Huawei sjösätter Android-ersättaren Harmony OS

Permalänk
Melding Plague

Huawei sjösätter Android-ersättaren Harmony OS

Huawei storsatsar på egenbyggda mobila operativsystem Harmony OS som ska ta plats i 200 miljoner telefoner i Asien innan årets slut. 

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

TelefonOS och smarthome produkter som tillverkas av ett företag med kopplingar till kinesiska staten... haha, yeah, NO thanks.
För kina är den aspekten av handelskonflikten antagligen positiv i det långa loppet om de kan få upp användningen av produkter med harmony os eftersom de då enklare kan spåra folk - lycka till att aktivera privacy settings i kina utan att din social-credit går ner

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

https://arstechnica.com/gadgets/2021/02/harmonyos-hands-on-hu...

Säger mer eller mindre allt om harmony os...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Kina vs Google, vilket är värst?
Nå vi behöver ha mer konkurrens och jag tycker konkurrensmyndigheterna borde öppna upp appstore för alla. Så att Harmony både kan ladda hem android och iPhoneappar.
Ni som säger att dagens smartphones inte har datakraft för att virtualisera för apparna, så gör de redan det genom java. Och en gång på den goda tiden så kunde man köra java me appar på flera mobiler.
T.ex Sony Ericsson T610 år 2003 som nästan bland nördar var lika populär som en iPhone bland svenssons idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

"Made in China" 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Haha WTF.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

"Operativsystemet" är egentligen två äldre OS i grunden som börjat dela lite kod och båda döpts om till "HarmonyOS": "LiteOS" och Huawei's version av AOSP (open source-delarna av Android).

LiteOS är ett lättviktigt realtidsoperativsystem som används i bl.a. deras smarta klockor.
Mobiltelefonerna kommer i praktiken fortsätta att köra varianter av Android.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Så Huawei kommer släppa en uppdatering till t.ex P30-serien som då uppdaterar från Android 10 till HarmonyOS? Huawei har ju en automatiskt installation av uppdateringar aktiverad som default..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Hur är detta en ersättare om den är baserad på AOSP och kan köra android-appar fortfarande?

Permalänk
Medlem

Android är baserat på Linux. Darwin (MacOS, iPadOS och iOS) bygger på BSD, Mach, NeXTSTEP. Google använder Oracles API. De som klagar på att Huawei använder open source-mjukvara och inte återuppfinner hjulet borde studera andra operativsystems historia lite mer.

Det är bra att Huawei inte lider av Not Invented Here-syndromet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Android är baserat på Linux. Darwin (MacOS, iPadOS och iOS) bygger på BSD, Mach, NeXTSTEP. Google använder Oracles API. De som klagar på att Huawei använder open source-mjukvara och inte återuppfinner hjulet borde studera andra operativsystems historia lite mer.

Det är ingen som påstår det du säger, Huawei själva säger att detta är ett helt nytt OS, programmerat av dom själva, medans det egentligen är Android.

Nåväl, jag skulle aldrig få för mig att medvetet supporta kina i deras ekonomiska fulspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Android är baserat på Linux. Darwin (MacOS, iPadOS och iOS) bygger på BSD, Mach, NeXTSTEP. Google använder Oracles API. De som klagar på att Huawei använder open source-mjukvara och inte återuppfinner hjulet borde studera andra operativsystems historia lite mer.

Det är bra att Huawei inte lider av Not Invented Here-syndromet.

Vem klagar? Det är ju Huawei själva som sagt att det är en egenutvecklad kärna som dessutom inte bygger på Linux-kärnan, d.v.s att det inte ska vara någon vidareutveckling av Android (som det uppenbarligen är)

Från https://www.sweclockers.com/nyhet/27986-huawei-avtacker-opera...

Citat:

Till skillnad från Android och flertalet andra mobila operativsystem bygger Harmony OS inte på Linux-kärnan. Istället används en mikrokärna som skrivits från grunden av Huaweis utvecklare. Detta är en så kallad distribuerad mikrokärna, vilket innebär att den med enkelhet kan portas till en rad olika hårdvaruplattformar utan att operativsystemet som körs ovanpå kärnan behöver skrivas om.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

TelefonOS och smarthome produkter som tillverkas av ett företag med kopplingar till kinesiska staten... haha, yeah, NO thanks.
För kina är den aspekten av handelskonflikten antagligen positiv i det långa loppet om de kan få upp användningen av produkter med harmony os eftersom de då enklare kan spåra folk - lycka till att aktivera privacy settings i kina utan att din social-credit går ner

Förstår vad du menar, men jag gissar att 1 miljard Kineser inte har något val än att gå in i denna proprietära trädgård...
Vad gäller avlyssning och spårning gäller detta alla telefon OS.
Skillnaden är att Kina inte hymlar om det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Android är baserat på Linux. Darwin (MacOS, iPadOS och iOS) bygger på BSD, Mach, NeXTSTEP. Google använder Oracles API. De som klagar på att Huawei använder open source-mjukvara och inte återuppfinner hjulet borde studera andra operativsystems historia lite mer.

Det är bra att Huawei inte lider av Not Invented Here-syndromet.

