3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

3080 ti kommer bara som LHR så står inte på dom korten. dom andra modellerna som har olika versioner ex vanliga 3080 så måste dom skriva om det är LHR dock.

edit Om jag förstått det rätt då

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Snart en timme efter 3080ti släpp. Över 40st på lager från finska jimms. Huh..

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

När beställde du? Själv hoppade jag från #106 10/5 till #69 28/5

Jag beställde inte förns i mitten av januari. Men då verkar ju dina siffror stämma med Hong's, att det har sjunkigt med 37 platser för er. Då kanske nu har era kort tills i augusti, medans mitt kommer till nästa påsk

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Har du beställt 2/10-2021 så lär du nog få vänta ett tag. Jag har beställning på ASUS RTX 3080 TUF OC hos Elgiganten sedan 26/9-2021... (jag vet att det är olika modeller, men min uppfattning är att ASUS levererar fler av OC-modellerna).

Pratade dock med deras support igår och verkar som att han jag chattade med tog problemet seriöst, speciellt att det har skickats ut kort till folk som beställt efter mig. Och att de först skickade SMS med leveransdatum i oktober, sen november, sedan januari 2021. Han LOVADE att gräva i saken och återkomma med någon sorts statusuppdatering idag.

Jag har hört liknande från Elgiganten tidigare utan att något hänt, men nu fick jag faktiskt mail om att ett ärende som ska undersöka min order skickat till min mail - något jag aldrig fått tidigare iaf. De har också lovat/bekräftat att ordern inte ska bli avbruten.

Jag sa att det är helt rimligt att om de har 3080 Ti's på lagerhyllorna att jag blir uppgraderad till ett sånt kort (lär ju inte hända dock) när man väntat 8 månader. :/

Om det häder något så meddelar jag det här, men det börjar bli sjukt löjligt.

Man kan ju börja fundera på om andra återförsäljare typ Dustin också har gjort samma sak dvs skickat ut kort till dom som har beställt efter det att man själv beställde sitt kort... Skulle vara kul att höra om det finns någon som har beställt ett ASUS RTX 3080 TUF (ej OC) hos Dustin under 2021 som har fått sitt kort redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

När beställde du? Själv hoppade jag från #106 10/5 till #69 28/5

Min beställning är från 2020-09-30

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Skrivet av tethir:

Fortfarande köplats 11, inte rört sig alls.

Gått från köplats 11 till 10, pga avbokning.

Inet, beställt 18/11 - 2020

Har inte rört sig sen i typ mars någonstans, ser inte ut att röra sig på ett bra tag heller tyvärr.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@webhallen någon update på 3080 korten denna vecka? Mest intresserad av strix OC

Permalänk
Medlem

"Sorry, men alla 3080-chip från fabriken gick till att göra 3080ti, återkom till hösten nån gång"

alltså det är ett fiktivt citat... jag kanske är bitter..

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

finns det chans att köpa 3080 kort i butiker med jämna mellanrum eller är det helt kört om man inte är en köpbot?
Vad brukar de hamna på för priser i så fall?

Letar både 3070/3070ti och 3080 just nu. Helst nya från butik till "rimliga" priser - typ upp till 14k sek eller nåt sånt. Är det ens möjligt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

finns det chans att köpa 3080 kort i butiker med jämna mellanrum eller är det helt kört om man inte är en köpbot?
Vad brukar de hamna på för priser i så fall?

Letar både 3070/3070ti och 3080 just nu. Helst nya från butik till "rimliga" priser - typ upp till 14k sek eller nåt sånt. Är det ens möjligt?

Det enda är nog om du lyckas knipa ett kort som lämnats tillbaka, men chansen är nästan lika med noll.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

"Sorry, men alla 3080-chip från fabriken gick till att göra 3080ti, återkom till hösten nån gång"

alltså det är ett fiktivt citat... jag kanske är bitter..

Går ju ut på göra vinst...varför göra 3080 när man kan göra 3080ti eller 3070 när Ti versionen släpps snart...gissar på ca 14k ish i butik i Sverige?

Permalänk
Vägledare

Tankar kring hur det kommer bli när 4000-serien släpps? Sitter på ett 3080 som jag fortfarande kan lämna tillbaka och vid det här laget börjar jag undra om det inte är bättre att vänta på nästa generation. Tog ju ett tag innan jag fick hem mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Tankar kring hur det kommer bli när 4000-serien släpps? Sitter på ett 3080 som jag fortfarande kan lämna tillbaka och vid det här laget börjar jag undra om det inte är bättre att vänta på nästa generation. Tog ju ett tag innan jag fick hem mitt kort.

Lär ju dröja nästan 1,5 år innan 4000 serien kommer, varför skulle du vänta på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Det enda är nog om du lyckas knipa ett kort som lämnats tillbaka, men chansen är nästan lika med noll.

finns det nåt som pekar på att 3070ti kommer vara lättare att få tag i?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

finns det nåt som pekar på att 3070ti kommer vara lättare att få tag i?

Säkert inte omöjligt om du håller koll på återförsäljarnas sidor på lanseringsdagen.

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

finns det nåt som pekar på att 3070ti kommer vara lättare att få tag i?

Pengar löser alla problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Pengar löser alla problem

mm jag ör redo att betala pengar.. men rimligt...
tycker 12k sek cirkus är rimligt för 3080.. 1-2 tusen mer om det är en riktigt bra modell.

men att köpa för 15k från en random privatperson är inte värt tycker jag.

3070ti .. ingen aning.. men redo att betala är jag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

LHR korten kommer att finns om ett tag stadigt i lager då alla gamers som vill ha köpt sitt. Miners kommer inte vilja röra dessa kort som dom är nu iafl. Scalpers kommer oxå försvinna om efterfrågan är mindre än tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

3080 ti kommer bara som LHR så står inte på dom korten. dom andra modellerna som har olika versioner ex vanliga 3080 så måste dom skriva om det är LHR dock.

edit Om jag förstått det rätt då

Inte alla 3080TI är LHR versioner heller, verkar som om första korten samt FE(Nvidias egna) inte är det.

Antagligen börja tillverka kretsar innan beslutet om LHR kom.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av eriksson850:

Lär ju dröja nästan 1,5 år innan 4000 serien kommer, varför skulle du vänta på den?

Eftersom kortet jag köpt är väldigt överprisat (obviously) och jag tänkte om situationen blir bättre när 4000-serien släpps kan jag jag vänta till dess. Därav att jag frågade.

Permalänk
Skrivet av Miikks:

Eftersom kortet jag köpt är väldigt överprisat (obviously) och jag tänkte om situationen blir bättre när 4000-serien släpps kan jag jag vänta till dess. Därav att jag frågade.

Varför inte lägga ut en annons här? Bättre en Sweclockare får kortet än du lämnar tbx det o nån scalper får tag i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Inte alla 3080TI är LHR versioner heller, verkar som om första korten samt FE(Nvidias egna) inte är det.

Antagligen börja tillverka kretsar innan beslutet om LHR kom.

Källa?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Varför inte lägga ut en annons här? Bättre en Sweclockare får kortet än du lämnar tbx det o nån scalper får tag i den.

Har ett 3090 som ska tillbaka till butiken eftersom jag fick tag på ett 3080ti

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Dorkchicken:

Varför inte lägga ut en annons här? Bättre en Sweclockare får kortet än du lämnar tbx det o nån scalper får tag i den.

Får meddela om så blir fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Inte alla 3080TI är LHR versioner heller, verkar som om första korten samt FE(Nvidias egna) inte är det.

Antagligen börja tillverka kretsar innan beslutet om LHR kom.

Det låter orimligt eftersom 3080Ti har ett nytt chip. Varför skulle nvidia tillverka ett till nytt chip endast för sina FE kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter orimligt eftersom 3080Ti har ett nytt chip. Varför skulle nvidia tillverka ett till nytt chip endast för sina FE kort?

har för mej jag läste att dom inte skulle ha det på sina fe kort också med då gällde de 3080fe inte 3080ti fe.
för 3080ti tror jag bara var lhr.
kan inte komma ihåg var jag läste det bara :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Beställt 2020-09-19
TUF 3080 non-oc
Inet
Flyttat 20 platser i kön sedan april. Är ca 50 före nu.
Uppskattad leveransdag 2021-07-15 (men det tror jag tyvärr inte kommer hålla).

Någon som fått leverans av detta kort från inet får gärna hojta till. Misströstar lite och tänker att det bara är avbokningar alltihop som gör att kön kortas.

/SSB

Permalänk

använder 3090 2 8 pin i både gpu och psu uttaget? eller en single me 2 8 pin och en enda 8 pin i psu?

Permalänk
Medlem

Är kanske sen på bollen, men proshop har börjat lista LHR kort nu.
Håller tummarna för att dessa kort skeppas pallvis

https://www.proshop.se/?s=rtx+lhr

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Är kanske sen på bollen, men proshop har börjat lista LHR kort nu.
Håller tummarna för att dessa kort skeppas pallvis

https://www.proshop.se/?s=rtx+lhr

Synd att dom fortfarande är så dyra.