Nvidia stryper inte mining-prestanda med Founders Edition

Permalänk
Melding Plague

Nvidia stryper inte mining-prestanda med Founders Edition

I ett tvetydigt uttalande förklarar Nvidia att "LHR"-filosofin lämnas därhän med referenskorten, alternativt att dessa inte kommer att tillverkas i framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klokt av nvidia. Korten köptes utan begränsning och så ska det förbli. Tummen upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindahlj:

Klokt av nvidia. Korten köptes utan begränsning och så ska det förbli. Tummen upp.

Fast nu handlar det inte om att strypa korten i efterhand. Det släpps alltså inget FE-LHR överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Och där kom långfinger ifrån nvidia till gamers. Ni kan slås om dem chipsen som inte var bra någ till foundery korts som sen säljas i överprisade LHR tredjepartskort medans nvidia fortsätter att sälja dem bra chips under bordet till dem riktig stora mining bolagen.
Kort och gått sagt så kommer kortbristen var sen samma som nu, men gamers då kan bara köpa gaming kort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Fegt. Synd om alla gamers som vill ha ett Fe-kort, och även ett svek mot partnertillverkarna. Inte första gången nvidia kastar dem under bussen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När ska Nvidia låsa upp founderskorten för den svenska marknaden igen då?

Ibland får man nypa sig en gång extra i armen för att säkerställa att man faktiskt inte befinner sig i en helt vrickad dröm. Tråkigt nog är det verkligheten vi befinner oss i.

Nä, ush vad negativ jag känner mig. Får gå ut och ta en promenad istället.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Fegt. Synd om alla gamers som vill ha ett Fe-kort, och även ett svek mot partnertillverkarna. Inte första gången nvidia kastar dem under bussen.

Nämen. Var inte Nvidia på gamers sida igen? Eller var det vinstmaximering som det gällde? Vad ska du köp för kort nu? AMD och Nvidia är inga att hurra för?

Permalänk
Medlem

hehe tipsade om detta för ett tag sen 😋 kommer fe bli ännu mera eftertraktade.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det verkar dock inte gälla mig som köpte RTX 3080 10GB TUF dagen efter lansering och som ännu inte fått kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det verkar dock inte gälla mig som köpte RTX 3080 10GB TUF dagen efter lansering och som ännu inte fått kortet.

Inet eller? Har hört om andra som mött samma mörka öde. Själv fick jag mitt i november men inte det mest populära kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Nämen. Var inte Nvidia på gamers sida igen? Eller var det vinstmaximering som det gällde? Vad ska du köp för kort nu? AMD och Nvidia är inga att hurra för?

Som sagt så går det här stick i stäv med budskapet de vill förmedla. FE-korten är ändå begränsad upplaga och skulle sälja slut även om det hade 0 hashrate. Om de nu gillar att ha tungan så jävla djupt in i rövhålet på miners så kan de lika gärna lägga ner Geforce-serien. Det här är fruktansvärt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De tillverkar väl inga FE längre? Founders namnet tyder ju på att det är något för de som är tidiga och med från början och står ju i uttalandet att det är limited edition så kommer helt enkelt inte göras fler.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Borde finnas absolut noll intresse från vare sig NVIDIA eller AMD att tillverka något som ska säljas till MSRP. Trodde de upphört med försäljningen av dessa kort så fort det lager man hade för ändamålet vid lansering tagit slut. Men de ska alltså fortfarande gå att få tag på i vissa regioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Spelar ingen roll om det är block på korten eller inte, dom kommer sälja slut ändå. Så "vinstmaximering" i det här sammanhanget tror jag inte på.

Permalänk
Avstängd

Ibland önskar man att man bara kan gå och lägga sig och sen vaka upp tills brist varan är löst.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gamers är en väldigt liten del av vinsten de drar in.

Permalänk
Medlem

Alltså, är inte det här positiva nyheter? Jag menar om det inte kommer vara en spärr på FE korten så pekar det mot att det är svårare att låsa upp de andra korten än via någon mjukvara...eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jasså, nu låter det så, du som höjt Nvidia till skyarna och spytt galla över AMD.

Permalänk
Master of Overkill

Mitt FE gick upp ännu mer 👌

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mitt FE gick upp ännu mer 👌

Har väl aldrig varit tal om att blockera redan sålda kort ändå, det här lär vara ett uttalande om kommande kort.

Permalänk
Medlem

Nvidia tänker kränga alla FE kort direkt till miningfarmarna istället för på öppna marknaden?
Eller hur ska man fårstå uttalandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har väl aldrig varit tal om att blockera redan sålda kort ändå, det här lär vara ett uttalande om kommande kort.

Han menade mer att kortet kanske går upp mer i värde då den inte har halverad hashrate.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Tvetydigheten har inte ens börjat.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Stackars dom som betalat runt 18000 för ett 3080 när dom kommer vara värda runt hälften om 6 månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Stackars dom som betalat runt 18000 för ett 3080 när dom kommer vara värda runt hälften om 6 månader.

Jag som gav 7825:- då måste ju varit ett okej pris

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Gamers är en väldigt liten del av vinsten de drar in.

Hur gärna jag vill trycka till @Ozzed så måste jag säga att divisionen Gaming drar in hälften av intäkterna av Q1 2021. Läs kvartalsrapporten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Jasså, nu låter det så, du som höjt Nvidia till skyarna och spytt galla över AMD.

Jag är ingen fanboy jag spyr galla över de som förtjänar det och ger beröm till de som förtjänar det. Det råkar bara vara så att jag tycker att Nvidia gjorde något bra när de puttade bort miners. Men har du läst mina inlägg tidigare så vet du att de fått mycket skit av mig genom åren. Märk också hur jag i tidigare fall berömde Nvidias handlingar, inte Nvidia som företag. Så jag vet inte vad din poäng är.

Är du så svartvit att du vill mena att om man berömmer ett företags handlingar så måste man alltid älska dem sedan? Höjden av barnsligt i så fall men hoppas såklart att det inte är så det ligger till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hur gärna jag vill trycka till @Ozzed så måste jag säga att divisionen Gaming drar in hälften av intäkterna av Q1 2021. Läs kvartalsrapporten!

Varför vill du trycka till mig för? Är det kämpigt för dig att jag kan backa upp mitt påstående att Geforce främst utvecklades för gaming?

Tänk såhär.. Ett renodlat mining-kort (alltså inte bara Geforce utan display-utgångar) hade varit enormt mycket lönsammare för Nvidia att tillverka. De hade kunnat säga upp all personal som sysslar med allt gamng-specifikt. Men någonstans vet de att Gamers är deras lojala kunder så de kan inte bara se på när de blir brädade av ett särintresse med högst osäkert cashflow i längden. Så.. Ja, jag vet inte. Man får väl glädja sig åt att LHR-korten i alla fall blir av, även om jag tycker detta är ett fruktansvärt vidrigt beteende av Nvidia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag som gav 7825:- då måste ju varit ett okej pris

Ett bra pris med tanke på dagen priset. Jag väntar fortfarande på ett EVGA för 9999kr. Står lite i kvalet att öppna mitt MSI kort men vill inte betala så mycket för en kylare som jag inte kommer använda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Varför vill du trycka till mig för? Är det kämpigt för dig att jag kan backa upp mitt påstående att Geforce främst utvecklades för gaming?

Tänk såhär.. Ett renodlat mining-kort (alltså inte bara Geforce utan display-utgångar) hade varit enormt mycket lönsammare för Nvidia att tillverka. De hade kunnat säga upp all personal som sysslar med allt gamng-specifikt. Men någonstans vet de att Gamers är deras lojala kunder så de kan inte bara se på när de blir brädade av ett särintresse med högst osäkert cashflow i längden. Så.. Ja, jag vet inte. Man får väl glädja sig åt att LHR-korten i alla fall blir av, även om jag tycker detta är ett fruktansvärt vidrigt beteende av Nvidia.

Därför att jag tycker att du har haft fel om Nvidia och företagande. Du har höjt Nvidias agerande antimining till skyarna och sänkt AMDs beteende till botten. Kring CMPs vara och icke vara vet jag att vi är oense om. Som jag skrev, gamers står för hälften av intäkterna. . Datacenter/AI och annat står för andra hälften.

Lojala kunder? Kunder köper det som ger mest prestanda för pengarna. gamers vill ha höga fps och jämna frametimes. Lojala kunder är Apples kunder som köper oavsett vad Apple släpper. Så ser inte marknaden ut för grafikkort anser jag.

Jag vet iaf att en hel drös med bekanta sitter på 3070 som bara slösurfar i Windows och skulle klara sig med ett 570 eller 1030. Men de köper ändå ett dyrt kort. Så huvudfrågan blir då. Måste man vara en gamer för att få köpa ett highendkort?

Även om du har varit kritisk mot Nvidia så har du ändå accepterat deras onda gärningar. Så då kan jag uppleva att det är skenheligt att höja Nvidia ena dagen och sedan sänka de till botten dagen efter. Så lite balans i vad du står. Men det kanske är jag som har svårt för människor som hejar på bolag, nästan som ett fotbollslag. Jag hejar på vinnarna helt enkelt…