Rykte: AMD byter pinnar mot plattor när sockel AM5 gör entré

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD byter pinnar mot plattor när sockel AM5 gör entré

LGA 1718 kan enligt uppgift bli synonymt med sockel AM5, som då innebär att AMD slår följe med Intel och placerar pinnarna i sockeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tänk om 1982 utspelas på nytt där AMD och Intel än en gång samtillverkar processorer.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

låter vettigt, mindre kostsamt för båda partnerna också.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

När AM5 intågar så kan det nog mycket väl va dags för en uppgradering för då har det gått strax år efter jag gick från i3 6100 till R5 3600. Spännande tider och jag hoppas det blir lite bättre tillgång på kretar när den lanseras.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

När AM5 intågar så kan det nog mycket väl va dags för en uppgradering för då har det gått strax år efter jag gick från i3 6100 till R5 3600. Spännande tider och jag hoppas det blir lite bättre tillgång på kretar när den lanseras.

Hur många år sa du?

Permalänk
Medlem

Jag som gillar pinnarna
Tycker att Intels sockel på moderkortet är för känslig, nyser man utan monterad CPU så är ”stiften” böjda 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

En kul detalj är att Intel haft detta sedan 2004, när LGA775 introducerades.

Undrar varför AMD gör skiftet nu? Några patent som legat ivägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur många år sa du?

Heh I mitt fall så är det nog mindre än så. Beställde min 3600 ca 1,5 år efter den lanserades.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En kul detalj är att Intel haft detta sedan 2004, när LGA775 introducerades.

Undrar varför AMD gör skiftet nu? Några patent som legat ivägen?

Inga patent vad jag vet. Threadripper och Epyc har varit LGA ett tag nu. PGA har sina fördelar precis som LGA, och AMD har väl av tillverkningskostnadsskäl (vilket ord!) antagligen valt att hålla kvar vid samma paket som de haft länge nu för AM4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Inga patent vad jag vet. Threadripper och Epyc har varit LGA ett tag nu.

Just det, det har jag faktiskt sett men har glömt.

Skrivet av Novdid:

PGA har sina fördelar precis som LGA, och AMD har väl av tillverkningskostnadsskäl (vilket ord!) antagligen valt att hålla kvar vid samma paket som de haft länge nu för AM4.

Ja det blir väl lättare att motivera sockelbyte när det sker i samband med ett rejält generationshopp. Personligen har jag aldrig förstått vitsen med att hänga kvar på en gammal omodern plattform och bara uppgradera CPUn, men jag tillhör väl inte den kundkretsen antar jag...

Permalänk

Tycker det är lite underligt att de inte kommit på en bättre lösning på dessa 17 år som LGA funnits.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som fortfarande tänker på LGA som dåligt tillverkade Foxconn varianter sedan core2duo och quad?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om vi svänger på frågan. Under årens lopp är det många som förespråkat, ”dumförklarat” AMD, då de inte har bytt till LGA istället för hålla kvar vid PGA.

Som jag ser det, vad hade AMD för intresse/anledning att byta när PGA uppenbarligen har funkat.

Att en liten andel entusiaster förstör sin processor genom att dra lös kylaren med våld, så att processorn kommer med och böjer pinnar, är ju lite av ett icke problem. Bara klantigt/nybörjar misstag av användarna.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Tycker det är lite underligt att de inte kommit på en bättre lösning på dessa 17 år som LGA funnits.

Nu retas jag. Kanske för att precis som en Billy bokhylla inte håller måttet så fungerar den för de flesta.

On: En klar fördel med att inte ha pinnar är att man lägger ansvaret på moderkortstillverkarna snarare än hos en själv.
Så som Intel gjorde. Samt att då pinnarna är fjädrar i sockeln så är man inte lika beroende av de termiska egenskaperna av att massa blir större,mindre med temperatur + eller - referensvärdet.
Men samtidigt kan det vara en nackdel då kontaktytan kan ändras hela tiden och leda till beläggningar, eller som i Asus(Striker Extreme) och Nvidia chipset som överladdade en pinne så den smälte. Förutom chippet på moderkortet (nvidia 680). Då är det klart trevligare att veta att denna kontaktyta jag har, har kontakt.

Men det var som sagt några år sedan.

@Wittwang @Jacob Kanske en fråga för framtida fredagsfokus. Alt intervju på Swec Live varför man byter socket design. Inte bara angående pinnar och TDP, mot VRM, mm. Skadar inte att fråga? Då det ofta är en sak som kommer upp samt i detta fall även DDR5. Förmodligen PCI-E 5 senare mm om de planerar att låta plattformen leva en tid.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur många år sa du?

Haha, precis, jag sitter här och tänker att min i7 4770 nog håller ett år till. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu retas jag. Kanske för att precis som en Billy bokhylla inte håller måttet så fungerar den för de flesta.

On: En klar fördel med att inte ha pinnar är att man lägger ansvaret på moderkortstillverkarna snarare än hos en själv.
Så som Intel gjorde. Samt att då pinnarna är fjädrar i sockeln så är man inte lika beroende av de termiska egenskaperna av att massa blir större,mindre med temperatur + eller - referensvärdet.
Men samtidigt kan det vara en nackdel då kontaktytan kan ändras hela tiden och leda till beläggningar, eller som i Asus(Striker Extreme) och Nvidia chipset som överladdade en pinne så den smälte. Förutom chippet på moderkortet (nvidia 680). Då är det klart trevligare att veta att denna kontaktyta jag har, har kontakt.

Men det var som sagt några år sedan.

@Wittwang @Jacob Kanske en fråga för framtida fredagsfokus. Alt intervju på Swec Live varför man byter socket design. Inte bara angående pinnar och TDP, mot VRM, mm. Skadar inte att fråga? Då det ofta är en sak som kommer upp samt i detta fall även DDR5. Förmodligen PCI-E 5 senare mm om de planerar att låta plattformen leva en tid.

Tänkbar anledning varför de byter nu är, antagligen för om ryktet stämmer så har AM5 mer än 20% fler kontaktytor än AM4. Så jag kan tänka mig att med nuvarande sockel. Så blir de rätt lite marginal och material emellan kontaktytorna. Så själva sockeln kan bli en svaghet

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulan75:

Jag som gillar pinnarna
Tycker att Intels sockel på moderkortet är för känslig, nyser man utan monterad CPU så är ”stiften” böjda 😅

Skrivet av Wyver:

Om vi svänger på frågan. Under årens lopp är det många som förespråkat, ”dumförklarat” AMD, då de inte har bytt till LGA istället för hålla kvar vid PGA.

Som jag ser det, vad hade AMD för intresse/anledning att byta när PGA uppenbarligen har funkat.

Att en liten andel entusiaster förstör sin processor genom att dra lös kylaren med våld, så att processorn kommer med och böjer pinnar, är ju lite av ett icke problem. Bara klantigt/nybörjar misstag av användarna.

Ingen av lösningarna är optimal, men jag har sett tillräckligt med proglem som uppstått med LGA där moderkortets pins blivit böjda. Betydligt svårare att fixa till med, och lätta att missa vilket ställer till det med RMA. Sitter stiften på CPU är de synligare och något lättare att fixa.

En ny smartare lösning behövs.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wyver:

Om vi svänger på frågan. Under årens lopp är det många som förespråkat, ”dumförklarat” AMD, då de inte har bytt till LGA istället för hålla kvar vid PGA.

Som jag ser det, vad hade AMD för intresse/anledning att byta när PGA uppenbarligen har funkat.

Den största fördelen med LGA vs PGA är att induktansen i kopplingen är betydligt lägre i LGA vs PGA. Ska man ha än bättre montage så är det BGA som gäller, då går det ju inte direkt byta processor eller separera CPU-Moderkort.

Anledningen att välja PGA vs LGA är alltså inte för att AMD vill blidka kunderna utan rakt av en viktig del av signalintegriteten. Snackar vi DDR5, PCIE 5 etc så kommer det vara mycket svårt att göra någon serieproduktion med PGA och ok framgång då signalmarginalen helt enkelt är för låg i PGA.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ingen av lösningarna är optimal, men jag har sett tillräckligt med proglem som uppstått med LGA där moderkortets pins blivit böjda.

Det beror nog i flertalet fall bara på rent slarv då pinnarna sitter tämligen väl skyddade, eller där CPUn tappas ner i sockeln, vilket nog också kan betecknas som ett resultat av slarv.

Permalänk
Medlem

Man borde ha som på vissa servers jag sett där sockeln är skruvad i moderkortet och kan bytas.
Nu är det dock ett ickeproblem i mina ögon då man typ aldrig byter processor på ett moderkort.
AMD eran var ett undantag men hade zen och zen+ varit bättre hade man inte behövt byta där heller

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En kul detalj är att Intel haft detta sedan 2004, när LGA775 introducerades.

Undrar varför AMD gör skiftet nu? Några patent som legat ivägen?

Jag har grejat med intel laptops betydligt nyare än 2004 (bland annat med ivy bridge i7) där processorn varit PGA. Och som folk redan nämnt så kör AMD även LGA i vissa fall. Så de kör väl med det som passar för ändamålet helt enkelt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Pinnar på CPU känns väldigt år 2000. Inte haft det sedan min 1100T.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

@Wittwang @Jacob Samtidigt kan ni ju fråga hur många effektiva kanaler det blir med DDR5. Varje sticka kommer ju att ha två kanaler, så stannar vi där, eller blir det 2*2 d.v.s. quad channel minne som standard. Om jag spekulerar fritt så kan detta rent av bli en segmenteringskälla. Exempelvis B650 dual channel (enbart de två kanalerna som minneskorten stödjer) medans X670 ger 2*2 (d.v.s. två kanaler per minneskort samt parade kort så som vi kör idag.).
Detta borde man kunna luska ut baserat på antalet nya pinnar i AM5-sockan Någon som är piggare i huvudet än jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man borde ha som på vissa servers jag sett där sockeln är skruvad i moderkortet och kan bytas.

Det låter som en underlig lösning, måste man inte ha en sockel för sockeln i så fall?

Permalänk
Medlem

Hur är det här bara ett rykte?
AMD har väl själva gått ut med att nästa platform blir LGA.
DDR5 är ju också på G, men vi får väl se hur utveckling och tillgång går där.
Skulle inte förvåna mig om vi kommer att se DDR4 varianter.

Permalänk
Medlem

Ganska blekt av AMD att de inte lyckats komma från pinnar än. Det är 2021 nu, hallå!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ganska blekt av AMD att de inte lyckats komma från pinnar än. Det är 2021 nu, hallå!?

Hallå!? På* bilar sitter däcken fast med bultar eller muttrar.

Vem bryr sig... om funktionen är den samma. Att dvs de hålls kvar på navet.

Edit: *

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Om vi svänger på frågan. Under årens lopp är det många som förespråkat, ”dumförklarat” AMD, då de inte har bytt till LGA istället för hålla kvar vid PGA.

Som jag ser det, vad hade AMD för intresse/anledning att byta när PGA uppenbarligen har funkat.

Att en liten andel entusiaster förstör sin processor genom att dra lös kylaren med våld, så att processorn kommer med och böjer pinnar, är ju lite av ett icke problem. Bara klantigt/nybörjar misstag av användarna.

Jag tänker tillbaka med lite stolthet och förundran när jag själv råkade dra ur en 3800 ur en 939.
För det första, det krävdes inget våld och jag blev så chockad att jag tappade hela paketet så en fjärdedel av pinnarna blev mos
För det andra så är det stoltheten av att enbart bara säga en svordom och sedan lösa problemet med en pincett och ett gem som hade samma diameter som avståndet mellan pinnarna.
Jag tror att det samma hade varit svårare med 1300+ pinnar.
Summa summarum så är jag stolt men samtidigt klantig.

EDIT
jag petar hellre pinnar på cpu än på modermodem

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Ganska blekt av AMD att de inte lyckats komma från pinnar än. Det är 2021 nu, hallå!?

Har inte konkurrerande plattformar pinnar eller är jag ute och cyklar?
Den ene här den andre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det låter som en underlig lösning, måste man inte ha en sockel för sockeln i så fall?

Det var typ pogopins på både fram och baksida av sockeln man skruvar fast, om det var det du tänkte på?

edit: hittade en video ifrån en IBM som har det jag pratade om ungefär.

https://youtu.be/7Ec_vQMNHK0?t=672

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz