Nvidia presenterar Geforce RTX 3080 Ti och RTX 3070 Ti på Computex 2021

Permalänk
Medlem

Komplett skriver följande:
GeForce RTX 3080 Ti
Den 3 juni klockan 15:00 lanseras Nvidias senaste tillskott i RTX-familjen, GeForce RTX 3080 Ti.
Som vid alla tidigare lanseringar av grafikkort det senaste halvåret väntas tillgången vara begränsad vid lanseringen. För att minimera väntan och göra det tydligare när man kan förvänta sig leverans av sin beställning, så kommer vi att lotta ut vilka som får chans att köpa de nya korten.

Kanske ganska fair sätt att dela ut ett begränsat antal kort

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Du tror inte de kan göra bådadera? Det är ingen direkt nackdel att släppa nya kort, speciellt med en massiv efterfrågan, kretsbrist eller ej, mediabuzzen är igång och de kommer dra in massvis med stålar. Jag tror inte du behöver oroa dig för Nvidia välbefinnande...

Jag sa ganska exakt att jag knappast är jätteinsatt och ställde en fråga utöver det. Varför tror du att jag skulle oroa mig för ett miljardföretag? Jag fick dock ett utmärkt svar här nedan.

Skrivet av Jenus:

Det handlar ju troligtvis om att få högre yield på GPU:erna. Alltså att GPU:er som inte duger till ett 3090 för att någon kärna är trasig kan istället säljas som ett 3080 Ti, osv. Det leder alltså till en högre nyttjandegrad sett till TFlops av de GPU:er som tillverkas. Ser inte så många nackdelar med det, snarare tvärtom.

Tack! Du har säkert rätt. Vi peasants får helt enkelt sitta här och sukta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Discontinued before launch...

Discontinued before lunch...

Skrivet av Arzei:

Så typ 15% högre prestanda för 70% mer pengar? Bra deal!

Man får nog även se till hur pris/prestanda hamnar gentemot RTX 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Komplett skriver följande:
GeForce RTX 3080 Ti
Den 3 juni klockan 15:00 lanseras Nvidias senaste tillskott i RTX-familjen, GeForce RTX 3080 Ti.
Som vid alla tidigare lanseringar av grafikkort det senaste halvåret väntas tillgången vara begränsad vid lanseringen. För att minimera väntan och göra det tydligare när man kan förvänta sig leverans av sin beställning, så kommer vi att lotta ut vilka som får chans att köpa de nya korten.

Kanske ganska fair sätt att dela ut ett begränsat antal kort

Ingen större vinst även om man får det för MSRP.

1199$ är alldeles för dyrt för ett kort med bara 12 GiB Vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Ingen större vinst även om man får det för MSRP.

1199$ är alldeles för dyrt för ett kort med bara 12 GiB Vram.

Kan bara hålla med!
Jag nöjer mig med 3060Ti som var ett ruskigt bra kort för priset jag betalade fram tills 4000-serien alternativt RDNA3 lanseras. Hoppas på mer normala priser då, men jag tror vi bara är i början av en rejäl prisökning på grafikkort.
Kommer väl få typ RTX 3080-prestanda nästa generation (typ 4060Ti) för 10 000 kr+ också vilket inte ens gör det lönt att uppgradera

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

känns som rtx 3080ti bumpar upp rtx 3090 lite och tar deras plats prismässigt (lägsta priserna då) runt 20k+.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Komplett skriver följande:
GeForce RTX 3080 Ti
Den 3 juni klockan 15:00 lanseras Nvidias senaste tillskott i RTX-familjen, GeForce RTX 3080 Ti.
Som vid alla tidigare lanseringar av grafikkort det senaste halvåret väntas tillgången vara begränsad vid lanseringen. För att minimera väntan och göra det tydligare när man kan förvänta sig leverans av sin beställning, så kommer vi att lotta ut vilka som får chans att köpa de nya korten.

Kanske ganska fair sätt att dela ut ett begränsat antal kort

vart på komplett läser du detta?

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Discontinued before lunch...

Man får nog även se till hur pris/prestanda hamnar gentemot RTX 3090.

Är nog inte helt omöjligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Xabba55:

vart på komplett läser du detta?

Här har vi samlat grafikkorten och sen får du klicka dig vidare till formuläret.
https://www.komplett.se/kampanj/121253/nvidia-geforce-3080-30...

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Här har vi samlat grafikkorten och sen får du klicka dig vidare till formuläret.
https://www.komplett.se/kampanj/121253/nvidia-geforce-3080-30...

//Erik

Kör webhallen samma typ av lottning? Ni har ju samma ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Kör webhallen samma typ av lottning? Ni har ju samma ägare.

är 2 olika bolag så dom kör sina separat grejer.
men iden låter ju inte omöjlig. bara det är lungt med spelinspektionen (föredetta lotteriinspektionen) 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ett kort du köper idag kommer inte ha nog med prestanda för de spelen du tänker på om några år. Om du vill ha 60+ fps dvs. Och när du börjar sänka inställningarna för att få okay fps så minskar kraven på vram

Var inte slutsatsen att spel tar vram om det finns men i stort påverkar inte 6+ GB vram alls i spel.

Nu hittar jag inte artikeln men som jag minns det så var det inte så. Det var inte så att spelet bara allokerade minnet, utan prestandan tog stryk av att minnet var för litet, om jag minns rätt. Dock var upplösningen 4K och det kanske inte är så vanligt att man spelar i, än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Jag sa ganska exakt att jag knappast är jätteinsatt och ställde en fråga utöver det. Varför tror du att jag skulle oroa mig för ett miljardföretag? Jag fick dock ett utmärkt svar här nedan.

Tack! Du har säkert rätt. Vi peasants får helt enkelt sitta här och sukta.

Ok trodde inte man behöver vara "insatt" för att inse att företagen slutar inte utveckla pga ett enda produkt som de ändå hade kunnat släppa från början om de så ville.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta betyder att Samsungs 8nm börjar bli bättre. Nvidia kan ju nu slippa sälja kretsar som inte funkar som 3090 men som funkar till 3080TI till ett för dem bättre pris än om de gått som 3080

Permalänk
Medlem

Så här svarade proshop kring lanseringen. låter som att de inte heller kommer ha några kort. Verkar verkligen vara en papperslansering som väntar. de brukar ju trots allt få in fler kort än alla andra i norden.

Hej Jonas,

Tak for din mail.

Jeg har desværre ikke nogle oplysninger på at jeg forventer at få 3080 ti på lager torsdag.

Med vänlig hälsning | Best regards

Maria

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Taggen86:

Kör webhallen samma typ av lottning? Ni har ju samma ägare.

Ingen aning, dom är ett eget bolag och vi samkör inte våra kampanjer/aktiviteter.

@Webhallen Staffan/Patrik Vad gör ni? Ska ni härmas?

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Känns som att dessa är extra högt prissatta MSRP jämfört med prestandalyftet så Nvidia kan ta en större del av kakan av de höjda priserna på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Här har vi samlat grafikkorten och sen får du klicka dig vidare till formuläret.
https://www.komplett.se/kampanj/121253/nvidia-geforce-3080-30...

//Erik

Låter som en bra idé att lotta ut. Hade förstås varit skönt att veta priserna först

Permalänk
Medlem

Jaha, kan man köpa deras FE i Sverige då?

Permalänk
Medlem

Så här svarade webhallen. Skumt ändå att de inte har någon information 50 timmar innan releasen?

Hej!

I dagsläget har vi ingen information alls kring dessa kort.

Håll ett utkik på sidan så kommer mer information där när det blir dags.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Mattias N

Webhallens kundtjänst

*******************************
Webhallen Sverige AB
Björnstigen 87
170 73 Solna
Tel: 08-673 60 00
Sida: www.webhallen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Du kommer ju dock inte få ett 3070 Ti för 599 heller,

Nej, som jag sa, riktpriser är inte relevanta längre så det spelar ingen roll hur nvidia sätter dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Kan bara hålla med!
Jag nöjer mig med 3060Ti som var ett ruskigt bra kort för priset jag betalade fram tills 4000-serien alternativt RDNA3 lanseras. Hoppas på mer normala priser då, men jag tror vi bara är i början av en rejäl prisökning på grafikkort.
Kommer väl få typ RTX 3080-prestanda nästa generation (typ 4060Ti) för 10 000 kr+ också vilket inte ens gör det lönt att uppgradera

Samma här. Är sugen men så här i efterhand var ju 6k för ett 3060Ti en av de bättre affärerna, även om 8k för 3080 var ännu bättre för de som lyckades med det.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Empeboy:

Jaha, kan man köpa deras FE i Sverige då?

Precis, satt o funderade på att skaffa ett 3080 FE eller 3090 FE förra året, sen sålde de slut innan jag ens lyckats bestämma mig och försvann för gott. Vore intressant om någon "journalist" hade frågat om de faktiskt tänkter släppa några kort med FE kylare till den nya serien eller om det endast är till för ett fåtal individer som hänger på f5 knappen i typ usa och lyckas få iväg en beställning under de 60 sekunder som kortet finns på "lagret".

Måste instämma med klagokören annars att 8gb låter sjukt snålt för ett såpass kapabelt kort som 3070ti ändå är, att jämföra med de t.ex de numera stenålders gamla rx 480 som också har 8gb.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av terun:

Låter som en bra idé att lotta ut. Hade förstås varit skönt att veta priserna först

Vi förstår det och hoppas kunna få slutglitliga priser från tillverkarna snart. Men förbered dig på att priserna kan landa norr om 15000-sträcket.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Måste säga att 3000-serien har varit en besvikelse utan dess like. Visst, 2000-serien var ingen höjdare när det kom till RTX, men man kunde i alla fall köpa sig ett kort, och 2080 / 2080ti presterar ju fortfarande väldigt bra.

Nej, 1000-serien var nog den bästa på länge, där 1080 ti var ett helt otroligt kort. Återstå att se om 4000-serien kan leverera eller blir det att vänta till 5000-serien?

Varför inte 8000-serien ?

Permalänk
Medlem

Att 3080Ti skulle vara LHR, är det något som bekräftats? Eller är det bara rykten?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Varför inte 8000-serien ?

Tja, varför inte? Kommer kanske 1 intressant PC spel i år och det kräver inte så värst mycket GPU, så det är nog lika bra att avvakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Att 3080Ti skulle vara LHR, är det något som bekräftats? Eller är det bara rykten?

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-ti-synthe...

Inget bekräftat, men denna artikeln säger att läckta uppgifter säger LHR.

Permalänk
Medlem

Alltså... När jag pröjsade 8k för mitt 3080 som aldrig kommer att komma så tyckte jag att det var mycket pengar för mig med begränsad inkomst. Nu sitter jag här och funderar på ifall det är värt att svälta sig själv i 6 månader och lägga alla sina sparpengar för ett 17k 3080ti så man i alla fall har något att gamea på.... Intressant vad snabbt man kan ändra tankar om något efter hur världssituationen förändras.

Permalänk
Skrivet av GraffeT:

Någon som vet om 8GB kommer vara tillräckligt med VRAM till framtida spel? Nu snackar vi några år framåt i tiden i QHD. Vill inte göra samma misstag igen och köpa ett kort med för lite minne 😊

Är det tillräckligt idag ? Finns spel idag som går över 8GB utan problem, sen är det ju roligt att kunna ha mycket minne att leka med mods.