Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mono:

Gnälltråd eller biltråd? *gubbgnäller*

Jag vill också gnälla på att man bevisligen tappar alla intressen utöver bilkörande när gubbtillståndet inträder. På det här forumet är det särskilt tydligt, där inget system eller koncept är för komplicerat eller olikt för att det ska finnas en bilrelaterad analogi man kan förklara det med.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Gnäll på bilister:

Idag på parkeringen så var det en kille som hade en fin ny Audi RS6:a som drack en burkläsk i bilen.
När jag tittade igen så öppnade killen bildörren och satte ner burken på asfalten och drog iväg i ganska snabb hastighet.

Så inte världens smartaste kille tyvärr som valde att visa hur lat han var, och hans sätt att tycka att andra människor minsann ska plocka upp efter honom.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kan gnälla på cyklister istället de verkar verkligen vilja cykla över mig som gångtrafikant.

Cyklister som använder vägen istället för cykelbanan, GÄRNA i bredd också! *Kokar*

Permalänk
Medlem

Ibland hjälper det fan inte att man gör rätt.

Höll på bli påkörd i en cirkulationsplats idag av en ***** som inte lärt sig att alla som ska in har väjningsplikt mot alla som redan befinner sig inne i den, samt att jag blinkade höger för att jag skulle ut nästa avfart. Dessutom hade han mage att vifta med knuten näve mot mig, trots att det var han som gjorde fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Kan hänga på i detta bilgnäll.
Har en ny volvo v60cc och nu när surfhotspoten tagit slut så vill jag använda min telefon som router och bilen kopplar upp sig via den.
Varje gång jag nu hoppar in och startar bilen måste jag fippla med telefonen och inställningen i bilen för att få det att funka, hur svårt kan det vara att få det att hoppa igång automatiskt? Vi lever på 2021 talet och så mycket annat går att göra automatiskt.

Skulle också vilja styra mer funktioner med rösten i bilen. Slå på sätesvärme och liknande. Vanliga tempen går att ändra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Fotgängare som inte tack-vinkar när jag släpper fram dom på oövervakade övergångsställen. Inte ens en blick. Jordens avskräde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Fotgängare som inte tack-vinkar när jag släpper fram dom på oövervakade övergångsställen. Inte ens en blick. Jordens avskräde.

Varför ska de tacka? För att du följer trafikreglerna? Just den frågan ställde jag till en som stannade och släppte fram mig och som sedan tutade, vevade ner fönstret och skrek: "Tacka för f-n!"

"Vid bevakade övergångsställen regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis. Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig."
Källa: Transportstyrelsen

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag måste gnälla litet, men att jag har svårt att komma upp i samma nivå av gubbighet som alla som gnäller på andra bilförare. Nåväl, här kommer det. Det har fan i mig gått inflation i ordet "audiofil". Det betyder ju nästan ingenting längre! Man läser ju nästan dagligen saker som "Jag skulle vilja köpa mina första audiofil-lurar, min budget är 5000kr." Vad är det för trams? Med audiofil brukade man syfta på någon som köpte en strömkabel för tio gånger det beloppet! Kristaller på högtalarna och teknologi som liknade mystik! Att köpa grejer som man har råd med på en månadslön är väl inte audiofili? Är man audiofil ska man använda begreppet "låter som om man tagit bort en våt filt" när man vridit anläggningen så att den står i enlighet med kompassriktningarna. Audiofil blir man inte bara sådär, det ska ta många år innan audiofilin har tagit greppet om en.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag kan inte svara för alla fabriker, men jobbar själv inom industrin och håller inte riktigt med. Dagens styrda maskiner tillåter tillverkning med långt högre precision och i högre takt än människor nånsin kunnat. Repeterbarheten är sinnessjukt bra och man kan snäva åt toleranser så att man slipper mäta, räkna och fundera för att pussla ihop varje detalj. Det är konstruktören som mäter, räknar och funderar för att sätta rätt krav på ritningen från början som gör det jobbet idag. Tillverkare av delar och monteringspersonal ska inte behöva göra anpassningar beroende på om det är måndag eller torsdag längre, det passar ihop ändå.

