återställa volvon till 100% original igen.. och det ska jag göra om några år när jag anser mig för gammal att ha en bil som gör runt 300 *hahaha*
Jag har 6an i min jeep oxå bästa motorn som finns ju och jag har 242fördelningslådan så jag kan spara lite bensin med 2wd men även köra 4wd på asfalt och inga tråkiga drivknutar utan riktiga knutkors fram jag avskyr dessa damasker på drivknutar som måste konstantinspekteras. Så är du med i 4x4sweden oxå?
Nice, en Cornet har jag inte sett på evigheters evigheter.. Jag hade en Dart74 2dHT.. men puckad som jag var så sålde jag den för 20år sedan när de inte var värda ett skit... idag får man knappt ramen för samma peng

Ja det är folk som ringer på den lite då och då, dom kollar i bil registret. Det är i riktigt dåligt skick men dom bryr sig inte eftersom det är en äkta 16 ventils turbo. har inte sett en sådan till salu på evigheter, 8 ventilarna verkar det dock finnas gott om.
Jeepen är egentligen inte min utan min flickväns. hon har kompisar som tävlar i formula offroad och även kör i skogen. så planen för den är att höja den så man kan följa med på skogsturerna på de lite enklare stigarna. Ja den är tålig och alla saker är väldigt tilltagna och dubbla stag till det mesta.
i sommar ska jag fixa grusparkering till saaben så den slipper stå kvar under granen. var tvungen att ställa den där när jag byggde garaget.
Ja gamla jänkare har skjutit i höjden i pris. en av mina drömbilar är en dodge charger från -69. dom kostade runt 100 tusen för en risigare variant för 20-25 år sedan. idag kostar dom multum.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det är folk som ringer på den lite då och då, dom kollar i bil registret. Det är i riktigt dåligt skick men dom bryr sig inte eftersom det är en äkta 16 ventils turbo. har inte sett en sådan till salu på evigheter, 8 ventilarna verkar det dock finnas gott om.
Jeepen är egentligen inte min utan min flickväns. hon har kompisar som tävlar i formula offroad och även kör i skogen. så planen för den är att höja den så man kan följa med på skogsturerna på de lite enklare stigarna. Ja den är tålig och alla saker är väldigt tilltagna och dubbla stag till det mesta.
i sommar ska jag fixa grusparkering till saaben så den slipper stå kvar under granen. var tvungen att ställa den där när jag byggde garaget.
Ja gamla jänkare har skjutit i höjden i pris. en av mina drömbilar är en dodge charger från -69. dom kostade runt 100 tusen för en risigare variant för 20-25 år sedan. idag kostar dom multum.

hahaha... är det General Lee från dukes of hazzard du vill ha då Jag vill själv ha en sådan.

Nice, då kanske det är hon som är medlem på 4x4sweden.. det är ju många offroad folk där.. Jag funderar på att skaffa lite hasplåtar o sådant till min.. Men det är sjukt dyrt att köpa o jag känner inga som kör offroad.. jag fråga lite lätt på det forumet om plåtar för ett gäng år sedan.

Trist att saaben är i dåligt skick.. du får försöka rädda den.. en klenod ju

Edit upps, attan vad vi har spårat ur tråden för TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

hahaha... är det General Lee från dukes of hazzard du vill ha då Jag vill själv ha en sådan.

Nice, då kanske det är hon som är medlem på 4x4sweden.. det är ju många offroad folk där.. Jag funderar på att skaffa lite hasplåtar o sådant till min.. Men det är sjukt dyrt att köpa o jag känner inga som kör offroad.. jag fråga lite lätt på det forumet om plåtar för ett gäng år sedan.

Trist att saaben är i dåligt skick.. du får försöka rädda den.. en klenod ju

Edit upps, attan vad vi har spårat ur tråden för TS

Hon är inte medlem där, hon är nära vän men de främsta inom sporten och vi tittar mest nu när de andra tävlar eller åker med vilket är roligt och läskigt. när vi ska bygga om hennes blir det dom vi kontaktar
Många av dom har gamla jeepar som bas och sedan jagar dom fatt i militära delar för det är det enda som håller för all kraft och stress dom utsätts för.

Ja min bror tjatar om att få saaben eftersom den bara står och ruttnar under granen. Det roliga är att jag fick den av honom som min förstabil. den gick dåligt när turbon laddade. den misstände. han hade haft den i delar och varken han eller hans kollega hittade något fel. sen läste jag på et forum om att dom är väldigt känsliga på stift avståndet så jag snackade ihop stiften till 0.7mm och den gick rent. så jag drog upp laddtrycket samt låste det och satte på en stor intercooler sen fick min bror provåka. han var väldigt arg eftersom han letat efter felet länge och plockat ned halva bilen i jakten

Du kanske ska göra en tråd om bilar här, allt om bilar eller något, kanske redan finns?

Vet du mycket om poler produkter eller vart man kan få tag i finkorninga sandpapper, runt 2000 korn storlek? jag har spacklat min dörr till volvon och den ser faktiskt skaplig ut men efter grundlacken åker på så ska man slipa ned den så den "glider in" i orginal färgen. när man slipar med sandpapper blir färgen grumlig och måste poleras med trissa och olika medel och det är jag HELT novis på.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16