Huawei själva säger att det är Micro Kernel istället för Linux med AOSP ibörjan men vill fasa ut det i längden men för smidigare övergång med Appgallery m.m. har dom valt denna vägen.

Presentation 2 Juni 14.00 Cest, Harmony Os visa dom att via telefonen dela saker med andra enheter och skicka direkt till deras Laptops med Windows och detta har med ett plugin dom utveckla att det är möjligt.

Utseende är en blandning av Android och Ios med deras superdevice kontroll som ska kunna kommunicera mellan Huawei enheter smidigt och enkelt utan några xtra appar installerade tex: smarta hemmet prylar som kaffebryggaren.

Sedan visade han att man kan både kontrollera en Drone, filma, fota mm direkt från telefonen i Harmony Os.

Vet att Watch 3 serien ska kunna sköta mobil kameran och ta foton och filma från distans.

Du ska även kunna använda Klockan som en digital nyckel till bilen eller hemmet visa han i presentationen.

Målet med Harmony Os är att allt ska kunna skötas med mobilen och deras tillbehör.

Detta menar Huawei att dom är unika att erbjuda konsumenterna & att man ska kunna utveckla 1 App som funkar till alla deras enheter istället för 5 olika enheter och detta underlättar för utvecklare deras arbete.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Förstår vad du menar, men jag gissar att 1 miljard Kineser inte har något val än att gå in i denna proprietära trädgård...
Vad gäller avlyssning och spårning gäller detta alla telefon OS.
Skillnaden är att Kina inte hymlar om det:)

Nja, de hymlar nog minst lika mycket som de andra, men då de övervakar på en helt annan nivå så blir det förstås mer saker som är öppna.

Permalänk
Medlem

First Device listan stämde inte heller dessa är Mate 40 serien, Mate 30 Pro, P40 Pro, P40, Mate X2 & MatePad Pro för 2 Juni men enbart Kinesiska enheter ibörjan.

Q3, Q4 listan finns om man söker lite på nätet men då jag äger P40 Pro har jag inte intresse av dessa.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Så Huawei kommer släppa en uppdatering till t.ex P30-serien som då uppdaterar från Android 10 till HarmonyOS? Huawei har ju en automatiskt installation av uppdateringar aktiverad som default..

Min Huawei P40 Pro måste jag söka själv eller så säger enheten att det finns en ny uppdatering tillgänglig. Sedan väljer jag själv om jag vill uppdatera.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet är Huaweis kommunist-spion OS decenniets flopp utanför Kina.

Permalänk
Medlem

skulle vara roligt att få testa en nalle för att se hur systemet fungerar.
sen kan jag inte förstå USA som blockera all Huawei saker ok för 5g nätet men telefoner herregud alla telefoner går att avlysta om dom vill finns en uppsjö av program maskar trojaner m.m ..

Tack för mig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ingen bryr sig om huawei längre efter alla skandaler. bättre köra android eller apple. Lär floppa utanför asien förstår inte varför nån i väst vill köra ett OS som inte gör nåt bättre än vad android redan gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kina vs Google, vilket är värst?

Kina är med lätthet värst, men Google är riktigt illa. Så helst ingen av dem.

Hade kunnat ge en tumme upp för konkurrensen, men uppenbarligen är Harmony OS bara Android-copy-pasta, så det får bli tummen åt sidan, lutandes lite nedåt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Det är ingen som påstår det du säger, Huawei själva säger att detta är ett helt nytt OS, programmerat av dom själva, medans det egentligen är Android.

Nåväl, jag skulle aldrig få för mig att medvetet supporta kina i deras ekonomiska fulspel.

Så du undviker allt made in China?
Dagens skratt.

Så tröttsamt hur även tekniknyheter ska bli politik och det härliga skyttegravskriget som hör till.

Nåväl, lite synd att vi inte längre har en Huawei i familjen. Det hade varit roligt att prova något nytt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Håll diskussionen till ämnet och inte på avlägsna sidospår!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Nu skulle jag velat ha en Kina enhet.

Testat att byta region till Kina i Appgallery men då Os & serien är Global version spelar det ingen roll.

Sett en i Turkiet som har en importerad Huawei P40 Pro från Kina som kunnat uppdatera till Harmony Os.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Harmony OS the only OS that will keep you happy and Harmony because the state hear and see what you want,

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så du undviker allt made in China?
Dagens skratt.

Så tröttsamt hur även tekniknyheter ska bli politik och det härliga skyttegravskriget som hör till.

Nåväl, lite synd att vi inte längre har en Huawei i familjen. Det hade varit roligt att prova något nytt.

Nej det är inte det jag menar, jag kan omöjligt vara fullt påläst om alla produkter jag någonsin har köpt eller använt, samt vilka suppliers företag använder, men är det ett kinesiskt företag så vet man med garanti att dom är inblandade med kinesiska staten, för det är så företag fungerar i kina, till skillnad från ett företag i Sverige eller Tyskland t.ex.

Så när jag tittar på en produkt och jag ser "Huawei" då är det inte så svårt att förstå att dom pengarna kommer gå till att supporta Kina i deras maktövertag i den fria marknaden.

Att jag skulle på något vis lyckas att undvika allt som har med kina att göra är helt orealistiskt i dagens läge.