Gamla leksaker vi minns att vi hade!

Permalänk
Avstängd

Gamla leksaker vi minns att vi hade!

Vilka leksaker minns du att du hade som liten? För någon vecka sedan hittade jag äntligen en leksak som jag minns att jag hade när jag var mellan 6-7 år gammal (det var innan jag började i 2:an). Denna leksak har jag till och från sökt efter men jag har alltid angett fel söktermer för att få upp rätt bilder på Google.

Det var "Hot Wheels Attack Pack 3":

Den högra gröna leksaken minns jag att en annan unge visade mig i en sandlåda på skolan innan jag bytte skola inför årskurs 2. Jag blev helt hänförd av att munnen öppnades och visade grymma tänder och att den även kunde skjuta projektiler från sina näsborrar. Senare lyckades jag få en sådan oxå av föräldrarna. Har för mig att den hann bli opopulär rätt fort efter det!

Jag hade också andra dinosaurieliknande leksaker vilket jag skall se om jag kan hitta. Det kluriga är att veta vilket märke leksakerna tillhörde eftersom det sällan stod på dem och knappast något man brydde sig om som en 6-7-årig pojkspoling!

Jag ser exempelvis att "Hot Wheel Attack Pack" även förekom i McDonalds Happy Meals under 1994. Jag tror att jag någon gång fick en sådan liten billeksak i en Happy Meal innan IKEA och Birsta förstördes av ombyggnaden.

Vilka leksaker minns Du att du hade som barn? Kan du lyckas gräva fram något som för dig är nostalgiskt?

Fundera först vad för slags leksak det var och sedan egenskaper som färg, antalet av något, och så vidare.

Tips på leksakskategorier:
- Gammal bilbana?
- Gammal tågbana?
- Gammal lera? (t.ex. Play-Doh)
- Gamla (action)figurer?
- Gamla brädspel?
- Gamla "leksaksvapen"? (skumpilbåge, skumpistol, med mera)
- Gammalt vattengevär/vattenpistol? (höga pluspoäng på att ha kvar gamla sådana med tanke på att det kom nya varje år!)
- Gammalt Lego? (allt som var INNAN "Branding Lego", dvs., innan Harry Potter, Jurassic Park, och så vidare)
- Gamla byggleksaker? (t.ex. Meccano, plast+lim bygge, med mera)
- Gamla dockor?
- Gammalt radiostyrt?

Jag minns nu när jag bildsökte efter "old water gun rifle toys" att jag hade antingen Super Soaker 50 eller Super Soaker 100 (nedanför är 50-modellen):

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En polare och jag snackade om de här leksakerna för inte så länge sedan, micro playsets:

Hade ovanstående som liten, och älskade verkligen den Liten miniatyrscen med spiderman och dr octopus*

edit* scorpion tydligen nu när jag kollade på bilden, hade dock en bunte minifigurer som liten dock så skyller på det

edit2:

Slänger in en till leksak som jag verkligen älskade som liten:

Hade rätt svårt att hitta den, så tänkte att det kanske underlättar ifall någon annan hade den här som liten, och har svårt att finna den
Underbar borg för övrigt, fanns en liten fängelsebur i huset på borggården, och vill minnas att det var riktiga kedjor för vindbryggan! Dock, katapulten var ju mer eller mindre oanvändbar, då den slungade de bruna plaststenarna långt över murarna, gärna rätt upp i taket

Fel fel fel fel fel
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Micro Machines!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Favoriten som liten var nog Bionicles där det snabbt övergick till ett samlande. Klart man skulle ha alla olika!

Kommer ihåg hur coolt det var när jag var hemma hos en kompis som i princip hade alla olika varianter/karaktärer.

Har för mig att det kom ut något spel med Binocles på nätet lite senare, men det var för avancerat så jag kom aldrig vidare 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Knallpulver och kasta en stor sten så det exploderade.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Massa olika Lego set! Bland annat ett med rymd tema.
Sen något som heter Lego Rock Raiders.
Lego var förövrigt det enda jag önskade mig när jag var liten (vilket morsan var grymt tacksam för, jag var extremt lätt att köpa present till )

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Knallpulver och kasta en stor sten så det exploderade.

Jag som är uppvuxen med föräldrar som generellt är emot alla typer av vapen fick nöja mig med att gå runt bland lekplatserna i jakt på sånna röda remsor och hoppas på att någon missat en "prick". Minns fortfarande ljudet, känslan och doften när man drog med en sten och en small av

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Jag var en riktig NÖRD när jag var barn.

Kittet ovan har jag köpt för nyligen för att minnas barndomen, dom är tyvärr samlarobjekt idag och svindyra att få tag på, så det sett ni ser ovan är INTE mitt första men en parts-kit för tillbygge, men jag har såpas många komponenter att jag lätt kan använda det som den gång. Härlig nostalgi.

Man kan bygga allt från alarm till FM och Kortvågsradio, jag kommer ihåg att Polis-Radio var tillåtna i Sverige, men inte i Norge, så jag byggde FM Radio konstruktionen som fanns i manualen, och moddade den till att ta polisens frekvenser istället, fungerade hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Inte en leksak i sig, men jädrar vad roligt man hade med denna och ett par andra leksaker. Oändliga möjligheter!

(Hade en annan matta än ovan, men samma princip)

Permalänk
Medlem

En av mina favoriter var helt klart Action Man. Hade bland annat versionen som var fallskärmshoppare såväl som den här otroligt fräsiga bilen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Utöver nämnda Lego och Micro Machines så var Army Men och Jonny Quest ganska populärt.

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis hade massa HP lego som vi alltid lekte med!

Permalänk
Medlem

Batmobile. Min första "mobil" på 1970-talet. Sköt små röda projektiler. Var svindyr redan på den tiden, fick den som julklapp. Fick hela satsen, alltså även helikoptern och båten. Går tydligen för över 9000 spänn på Ebay idag! https://www.ebay.com/itm/114529312176?hash=item1aaa7a9db0:g:8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Knallpulver och kasta en stor sten så det exploderade.

Haha jadu och det fans nått som såg ut som små påsar Mindre än portionssnus snus i storlek om jag minns rätt. som man slängde i golvet och det smal. Lär vara förbjudna sen många år tillbaka,

Det var som fan dom finns kvar..
https://www.partajshop.se/sv/artiklar/tricky-minismallare.htm...

Permalänk
Medlem

@Chmat76 Ja jisses, den där har man tillbringat många timmar med, tror jag nästan slet den ut mot slutet

För mig är det väl Castle Greyskull som jag först tänker på. Så här i efterhand förstår jag inte hur jag kunde få den, för jag tror den var svindyr och vi var på gränsen till att vara fattiga när jag växte upp. Blir lite ledsen när jag tänker på vad mina föräldrar måste ha offrat för att jag skulle få en någorlunda likställd barndom jämfört med mina vänner som alla var övre medelklass/lägre överklass.

Hur som helst, många fina minnen! Står fortfarande nerpackad i barndomshemmet, om inte min lillebror har sålt den på eBay, dvs... 😆

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Capsela

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Haha jadu och det fans nått som såg ut som små påsar Mindre än portionssnus snus i storlek om jag minns rätt. som man slängde i golvet och det smal. Lär vara förbjudna sen många år tillbaka,

Det var som fan dom finns kvar..
https://www.partajshop.se/sv/artiklar/tricky-minismallare.htm...

Haha, ja de där var ju alla husdjurs stora skräck. Man kunde ju också få dem att panga genom att pressa och "grinda" mellan tumme och ett finger.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

-

Transformers och Skeletor/Panthor (He-Man) det va grejer det.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Samlar på Transformers som grabben nu leker med
Fortsätter att samla på mig.

Samt Kreo Transformers, sjukt kul och man ser tydligt vilka figurerna är.
Har just nu Optimus Prime, Megatron, Star Scream sen jag var liten.
Nu fortsätter jakten på de andra, tex olika annons sidor och på bayen

Ska försöka slänga upp några bilder på den sen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Bortskämda människor...

När jag var liten såg leksakerna ut så här:

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Bortskämda människor...

När jag var liten så leksakerna ut så här:
https://images.freeimages.com/images/large-previews/2fd/pine-cones-1517552.jpg

Hade ni råd med kottar?!

Permalänk
Medlem

Byrålåda full av Lego.
Kunde sitta flera timmar om dagen och riva runt i lådan i jakten på bitar.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Spontant var det mycket lego. Rymdskepp (Space Police, nya och gamla), Technics, men framförallt egna skapelser som när vi körde robot wars hemma.

Annars var det mycket konstiga saker som samlades på ’Boglins’ och ’Gogos’ är några jag minns.

Pokémon Silver är dock det som står ut mest av alla tror jag, även om det inte är en leksak på så vis...

Permalänk
Medlem

Grävskopa med pneumatiskt styrd skopa. Fick den när vi var på Legoland i Danmark. Var rätt nöjd då.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Nu har jag förvisso inte bara minnen av den då jag fortfarande har den kvar, står på bokhyllan i vardagsrummet. Fick den 1978 om jag inte minns helt fel, kan ha varit -79 också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hade nåt liknande detta från playmobil,

Och säkerligen flertalet andra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Dessa var väldigt populära en period när jag gick på lågstadiet dock kan jag inte påstå att 7-åriga jag var särskilt skillad

Permalänk
Medlem

Dom här coolingarna minns jag väl

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Svårt att välja ut något specifik. Lekte med allt från Matchbox-bilar med lekmatta, Lego, Playmobil och Star Wars gubbar till radiostyrt (främst Tamiya), skateboard, datorer (C64, Amiga...) och TV-spel (Game&Watch och NES).

Det får bli första "trimmade" R/C-bil i form av Tamiya Hornet:

Hade en RX540VZ Technigold-motor i den på slutet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless