Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Tolkar jag rätt att de 169 kronorna är inklusive portokostnaden? I så fall betalar du 47 kronor i hanterings- och straffavgift vilket låter rimligt i mina öron. Eller ska de jobba gratis för att rätta till ditt misstag bara för att du inte orkade väga paketet?

Redan betalt 99 så nu blir det 169kr extra. Slutsumma: 268

Kan jämföras med samma problem som en gång uppstod genom Tradera. Hamnade lite över vikten med DHL eller Schenker och fick meddelande från Tradera att en extra räkning på ca 16kr skulle hamna i nästa månads räkning. Dvs, de plussade bara på skillnaden.

Postnord verkar ha börjat med något helt nytt. Det är klart att det finns folk som tar nytta av att de tidigare har skitet i det hela, det var en snubbe som skickade 10kg till mig men betalade bara för 3kg.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Kaleid:

Kan jämföras med samma problem som en gång uppstod genom Tradera. Hamnade lite över vikten med DHL eller Schenker och fick meddelande från Tradera att en extra räkning på ca 16kr skulle hamna i nästa månads räkning. Dvs, de plussade bara på skillnaden.

Postnord verkar ha börjat med något helt nytt. Det är klart att det finns folk som tar nytta av att de tidigare har skitet i det hela, det var en snubbe som skickade 10kg till mig men betalade bara för 3kg.

Tja får man en straffavgift på 16kr är det kanske inte många som lär sig att väga. Då är nog 169kr mer effektivt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FLAXMANNEN:

Tja får man en straffavgift på 16kr är det kanske inte många som lär sig att väga. Då är nog 169kr mer effektivt.

Frågan är om många av tycker det är rimligt. Det vägs ändå, vikt på 333g extra. OK, skicka mellanskillnaden, fullt rimligt. Den processen går helt att automatisera, skicka det digitalt t o m.

Men, 169kr är rent av ocker.

Amerikaniseringen av Sverige fortsätter, landet blir allt sämre. Det avdemokratiseras och mer av makten flyttas till diverse sociopater och psykopater

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ok. Då håller jag med, lite väl saftig avgift.

Men undra om någonting blivit fel, enligt Postnord ska den så kallade eftertaxeringsavgiften vara 44 kronor. Om de inte har olika på brev och paket. Jag hade i alla fall slängt iväg ett mail till dem och frågat om det verkligen stämmer.

https://www.postnord.se/vara-losningar/artiklar/darfor-far-du...

Permalänk
Medlem

Folk som blockerar en pump till när dom ska tanka....

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Ok. Då håller jag med, lite väl saftig avgift.

Men undra om någonting blivit fel, enligt Postnord ska den så kallade eftertaxeringsavgiften vara 44 kronor. Om de inte har olika på brev och paket. Jag hade i alla fall slängt iväg ett mail till dem och frågat om det verkligen stämmer.

https://www.postnord.se/vara-losningar/artiklar/darfor-far-du...

Japp, har skickat email. Om bolaget hade varit konsumentvänligt så hade det vägts så fort man lämnar in den. OK, du har betalt X och det saknas Y, du får betala på direkten innan det skickas. Finemang. Helt OK med det.

Då går det även att göra som så att om paketet t.ex. väger 1.8kg och kunden har betalt för 3kg så betalas mellanskillnaden tillbaka till kunden och paketet nerklassas till 2kg (vilket också hjälper brevbärare för då får de paketinfo som stämmer bättre).
Det här är egentligen rätt enkla saker att programmera in i postnords system.

Just nu så är det tydligt ett sätt att blåsa konsumenten på lite extra cash, precis som i de många exempel Bill Maher ger i videoklippet ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att acceptera ett nej?

Fick ett brev för några veckor sedan från SCB om en väljarundersökning mm. Hade verkligen ingen lust att delta så jag struntade bara i den då det inte är något tvingande. Efter en vecka ringde de upp och då sa jag klart och tydligt att nej, jag vill inte vara med oavsett vilka argument som används.

