Handelsbanken först i pilotprojekt för e-krona

Permalänk
Melding Plague

Handelsbanken först i pilotprojekt för e-krona

Inför etapp två av Riksbankens test ska de med Handelsbanken prova hur e-kronasystemet går att integrera med befintliga system.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Komplettera idag, ersätta imorgon.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Kan man mina E-kronan tro 8)

Permalänk
Medlem

Vad är ens poängen med en e-krona? Vad fyller detta för funktion utöver våra redan befintliga digitala betalningslösningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Vad är ens poängen med en e-krona? Vad fyller detta för funktion utöver våra redan befintliga digitala betalningslösningar?

Brukar ställa mig samma fråga men om jag tar på mig foliehatten så är det för att man helt vill slopa kontanter. Göra Sverige till ett helt kontantlöst samhälle, detta ser vi redan en början på med att affärer och liknande helt kan förbjuda kontanter som betalmedel.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

För att flytta över kontrollen över valutan från privatägda banker till staten i form av Riksbanken. Det är väl den stora poängen som jag ser det.
Förr så hade Riksbanken den kontrollen via sitt monopol på sedlar och mynt, men när allt mer blir kontantlöst så hjälper inte det monopolet så mycket.

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Det enda jag ser är att transaktionerna kopplas till en blockkedja. Fast då blir det ju svårare för bankerna att tvätta några pengar, så vi får väl se vad det blir av med det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Har också letat efter vad fördelarna (för oss slutanvändare) är, men inte hittat något.

"Huvudsyftet med piloten är att Riksbanken ska öka sin kunskap om vad en digital centralbankspeng skulle kunna vara och i en testmiljö visa hur denna e-krona skulle kunna användas av allmänheten. Idag finns dock inget beslut om att ge ut en e-krona, om hur en e-krona skulle se ut eller vilken teknik som i så fall skulle användas."

Om man utreder en teknisk lösning torde man ha en aning om vilka fördelar en sådan teknik skulle kunna ge.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Skrivet av crew seven:

Brukar ställa mig samma fråga men om jag tar på mig foliehatten så är det för att man helt vill slopa kontanter. Göra Sverige till ett helt kontantlöst samhälle, detta ser vi redan en början på med att affärer och liknande helt kan förbjuda kontanter som betalmedel.

Dagens digitala kronor är privatägda och skapas med hjälp av skulder. Vill Riksbanken öka mängden pengar i omlopp (för att justera inflation bland annat) så _måste_ någon (privatperson företag eller stat) belåna sig.

Kontanter, och ekronor, skapas utan skuld. Om sådant ges ut istället för dagens digitala pengar så skulle inte någon bostadsbubbla behövas. Insättningsgarantin skulle inte heller behövas. I en fin framtid hade inte dagens banker hellre behövts.

Permalänk
Avstängd

Få lönen direkt till sin e-krona wallet som man sedan kan betala räkningar direkt från, Sen ska man kunna koppla sin wallet till mobilens NFC och använda i affärer. Då skulle man kunnat leva helt utan bank om man vill eller? För just nu är man ju mer eller mindre tvingad att ha bank, och det vet dom och behandlar sina kunder därefter. Skulle vara najs om man tog bort den maktpositionen från dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Dagens digitala kronor är privatägda och skapas med hjälp av skulder. Vill Riksbanken öka mängden pengar i omlopp (för att justera inflation bland annat) så _måste_ någon (privatperson företag eller stat) belåna sig.

Kontanter, och ekronor, skapas utan skuld. Om sådant ges ut istället för dagens digitala pengar så skulle inte någon bostadsbubbla behövas. Insättningsgarantin skulle inte heller behövas. I en fin framtid hade inte dagens banker hellre behövts.

Bra sammanfattning.
Dessutom ökar kontrollen av skapande av falska pengar, dvs. staten får bättre kontroll av sin valuta där det är svårare att både tvätta pengar och skapa falska. Full kontroll.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Bra sammanfattning.
Dessutom ökar kontrollen av skapande av falska pengar, dvs. staten får bättre kontroll av sin valuta där det är svårare att både tvätta pengar och skapa falska. Full kontroll.

Hur skapar du falsk digital valuta idag?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Hur skapar du falsk digital valuta idag?

ctrl c ctrl v

Permalänk
Medlem

Är positiv till ny teknik och då vi i Sverige länge gått från kontanter mot digitala betalmedel så känns detta som ett naturligt nästa steg. Det sagt så är det bra att man skyndar långsamt och utreder även de som tycka "uppenbart" så man undviker att hela systemet kan påverkas av 3e part/andra länder eller liknande.

Permalänk
Medlem

Se nu till att ta ut riktigt mycket kontanter då det precis varit löning och var så BESVÄRLIGA SOM MÖJLIGT, insistera på att betala kontant och ge dem känslan att de är landsförrädare när de vägrar dig -- ta tid och låt det gärna bilda en kö bakom.

Det är konstruktivt och härligt gräsrots-uppror

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Då vägrar man betala.

Bad olearys att skicka faktura en gång när de nekade gången jag ville betala med kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Få lönen direkt till sin e-krona wallet som man sedan kan betala räkningar direkt från, Sen ska man kunna koppla sin wallet till mobilens NFC och använda i affärer. Då skulle man kunnat leva helt utan bank om man vill eller? För just nu är man ju mer eller mindre tvingad att ha bank, och det vet dom och behandlar sina kunder därefter. Skulle vara najs om man tog bort den maktpositionen från dom

Denna "e-krona wallet" kommer ju behöva skapas, behållas, förvaras, säkras, och utvecklas av någon. Låg-oddsaren är av bankerna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Så bankerna skall också bygga miningriggar? Fett nice, not

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c28 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ingen mining i e-kronan, den är 100% centraliserad.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Läs på lite om kryptovalutor, skillnaden mellan proof of work vs proof of state.

Permalänk
Medlem

Varför skulle Handelsbanken vara glada för e-kronan? Betyder inte den att dom slutar kunna skapa pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Ja genom att jobba eller ta ett lån.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av pålis:

Varför skulle Handelsbanken vara glada för e-kronan? Betyder inte den att dom slutar kunna skapa pengar?

Som jag förstår det har traditionella bankerna fortfarande en plats i "kedjan" där e-kronor i teorin skulle distribueras, om än mer likt hur kontanter hanterats.

Om inte annat kommer nog banker behöva anpassa sig utefter de nya omständigheterna på något vis, och de kanske ser det som en fördel att lära känna ett framtida system tidigt? Men nu spekulerar jag mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Bankerna kan väl inte "skapa" pengar? Bara Riksbanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bankerna kan väl inte "skapa" pengar? Bara Riksbanken?

Vad tror du händer när du tar ett banklån?

Skrivet av oztin:

Nä, Riksbanken kommer att skapa och dra tillbaka "tokens" om det nu blir en blockkedja.

Skrivet av Quenya:

Bankerna har nästan total makt idag över folk och deras pengar, och när kontanterna är helt utfasade har de 100% kontroll. Och redan idag spärrar banken dig ifrån att göra vad du vill med dina pengar, det är framförallt tydligt om du försöker köpa Bitcoin idag, de flesta svenska bankerna blockerar SEPA mot kända Crypto brokers. Detta handlar om att staten ska ha kontrollen och inte privata storbanker.

Permalänk

Nån som fattat poängen med att använda blockkedja här? Blockkedja används ju för att kunna få till decentraliserade system, men detta är helt klart centraliserat (Riksbanken har kontrollen). Varför inte bara lagra e-kronorna i en vanlig databas hos Riksbanken, precis som dagens pengar lagras hos vanliga banker idag?

Permalänk
Inaktiv

Rimligen bör motpartsrisken minska för dig som har e-krona; det blir en fordran på Riksbanken, till skillnad från SEK på ditt bankkonto som är en fordran på banken. Som kan gå i konkrus eller hålla stängt om de känner för det (se bank run)

Samt att de egentligen inte har dina pengar ändå: fractional reserve banking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Ska man tro George Gammon i denna video så är det ett sätt att göra så hela det finansiella systemet bara har en balansräkning. "Central Planning on Steroids" kallar han det. Är väl steg två på Modern Money Theory. Riksbanken kan ju aldrig få slut på pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicketiwowow:

Nån som fattat poängen med att använda blockkedja här? Blockkedja används ju för att kunna få till decentraliserade system, men detta är helt klart centraliserat (Riksbanken har kontrollen). Varför inte bara lagra e-kronorna i en vanlig databas hos Riksbanken, precis som dagens pengar lagras hos vanliga banker idag?

Nätverket kan vara decentraliserat samtidigt som att myntningen av nya token kan vara centraliserat. Förstår inte din invändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Problemet är bara att då blir det helt riksbanken som styr över dig. Röstar du "fel" kan de strypa din inkomst. De har total kontroll.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata