Elsäkerhetsverket varnar för elprodukter från Amazon

Permalänk
Medlem

Då kommer vi läsa om otaliga bränder pga dålig elektronik varje dag framöver i folkhemmet?
Eller är det kanske en gnutta överdrivet..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, jag tycker inte att Birgitta 65 kan ursäkta sig med sin ålder. Det här är INTE ett nytt problem. Det borde Birgitta lärt sig efter 65 år. Billigt är ofta billigt av en anledning.

Nämen snyft, bara för att man är ensamstående och trebarnsförälder så innebär det inte att man bör ha koll på sånt. Det är som sagt inget nytt problem.

Alltid nån som ska dra till med hur synd det är om pensionärer och ensamstående, skärp er. Man är inte per automatik förståndshandikappad bara för man är pensionär eller ensamstående.

Det är ingen som säger att någonting som är väldigt billigt ofta är dåligt, det förstår alla. Det har jag inte sagt, om du hade läst vad jag skrev. Däremot livsfarligt är en helt annan sak och det är inte OK att sälja såna produkter.

Läs igen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Musikälskare

Bra det lyfts, det är viktigt att inte köpa saker från kina när det kommer till tvivelaktig elektronik

Jag tror den vanliga svensson inte har koll på det tyvärr och bara ser ett billigt pris

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är elsäkerhetsproblem inte alls ovanliga även om inköpet nu görs hos en svensk återförsäljare. Kolla vidare hos Elsäkerhetsverket.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo Amazon är ett problem de också eftersom de inte ställer krav eller kontrollerar säljarna på ett för konsumenten önskvärt sätt, de tar ju gruvligt mycket betalt för sin "tjänst" och prioriterar vinst före kundernas säkerhet, de borde tvingas kontrollera vad som säljs och om de inte gör det frivilligt så behövs det lagstiftning.

ja det är sant att det de också är en del av problemet. cdon.com har samma affärsidé just nu och där skulle de också behöva kontrollera en hel del.

Visa signatur

PC #1: Lenovo Legion T530
PC #2: En kass Laptop som måste byta ut till en bättre modell :)
Konsol: XBOX Series X

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

vad är det som är kul?

Visa signatur

PC #1: Lenovo Legion T530
PC #2: En kass Laptop som måste byta ut till en bättre modell :)
Konsol: XBOX Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassemann87:

vad är det som är kul?

Att ditt inlägg i princip helt missat poängen med artikeln, att man kan fynda på Amazon har ingenting att göra med att produkter som säljs via amazon i en del fall har extremt grova elfel som amazon inte har något ansvar för

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wh|p:

Då kommer vi läsa om otaliga bränder pga dålig elektronik varje dag framöver i folkhemmet?
Eller är det kanske en gnutta överdrivet..

Det sker i vart fall en hel del allvarliga tillbud, särskilt med laddare och i samband med laddning, hooverboards brann ju väldigt ofta för ett par år sedan när de var inne-leksaken alla måste ha. Apple har haft svällande batterier som punkterats och börjat brinna och det är också bara nån månad sedan NZXT återkallade H1 chassin pga brandrisk så nog är det ett verkligt problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Tyvärr är elsäkerhetsproblem inte alls ovanliga även om inköpet nu görs hos en svensk återförsäljare. Kolla vidare hos Elsäkerhetsverket.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Jo, men skillnaden är att på Amazon så dyker samma produkter upp igen trots att de har blivit varnade.
Tycker det är dags att någon stämmer Amazon eller annan "marknadsplats" på ett par hundra miljoner.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore mycket bra om plattformen vore ansvarig och eftersom det handlar om brott mot CE reglerna är det egentligen logisk att införa reglering på EU nivå, personligen hade jag inte haft nått emot om S-märkningen återinfördes eller kanske rättare sagt en moderniserad version av den där alla apparater testas av en oberoende myndighet på EU nivå innan de kan CE märkas.

Jag är mycket skeptisk till saker som är nätanslutna och kommer från "märkeslösa kinamärken" för det har ofta dålig kvalitet på funktionen och en hel del är också direkt farligt. Kinaproducerat kan betyda både bra och dålig kvalitet så de har ju uppenbarligen kunskapen men vissa är lite för giriga och drar sig inte för att sälja farlig skit.

S märkning behöver inte (åter)införas. Den används fortfarande, dock i mindre omfattning. Den uppfattningen jag fick från dom som ger ut S märkningen så är det mer pga dom högre kraven för att vara berättigad att ha S märkning. Det var sjukt mycket mätning hit och dit på vårat skåp med elektronik som scannar av och på implantat som befinner sig i skåpet. Men har en laddare eller annan elektronisk pryl ett S märke då är jag trygg 100%.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Ja säkert att den ensamstående trebarnsföräldern som knappt får det att gå ihop ekonomiskt saknar självbevarelsedrift...

Uppenbarligen saknar den det i det fallet

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Man ska inte behöva lägga över ansvaret på konsumenterna. Det tycker jag inte heller. Dock så blir det lite så, per automatik i dagens läge med tanke på hur marknaden ser ut.

Ja, men det man då måste göra är att reagera och ändra på reglerna, inte resignera inför ett vansinnigt faktum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Uppenbarligen saknar den det i det fallet

Eller så har rimligt pris begreppet suddats ut av alla reor och säljarna blivit duktiga på att eliminera eftertanken.

Permalänk
Medlem

Amazon är bara en mellanhand, samma china saker som vanligt.

Sålde runt 5-700 Iphone laddare (china import) förr i tiden innan wish mm dök upp, myndigheterna varnade för dom med men inte en enda kund hörde av sig med några problem.

Hypad fara som med normalt vett och ett vanligt proppskåp inte är ett problem alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Elektronik på Amazon verkar överlag vara undermåliga. Jag köpte 5st DisplayPort 90-vinklade adaptrar från Amazon, ingen av dom fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Evig tillväxt är ju som bekant omöjlig i ett slutet system.

Haha, va? Existerar inte effektivisering?

Permalänk
Avstängd

Amazon - Tjänar pengar på att du brinner upp™

Skrivet av Sysop:

I'm shocked.

Det sa många andra också efter att de kopplat billig Amazonpryl in i elutaget!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Man får vad man betalar för", verkar inte riktigt ha fastnat hos folk.

Har hänt många gånger t. ex att jag sagt åt familj och bekanta att ge fan i TP-links produkter för att de är skräp. Sen ringer de och vill ha hjälp med sin router, repeater, etc för att den konstant droppar anslutningen. Jag åker dit och ser att det är TP-link... Frågar varför de inte lyssnade när jag sa att den var skit.. "Jamen den var ju mycket billigare än den du rekommenderade".

Jag har bara haft bra erfarenhet av TP-link...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Amazon är bara en mellanhand, samma china saker som vanligt.

Sålde runt 5-700 Iphone laddare (china import) förr i tiden innan wish mm dök upp, myndigheterna varnade för dom med men inte en enda kund hörde av sig med några problem.

Hypad fara som med normalt vett och ett vanligt proppskåp inte är ett problem alls.

Har du länk till rapporten där de varnade för produkten? Visste du att de varnade för produkten när du sålde den eller fick du reda på det i efterhand? Och det är ju inte en "hypad fara" då bränder och skador kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Amazon är bara en mellanhand, samma china saker som vanligt.

Sålde runt 5-700 Iphone laddare (china import) förr i tiden innan wish mm dök upp, myndigheterna varnade för dom med men inte en enda kund hörde av sig med några problem.

Hypad fara som med normalt vett och ett vanligt proppskåp inte är ett problem alls.

På med foliehatten: Elsäkerhetsverket varnar för att de vill få folk att handla hos svenska åf istället? 😄

Skämt åsido, det känns som att man borde hört fler fall om elstötar och bränder om det nu är ett sådant stort problem? De få gånger det hänt något vill jag minnas att det varit handhavande fel. Folk som lagt datorn i sängen och liknande? Men med sagt så skulle jag undvika att köpa obrandad elektronik och liknande på Amazon, varför riskera säkerheten för att spara någon hundring?

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa eleltronikprodukter från Wish eller Amazon. Däremot köper jag en del förbrukningsmaterial (att handla eller inte handla från Amazon generellt har avhandlats i ett otal trådar redan, så jag lämnar det därhän). Däremot tillhör jag nog en minoritet, med ett stort intresse av elektronik och teknik.

Jag är med i flera odlingsgrupper på Facebook, och där shoppas det friskt starka lampor med tillhörande drosslar och skarvdon som står inkopplade utan tillsyn i 12 timmar om dagen året runt. Likadant i drönargrupper där folk köper laddare på flera hundra watt och lägger under något soffbord. Sen kan man lägga till högst tveksamt hemmapul när man vill koppla ihop flera saker eller byta ut stickproppen som inte passar. Kunskapen är jättelåg, om inte obefintlig.

Men varför skulle svenska konsumenter, och europeiska generellt, ha särskilt hög kunskap? Vi har jättebra och omfattande elsäkerhetslagar och försäljare-/producentansvar. Det har inte funnits anledning att granska den där lampan man köpt på rea. Till och med gammal utrustning är förhållandevis säker fortfarande.

Men nu, samtidigt som vi har mer pengar att röra oss med än någonsin, folk köper teslor, lyxrenoverar och åker till långtbortistan minst en gång per år, så jagar vi billigast möjliga av små skitsaker för att spara en hundralapp eller två? Man köper en drönare eller mobil för 20 000 men vill spara en hundralapp på laddaren? Helt obegripligt för mig.

Att det inte sker fler olyckor är ändå rätt fascinerande. Standard med jordfelsbrytare och brandvarnare gör väl sitt.

Permalänk

Tycker det är bra att elsäkerhetsverket varnar, hoppas att de även kontaktar svenska importörer som säljer via plattformen.
Får de reda på de brister som finns så kan man i många fall vända sig till sin leverantör och informera om vad som är problemet.

Det är här det är viktigt att ha en bra relation till sin leverantör.
Är det inte en helt katastrofal produkt så kan säkert mycket problem rättas till i produktionen och de får en mer konkurrenskraftig produkt.

Å bara för att en produkt inte håller dagens mått betyder inte att de kommer explodera i hemmet var och varannan dag.
Det är helt enkelt att det finns en risk som är högre än det som tillåts.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

På med foliehatten: Elsäkerhetsverket varnar för att de vill få folk att handla hos svenska åf istället? 😄

Skämt åsido, det känns som att man borde hört fler fall om elstötar och bränder om det nu är ett sådant stort problem? De få gånger det hänt något vill jag minnas att det varit handhavande fel. Folk som lagt datorn i sängen och liknande? Men med sagt så skulle jag undvika att köpa obrandad elektronik och liknande på Amazon, varför riskera säkerheten för att spara någon hundring?

Problemet med många av felen är att de är just säkerhetsbrister på saker som kanske bara märks om något går fel eller utsätts för något specifikt scenario.
Nu har jag inte kollat men en vanlig sak är saker som avstånd mellan saker, om du tar en skräpladdare 5V till mobilen så kommer den säkert fungera, men skillnaden är att om något går fel riskerar du mycket mer. Öppnar man en sådan laddare från säg wish vs netonnet vs apple så kan du ha skillnader som att på wish pluggen är det ingen slot routad mellan hög och låg sidan eller att den är för smal, netonnets budget grej är (förhoppningsvis) inom regelverket och apples har 1.5x kravat avstånd samt en plastgjutning som går igenom och isolerar mer.
Under de flesta omständigheter och om inget går fel är wish pluggen fullt fungerande och ok, men om det blir ett fel kan du riskera mobilen eller värre.

Som nämns tidigare, NXZTs riser, i 99,9% av fallen eller med deras första "fix" var det ingen fara om ingen använde fel, tog in och ut ofta eller hade otur. Problemet är för den där 0,1% där det går fel och kan resultera i brand, alla bränder kommer inte heller vara extremt stora men bara att risken är där gjorde att de tvingades göra om och göra rätt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

För ett par veckor sedan så brann takvåningen upp vid en lägenhetsbyggnad några tiotals meter bort från där jag bor.

Detta började tydligen inomhus så skulle inte förvåna mig om det var något billigt skräp (hoverboard, laddare) som började brinna som de sedan tog ut på balkongen i ren panik och så började det brinna uppåt mot taket och hann även sprida sig till den närliggande lägenhetsbyggnadens tak innan det släcktes helt.

Tyvärr har kommunala hyresvärden sopat detta litegrann under mattan för det finns ingenstans att läsa mer om det på deras hemsida. De hade någon notis om det efter händelsen och att det höll på att utredas. Sedan försvann det från sidan som om det aldrig inträffat...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För ett par veckor sedan så brann takvåningen upp vid en lägenhetsbyggnad några tiotals meter bort från där jag bor.

Detta började tydligen inomhus så skulle inte förvåna mig om det var något billigt skräp (hoverboard, laddare) som började brinna som de sedan tog ut på balkongen i ren panik och så började det brinna uppåt mot taket och hann även sprida sig till den närliggande lägenhetsbyggnadens tak innan det släcktes helt.