Trodde det skulle vara slut där men icke, nu har de ringt igen ett par gånger inom några dagar. Har inte ens svarat, just för att jag inte ska behöva förklara mig om och om igen. Ska inte behöva förklara något alls egentligen, ett nej är ett nej i min värld. Uppenbarligen gäller inte det myndigheter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fick ett brev för några veckor sedan från SCB om en väljarundersökning mm. Hade verkligen ingen lust att delta så jag struntade bara i den då det inte är något tvingande. Efter en vecka ringde de upp och då sa jag klart och tydligt att nej, jag vill inte vara med oavsett vilka argument som används.

Trodde det skulle vara slut där men icke, nu har de ringt igen ett par gånger inom några dagar. Har inte ens svarat, just för att jag inte ska behöva förklara mig om och om igen. Ska inte behöva förklara något alls egentligen, ett nej är ett nej i min värld. Uppenbarligen gäller inte det myndigheter.

De är hopplösa, har som tur är inte hamnat i deras register. Min far och farfar råkade båda hamnade i skottlinjen, farfar fick fortfarande brev flera år efter han gått bort. Man tycker att en statlig myndighet borde ha koll på vilka som dör och radera dem ur sina register, men inte...

Mitt enda tips till dig är att ignorera, varken svara på brev eller i telefon. De kommer ge upp efter ett tag och återvända om några år.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

På tal om rondell, vad är grejen med den nya metoden där man blinkar vänster in i rondellen oavsett vart du sen ska i rondellen? Blinkar vänster in i rondellen, slår snabbt över till höger och kör ut direkt igen till höger, eller rakt fram, eller till vänster. Det är väldigt svårt att förutse vad som är på gång.

Om jag skall vänster efter rondellen så blinkar jag vänster innan rondellen, då är det åtminstone klart för bakomvarande att det borde vara OK att drälla åt höger och eventuellt rakt fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om jag skall vänster efter rondellen så blinkar jag vänster innan rondellen, då är det åtminstone klart för bakomvarande att det borde vara OK att drälla åt höger och eventuellt rakt fram.

Det har jag full förståelse, detta handlar om folk som blinkar vänster när de kör in i rondellen för att sen köra direkt tiłl höger eller i bästa fall rakt fram i rondellen. Som om de vill indikera att de är på väg in i rondellen. Har sett det ett par gånger på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Skrivet av keyser:

Det har jag full förståelse, detta handlar om folk som blinkar vänster när de kör in i rondellen för att sen köra direkt tiłl höger eller i bästa fall rakt fram i rondellen. Som om de vill indikera att de är på väg in i rondellen. Har sett det ett par gånger på senare tid.

Det kan uppfattas som förvirrande i större rondeller, pga. att man blinkar vänster vid filbyte. I små rondeller bör man blinka vänster om man ska åt vänster.

Sett till vad lagen säger är man bara skyldig att blinka höger när man svänger ur rondellen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det kan uppfattas som förvirrande i större rondeller, pga. att man blinkar vänster vid filbyte. I små rondeller bör man blinka vänster om man ska åt vänster.

Sett till vad lagen säger är man bara skyldig att blinka höger när man svänger ur rondellen.

Jag tror ni missförstår.
Exempel: Enkelfilig rondell, personen ska till höger, första möjliga utfarten från rondellen. Hen blinkar då vänster innan rondellen, för att sedan lämna rondellen direkt till höger (ibland med blinkers, ibland utan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag tror ni missförstår.
Exempel: Enkelfilig rondell, personen ska till höger, första möjliga utfarten från rondellen. Hen blinkar då vänster innan rondellen, för att sedan lämna rondellen direkt till höger (ibland med blinkers, ibland utan).

Det är ju bara fel... Tack för förklaringen, inte deltagit i hela diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skrivet av klirre:

De är hopplösa, har som tur är inte hamnat i deras register. Min far och farfar råkade båda hamnade i skottlinjen, farfar fick fortfarande brev flera år efter han gått bort. Man tycker att en statlig myndighet borde ha koll på vilka som dör och radera dem ur sina register, men inte...

Mitt enda tips till dig är att ignorera, varken svara på brev eller i telefon. De kommer ge upp efter ett tag och återvända om några år.

Ignorera inte, kräv betalt!

Var väldigt trött på dem för flera år sedan, så skrev ett fint brev "Svar om offertförfrågan", erbjöd mina tjänster som konsult till det förmånliga priset av 850 kr / timme, minsta debitering en timme. Lägg till krav på förskottsbetalning att vidareförfrågan anses vara beställning av tjänsten. Dagen efter de fick första fakturan fick jag ett samtal om vad det är som pågår, förklarar läget, och får löften om att jag ska tas bort ur listorna men att de inte kommer betala fakturan.

Svarade vänligt att det var tråkigt att de inte ville bli kund hos mig, men at om de ångrar sig så är offerten öppen, de har min prislista så det är bara att skicka en undersökning så är det en beställning.

Har inte hört något av dem sedan dess.

Variant; gjort samma sak till bolag köpt reklamutdelningen (som i sin tur struntat i "ingen reklam tack" skylten"), krävt betalt för bortforsling av skräp.
Fick inte betalt, men reklamen har försvunnit.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Ännu mer spännande är hjärndöda fucking idioter som blinkar höger när dom är på väg in i rondellen när dom egentligen ska rakt fram eller vänster i rondellen. Varför????

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Ignorera inte, kräv betalt!

Var väldigt trött på dem för flera år sedan, så skrev ett fint brev "Svar om offertförfrågan", erbjöd mina tjänster som konsult till det förmånliga priset av 850 kr / timme, minsta debitering en timme. Lägg till krav på förskottsbetalning att vidareförfrågan anses vara beställning av tjänsten. Dagen efter de fick första fakturan fick jag ett samtal om vad det är som pågår, förklarar läget, och får löften om att jag ska tas bort ur listorna men att de inte kommer betala fakturan.

Svarade vänligt att det var tråkigt att de inte ville bli kund hos mig, men at om de ångrar sig så är offerten öppen, de har min prislista så det är bara att skicka en undersökning så är det en beställning.

Har inte hört något av dem sedan dess.

Variant; gjort samma sak till bolag köpt reklamutdelningen (som i sin tur struntat i "ingen reklam tack" skylten"), krävt betalt för bortforsling av skräp.
Fick inte betalt, men reklamen har försvunnit.

Jag har redan planerat göra så när någon av de privatägda opinionsinstituten hör av sig. Kändes dock inte värt ens ta upp det när det gäller SCB, men kanske måste ändå för att de ska sluta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har redan planerat göra så när någon av de privatägda opinionsinstituten hör av sig. Kändes dock inte värt ens ta upp det när det gäller SCB, men kanske måste ändå för att de ska sluta.

Hehe gjort det med privata bolag också, de ringde på jobbmobilen med frågor om bolaget jag då jobbade på, frågade bara vem vi kan fakturera, de drog något om att de skulle donera till välgörenhet till vilket jag svarade att "det kan jag ju inte skriva i min timrapport". Bästa var att chefen satt två meter bort, som skrattade gott och togs upp på nästa lönesamtal att jag verkligen var ansvarsfull med min arbetstid.

Det är värt det även med SCB eller vilken myndighet som helst, fakturor går in i systemet och kan inte bara tas bort vilket gör att flera personer blir inblandade så det blir ett större problem, skulle man faktiskt gå så långt att man skickar det till kronofogden skulle det förmodligen ta hus i helvetet vart det än är man skickat det (ansökan är inte så dyr, skulle lätt vara värt det om de fortsätter höra av sig.

Vilket får mig till mitt nya gnäll, hur kan vi inte lagstadgat att utdelare måste respektera "Ingen reklam" sätt på brevlådor?!
Fine med adresserad reklam, den går inte att göra något åt, inte som att jag vill att posten ska bestämma om något som skickas till mig specifikt är reklam eller inte (och posten hos mig delar inte ut reklam till de som tackat nej), men titt som tätt är det externa reklamfirmor som bara skiter i det.

Bolaget som står bakom reklamen borde kunna bötfällas för att deras underentreprenörs agerande, pappret är ofta behandlas så det inte går att återvinna, och brukar se reklam nedryckt som bara slängs på gatan när det tejpas fast på entrédörrar till lägenhetshus i området.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Ännu mer spännande är hjärndöda fucking idioter som blinkar höger när dom är på väg in i rondellen när dom egentligen ska rakt fram eller vänster i rondellen. Varför????

Bra fråga, det är vanligt dessutom.

Har varit med om en som blinkat höger, vänster, höger och åkt rakt fram i 5-6 rondeller i rad så det måste vara inlärt fel eller att personen aldrig lärt sig och tycker att det är logiskt.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pixel8:

Bra fråga, det är vanligt dessutom.

Har varit med om en som blinkat höger, vänster, höger och åkt rakt fram i 5-6 rondeller i rad så det måste vara inlärt fel eller att personen aldrig lärt sig och tycker att det är logiskt.

Jag har ingen direkt koll på nya bilar, då jag avskyr bilar som har egen åsikt.. vill jag göra fel så ska bilen låta mig göra det..
Med det i åtanke, så är det inte så att vissa moderna bilar har en funktion att när du vrider på ratten tillräckligt mycket eller korsar en vit linje så börjar den blinka själv om den är inställd så?

Jag har noterat just att väldigt många nya bilar blinkar även när de kör runt på en P-plats där det inte finns en skäl i närheten eller minsta anledning att blinka för att utrymmet där de kör svänger med 90grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har ingen direkt koll på nya bilar, då jag avskyr bilar som har egen åsikt.. vill jag göra fel så ska bilen låta mig göra det..
Med det i åtanke, så är det inte så att vissa moderna bilar har en funktion att när du vrider på ratten tillräckligt mycket eller korsar en vit linje så börjar den blinka själv om den är inställd så?

Jag har noterat just att väldigt många nya bilar blinkar även när de kör runt på en P-plats där det inte finns en skäl i närheten eller minsta anledning att blinka för att utrymmet där de kör svänger med 90grader.

Tycker det låter helt galet att ha någon typ av auto-blinkers då man normalt blinkar innan man svänger/byter fil om man är någorlunda vettig sen om det finns vet jag inte

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pixel8:

Tycker det låter helt galet att ha någon typ av auto-blinkers då man normalt blinkar innan man svänger/byter fil om man är någorlunda vettig sen om det finns vet jag inte

Jag skulle inte bli förvånad.. För många bilar har inbyggt att om du inte blinkar när du kör över vit linje så motar bilen ifall det handlar om att man gör det omedvetet. Min systers renault gör så.
Det borde ju finnas de med nya bilar här inne som har insikt i om deras bilar har sådana funktioner
Med tanke på alla autobroms, autobländning, autoljus, auto-sos, antiförnära, antisladd, antispinn, antiduttan o antidittan... så en AI blinkers är nog attan inte omöjligt *hahaha*

Edit:
Det är nog attan inte långt ifrån att om man kör två varv i rondellen så frågar nog snart bilen vad attan pysslar du med, o sedan kör den ur rondellen själv.

Permalänk
Medlem

Detta gnälls nog på rätt regelbundet. Men måste få skriva det ändå. Väntar på att ett paket ska levereras av postnord till min lokala ica handlare. Paketet kom till örebro i fredags den 21 klockan 03:nånting. Och i både fredags och måndags stod det i postnord appen att leverans kommer ske idag. Idag gör de det 3e försöket att köra paketet de 8 milen från örebro till mitt ica. Jag håller på att bli vansinnig. Det hade gått fortare om jag tagit sparken och hasat mig över asfalten de 16 milen tur och retur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Jag skulle inte bli förvånad.. För många bilar har inbyggt att om du inte blinkar när du kör över vit linje så motar bilen ifall det handlar om att man gör det omedvetet. Min systers renault gör så.
Det borde ju finnas de med nya bilar här inne som har insikt i om deras bilar har sådana funktioner
Med tanke på alla autobroms, autobländning, autoljus, auto-sos, antiförnära, antisladd, antispinn, antiduttan o antidittan... så en AI blinkers är nog attan inte omöjligt *hahaha*

Edit:
Det är nog attan inte långt ifrån att om man kör två varv i rondellen så frågar nog snart bilen vad attan pysslar du med, o sedan kör den ur rondellen själv.

Nej det finns inga bilar som blinkar på eget bevåg, förutom då varningsblinkers när man bromsar väldigt hårt.

Angående rondellerna så är det störigt men en del av problemet är ju att de har svårt att bestämma sig för vad som gäller. När jag tog körkort, runt 99, så fick jag först lära mig att man skulle betrakta en rondell som vilken korsning som helst när det gäller blinkning, alltså blinka höger om man skulle ta första avfarten, inte alls om man skulle köra rakt fram igenom rondellen och blinka vänster om man skulle svänga vänster, tredje avfarten. Sen när jag höll på att ta körkort så ändrade de detta till att man skulle blinka vänster så länge man var inne i rondellen och stänga av den när man ska köra ut för då kör man ju rakt fram liksom. Samtidigt fick jag en utskällning av körläraren typ fem minuter efter han hade beskrivit de nya reglerna då jag inte blinkade alls när jag skulle ta första avfarten åt höger, vilket i mina ögon var korrekt enligt hans beskrivning. Sen har de ju ändrat reglerna igen och för mig i alla fall så känns det ganska logiskt som det är nu. Rondellen är liksom en egen väg och man blinkar när man ska byta fil eller "byta väg" liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det finns inga bilar som blinkar på eget bevåg, förutom då varningsblinkers när man bromsar väldigt hårt.

Angående rondellerna så är det störigt men en del av problemet är ju att de har svårt att bestämma sig för vad som gäller. När jag tog körkort, runt 99, så fick jag först lära mig att man skulle betrakta en rondell som vilken korsning som helst när det gäller blinkning, alltså blinka höger om man skulle ta första avfarten, inte alls om man skulle köra rakt fram igenom rondellen och blinka vänster om man skulle svänga vänster, tredje avfarten. Sen när jag höll på att ta körkort så ändrade de detta till att man skulle blinka vänster så länge man var inne i rondellen och stänga av den när man ska köra ut för då kör man ju rakt fram liksom. Samtidigt fick jag en utskällning av körläraren typ fem minuter efter han hade beskrivit de nya reglerna då jag inte blinkade alls när jag skulle ta första avfarten åt höger, vilket i mina ögon var korrekt enligt hans beskrivning. Sen har de ju ändrat reglerna igen och för mig i alla fall så känns det ganska logiskt som det är nu. Rondellen är liksom en egen väg och man blinkar när man ska byta fil eller "byta väg" liksom.

Visst, det är ganska logiskt som reglerna är nu. Jag kan dock, utifrån min roll som bussförare, tycka att det skulle förenkla för alla om man visade åt vilket håll man ska. Framförallt för oss med tunga fordon som behöver mer tid och plats i cirkulationsplatserna. Ska man svänga direkt höger, blinka så redan innan man åker in i rondellen osv. Trafiken skulle flyta bättre om alla gjorde så.

Ska du direkt höger, blinka höger såväl in som ut. Ska du rakt fram, blinka inte på väg in och blinka höger när du ska ut. Ska du åt vänster, blinka vänster in och sedan höger ut. Det underlättar för alla som ska in.

Nu finns det förvisso cirkulationsplatser med fler förgreningar och då blir det så klart inte helt självklart och det är väl dessa som gjort att man kommit fram till det regelverk som gäller nu. Dessa är dock oftast tvåfiliga och då finns alltid möjligheten att välja fil utifrån hur långt du ska åka runt vilket också ger en extra antydan om vart du ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Visst, det är ganska logiskt som reglerna är nu. Jag kan dock, utifrån min roll som bussförare, tycka att det skulle förenkla för alla om man visade åt vilket håll man ska. Framförallt för oss med tunga fordon som behöver mer tid och plats i cirkulationsplatserna. Ska man svänga direkt höger, blinka så redan innan man åker in i rondellen osv. Trafiken skulle flyta bättre om alla gjorde så.

Ska du direkt höger, blinka höger såväl in som ut. Ska du rakt fram, blinka inte på väg in och blinka höger när du ska ut. Ska du åt vänster, blinka vänster in och sedan höger ut. Det underlättar för alla som ska in.

Nu finns det förvisso cirkulationsplatser med fler förgreningar och då blir det så klart inte helt självklart och det är väl dessa som gjort att man kommit fram till det regelverk som gäller nu. Dessa är dock oftast tvåfiliga och då finns alltid möjligheten att välja fil utifrån hur långt du ska åka runt vilket också ger en extra antydan om vart du ska.

Precis så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag gör precis som du beskriver, tror de flesta landat i något sånthär?

Åtminstone de som använder blinkers överhuvudtaget.. Nu vill jag rikta en känga till min egen åldersgrupp, medelålders män.
Använd er motherfuckin jävla blinkers. Blir så trött. Nu syftar jag inte främst på rondell utan i vilken avfart som helst. Får närapå dagligen stanna in för bilar som får för sig att stanna mitt på en 70-väg då de ska av, utan att nyttja blinkers. Alltid en snubbe mellan 30-50 bakom ratten.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Jag gör ganska precis som du säger, utom att blinka vänster inne i rondellen, innan kanske beroende på trafiksituation och så, men inte i cirkulationsplatsen. Att blinka höger när jag ska ut, efter den sista utfarten som jag inte ska ta, borde vara tillräckligt, vänsterblink indikerar att jag vill byta fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag gör ganska precis som du säger, utom att blinka vänster inne i rondellen, innan kanske beroende på trafiksituation och så, men inte i cirkulationsplatsen. Att blinka höger när jag ska ut, efter den sista utfarten som jag inte ska ta, borde vara tillräckligt, vänsterblink indikerar att jag vill byta fil.

Men ligger du i en tvåfilig rondell och ska till vänster så ligger du i den vänstra filen och har ingen fil till vänster så det borde funka att blinka till vänster, håller med om att det inte hjälper någon när du väl ligger i rondellen och att det kan hjälpa mötande trafik i både första och andra avfarten om man blinkar vänster innan man åker in i rondellen och då kan det bli lite flummigt att blinka vänster innan man åker in, stänga av blinkers i rondellen och sedan blinka ut till höger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det största problemet är att så många inte blinkar höger när de ska ut. Det är väldigt vanligt där jag bor tyvärr, särskilt sådana som ska rakt över rondellen. Får lite känslan att "men jag ska ju rakt fram, då behöver jag inte blinka" är tankegången där. Eftersom jag kör ett tungt fordon som inte accelererar så snabbt, och dessutom tar lång tid genom eftersom det är så långt, måste jag vänta till jag faktiskt ser var de ska då så många gör så olika. Kan tycka att trafikpolisen borde övervaka detta lite oftare så kanske folk lär sig bättre.

Cirkulationsplatser är suveräna när de fungerar som de är tänkt och folk gör rätt. Då flyter trafiken bra. Det är dock lite samma som med mittfilskramarna, de tror de gör rätt när de faktiskt gör fel och därmed skapar problem i trafiken. När de hade en kampanj för några år sedan på motorvägen mellan Stockholm och Södertälje och bötfällde många som låg och körde i mittfilen så blev trafiksituationen klart bättre. Köerna minskade och allt flöt väldigt mycket bättre en kort period, tills folk började ligga och krama mittfil igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ang de med o blinka vänster innan o höger ut i 3:e avfarten , så har jag gjort under alla mina år som jag har haft körkort och jag har fått beröm av dels er yrkesförare och blåsljus personalen..

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |