Tradera-annons för 10 st Raspberry Pi 4 4GB av påstått bättre kvalitet

Permalänk

Tradera-annons för 10 st Raspberry Pi 4 4GB av påstått bättre kvalitet

Hallå hjärntrusten,

Har rotat runt lite på Tradera, och stötte då på https://www.tradera.com/item/171011/469312037/raspberry-pi-4-model-b-4gb-ny-10st. Högre pris än vad det normalt brukar kosta att köpa 10 st nya i butik. Säljaren menar att kvalitet och pris ska variera efter var de är tillverkade och sålda. Pajerna i annonsen ska då var av just bättre kvalitet. Ligger det nånting bakom det?

Permalänk
Hedersmedlem

Det står ju i annonsen

Citat:

Kvalitet: Hög

Visa signatur

I have free will but I choose to oscillate

Permalänk
Medlem

Är ju svårt att bevisa, de säljs ju inga Raspberry pi som har sämre/bättre kvalite än andra...
Jag skulle se det som BS.

Permalänk

Självklart har produkter olika värden beroende på var de är tillverkade och antal mellanhänder.
Har Raspberry Pi gått genom en okänd tradera säljare så kan produkterna räknas som skräp, farligt avfall som ska kasseras och ej får användas, möjligtvis duger de till konsumenter som leker runt, men absolut inget seriöst.
För man har ingen alls aning om vad mellanhänderna har gjort, alltifrån lagt in farlig kod till esd fel.

*edit*
Det är ju inte precis så att om Nasa skulle använda en Raspberry pi till sin rymdsond letar upp en säljare med ett tiotal affärer på tradera, wish, amazon etc. Och säger, här har vi de absolut bästa raspberry pi vi kan få tag på.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att en del produkter varierar i kvalitet beroende på var de är tillverkade. Hade dock fått för mig att all Raspberry Pi 4 numera är tillverkad av Sony i England.

https://elinux.org/RPi_HardwareHistory
https://www.sonypencoed.co.uk/case-studies/raspberry-pi/

Permalänk
Sötast

Inte en chans.
Köp från butik till lägre pris.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det står ju i annonsen

Ja, så klart. Dumt av mig! Jag tittade efter Mega Ultra Deluxe Super duper Handpicked Military Grade och missade det.

Skrivet av Sions:

Är ju svårt att bevisa, de säljs ju inga Raspberry pi som har sämre/bättre kvalite än andra...

Jag lutar också något åt det hållet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart har produkter olika värden beroende på var de är tillverkade och antal mellanhänder.
Har Raspberry Pi gått genom en okänd tradera säljare så kan produkterna räknas som skräp, farligt avfall som ska kasseras och ej får användas, möjligtvis duger de till konsumenter som leker runt, men absolut inget seriöst.
För man har ingen alls aning om vad mellanhänderna har gjort, alltifrån lagt in farlig kod till esd fel.

*edit*
Det är ju inte precis så att om Nasa skulle använda en Raspberry pi till sin rymdsond letar upp en säljare med ett tiotal affärer på tradera, wish, amazon etc. Och säger, här har vi de absolut bästa raspberry pi vi kan få tag på.

Så sant. Det osar allt lite humbugsmakeri om annonsen.

Skrivet av Aene:

Kan hålla med om att en del produkter varierar i kvalitet beroende på var de är tillverkade. Hade dock fått för mig att all Raspberry Pi 4 numera är tillverkad av Sony i England.

https://elinux.org/RPi_HardwareHistory
https://www.sonypencoed.co.uk/case-studies/raspberry-pi/

Där ser man! Säljaren verkade inte vilja gå in på sådana konkreta detaljer.

Skrivet av Allexz:

Inte en chans.
Köp från butik till lägre pris.

Nej, jag har ju inte för en endaste sekund ens övervägt att köpa dessa! Tänkte mera om det var något vad gäller Hallonpajer som jag hade missat.

Permalänk
Medlem

Oj vilken märklig annons... Motsatsen till begreppet mängdrabatt.

Permalänk
Skrivet av Tengle:

Oj vilken märklig annons... Motsatsen till begreppet mängdrabatt.

Nyckelordet är kvalitet, inte kvantitet.

Permalänk
Avstängd

Jag ser inget skumt med dem annat än ett högt pris.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 1 var dock tillverkade av (minst) 2 olika leverantörer.
Men har inte hört något om att kvaliteten skulle vara annorlunda och icke heller på pi 4.
Enda är väl att man släppt en ny variant av pi 4 med någon uppdatering av usb-c på pi 4.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Som sagts var/vilken fabrik som tillverkar en pryl så finns stor risk för kvalitets skillnader.
Var prylen säljs kan även det ha en betydelse för vilken kvalitet den har, detta beror mest på var den tillverkats dock.

I vissa fall kan det dock betyda att det är sämre kvalitet oavsett var den tillverkats beroende på var prylen säljs.
Det är då låglöne/fattigare länder som får den billigaste skiten, och sverige är att av dom länder som får det "bästa" (vilket tyvärr inte säger mycket i många fall!).

Så med andra ord är det total skitsnack från tradera säljaren och du får en av dom ""bra" pierna om du handlar ifrån svenska butiker.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Den som är snabbare direkt från fabrik är 400an, den har en kylplåt i tangentbordet och klockas därför 300 MHz högre som standard och håller sig ändå svalare än den vanliga 4b (utan kyllåda)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara kina sidor som refererar till någon E14 version? Medan övriga världen hänvisar till Revision 1.2 t.ex.
Bilderna på annonsen är den första massproducerade revisionen 1.1.

Vissa rpi4 har ju lite räffsiga kanter, hen har nog bara slipat dem och kränger vidare?

Samtliga rpi4 går väl att klocka till 2ghz med vettiga case? Riktigt bra kvalitet på samtliga hittills?!

BS på tRadera

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimi84:

Är det inte bara kina sidor som refererar till någon E14 version? Medan övriga världen hänvisar till Revision 1.2 t.ex.

Vissa rpi4 har ju lite räffsiga kanter, hen har nog bara slipat dem och kränger vidare?

Samtliga rpi4 går väl att klocka till 2ghz med vettiga case? Riktigt bra kvalitet på samtliga hittills?!

BS på tRadera

Sidan verkar maskinöversatt men bortsett från det så säger testare så här (om man inte vill prova själv med en 400) >
Overclocking to 2.2 GHz
So... the Pi 400 is the first Pi I'm able to reliably run at more than 2.147 GHz.

https://www.jeffgeerling.com/blog/2020/raspberry-pi-400-can-b...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast det finns väl inga belägg att RPI400 skiljer sig förutom på kylningen?
Sätter du en rejäl kylfläns, som t.ex. https://www.m.nu/lador-1/aluminium-heatsink-case-for-raspberr... så är det nog inte omöjligt.

Vill minnas att jag inte bränt Warranty Void säkringen med force turbo på någon av mina pajer, tycker jag kör 2Ghz på dem alla.
skillnaden är dock att jag kör mina dygnet runt 24/7/365 och är inte så intresserad av 30 minuters peak prestanda eller värme. Hade han i videon gjort testet på riktigt hade han ju lätit det köra på för att se om grafen stagnerat, men här hade han ju en uppgående trend?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimi84:

Fast det finns väl inga belägg att RPI400 skiljer sig förutom på kylningen?
Sätter du en rejäl kylfläns, som t.ex. https://www.m.nu/lador-1/aluminium-heatsink-case-for-raspberr... så är det nog inte omöjligt.

Vill minnas att jag inte bränt Warranty Void säkringen med force turbo på någon av mina pajer, tycker jag kör 2Ghz på dem alla.
skillnaden är dock att jag kör mina dygnet runt 24/7/365 och är inte så intresserad av 30 minuters peak prestanda eller värme. Hade han i videon gjort testet på riktigt hade han ju lätit det köra på för att se om grafen stagnerat, men här hade han ju en uppgående trend?

Jag vet inte de exakta tekniska skillnaderna med det är väl motsvarande som när man ändrar "stepping" på en x86 cpu, en förfinad version där man rättat till lite problem utan att ändra funktionen utan bara optimerat hårdvaran ?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vad ni överanalyserar annonsen. För mig var det uppenbart att annonstexten är antingen maskinöversatt eller har skrivits av någon som har problem med språket.

Permalänk
Medlem

Om man nu ska överanalysera.
Det kan finnas olika steppings av chipsen, de kan ha varit tillverkade av olika tillverkare vilket kan ge vissa variationer i chipen.
Då kan vissa chip prestera bättre (ofta vid överklockning) eller ge lägre temperaturer.
Men frågan är om man kan kalla det för bättre kvalité?
Jag skulle förvänta mig utbytta komponenter, tex kondensatorer och liknande med högre specifikationer (ev livslängd) för att kalla det högre kvalité.
Annars behövs en förklaring vad som menas med högre kvalité.

Dock kan man undra varför man skulle behöva högre kvalité på ett utvecklingskort...
Utveckling är sällan känt för kvalité (även om de fungerar), de ser man till att ha när produkten är färdig.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Om man nu ska överanalysera.
Det kan finnas olika steppings av chipsen, de kan ha varit tillverkade av olika tillverkare vilket kan ge vissa variationer i chipen.
Då kan vissa chip prestera bättre (ofta vid överklockning) eller ge lägre temperaturer.
Men frågan är om man kan kalla det för bättre kvalité?
Jag skulle förvänta mig utbytta komponenter, tex kondensatorer och liknande med högre specifikationer (ev livslängd) för att kalla det högre kvalité.
Annars behövs en förklaring vad som menas med högre kvalité.

Dock kan man undra varför man skulle behöva högre kvalité på ett utvecklingskort...
Utveckling är sällan känt för kvalité (även om de fungerar), de ser man till att ha när produkten är färdig.

Säljaren verkar vara helt ovillig att gå in på saken närmare och förklara mer specifikt vad det är för skillnader det rör sig om. Istället upplyser säljaren artigt! om att man inte behöver köpa pajerna i annonsen om man inte vill.

Permalänk
Skrivet av grasklippare:

Ligger det nånting bakom det?

Nej...

Skrivet av Sions:

Korrekt!

Skrivet av Aene:

Hade dock fått för mig att all Raspberry Pi 4 numera är tillverkad av Sony i England.

Alla Raspberry Pi 4 har alltid varit tillverkade i Sonyfabriken. I Wales om man ska vara superpedantisk.

Skrivet av CubaCola:

Raspberry Pi 1 var dock tillverkade av (minst) 2 olika leverantörer.
Men har inte hört något om att kvaliteten skulle vara annorlunda och icke heller på pi 4.
Enda är väl att man släppt en ny variant av pi 4 med någon uppdatering av usb-c på pi 4.

Raspberry 4 har faktiskt tre olika tillverkare. De är dock tillverkade i samma fabrik på samma linjer oavsett 'tillverkare' och är därför identiska. Eventuella uppdateringar, som usb-grejern du nämner blir samma för alla om än ibland med vissa fördröjningar (it's compicated).

Skrivet av Jimi84:

Element 14 heter Farnell i Europa. Den ena äger den andra eller någon äger båda eller något sådant...

Kort och gott: Inga Raspberry Pi tillverkas med högre eller lägre kvalité.
Källa: Jobbar på Electrokit, vi är Raspberry Pi Approved Reseller och jag hanterar de flesta frågor som har med Raspberry Pi att göra.
Att vara Approved Reseller innebär inte bara att man är en återförsäljare utan det innebär att man har tät kontakt med Raspberry Pi Foundation och att det finns en hel del krav. Jag har dessutom besökt fabriken och sett Raspberry Pi 4 tillverkas.
Som en bonus blir ens namn lila på Raspberry Pis egna forum så att alla ska se hur cool man är.