Tyvärr har kommunala hyresvärden sopat detta litegrann under mattan för det finns ingenstans att läsa mer om det på deras hemsida. De hade någon notis om det efter händelsen och att det höll på att utredas. Sedan försvann det från sidan som om det aldrig inträffat...

Minst lika troligt med att det börjat på spisen och tagits ut på balkongen, de kan ju även tagit ner det om det blivit en utredning som pekar mot mordbrand eller liknande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag har bara haft bra erfarenhet av TP-link...

Ock jag har bara haft dåliga. Det varierar väl från enhet till enhet kan jag tänka. Men de har dålig byggkvalitet, vilket gör att lödpunkter spricker lätt om de upphettas och kyla av hela tiden, vilket nätverksprodukter gör, så det är inte så lyckat. Dessutom snålar de med lod, vilket gör saken än värre. Men det behöver som sagt inte betyda att just dina enheter går sönder, man kan ha tur också. Men det ökar ju helt klart sannolikheten. Men ta isär en TP-link och jämför med t. En Netgear eller Asus, kolla hur lödningen är gjord, hur mycket lod som använts, färgen på lodet, tjockleken på kretskortet etc etc så det du snart att TP-link snålat på allt dom går att snåla på.

Det problem som oftast uppkommer just med deras enheter är att avslutningen avbryts titt som tätt. Har du inte det problemet så får jag gratulera om du faktiskt är ärlig. Då har du haft stor tur och samtidigt lyckats spara en slant jämfört med vad kvalitetsmärken kostar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Man får vad man betalar för", verkar inte riktigt ha fastnat hos folk.

Har hänt många gånger t. ex att jag sagt åt familj och bekanta att ge fan i TP-links produkter för att de är skräp. Sen ringer de och vill ha hjälp med sin router, repeater, etc för att den konstant droppar anslutningen. Jag åker dit och ser att det är TP-link... Frågar varför de inte lyssnade när jag sa att den var skit.. "Jamen den var ju mycket billigare än den du rekommenderade".

Nja. I min erfarenhet funkar TP-links billiga skitroutrar bättre än t ex ASUS. Jag har haft flera TP-link som kostade ett par hundra från jula som jag fixat OpenWRT till som funkar MYCKET bättre och stabilare än de skräp-routrar från ASUS som kostar 3-4 gånger mer.

Jag har gjort så att min TP-link startar om varje natt via ett script, då håller den sig stabil hela dagen.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ock jag har bara haft dåliga. Det varierar väl från enhet till enhet kan jag tänka. Men de har dålig byggkvalitet, vilket gör att lödpunkter spricker lätt om de upphettas och kyla av hela tiden, vilket nätverksprodukter gör, så det är inte så lyckat. Dessutom snålar de med lod, vilket gör saken än värre. Men det behöver som sagt inte betyda att just dina enheter går sönder, man kan ha tur också. Men det ökar ju helt klart sannolikheten. Men ta isär en TP-link och jämför med t. En Netgear eller Asus, kolla hur lödningen är gjord, hur mycket lod som använts, färgen på lodet, tjockleken på kretskortet etc etc så det du snart att TP-link snålat på allt dom går att snåla på.

Det problem som oftast uppkommer just med deras enheter är att avslutningen avbryts titt som tätt. Har du inte det problemet så får jag gratulera om du faktiskt är ärlig. Då har du haft stor tur och samtidigt lyckats spara en slant jämfört med vad kvalitetsmärken kostar.

Nu försöker jag inte starta något brand-war för nätverksprodukter men anledningen till att jag valde TP-Link ist för ex. Netgear var för att jag hade en Netgear-router innan och den behövdes startas om någon gång i veckan. Min TP-link har varit stabil i flera månader utan avbrott. Vet inte vad du kört för TP-Link produkter men jag gick iaf inte på pris när jag kollade på router senast så det kanske skiljer sig vilken budgetklass man väljer.

Permalänk
Medlem

Låter som att en ändring i lagen är nödvändig.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Samsung Sverige

Jag tror att man får ta Amazon för vad det är. Jag köper en del elektronikprylar därifrån, men jag väljer samma produkter som jag skulle köpa från andra handlare, inte no name-prylar för några kronor. Allt som säljs på Amazon är verkligen inte dåligt, men det gäller att också vara en medveten konsument.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung