Nvidia presenterar Geforce RTX 3080 Ti och RTX 3070 Ti på Computex 2021

Permalänk
Melding Plague

Nvidia presenterar Geforce RTX 3080 Ti och RTX 3070 Ti på Computex 2021

En myt blir sann när Nvidia slutligen avtäcker Geforce RTX 3080 Ti, som dessutom får sällskap av ett upphottat RTX 3070.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

var det inte 72 rt kärnor? kan vara jag som är extremt nyvaken dock 😋👍

edit:
bara jag som va nyvaken å trött 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Toktaggad, tycker att 12gb vram är en sweetspot. Nu återstår det bara att se om det går att få tag i ett kort på launch och om det håller sig under 20 000kr...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om 8GB kommer vara tillräckligt med VRAM till framtida spel? Nu snackar vi några år framåt i tiden i QHD. Vill inte göra samma misstag igen och köpa ett kort med för lite minne 😊

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Är dessa två nya kort låsta för mining nu eller?

Intressant o se hur svårt det är att få tag på dessa

Permalänk
Skrivet av GraffeT:

Någon som vet om 8GB kommer vara tillräckligt med VRAM till framtida spel? Nu snackar vi några år framåt i tiden i QHD. Vill inte göra samma misstag igen och köpa ett kort med för lite minne 😊

Sweclockers gjorde väl ett test med något spel där 10GB VRAM redan nu flaskade. Kommer inte ihåg vilket spel det var nu.

Permalänk
Medlem

Älskar faktumet att den endast är två expansionsplatser så får den plats i min m-ITX. Frågan är vilka andra följer samma dimension... Evga black edition?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Någon som vet om 8GB kommer vara tillräckligt med VRAM till framtida spel? Nu snackar vi några år framåt i tiden i QHD. Vill inte göra samma misstag igen och köpa ett kort med för lite minne 😊

8gb för 600 dollar (i teorin) är jäkligt snålt för 2021. Tycker personligen det är för lite, inte för idag men om ett par år. Beror på hur ofta man byter gpu

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju helt klart uppdaterat priserna efter rådande läget. MSRP känns klart mindre prisvärt än för föregångarna, men å andra sidan så är det väl lite mer realistiska siffror om man faktiskt ska lyckas köpa...

Permalänk
Medlem

yay 4-6% mer prestanda 😂👍😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Hurra! Ännu fler kort man inte kommer kunna köpa!

Permalänk
Viking
Skrivet av galenmyra:

Sweclockers gjorde väl ett test med något spel där 10GB VRAM redan nu flaskade. Kommer inte ihåg vilket spel det var nu.

Det var Flight simulator i 4k. Men det märktes knappt av något på FPS:en.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

När kommer ni testa kortet?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Nu är jag knappast jätteinsatt i varken produktion eller utveckling av grafikkort - men med tanke på komponentbristen som spås fortsätta i x år framöver, är det inte klokare att investera i utveckling av kort, snarare än att fortsätta lansera nya kort med minimalt förbättrad prestanda, som ÄNDÅ inte kommer vara tillgängliga för konsumenter i större skala?

Permalänk
Skrivet av wilsontaylor:

Nu är jag knappast jätteinsatt i varken produktion eller utveckling av grafikkort - men med tanke på komponentbristen som spås fortsätta i x år framöver, är det inte klokare att investera i utveckling av kort, snarare än att fortsätta lansera nya kort med minimalt förbättrad prestanda, som ÄNDÅ inte kommer vara tillgängliga för konsumenter i större skala?

Håller med, detta gör mig mest förbannad...

Permalänk
Medlem

Är tredje juni översatt till fjärde juni här i Sverige?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Vilken, vilka butiker kommer sälja kortet i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vilken, vilka butiker kommer sälja kortet i sverige?

Alla men samtidigt inga, if u see what I mean

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Sweclockers gjorde väl ett test med något spel där 10GB VRAM redan nu flaskade. Kommer inte ihåg vilket spel det var nu.

I 4k ja, dock duger inget av korten att lira i 4k med allt ögongodis, så det är ju lite skitsamma.

Permalänk
Medlem

1200 dollar MSRP mot 700 för 3080, känns inte som det är värt pengarna och jag har alltid köpt Ti korten förut.

Tråkig release. 999 hade varit mer normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Någon som vet om 8GB kommer vara tillräckligt med VRAM till framtida spel? Nu snackar vi några år framåt i tiden i QHD. Vill inte göra samma misstag igen och köpa ett kort med för lite minne 😊

Ett kort du köper idag kommer inte ha nog med prestanda för de spelen du tänker på om några år. Om du vill ha 60+ fps dvs. Och när du börjar sänka inställningarna för att få okay fps så minskar kraven på vram

Skrivet av galenmyra:

Sweclockers gjorde väl ett test med något spel där 10GB VRAM redan nu flaskade. Kommer inte ihåg vilket spel det var nu.

Var inte slutsatsen att spel tar vram om det finns men i stort påverkar inte 6+ GB vram alls i spel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Discontinued before launch...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tror ni om man köper nu att det kommer till julen 2022?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kommer snart lägga ut bilden av mitt MSI 3080ti kartong på Swemarknaden!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Trevligt, ytterligare ett grafikkort som ingen resonabel människa har råd med, PLUS konponentbrist.

Grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

1200 dollar MSRP mot 700 för 3080, känns inte som det är värt pengarna och jag har alltid köpt Ti korten förut.

Tråkig release. 999 hade varit mer normalt.

Vad spelar det för roll? Lyckades du knipa ett 3080Ti för motsvarande 1200 dollar så är du en enhörning.

Vidare, $599 för 3070Ti hade varit rätt icke-prisvärt om man hade kunnat köpa 3080 för $699. Men dessa papperssuffror är ju inte relevanta längre så det kan nog finnas utrymme för 3070Ti ändå. Alla 3.

Permalänk
Medlem

Så typ 15% högre prestanda för 70% mer pengar? Bra deal!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Någon som vet om 8GB kommer vara tillräckligt med VRAM till framtida spel? Nu snackar vi några år framåt i tiden i QHD. Vill inte göra samma misstag igen och köpa ett kort med för lite minne 😊

Några spel som jag har kört med mitt rx 6700 xt på 1080p max inställningar har använt sig över 8gb vram så det är absolut inte tillräckligt för framtiden om ska köra i höre upplösning en 1080p

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Några spel som jag har kört med mitt rx 6700 xt på 1080p max inställningar har använt sig över 8gb vram så det är absolut inte tillräckligt för framtiden om ska köra i höre upplösning en 1080p

Har den accessat >8GB (för ett givet ögonblick) så att framerate hade påverkats (om kortet haft 8GB) eller har den allokerat >8GB? Två olika saker.

Men vi får se, inte minst RT kräver mkt minne. Men då är ändå frågan om det är minnesacess eller processing som blir flaskhalsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Någon som vet om 8GB kommer vara tillräckligt med VRAM till framtida spel? Nu snackar vi några år framåt i tiden i QHD. Vill inte göra samma misstag igen och köpa ett kort med för lite minne 😊

Man ser spel idag där den slå i taket och det påverkar prestandan. Det exempel jag kan tänka på är Resident Evil 2, i början av spelet ser man 4K @ 120 FPS men senare i spelet ser man drops ned till ~30 FPS, samtidigt som minnes användningen ökar (swapping). Resident evil 2 är dessutom ett lite äldre spel.

Så beror ju lite på vad du siktar på för upplösning de närmaste åren. För 1440p skulle jag tro att det räcker, för 4K idag skulle jag säga nej.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|