Ett exempel är oljeviskositeten som används i moderna motorer, den är så pass tunn pga. att man snävat åt alla toleranser för att det på så vis går att minska den inre friktionen i motorn. Skulle jag hälla i gammal hederlig mineralolja som användes på 70-talet i min relativt nya Volvo hade den antagligen inte blivit korrekt smord pga. att alla skrymslen är så trånga och oljan inte tillräckligt lättflytande.

Håller med, borde ha skrivit: En gång i tiden var det skit ut från fabriken om det var löpande-bands-montering.

Höll på med motormodifikationer runt 1970-77 (ungefär) och från den tiden kommer det engelska (amerikanska) citatet. Det fanns mycket man kunde göra för att höja effekten, förbränningsgrad hos bränslet o.s.v. Även då var man tvungen att använda andra oljor än de vanliga mineraloljorna eftersom de inte trängde in överallt då toleranserna minskades. Vi gick till de företag som sålde reservdelar och trimningsdelar till amerikanska motorer och mätte varje del för att få precis rätt toleranser.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Alphahanne:

Ibland hjälper det fan inte att man gör rätt.

Höll på bli påkörd i en cirkulationsplats idag av en ***** som inte lärt sig att alla som ska in har väjningsplikt mot alla som redan befinner sig inne i den, samt att jag blinkade höger för att jag skulle ut nästa avfart. Dessutom hade han mage att vifta med knuten näve mot mig, trots att det var han som gjorde fel.

Fast hur tidigt blinkade du höger? Om du blinkade höger innan du passerade hans infart är det ju du som gjort fel, eftersom din signalering antyder att du skulle svänga ut ur rondellen så hans väg borde vara fri. Du ska inte blinka höger förrän du är (som tidigast) mitt för honom, eftersom det då är nästa möjliga avfart ur rondellen du tänker ta.

Sen ska han ju såklart inte ta folks blinkande för sanning, folk gör ju som dom vill ändå och han måste som du säger ge företräde till fordon i rondellen oavsett, men om du vill ha rätten helt på din sida ska du verkligen inte signalera höger en hel avfart för tidigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Folk som kallar sin dator för data. Man borde veta bättre om man hänger på Swec. Smått irriterande.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

... över den allmänna nedskräpningen. Sugrör och förpackningar för någons lyxmål från donken, är sådant som lämnar en allra rödast.
... varken yrkesmänniskor("chaufförer") eller folk med egna barn.. kan hålla sig till skrivna 30km/h kl 7-17 förbi skolor, lekis och dagis. Respektlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Folk som kallar sin dator för data. Man borde veta bättre om man hänger på Swec. Smått irriterande.

Data är bara något man använder i det sammanhanget när man kontaktar IT på jobbet, Bara för att jävlas.
Även SSDhårddisken (Fast här saknas det ju passande svenska ord, eller säger man halvledarlagringen ?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Cyklister som använder vägen istället för cykelbanan, GÄRNA i bredd också! *Kokar*

Kan bara hålla med.
Gatan där jag bor finns cykelväg på båda sidor om bilvägen, men då och då händer det att cyklister ändå väljer bilvägen...
Tyvärr är det tillåtet numera så länge hastighetsbegränsningen är 50 och under.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Jobbigaste länderna vad gäller bilkörning har för mig varit Italien, där alla verkar tävla med varandra, och Japan, där det är väldigt trångt - smala filer, minimala parkeringsrutor. Värst var nog Italien, där jag hyrde en i mitt tycke "bekväm" bil, minns inte vilket märke men uthyraren sade lite lakoniskt att "tävla nu inte med alla som vill mäta sig med den här!". "Självklart inte", svarade jag men väl ute på vägarna ville alla tävla. Om jag körde om någon på en motorväg kom denne som skjuten ur en kanon för att köra om mig igen. Jag förstod inte riktigt attityden förrän jag tog taxi till flygplatsen i Milano då vi skulle hem, en Ferrari körde om taxin som direkt satte efter Ferrarin och då jag påpekade att vi inte hade bråttom nästan skrek föraren: "Såg du inte att det var en Ferrari som just körde om?" och ingenting kunde få honom att sakta farten. Det var en av de mest omtumlande taxifärderna i mitt liv.
Glömde nästan bort röran i trafiken i Algeriet och Marocko, där alla slog på helljus vid möte, avhandlat i annat inlägg. Röran i trafiken var enorm, folk tutade och blinkade och det verkade inte finnas några regler alls.

Jo men de är ju jobbiga på andra sätt, inte att regler och konventioner skiljer så mycket utan att folk skiter i reglerna. Jag minns tydligt en gång för länge sedan när jag var i Rom och inte fattade hur jag skulle köra för att ta mig någonstans då det var enkelriktat åt fel håll på alla vägar som var aktuella, frågade en polis och det var inga konstigheter, bara att köra mot enkelriktningen förstås (idiotiska turist typ).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Det behöver inte kosta nämnvärt att hålla gamla bilar i livet... Fast det kräver ju att man inte har tummen mitt i handen ioförsig

Mekaniskt har du förstås helt rätt, men elektroniken är det värre med skulle jag säga. Man kan lösa en del problem med en ODB-adapter och någon mjukvara men det räcker inte så långt. Om en "databox" går sänder, vilket inte är helt ovanligt, så kan det bli rätt dyrt. Ibland kan man komma undan med att köpa en från skroten eller så, men ofta krävs det ju specifik omprogrammering för en specifik bil eller så.

Citat:

nja.. jag ser det så här... om man så lätt kan optimera bilen för mer effekt och mindre bränsleförbrukning.. Då är det skit ut från fabriken. När man måste börja modda för att få ut mer effekt, så betyder ju det att bilen är max optimerad och det krävs trim för att få ut ännu mer.

Som redan nämnt så har biltillverkare ganska många prioriteringar att väga mellan i sina system som gör saker mer komplicerade. Avgasreningen exempelvis är inte ett område som "trimningsfirmorna" bryr sig särskilt mycket om, eller ljudvolym, kraft på låga varv och så vidare. Sen handlar det förstås om segmentering. Motorer är dyrt så man säljer samma motor i en mängd utföranden med olika effektuttag och så. När jag jobbade på Volvo hade de exempelvis samma femcylindriga maskin med allt ifrån 140 hk upp till 300, visserligen med och utan turbo och så men för en trimningsfirma att "omvandla" en 2,4 140hk till en 2,4i 170 hk var ju inte så komplicerat förstås då det är samma motor.

Citat:

Jo det går att hacka bilarna o påverka bilens primära system.. Det var ett säkerhetsföretag som demonstrerade det.. Jag såg det på vanliga tv'n för ettpar år sedan och det ska finnas på nätet oxå..
Men jag orkar inte sätta mig o söka just nu i denna stund.. Jag sitter nyvaken efter jobbat i natt med en kopp kaffe... så jag är ärligt talat för lat för att söka upp det just i denna stund o länka.

Jo men min poäng är att den risken inte är så stor. Efter terroristattacken i Stockholm var man väldigt snabb med att ta upp någon form av startspärr på lastbilar exempelvis, och det kanske hade hindrat denna personen just precis då men knappast på sikt. Sen är det inte direkt supersvårt att ta lastbilskort och en anställning som chaufför, om man nu har sådana planer. Det går kanske att hacka en bil så att bromsarna inte fungerar exempelvis men det är inte enkelt, inte jämfört med att bara klippa bromslinan liksom, eller om man vill vara riktigt jävlig sätta någon liten smällare med fjärrkontroll så att man "klipper" bromsarna när bilen körs i hög hastighet eller så. Om någon vill ta död på en person, eller en massa personer, så är det inte så svårt. Hackningsbara bilar är förstås ytterligare en möjlighet för sådana terrorister men de har redan massvis av möjligheter liksom. Om Stockholmsterroristen inte hade kunnat sno en lastbil kanske han hade tagit ett spett till en järnvägsbro exempelvis och fått död på massa fler människor. Eller startat en brand i tunnelbanan eller i en vägtunnel under rusningstrafik, kanske satt eld på ett diskotek och ställt stolar i vägen för nödutgången eller så.

Citat:

Det vart diskussion om keyless o hur det funkar... här är svaret
Det är ett RF-id chip som sitter i keyless-dosan.. Detta fungerar exakt lika dant som era betalkort med blip-funktion.
Med specialbyggd utrustning med riktantenn kan de fånga upp RF-id signalen upp till 10-15meter.
Detta gäller så väl era blip-kort, taggar och keyless dosor. Sedan klonar de RF-id signalen för att programmera i ett nytt chip/tagg/kort/dosa
Eller så kan de länka signalen om de ska slå till lite fort mot en bil parkerad på eran uppfart.
Eran uppkopplade GPS spårning stör de ut med en dosa som är i storlek med ett cigarettpaket. Sedan är bilen utomlands inom 24timmar. Det är proffsen

För att skydda sig så var en av er inne på det.. Faradaysbrur.. dock att knöla in det i folie är både omständigt, samt inte helt hundra om det funkar. Är det så att RF-id chippet har sin antenn i metall på utsidan av dosan för bästa räckvidd så kommer folien bara agera större antenn om folien har kontakt med metall antennen.

Det ni gör nästa gång när ni är och handlar mat... gå runt i affären och titta ifall de säljer lös-tee i en metallburk eller en liten kakburk i metall.. inte för stor.
Sedan smaskar ni i er det goda eller lägger över i plastpåse..
Klä burken på insidan med tyg, skumgummi eller annat icke ledande material, så att nyckeln/kortet inte har direktkontakt mot metallen när det ligger i burken.
Sedan tar ni en fil, bryne eller sandpapper och slipar av färgen mellan lådans övre nederdel och lock, så att anläggningsytan är metall mot metall utan färg emellan när man lägger på/trycker fast locket. Var noga med att få bort färgen på anläggningsytan.
Nu har ni en bra låda att skydda era RF-id saker i
Testa gärna med att lägga ner mobiltelefonen i lådan och stäng locket.. försök ringa till telefonen.. till 99.9% om ni gjort rätt så ska det inte gå att ringa till telefonen.

Jo, eller så bockar man inte i "keyless entry" på tillvalslistan när man köper en bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon330692:

Jag skiter egentligen i om de tackar bara de tittat upp och faktiskt sett att jag kommer i min bil så är jag nöjd. Ett tack är ett plus. Många har annars gjort en tvär sväng till höger när de kommer fram till övergångsstället, ofta med lurar i öronen och skrivandes av ett sms. Fortfarande har de inte riktat huvudet uppåt och tittat sig omkring utan bara går rakt över gatan då vi har vår kära zebralag.
Samma sak gäller mammor med barnvagnar som först skickar ut sin vagn framför en inte ont anande bilen som kommer körande och får kasta sig på hejdarna.

Hatar dessa människor, ofta kvinnor i stretchbyxor som ser jättesportiga ut men även andra finnes.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Kan hålla med att det är trevligt om de tackar.
Men att bli arg för att DU ska lämna företräde är inte ens värt något gubbgnäll. Att kalla dem för "jordens avskräde" är att ta i så du spricker.
Tackar du alla bilister som lämnar dig företräde i korsningar, cirkulationsplatser?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cadtekniker:

Data är bara något man använder i det sammanhanget när man kontaktar IT på jobbet, Bara för att jävlas.
Även SSDhårddisken (Fast här saknas det ju passande svenska ord, eller säger man halvledarlagringen ?)

SSD-disk är det vanligaste svenska ordet. flashdisk har jag hört nämnas oxå.
Men ska du riktigt reta en it-tekniker så ska du kalla hela datalådan för hårddisk.. det går kalla kårar i nacken på dem då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast hur tidigt blinkade du höger? Om du blinkade höger innan du passerade hans infart är det ju du som gjort fel, eftersom din signalering antyder att du skulle svänga ut ur rondellen så hans väg borde vara fri. Du ska inte blinka höger förrän du är (som tidigast) mitt för honom, eftersom det då är nästa möjliga avfart ur rondellen du tänker ta.

Sen ska han ju såklart inte ta folks blinkande för sanning, folk gör ju som dom vill ändå och han måste som du säger ge företräde till fordon i rondellen oavsett, men om du vill ha rätten helt på din sida ska du verkligen inte signalera höger en hel avfart för tidigt.

Nej, klart jag inte blinkade för tidigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

SSD-disk är det vanligaste svenska ordet. flashdisk har jag hört nämnas oxå.
Men ska du riktigt reta en it-tekniker så ska du kalla hela datalådan för hårddisk.. det går kalla kårar i nacken på dem då.

Ge f*n i att reta en it-tekniker. Många vet inte hur mycket slit det är på kvällar/nätter för att underhålla, uppgradera, nedmontera etc. för att få system till vanliga användare. Oftast får man inte ens ett tack för att vi hjälper till. Tänk på att vi alltid får höra gnäll eftersom "det funkar inte", "datorn är seg - fixa"

Många är oftast snälla och trevliga, men allt för många tar it-tekniker för givet - Min personliga åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Alphahanne:

Nej, klart jag inte blinkade för tidigt.

Då undrar jag varför du tog upp det i ditt inlägg? Ditt blinkande till höger bör ju isåfall ha hänt efter han försökte köra ut, eller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Mekaniskt har du förstås helt rätt, men elektroniken är det värre med skulle jag säga. Man kan lösa en del problem med en ODB-adapter och någon mjukvara men det räcker inte så långt. Om en "databox" går sänder, vilket inte är helt ovanligt, så kan det bli rätt dyrt. Ibland kan man komma undan med att köpa en från skroten eller så, men ofta krävs det ju specifik omprogrammering för en specifik bil eller så.

OBD, då är det ju inte gamla bilar. hihihi
Ja om man inte kan el kanske.. men det gäller ju även motorarbeten om man inte kan göra det själv.. då är det dyrt oavsett om det är nytt eller inte. då det är lika dyrt att riktplana en gammal 240 top som senaste v90 (fan vad jag stör mig på att de döpt nya volvon till V90.. det är ju sista modellen av volvo965 som hette V90) Nu fick jag klaga lite i tråden igen. hahaha
Men det är ju lika dyrt med saker på gammal som nytt.. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är samma pris på hjullagerbyte på en 240 som på en V90. Nackdelen med nya bilar är ju att om man gör saker själv "försvinner garantierna" så man är ju tvingad att lämna in en ny bil på varje service. inte byta oljor o filter själv morrrr

Citat:

Som redan nämnt så har biltillverkare ganska många prioriteringar att väga mellan i sina system som gör saker mer komplicerade. Avgasreningen exempelvis är inte ett område som "trimningsfirmorna" bryr sig särskilt mycket om, eller ljudvolym, kraft på låga varv och så vidare. Sen handlar det förstås om segmentering. Motorer är dyrt så man säljer samma motor i en mängd utföranden med olika effektuttag och så. När jag jobbade på Volvo hade de exempelvis samma femcylindriga maskin med allt ifrån 140 hk upp till 300, visserligen med och utan turbo och så men för en trimningsfirma att "omvandla" en 2,4 140hk till en 2,4i 170 hk var ju inte så komplicerat förstås då det är samma motor.

mmmm... det är mycket de pysslar med som jag som bilfrälst inte uppskattar Men jag vet oxå varför de gör som de gör och tar bort personligheten ur bilarna.
Förr när man köpte 240/740/940 då var inte motorvalen några värden på en laptopskärm b19,20.21 och b230e f, k, fk, ft eller det var olika toppar 398, 405, 530, 531 och på det olika kammar A,D, H, K, V VX, VX3 osv.. Det kallar jag för äkta motorval
Det var tider det....... o faaaan vad gammal jag kände mig nu (dock var jag nyfödd när 240 kom)

Citat:

Jo men min poäng är att den risken inte är så stor. Efter terroristattacken i Stockholm var man väldigt snabb med att ta upp någon form av startspärr på lastbilar exempelvis, och det kanske hade hindrat denna personen just precis då men knappast på sikt. Sen är det inte direkt supersvårt att ta lastbilskort och en anställning som chaufför, om man nu har sådana planer. Det går kanske att hacka en bil så att bromsarna inte fungerar exempelvis men det är inte enkelt, inte jämfört med att bara klippa bromslinan liksom, eller om man vill vara riktigt jävlig sätta någon liten smällare med fjärrkontroll så att man "klipper" bromsarna när bilen körs i hög hastighet eller så. Om någon vill ta död på en person, eller en massa personer, så är det inte så svårt. Hackningsbara bilar är förstås ytterligare en möjlighet för sådana terrorister men de har redan massvis av möjligheter liksom. Om Stockholmsterroristen inte hade kunnat sno en lastbil kanske han hade tagit ett spett till en järnvägsbro exempelvis och fått död på massa fler människor. Eller startat en brand i tunnelbanan eller i en vägtunnel under rusningstrafik, kanske satt eld på ett diskotek och ställt stolar i vägen för nödutgången eller så.

Ur terroristsynpunkt tror jag inte det kommer bli ett problem.. Det är för omständigt att hacka en bil eller en dator, server, it-system.
Men ur stöldsynpunkt på exklusiva bilar då man inte behöver komma åt transpondernyckeln.. eller framtidens ransomeware.. de hackar en bilserie o låser bilens system och sedan måste man betala lösensumma för att få tillgång till sin bil. Eller politiska lönnmord.. hacka systemet så det ser ut som en singelolycka, när bilen voltat i diket är det bara nolla skadliga koden. Skär man av bromsslangarna är det svårt att dölja det som en olycka då sannolikheten är anatomisk att bromslang på både krets1 och krets2 går sönder exakt samtidigt.. Men elfel är lättare att dölja som bugg, dålig kontakt, skadad databox efter strömspik.. El/data är så fruktansvärt känsligt jämfört med rena mekaniska saker.
Du som jobbat på volvo, Vi skapar ett värsta scenario vad händer om vi skapar dålig jordpunkt till databoxen Värmeutvecklingen kommer skapa oxider som i sin tur ökar impedansen som i sin tur gör att jorden till boxen försvinner.. först uppstår säkert elfel med olika fenomen och sedan dör bilens hjärna.. Då kan man undra, vad händer då om du har elektrisk styrning, elektrisk broms(eller är det bara elektrisk bromsservo än så länge) om man färdas i som en fartdåre i 150+ på vägen.
Nya system är bekväma (jag tänkte säga användarvänliga, men ångrar mig då man behöver en 100-200 sidor manual att fatta bilen), de är kalasbra antisystem, assistanssystem o diverse hjälpsystem för de som behöver det som har lite svårt att köra bil(ex.min syster)

Citat:

Jo, eller så bockar man inte i "keyless entry" på tillvalslistan när man köper en bil.

Detta var det bästa för dagen Jag älskar det... eller så bockar de inte i det.... sååååååå bra asså

Permalänk
Inaktiv

Och nu tänker jag klaga på mig själv.................... varför kan jag inte låta bli att diskutera med er underbara människor, så det inte spårar ur

Nu kan ni klicka tumme upp o klaga på mig anonymt hahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Då undrar jag varför du tog upp det i ditt inlägg? Ditt blinkande till höger bör ju isåfall ha hänt efter han försökte köra ut, eller?

Vet inte riktigt hur du tänker här. Jag slår ut blinkers när jag precis passerat utfarten innan. Har en bil en bit framför mig dessutom som han väntar på (nej, det var inte så nära mellan oss att det skymde min blinkers) och han börjar dra iväg när bilen framför mig passerat, då har jag såväl blinkat ett par sekunder som kommit fram så långt att det inte finns en chans att han ska hinna ut före mig. Att han skulle tro att jag skulle ut i utfarten innan är osannolikt då jag med god marginal passerat den när han börjar köra ut.
Att jag ligger i den vänstra filen i cirkulationsplatsen har i sammanhanget ingen betydelse då utfarten också har två filer. Om han "tror" att jag ska fortsätta till nästa utfart, trots att jag blinkar höger, så betyder det att han inte har koll på situationen.

Ditt sätt att argumentera får mig bara tro att du inte har koll på hur man faktiskt ska köra i en cirkulationsplats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte riktigt hur du tänker här. Jag slår ut blinkers när jag precis passerat utfarten innan. Har en bil en bit framför mig dessutom som han väntar på (nej, det var inte så nära mellan oss att det skymde min blinkers) och han börjar dra iväg när bilen framför mig passerat, då har jag såväl blinkat ett par sekunder som kommit fram så långt att det inte finns en chans att han ska hinna ut före mig. Att han skulle tro att jag skulle ut i utfarten innan är osannolikt då jag med god marginal passerat den när han börjar köra ut.
Att jag ligger i den vänstra filen i cirkulationsplatsen har i sammanhanget ingen betydelse då utfarten också har två filer. Om han "tror" att jag ska fortsätta till nästa utfart, trots att jag blinkar höger, så betyder det att han inte har koll på situationen.

Ditt sätt att argumentera får mig bara tro att du inte har koll på hur man faktiskt ska köra i en cirkulationsplats.

Det här beror ju på cirkulationsplatsen helt och hållet. I mindre cirkulationsplatser har man ju ofta utfarten i samband med påfarten, varar personen som körde ut hade haft rätt att tro att du skulle ut innan honom om du blinkade höger. I den cirkulationsplatsen du beskriver nu, så ligger utfarten efter påfarten, och personen i fråga gjorde fel att köra ut när du blinkade höger. Jag förstår dock @Shudnawz antagande då jag först gjorde samma.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ge f*n i att reta en it-tekniker. Många vet inte hur mycket slit det är på kvällar/nätter för att underhålla, uppgradera, nedmontera etc. för att få system till vanliga användare. Oftast får man inte ens ett tack för att vi hjälper till. Tänk på att vi alltid får höra gnäll eftersom "det funkar inte", "datorn är seg - fixa"

Många är oftast snälla och trevliga, men allt för många tar it-tekniker för givet - Min personliga åsikt.

Det är bara för att jag även visar uppskattning till it-avd som jag även vågar jävlas med dom.
Annars är det lite som att gräva sin egen grav om man skiter på IT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det här beror ju på cirkulationsplatsen helt och hållet. I mindre cirkulationsplatser har man ju ofta utfarten i samband med påfarten, varar personen som körde ut hade haft rätt att tro att du skulle ut innan honom om du blinkade höger. I den cirkulationsplatsen du beskriver nu, så ligger utfarten efter påfarten, och personen i fråga gjorde fel att köra ut när du blinkade höger. Jag förstår dock @Shudnawz antagande då jag först gjorde samma.

Fast hade det varit en mindre cirkulationsplats hade det ändå varit ganska självklart då han borde hunnit se att jag inte svängt av utfarten innan, oavsett om jag blinkat eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Det är bara för att jag även visar uppskattning till it-avd som jag även vågar jävlas med dom.
Annars är det lite som att gräva sin egen grav om man skiter på IT

Då är det helt ok!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast hade det varit en mindre cirkulationsplats hade det ändå varit ganska självklart då han borde hunnit se att jag inte svängt av utfarten innan, oavsett om jag blinkat eller inte.

Det håller jag dock inte helt med om. I mindre cirkulationsplatser som den nedanför, så har man ju inte mycket reaktionstid ifall bilen i rondellen blinkar höger, för att sedan fortsätta rakt fram:

Det är ju ett sånt fall där jag själv ibland hellre väntar om det är lite trafik, för att se att bilen faktiskt kör ut när den blinkar.

I ditt scenario du beskriver dock så håller jag med dig, där borde personen i fråga inte ha kört ut.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11