Helgsnack: Vad samlar du på?

Permalänk
Medlem

Äldre konsolspel, främst Mega Drive. Däremot har allt blivit så fruktansvärt dyrt att jag inte motiveras att samla mer förrän priserna sjunker igen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Äldre konsolspel, främst Mega Drive. Däremot har allt blivit så fruktansvärt dyrt att jag inte motiveras att samla mer förrän priserna sjunker igen.

Tror nog inte att priserna kommer sjunka, tvärtom. :/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Tror nog inte att priserna kommer sjunka, tvärtom. :/

Inte på många år, nej, men tills slut kommer det sluta komma nya samlare och då kommer priserna sjunka.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Samsung Sverige

Just nu har jag nog ingen samling som växer, men armbandsur (främst vintage-varianter), kvalitetsskor och slipsar/hängslen/näsdukar har jag fortfarande en ganska bra hög av. Nu används inte de tillbehören så mycket som när de köptes, men förhoppningsvis kommer den dagen igen. Det är kul att tänka igenom sin stil och testa lite olika kombinationer.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

En samling jag inte är särskilt stolt över är alla mina hyllmeter av faktaböcker i ämnet militärhistoria som jag köpt men ännu inte läst. Den samlingen har därtill kompletterats med ett antal dito osedda DVD-filmer...
Mängden militärhistoriska böcker som jag redan hunnit läsa är mindre än hälften av de olästa, men nu ökar antalet olästa böcker i alla fall inte lika snabbt längre.

Anledningen till att dessa böcker och filmer alls köpts är mitt större samlarintresse: Kunskap! Jag vill kunna allt om allt!
(Som av en händelse råkar jag i skrivande stund vara klädd i en T-shirt som min fru tyckte hade ett för mig passande tryck med texten "Fuck Google, Ask Me!")

Vid ett besök i butiken på Armémuseum för några år sedan kunde jag snabbt dela in deras bokavdelning i två kategorier:
1. Ointressanta böcker.
2. Böcker jag redan äger.

Permalänk
Medlem

Jag samlar på kalorier. Idag har jag redan fått ihop över 1500!!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Rolig tråd! Jag samlar på rubiks kub och har en bit över 100 olika 3x3x3-kuber och ett gäng andra varianter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag hade likadan samling. I många år. Fick sälja när man skulle bli sambo 😢

f

Permalänk
Medlem

Projekt! Tydligen ska man ha så många som möjligt igång samtidigt.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Samlar och samlar.. men har några dussin oöppnade whiskyflaskor hemma, med ambitionen att dricka det mesta så småningom

Kan bli lämpligt är du går i pension en trevlig sysselsättning provsmaka wisky...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Samlar och samlar.. men har några dussin oöppnade whiskyflaskor hemma, med ambitionen att dricka det mesta så småningom

Sånt samlande brukar kallas för investering. Vill du går säkert en del av det att sälja med bra vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Sånt samlande brukar kallas för investering. Vill du går säkert en del av det att sälja med bra vinst.

Det mesta samlandet går att motivera med ordet "investering", finns det prylar tillverkade i begränsad upplaga som fortsatt tilltalar folk kommer de att gå upp i pris med tiden. Det handlar bara om att intresset för prylen inte får dö ut och att inga nya tillverkas.

För att koppla påståendet till mitt egna samlande: Aldrig trodde jag att en pappersbit med en svart lotusblomma på från 1993, som kostade sanslösa 5-7000kr när jag fick upp intresset för Magic the Gathering runt 2005, skulle vara värd närmre en halv miljon idag. Visst kan man vara efterklok och säga att jag skulle köpt på studs som "investering", men samtidigt kunde hobbyn dött ut på samma tid och Black Lotus hade varit värd lika mycket som förra veckans reklamblad från ICA.

Oavsett om man kan relatera till mitt exempel så tror jag det är rimligast att samla om man finner glädje i att ha prylarna, oavsett om de går upp i värde med tiden eller inte. Skulle man en dag råka sitta på en förmögenhet i whiskey, skor, TV-spel eller kartongbitar med tryck så är det en positiv överraskning. Vem vet, kanske Nvidias 3000-serie blir så legendarisk att vi om 30 år sitter och ångrar att vi inte köpte 3070 för 2-3x MSRP på Tradera?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Sånt samlande brukar kallas för investering. Vill du går säkert en del av det att sälja med bra vinst.

Absolut, har någon flaska inköpt för ca 800kr som nu går på auktion för 10-20k.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Vilket är det bästa spelet enligt dig?

Permalänk
Medlem

AMC och GME aktier. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TreD:

AMC och GME aktier. :S

To the moooooon!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Vilket är det bästa spelet enligt dig?

Svårt. Topp 3 enligt mig är utan ordning.
A link to the past, Majoras Mask och A link between worlds

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Inte på många år, nej, men tills slut kommer det sluta komma nya samlare och då kommer priserna sjunka.

Ja, det är ett intressant fenomen. Måste ha med ålder på generationen att göra. Ett exempel är mopeder, där 80-tals mopeder procentuellt ökat mer än typ 40/50tal som i vissa fall gått ner i pris till och med. Har nog mycket med hur man relaterar till objektet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I dagsläget samlar jag inte särskilt aktivt, men jag försöker åtminstone lite halvhjärtat fylla upp hålen i min Fantomen-samling. Snubblar jag över en tidning för 5kr på loppis slår jag till, men jag skulle aldrig betala typ 99kr för t.ex. "#7 1981 i oläst skick".
I övrigt sker nog mest en avveckling. Säljer gamla skivor jag ändå aldrig lyssnar på, slumpar iväg halvretrodatorer (som de "riktiga" entusiasterna tycker är modernt tjafs) som bara står och samlar damm osv.
Men det är klart... kommer jag över något gratis/väldigt billigt ser jag det fortfarande som något slags kall att försöka rädda så mycket det bara går från att hamna på återvinningen. Återbruk > återvinning.

Permalänk

Har börjat med figurspel sen en tid tillbaka efter en paus sen 2001. Har blivit endel inköp av både gammalt och nytt. Framför allt Warhammer 40k och Fantasy (Age of Sigmar kallas det tydligen nu för tiden.. nymodigheter fyrkantbaser ftw!)

Permalänk
Medlem

Jag samlar och provsmakar Coca-Cola från olika länder. Så köper alltid två flaskor en för att dricka och en för att ha i hemmet och just nu har jag Coca-cola från 20-23 olika länder och jag kan säga det är STOR skillnad på Coca-cola från land till land.

Samt så samlar jag på Disney/Pixar samlingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Kraftwerk-vinyler!
Är jag ensam på detta forumet med det...?

Permalänk
Medlem

Filmer, digitalt.

Permalänk
Medlem

Spel, av misstag ...

Och så samlar jag på kroppsfett tror jag ... också lite av misstag

Och sladdar verkar det som

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Skor

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Äldre konsolspel, främst Mega Drive. Däremot har allt blivit så fruktansvärt dyrt att jag inte motiveras att samla mer förrän priserna sjunker igen.

Same here. Samlat sen tidigt 2000-tal så har väl fått ihop en hel del utan att ruineras, men hela communityt verkar ha drabbats av någon form av hybris. Även second-hand som Myrorna och Erikshjälpen har blivit helt knäppa. Såg ett NHLPA Hockey 93 för 300kr häromdagen på Myrorna. Ok... 20 spänn så hade det kanske varit en bra deal, kanske.

Men jag tror och hoppas att det droppar lite mer när spelmässorna åker igång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Jag samlar och provsmakar Coca-Cola från olika länder. Så köper alltid två flaskor en för att dricka och en för att ha i hemmet och just nu har jag Coca-cola från 20-23 olika länder och jag kan säga det är STOR skillnad på Coca-cola från land till land.

Samt så samlar jag på Disney/Pixar samlingen.

Hej!
Intressant grej så jag passar på att lära mig något.

Har du någon topplista?
Märker du skillnad mellan burk/glasflaska/plastflaska om du heller upp dessa i glas? Och mellan länder?
Är det vattnet som gör skillnad eller har du forskat i ämnet? Tänker det ska väl vara samma "recept".

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Hej!
Intressant grej så jag passar på att lära mig något.

Har du någon topplista?
Märker du skillnad mellan burk/glasflaska/plastflaska om du heller upp dessa i glas? Och mellan länder?
Är det vattnet som gör skillnad eller har du forskat i ämnet? Tänker det ska väl vara samma "recept".

Bara plastflaskor i ½ liter som jag dricker direkt ur när de är 6 grader kall eftersom de är de vanligast, men ½liter är ingen standard som man kan tro. Tex i Indien kör de med 650ml som minsta flaska och annat land som jag inte kommer ihåg nu kör med 450ml.

Bästa Coca-cola jag har druckit är från Island ingen annat land kan mäta sig med den Coca-Cola. Om du tänker på det när du dricker Coca-cola så är den lite sträv har typ ett motstånd när det ska genom halsen men Isländsk Coca-cola har inte den strävheten. Den är silkeslen som bara slinker ner och det är första gången jag har fått den där refresh-känslan som man ser på Coca-cola reklamen.

Och det kan inget av Coca-colas vattenreningsverk i världen återskapa. För Coca-colas egna reningsverk fixar bara att vattnet får rätt renlighet men det som gör att Coca-cola blir sträv/len är vattnets hårdhet som man inte kan återskapa på konstgjord väg. För på Island blir vattnet så lent tack vara man tar vattnet från riktiga källor som har genomgått naturliga rening genom vulkaner/lava och sedan genom lavastenar.

Coca-cola från USA är sötare än våran variant men det beror på är i EU använder vi socker från sockerbetor i USA använder man majssirap som är betydligt sötare än sockerbetor.

Sämsta Coca-cola jag har druckit är från Portugal/Spanien/Italien och Indien.

Nordisk Coca-cola: Norge/Sverige/Finland och Danmark är likvärdig,
Tysk Coca-cola sticker ut med att den har en kraftigare smak men det beror på att Tyskt-vatten innehåller mer järn.

Fransk/Engelsk håller sig mitt i raden.

Kan nog skapa en egentråd om det här. Det här är det jag har tagit ur minnet eftersom med Covid-19 så har jag lagt flaskorna i förrådet med deras utlåtande.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Massa saker...

Stort tack! Har aldrig varit på island men ska be isländska kompisar ta med sig coca-cola när de är hemma nästa gång.

Är egentligen inget jättefan av cola eller läsk generellt. Men det är kul att lära sig "udda" saker. Undrar vilka andra länder som kan ha liknande förutsättningar som Island vad gäller cola.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Spel. I backloggen. Ofrivilligt.

Jag gjorde mig av med allt när jag sålde PS4:an & köpte PS5:an, samt intalade mig själv att jag skulle ge upp Epic/Steambackloggen och bara blicka framåt. (Dvs enbart fokusera på nya PC-släpp efter november 2020).

Har nu 12 nya spel i backlog sen dess.