Startade ca 10år gammal dator... Uppdatera?

Permalänk
Medlem

Startade ca 10år gammal dator... Uppdatera?

Startade upp min mors gamla dator som hon hade i deras hus. Senast den verkar vart igång är någongång 2016, vilket kan stämma hyfsat då där nånstans köpte hon sig en laptop.

Iaf... Kastade ut den i garaget där jag har WiFi, köpte en ASUS USB-AC51 och fick igång nätet utan några som helst problem. Började bläddra lite och fick en lite nostalgisk shock, och en lite vattniga ögon ska jag medge. Både min far och mor gick bort 2018 och 2020.

Allt verkar funka på den och fick som sagt igång nätet. Kändes rätt pigg och inga farliga laddningstider. Rensade lite program som inte var använda sen 2009 - ursäkta, 12år gammal var den tydligen... MSN Messenger poppade lixom upp.
Märkte direkt att Firefox var outofdate, kunde inte ens logga in här för det klagades på att jag skulle identifiera mig som en icke-robot, men kunde lixom inte se nånstans jag kunde göra det. Försökte uppdatera men "Firefox är redan uppdaterad".
Laddade ned Chrome och kom ut men samma sak där.

Jag ska rensa datorn på alla gamla foton m.m. som finns i den, men sen funderar jag på om jag skulle försökt få igång den, men det är därför jag skriver här. Det är Windows Vista på den och funderar på om det går att uppgradera - helst gratis - till iaf Windows 8.1? Förstår att det är mer tungdraget och kanske inte alls funkar på burken?
Det jag framför allt ska använda den till i garaget är att surfa, kolla videos, spotify, lite PDF, kanske chromecasta lite till TVn jag har där och lite sånt. Inga spel, fotoredigering eller sånt. Det har jag denna datorn till jag sitter på nu. Denna har för övrigt Win 8.1 så det är väl lite därför jag funderar på just det. Har inte använt Win 10 så vågar inte riktigt ta det steget...

Vad tror vi, är den räddningsbar eller helt kört?

Bifogar lite bilder som beskriver datorn lite mer kanske.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk

Jag har använt Windows 8.1, men det är en av den sämsta upplevelsen jag har haft. Windows 10 är bra, men Linux eller ett annat operativt syustem skulle också fungera. Linux skulle fungera och du kan köra det direkt från en USB också!

Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Jag har använt Windows 8.1, men det är en av den sämsta upplevelsen jag har haft. Windows 10 är bra, men Linux eller ett annat operativt syustem skulle också fungera. Linux skulle fungera och du kan köra det direkt från en USB också!

Alex

Har inte sett Linux sen 20år tillbaka så känns uteslutet.
Vilket system kräver mest av hårdvaran, Win 8.1 eller 10?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Har inte sett Linux sen 20år tillbaka så känns uteslutet.
Vilket system kräver mest av hårdvaran, Win 8.1 eller 10?

Ingen skillnad där alls egentligen.

Permalänk
Rekordmedlem

Den går troligen att köra win 10 på om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja nä Linux har jag aldrig använt så är som sagt uteslutet.

Win 10, kan man få till en REN installation av det isf? Alltså inga jäkla tilläggsprogram som HP skickar med från början? Eller blir det bara en Win 10 klon som ett skinn över befintliga Vista? Och hur löser jag Win 10?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MalZon:

Ja nä Linux har jag aldrig använt så är som sagt uteslutet.

Win 10, kan man få till en REN installation av det isf? Alltså inga jäkla tilläggsprogram som HP skickar med från början? Eller blir det bara en Win 10 klon som ett skinn över befintliga Vista? Och hur löser jag Win 10?

Du laddar hem det från MS och gör ett installationsmedia, tex på ett minst 8 Gbyte stort usbminne.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Innan du låter den krasha under trycket av alla uppdateringar så klona hårddisken.
För vem vet vad som kanske gömmer sig på den.
Man brukar kunna hitta diverse dokument och bilder på de mest udda ställen.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan säkert installera Win10 på den om du vill, men med en ~12 år gammal dual-core-processor, 3 GB RAM, och en snurrdisk för systemet så kommer du inte särskilt långt. Dessutom är batteriet förmodligen kört efter så lång tid.

Citat:

Det jag framför allt ska använda den till i garaget är att surfa, kolla videos, spotify, lite PDF, kanske chromecasta lite till TVn jag har där och lite sånt. Inga spel, fotoredigering eller sånt.

Spotify och PDF-filer (så länge de inte är för komplexa) bör nog inte vara något problem. Surfa funkar väl också om du inte ska köra några krävande webbsidor och inte ska köra många flikar. För videouppspelning däremot med moderna codecs i hög upplösning kan den komma ha svårt att hänga med.

Chromecast beror på. Ska du använda datorn för att koda upp och sedan koda om för att casta till en chromecast från videofiler tror jag du kan glömma det, men som "styrenhet" för att casta från Youtube etc så kommer det nog funka fint.

Ska du testa, så är det Win10 som gäller. Var dock beredd på att det kommer ta lång tid att installera och dra in alla uppdateringar med tanke på de begränsade resurserna. Din CPU stödjer 64-bitars OS så det är det du bör installera för bästa funktion och prestanda. (Skriver detta iom att du kör Vista 32-bit idag.)

Personligen hade jag inte känt att det är värt besväret.

P.S. Allt du beskriver kan man göra på Linux också om du inte vill betala för en Win10-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du laddar hem det från MS och gör ett installationsmedia, tex på ett minst 8 Gbyte stort usbminne.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ok. Kan jag ladda ner det från vilken burk som helst och in på ett Minne eller ska jag kanske ladda ner det på den datorn jag ska ha det på? När det väl är inne så antar jag att man får installera alla drivrutiner m.m. som behövs?

Skrivet av Svensktiger:

Innan du låter den krasha under trycket av alla uppdateringar så klona hårddisken.
För vem vet vad som kanske gömmer sig på den.
Man brukar kunna hitta diverse dokument och bilder på de mest udda ställen.

Ska ta ett race med minnesstickor och lägga in i min rätta burk. Är väl bland de vanliga platserna och lite tempmappar som allt brukar ligga i.

Skrivet av pv2b:

Du kan säkert installera Win10 på den om du vill, men med en ~12 år gammal dual-core-processor, 3 GB RAM, och en snurrdisk för systemet så kommer du inte särskilt långt. Dessutom är batteriet förmodligen kört efter så lång tid.

Spotify och PDF-filer (så länge de inte är för komplexa) bör nog inte vara något problem. Surfa funkar väl också om du inte ska köra några krävande webbsidor och inte ska köra många flikar. För videouppspelning däremot med moderna codecs i hög upplösning kan den komma ha svårt att hänga med.

Chromecast beror på. Ska du använda datorn för att koda upp och sedan koda om för att casta till en chromecast från videofiler tror jag du kan glömma det, men som "styrenhet" för att casta från Youtube etc så kommer det nog funka fint.

Ska du testa, så är det Win10 som gäller. Var dock beredd på att det kommer ta lång tid att installera och dra in alla uppdateringar med tanke på de begränsade resurserna. Din CPU stödjer 64-bitars OS så det är det du bör installera för bästa funktion och prestanda. (Skriver detta iom att du kör Vista 32-bit idag.)

Personligen hade jag inte känt att det är värt besväret.

Alternativet just nu är att använda den i garaget för att ha en burk där, stå kvar i kartongen vi la den i för 2 år sen eller att slänga den helt enkelt. Skruvar mycket med bilar och har ett nybyggt garage på 120m² så är lite andra hem så att säga. Det är en stationerad dator.

Som sagt framför allt lite surfande, spotify, lite youtube som du säger och sånt trevligt. PDF använder jag mest för lite sprängskisser m.m.

Ok bra att veta med 64bit. Installationen får ju stå igång så får man gå dit lite titt som tätt och se hur det går.
Är ju nån Factoryimage partition, antar att det är en backup installation om man vill formatera om så den blir ren igen som den kom ny? Men då är väl alla skittilläggsprogram med där. Bara att formatera den med och köra en egen partition till Win 10. Hur stor bör jag ha för OS? Tänka sig lite mer program som jag räknat upp och inte ligga på gränsen? 100gb kanske? Lär ju inte ha den som storage heller precis.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MalZon:

Ok. Kan jag ladda ner det från vilken burk som helst och in på ett Minne eller ska jag kanske ladda ner det på den datorn jag ska ha det på? När det väl är inne så antar jag att man får installera alla drivrutiner m.m. som behövs?

Ska ta ett race med minnesstickor och lägga in i min rätta burk. Är väl bland de vanliga platserna och lite tempmappar som allt brukar ligga i.

Alternativet just nu är att använda den i garaget för att ha en burk där, stå kvar i kartongen vi la den i för 2 år sen eller att slänga den helt enkelt. Skruvar mycket med bilar och har ett nybyggt garage på 120m² så är lite andra hem så att säga. Det är en stationerad dator.

Som sagt framför allt lite surfande, spotify, lite youtube som du säger och sånt trevligt. PDF använder jag mest för lite sprängskisser m.m.

Ok bra att veta med 64bit. Installationen får ju stå igång så får man gå dit lite titt som tätt och se hur det går.
Är ju nån Factoryimage partition, antar att det är en backup installation om man vill formatera om så den blir ren igen som den kom ny? Men då är väl alla skittilläggsprogram med där. Bara att formatera den med och köra en egen partition till Win 10. Hur stor bör jag ha för OS? Tänka sig lite mer program som jag räknat upp och inte ligga på gränsen? 100gb kanske? Lär ju inte ha den som storage heller precis.

Du kan skapa ett installationsmedia på vilken dator som helst, man laddar hem verktyget och startar det så laddar det hem den senaste win versionen och skapar ett usbminne och de flesta drivrutiner kommer nog att installeras automatiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan skapa ett installationsmedia på vilken dator som helst, man laddar hem verktyget och startar det så laddar det hem den senaste win versionen och skapar ett usbminne och de flesta drivrutiner kommer nog att installeras automatiskt.

Ok. Hur stor blir filen på stickan? Måste jag formatera datorn innan eller är det bara att öppna genom utforskaren?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MalZon:

Ok. Hur stor blir filen på stickan? Måste jag formatera datorn innan eller är det bara att öppna genom utforskaren?

Du behöver ett minne på minst 8 Gbyte, minnet kommer att tömmas när du skapar ett installationsmedia av det så jag vet inte exakt hur stor plats det krävs för det är ointressant men minnet behöver vara minst 8 Gbyte.

Partitionering och formatering går att göra när installationen startat via menyerna där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver ett minne på minst 8 Gbyte, minnet kommer att tömmas när du skapar ett installationsmedia av det så jag vet inte exakt hur stor plats det krävs för det är ointressant men minnet behöver vara minst 8 Gbyte.

Partitionering och formatering går att göra när installationen startat via menyerna där.

Ok. Förstår allt nu då tror jag.
Men så jag är med nu bara... Att köra in Win 10 är alltså typ det jag kan göra för att få den användbar idag så att säga?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok. Hur stor blir filen på stickan? Måste jag formatera datorn innan eller är det bara att öppna genom utforskaren?

Win 10 på usb-stickan blir mellan 4-8GB tror jag. Nej, du måste inte formatera om datorn innan. Men spara allt du vill ha kvar på annan dator/hdd.

Du börjar med att ladda hem detta verktyg. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Sedan behöver du en tom usb-sticka med minst 8GB. Du kan inte ha andra saker på den, dessa kommer raderas.

Stoppa i usbstickan och starta verktyget/programmet du laddade ner, följ instruktionerna. Verktyget skapar installationsfiler på usb-minnet.

Sedan startar du upp datorn med usb-minnet inkopplad (du har först sparat all personlig data/foton annorstädes). Troligen kommer datorn att starta upp med usb-minnet (annars får du ändra boot-ordning till usb=#1 i bios).

Innan installationen påbörjas kan/ska du formatera hårddisken (du kommer att se detta under installationen). Jag rekommenderar att du tar bort alla partitioner ifall det finns flera, sedan formatera. Din hdd är så liten att det är ingen mening att hålla på med olika partitioner.

Under installationen frågar den om installationsnyckel. Fyll i detta eller hoppa över och fyll i senare, när allt är klart.

Windows-nyckel kan du köpa på Aliexpress för 20kr, kommer på din email efter några minuter.

good luck

tillägg: jag hade lagt in win 10 på den om jag varit du. Win10 bättre och (mig veterligen) mindre resurskrävande (kan ha fel, men tror det) än dom äldre windows

Permalänk
Medlem

Jag har haft en liknande dator, mycket snarlik faktiskt. Skulle rekommendera en billig SSD (begagnad eller nån billig skit från Amazon), det gör enorm skillnad. Satte i en hubba-bubba-SSD från Amazon i en äldre dator nyligen, kostade typ 160kr och nu flyger datorn fram.

Installera Win10 från USB är enklast, 8GB krävs. Går från DVD, kräver dual layer skiva nu tror jag, men går att installera från äldre Windows 10 skiva som är single layer ("vanlig" DVD).

Ska du få igång grafikkortet får du nog pilla lite, ta hem legacydrivers från AMDs sida.

Till det du ska göra duger nog Win 8.1 bra men 10 är kanske enklare att få tag på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Win 10 på usb-stickan blir mellan 4-8GB tror jag. Nej, du måste inte formatera om datorn innan. Men spara allt du vill ha kvar på annan dator/hdd.

Du börjar med att ladda hem detta verktyg. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Sedan behöver du en tom usb-sticka med minst 8GB. Du kan inte ha andra saker på den, dessa kommer raderas.

Stoppa i usbstickan och starta verktyget/programmet du laddade ner, följ instruktionerna. Verktyget skapar installationsfiler på usb-minnet.

Sedan startar du upp datorn med usb-minnet inkopplad (du har först sparat all personlig data/foton annorstädes). Troligen kommer datorn att starta upp med usb-minnet (annars får du ändra boot-ordning till usb=#1 i bios).

Innan installationen påbörjas kan/ska du formatera hårddisken (du kommer att se detta under installationen). Jag rekommenderar att du tar bort alla partitioner ifall det finns flera, sedan formatera. Din hdd är så liten att det är ingen mening att hålla på med olika partitioner.

Under installationen frågar den om installationsnyckel. Fyll i detta eller hoppa över och fyll i senare, när allt är klart.

Windows-nyckel kan du köpa på Aliexpress för 20kr, kommer på din email efter några minuter.

good luck

tillägg: jag hade lagt in win 10 på den om jag varit du. Win10 bättre och (mig veterligen) mindre resurskrävande (kan ha fel, men tror det) än dom äldre windows

Tack för förklaringen!

Aha nyckel med... Har aldrig använt Aliexpress, finns det nån annanstans att handla? Ebay, amazon eller nåt?

Skrivet av Pirum:

Jag har haft en liknande dator, mycket snarlik faktiskt. Skulle rekommendera en billig SSD (begagnad eller nån billig skit från Amazon), det gör enorm skillnad. Satte i en hubba-bubba-SSD från Amazon i en äldre dator nyligen, kostade typ 160kr och nu flyger datorn fram.

Installera Win10 från USB är enklast, 8GB krävs. Går från DVD, kräver dual layer skiva nu tror jag, men går att installera från äldre Windows 10 skiva som är single layer ("vanlig" DVD).

Ska du få igång grafikkortet får du nog pilla lite, ta hem legacydrivers från AMDs sida.

Till det du ska göra duger nog Win 8.1 bra men 10 är kanske enklare att få tag på.

En SSDdisk hade väl vart bra, men är väl knappt värd? Har inte ens öppnat burken men antar att det är vanlig IDE kabel? Går det ens att få in en SSDdisk med sån kabel?

Har ett 8GB sticka så ska ju funka då. Ska jag formatera det i NTFS eller något innan kanske?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MalZon:

Tack för förklaringen!

Aha nyckel med... Har aldrig använt Aliexpress, finns det nån annanstans att handla? Ebay, amazon eller nåt?

En SSDdisk hade väl vart bra, men är väl knappt värd? Har inte ens öppnat burken men antar att det är vanlig IDE kabel? Går det ens att få in en SSDdisk med sån kabel?

Har ett 8GB sticka så ska ju funka då. Ska jag formatera det i NTFS eller något innan kanske?

Ja det finns ide ssder om det är en sådan i datorn (sata har varit ute ganska länge, kom 2005)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns ide ssder om det är en sådan i datorn (sata har varit ute ganska länge, kom 2005)

Ska kolla innan. Kan ju kanske vara värt ändå med en äckligt billig SSD så kan man ju spara disken som den är om det nu inte skulle funka med Win 10 ordentligt.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MalZon:

Ska kolla innan. Kan ju kanske vara värt ändå med en äckligt billig SSD så kan man ju spara disken som den är om det nu inte skulle funka med Win 10 ordentligt.

Har datorn satainterface vilket är troligast om den är runt 10 år kan du egentligen skaffa vilken "dyrssd" som helst som inte är större än 2 Tbyte för då är ssdn användbar med i princip alla moderna datorer också om du väljer att flytta den så du riskerar ju inte att kasta pengarna i sjön....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

jag håller på med svärföräldrarnas gamla HP-laptop som är drygt 10 år, där körs nu win10 och det snurrar på. Uppstarten ligger på drygt en minut och med en ssd-disk skulle det säkerligen kunna göras mycket bättre men den kommer gissningsvis inte användas så länge till då de går mer och mer över till ipad.

Så win 10 är absolut ett alternativ.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Windows 10 kan du uppgradera till gratis men du måste köra installationen via windows och inte boota genom USB. Privata bilder och annat raderas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Windows 10 kan du uppgradera till gratis men du måste köra installationen via windows och inte boota genom USB. Privata bilder och annat raderas inte.

Den datorn hade Windows Vista (iallafall såg taskbar:en ut som Vista) och då gäller inte uppgraderingen gratis. För övrigt går o göra utan att uppgradera. Om man formaterar disken och installerar Windows 10 så blir den fortfarande aktiverad automatiskt. Gjorde det på en dator för lite mer än 1.5 vecka sedan. Formaterade hårddisken och la in Windows 10 och den blev aktiverad. Den har inte blivit uppgraderad tidigare och den hade Windows 8 innan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Windows 10 kan du uppgradera till gratis men du måste köra installationen via windows och inte boota genom USB. Privata bilder och annat raderas inte.

Problemet är ju att all bloatware han har från början är kvar då.
Jag rekommenderar faktiskt att köpa en ny billig ssd och installera ett nytt fräscht w10 på den. Då riskerar du inte att konstiga drivrutiner/program osv ligger kvar och slöar ner datorn.
Du kan sen koppla in den gamla hårdisken till en USB med IDEkabel->usb https://www.amazon.se/Laileya-adapterkabel-adaptersladd-h%C3%... så kan du i lugn och ro sitta och leta igenom allting så du inte förlorar något du vill spara.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns ide ssder om det är en sådan i datorn (sata har varit ute ganska länge, kom 2005)

Hrm, jag har två WD 200 GB SATA från 2 juni 2004 liggande. De var tre från början, men en av dem ersattes med en 320 GB på grund av haveri. Det var väl året före (2003) som SATA började dyka upp på riktigt.

Permalänk
Medlem

Kolade snabbt, och viss fan var det SATAkabel i den
Tips på en äckligt billig SSDdisk då?

Detta är ju för länge sen man höll på med sånt här så har tappat mycket men har kvar grunden i huvudet.
Tänkte jag skulle göra en liten nostalgitripp i ny tråd nån dag, har mina 2 gamla burkar med en 1700+ och en 2500+ från den tiden AMD gällde Första DDR-minnena lixom haha

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MalZon:

Kolade snabbt, och viss fan var det SATAkabel i den
Tips på en äckligt billig SSDdisk då?

Detta är ju för länge sen man höll på med sånt här så har tappat mycket men har kvar grunden i huvudet.
Tänkte jag skulle göra en liten nostalgitripp i ny tråd nån dag, har mina 2 gamla burkar med en 1700+ och en 2500+ från den tiden AMD gällde Första DDR-minnena lixom haha

Jag tycker inte du ska välja "billigaste ssdn" och inte heller en mindre än 500 Gbyte klassen eftersom den går att ta med sig till andra datorer men om du bortser från det och vill göra ett dumsnålt köp så är det kanske PNY om du undviker onlinekineser.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Gillar du spela så https://www.amazon.se/YUCUN-Internal-Solid-R570-60GB/dp/B077Z...

Men du är verkligen dumsnål om du inte köper en anständig ssd i stället för minsta och billigaste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Laptops kan vara bökigare vad gäller drivrutiner, men jag har använt HD 4870 i Windows 10 utan att ha märkt något problem. Windows Update ska automatiskt installera den officiellt certifierade Win10-drivrutinen, AMD släppte aldrig en officiell Catalyst-drivrutin för Win10 till sina DX10-grafikkort.

Den långsammaste datorn jag använt Win10 på var en Core 2 Duo med 4GB RAM, jag provade aldrig något spel, men för vanligt bruk kändes den rappare än Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker inte du ska välja "billigaste ssdn" och inte heller en mindre än 500 Gbyte klassen eftersom den går att ta med sig till andra datorer men om du bortser från det och vill göra ett dumsnålt köp så är det kanske PNY om du undviker onlinekineser.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Gillar du spela så https://www.amazon.se/YUCUN-Internal-Solid-R570-60GB/dp/B077Z...

Men du är verkligen dumsnål om du inte köper en anständig ssd i stället för minsta och billigaste.

Tack. Och tack för "dumsnål-stämpeln"
Som sagt, datorn är 12år gammal. Är mest chockad att den ens startade. Att kasta iväg nån tusenlapp på en onödigt stor/snabb hårddisk till denna känner jag som kapitalförstöring. Tror mest jag kommer märka skillnad på rotation -> SSD i detta fallet.
Ska inte spela. Om jag eventuellt i värsta fall ens skulle tänka tanken är Quake 3 isf, men trådlöst där ute med ca 50mbit så är det ingen mening. Som sagt har en annan dator för allt annat användande.

Kan inte måla upp nåt framför mig mer än nödvändigaste programmen jag kommer att använda på den så behöver lixom inte mycket lagring. Om inte annat så har jag ju ändå nuvarande disk som jag kan formatera och använda. I dagens termer inte mycket att hänga i granen men har 1TB i nuvarande Laptop från 15-16 och har inte fyllt den till hälften ännu, och då fotar och filmar jag ändå rätt mycket.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla när det gäller en SSD. Det kommer göra underverk för hur maskinen upplevs. Tex 240GB räcker så länge du inte ska installera några större program eller lagra något större på den.

Windows 10 är även det rätt solklart. Vista är EOL och Windows 8 är är i "extended support" och får säkerhetsuppdateringar fram tills 2023 om man nu skulle vilja köra det. Men windows 10 är mycket trevligare på alla sätt.

3GB minne kan vara lite i underkant idag. Men 4st 2GB DDR2 stickor borde gå att komma över begagnat för kaffepengar idag.