LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, hur mycket tålamod har du? Man skulle ju kunna argumentera för att det skulle kunna vara värt att vänta till G1 går ner i pris vid black friday? Nu på 1-serien så har ju faktiskt G-modellen en bättre ljusstarkare panel så motivationen att gå från C till G ökar mer än mot X-serien

Skulle nog vilja slå till på en tv inom ett par månader, men ska hålla utkik efter ev prissänkningar på GX. Gissar att G1 inte kommer sjunka så mycket i pris under sommarmånaderna så blir nog en GX så fort man fått tillgång till nya lägenheten..

Permalänk

Jag har beställt en 65CX som ska kopplas ihop med min SN11RG soundbar, beställde också 2x https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1/products/hdmi-2-1-cab..., samt att jag ska inhandla en Ikea Lack vägghylla 110x26 som TVn ska stå på för att inte soundbaren ska skymma sikten.

Det är bara en Nvidia Shield (2017) som skall kopplas in, spelar det någon roll om jag kopplar den mot soundbaren eller mot TVn?

Finns det något annat jag också bör tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Hmm, det var ju långt i från enkelt att avgöra vilken som är bäst av g1 och gx av den videon att döma. (för de lata, g1 har upp till 50% mer ljusstyrka i highlights och en god del förbättringar, men som nackdelar någon sorts pink shift i vinkel som syns på sidorna i vitt även rakt framifrån, och mer noise i nära-svarta toner).

Skall nog skaffa en av dem i 77" i augusti efter flytt, så får lite mer betänketid.

Om du ska vänta till augusti kan du lika gärna vänta till nästa black friday då de modellerna reas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bushdoctor:

Jag har beställt en 65CX som ska kopplas ihop med min SN11RG soundbar, beställde också 2x https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1/products/hdmi-2-1-cab..., samt att jag ska inhandla en Ikea Lack vägghylla 110x26 som TVn ska stå på för att inte soundbaren ska skymma sikten.

Det är bara en Nvidia Shield (2017) som skall kopplas in, spelar det någon roll om jag kopplar den mot soundbaren eller mot TVn?

Finns det något annat jag också bör tänka på?

Den hyllan klarar bara max 15kg.

https://www.ikea.com/se/sv/manuals/lack-wall-shelf__AA-226115...

Permalänk
Skrivet av Masen666:

Den ska bara ligga platt på på TV-bänken för att höja upp TVn, har läst att annars så skymmer SN11RG lite av den nedre delen av TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bushdoctor:

Den ska bara ligga platt på på TV-bänken för att höja upp TVn, har läst att annars så skymmer SN11RG lite av den nedre delen av TVn.

👍

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat Sonos Arc, Sonos Sub Gen3, Sonos One SL som bakre högtalare. Och ljudet är fenomenalt DOCK så upplever jag inte att ljudet ''går över'' en när man kollar film. Jag upplever liksom inte att flygplan är över huvudet på mig. Och ja, jag kan se att den får Dolby Atmos via appen

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Jag har nu installerat Sonos Arc, Sonos Sub Gen3, Sonos One SL som bakre högtalare. Och ljudet är fenomenalt DOCK så upplever jag inte att ljudet ''går över'' en när man kollar film. Jag upplever liksom inte att flygplan är över huvudet på mig. Och ja, jag kan se att den får Dolby Atmos via appen

Hur har du satt de bakre högtalarna? På väggen eller i taket?

Om du försöker att "studsa" ljudet i taket så kan det kanske vara så att taket inte reflekterar så mycket ljud (eller att det reflekteras åt ett annat håll).

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpte denna TV från Webhallen för 16 990:- och nu, efter att den sänkts till 15 990:-, mejlat dem och fått tillbaka mellanskillnaden?

Har för mig att Elgiganten, Mediamarkt etc brukar göra det men osäker i detta fall? D.v.s. när de har rea, du köper en produkt, den reas ned ytterligare (inom någon viss tidsgräns?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det någon som köpte denna TV från Webhallen för 16 990:- och nu, efter att den sänkts till 15 990:-, mejlat dem och fått tillbaka mellanskillnaden?

Har för mig att Elgiganten, Mediamarkt etc brukar göra det men osäker i detta fall? D.v.s. när de har rea, du köper en produkt, den reas ned ytterligare (inom någon viss tidsgräns?).

Jag försökte göra det från komplett och fick nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Hur har du satt de bakre högtalarna? På väggen eller i taket?

Om du försöker att "studsa" ljudet i taket så kan det kanske vara så att taket inte reflekterar så mycket ljud (eller att det reflekteras åt ett annat håll).

Bakre högtalarna sitter i öronhöjd precis bakom soffan Taket är av betong, så ljudet borde nog studsa

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Bakre högtalarna sitter i öronhöjd precis bakom soffan Taket är av betong, så ljudet borde nog studsa

Hur sitter de då? Riktade rakt uppåt eller? Tänker på hur du får ljudet att studsa mot taket till dig där du sitter och lyssnar. Kan du inte ta en bild

Permalänk
Medlem

Last of us 2 nu med 60FPS patch på en LG CX fy fan vad fint

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Jag försökte göra det från komplett och fick nej

Mejlade Webhallen och frågade, hävisade till ett liknande tidigare fall där jag köpt hörlurar som sedan reats ned ytterligare och där jag fick tillbaka mellanskillnaden. Fick detta svar:

Hej,
Tyvärr kan vi inte erbjuda mellanskillnaden tillgodo i det här fallet.
Man kan returnera TV:n och köpa den på nytt för att ta del av det billigare priset, men då det dessvärre gått en längre tid sedan du tog emot TV:n så är det inget vi kan erbjuda mellanskillnaden tillbaka för utan att TV:n returneras.

Svarade tillbaka att visst det kan jag göra, förmodligen med en okej timpenning också då jag bor nära dem, men att det är onödigt extraarbete för båda parter. Bad om ett förtydligande om hur lång tid detta gäller efter köp. Kan återkomma med svar om det är av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Mejlade Webhallen och frågade, hävisade till ett liknande tidigare fall där jag köpt hörlurar som sedan reats ned ytterligare och där jag fick tillbaka mellanskillnaden. Fick detta svar:

Hej,
Tyvärr kan vi inte erbjuda mellanskillnaden tillgodo i det här fallet.
Man kan returnera TV:n och köpa den på nytt för att ta del av det billigare priset, men då det dessvärre gått en längre tid sedan du tog emot TV:n så är det inget vi kan erbjuda mellanskillnaden tillbaka för utan att TV:n returneras.

Svarade tillbaka att visst det kan jag göra, förmodligen med en okej timpenning också då jag bor nära dem, men att det är onödigt extraarbete för båda parter. Bad om ett förtydligande om hur lång tid detta gäller efter köp. Kan återkomma med svar om det är av intresse.

Jag gjorde det via telefon och fick till mig att de fått tydliga direktiv att de inte prismatchar efter köp (står på deras sida också). Istället bad de mig att skicka tillbaka och köpa från konkurrenten :/. Trist, men det är vad det är.. kommer ju dessvärre på sikt leda till att jag lutar mer åt andra butiker när jag gör inköp av större pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Jag gjorde det via telefon och fick till mig att de fått tydliga direktiv att de inte prismatchar efter köp (står på deras sida också). Istället bad de mig att skicka tillbaka och köpa från konkurrenten :/. Trist, men det är vad det är.. kommer ju dessvärre på sikt leda till att jag lutar mer åt andra butiker när jag gör inköp av större pris.

Gällde detta även prismatchning mot deras egen butik? Jag kan förstå mot konkurrenter prissänkningar, men mot sig själva? Du får gärna länka informationen du tänker på från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Gällde detta även prismatchning mot deras egen butik? Jag kan förstå mot konkurrenter prissänkningar, men mot sig själva? Du får gärna länka informationen du tänker på från deras sida.

Nej jag ringde bara deras kundsupport, det var mot konkurrenter jag frågade:

Komplett lanserar Prismatch vid köptillfället fr.o.m. 2020-06-16 kl. 10. Det tidigare kundlöftet ”Prislöfte”, där du fick ett presentkort om du hittade en identisk produkt hos konkurrent till ett lägre pris inom 60 dagar, tas därmed bort samtidigt.

Permalänk
Medlem

UPPDATERING

Jag ringde komplett igen när jag att dom själva hade sänkt priset på TV:n (alltså inte bara konkurrenter) och då fick jag prismatch tack för notifikationen @levan

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av omdull:

UPPDATERING

Jag ringde komplett igen när jag att dom själva hade sänkt priset på TV:n (alltså inte bara konkurrenter) och då fick jag prismatch tack för notifikationen @levan

Gött att det löste sig. Hoppas du är nöjd med ditt köp, det är ju en grym TV för det priset

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

UPPDATERING

Samma här efter en liten vidare diskussion godt med lite pengar att spara inför nästa teknikskifte.

Permalänk
Medlem

Hur länge brukar förra generationens tv-apparater säljas innan dom försvinner helt? När tror ni dessa försvinner? När är det bäst pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Hur länge brukar förra generationens tv-apparater säljas innan dom försvinner helt? När tror ni dessa försvinner? När är det bäst pris?

Tror inte du bör vänta så länge till men beror helt på lagersituationen och tillgången.
Bäst pris brukar infalla under vår-vintern någon gång men ibland gå in i försommaren om man tittar historiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

jag trodde innan att 17tusen skulle vara bästa priset för cx 65 sen 2veckor senare var det 16tusen. Så det är sjukt svårt att spekulera nu känner jag :D. Det här skiljer sig från tidigare år kan man säga.

Permalänk

Frågan är om cx kommer sjunka speciellt mycket mer. Om jag inte minns helt fel så gick inte C9 ner extra mycket när CX skulle reas ut under BF 2020.

Webhallen har 5% med benify för privatpersoner, om man orkar med mecket med getgifted. Det blir ju en del på 16k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Frågan är om cx kommer sjunka speciellt mycket mer. Om jag inte minns helt fel så gick inte C9 ner extra mycket när CX skulle reas ut under BF 2020.

Webhallen har 5% med benify för privatpersoner, om man orkar med mecket med getgifted. Det blir ju en del på 16k.

c9 sjönk ju knappt nånting förra året. Minns att folk köpte den för princip samma pris som CX förra BF 2020

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5081064
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5258827

marknaden för LG oled verkar annorlunda i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Vart kan man läsa om benify?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kladdpapper:

Vart kan man läsa om benify?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615593-10-rabatt-pa-b...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller CX kommer droppa speciellt mycket mer i pris...
Kanske dyker upp nått tillfälligt, men knappast någon massiv skillnad mot de priser vi har nu.. Snarare fasas den ut och blir otillgänglig. Så blev det väl med C9 om jag inte minns alldeles fel.

...

Och priserna överlag på OLED för varje generation är nog på väg ner litegrann, pga att de rampar upp produktionen hela tiden (nya fabriker osv), så det gör ju att möjligheten att få bättre priser på gamla generationer minskar.
(den prissänkningen kan förstås motverkas av av andra faktorer som brister på komponenter osv, men trenden överlag för OLED skulle jag vilja säga är mot lägre priser)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu har LG stängt för helgen så hoppas att någon här kanske har varit under samma situation.

Om man betalat för LG Premium Care 5 år, men skall returnera TVn, någon som vet hur det är kring ångerrätten kring försäkringen?

Permalänk
Medlem

Nu när priset på en LG 65" CX är så himla bra tänkte jag höra om ni tror det kommer bli ett lyft i bildkvalité jämfört med min
Sony 55" XG95 (2019) som jag har idag? Jag har läst på en del och det finns LGn har flera fördelar jämfört med min XG95: G-sync, Freesync, ALLM, VRR och inte minst HDMI 2.1 stöd. Dock är min XG95 ljusstarkare, 1100 nits mot LGns 850, är det något jag kommer märka?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l