Acer Ferrari 4000
Senast redigerat
Jag fick en Acer Ferrari 4000 för väldigt många år sedan, som bara har legat i en hylla sedan dess. Har länge haft en tanke att göra det till en garagedator då det vore lite kul med en Ferrari i garaget
Tänkte göra slag i sak för ett litet tag sedan och tog med den till en vän som håller på mycket med datorer för att återställa den och ta bort allt överflödigt men när jag berättade min plan för honom tyckte han att det var en dum idé utan att jag kunde skaffa någon annan dator och sälja denna istället då det tydligen finns en del samlarvärde. Dock har jag själv ingen större koll utan tänkte rådfråga här istället.
Är det någon här som vet vad en sådan dator skulle vara värd? Den är i gott skick, har all funktionalitet och efter att den blivit återställd är den så snabb som man kan förvänta sig en drygt 15 år gammal dator skulle vara.
All info i denna fråga uppskattas stort!
Kanske ett visst samlarintresse existerar.
Men då komplett skick (med mus!) och i bra skick utan fula repor.
Har själv en nära nog perfekt Ferrari 3000 (använd 65 timmar sedan ny!), inte en repa och alla tillbehör och dokumentation.
Och en Ferrari 3200 i lite mer använd, om än gott skick.
Dessa (inklusive 4000) är en redig PITA att serva btw.
För att byta CMOS batteriet måste man nära nog plocka isär hela datorn i småbitar.
Och -allt- är skruvat, närmare 100 småskruvar totalt vill jag minnas
En av minnesplatserna sitter bra till på undersidan under en lucka, men den andra sitter under tangentbordet och kräver en del skruvande och brytande i gammal plast.
*edit* sorry, var inte tänkt som en köpesannons
edit 2.
Och vad du än gör, radera inte hårddisken!
Den dolda återställningspartitionen innehåller allt som är speciellt med just Ferrari modellerna.
Desktop Teman, bakgrundsbilder lite mjukvara m.m.
Detta kan vara väldigt svårt att få tag på numera
Har själv en nära nog perfekt Ferrari 3000 (använd 65 timmar sedan ny!), inte en repa och alla tillbehör och dokumentation.
För att byta CMOS batteriet måste man nära nog plocka isär hela datorn i småbitar.
En av minnesplatserna sitter bra till på undersidan under en lucka, men den andra sitter under tangentbordet och kräver en del skruvande och brytande i gammal plast.
edit 2.
Den dolda återställningspartitionen innehåller allt som är speciellt med just Ferrari modellerna.
Alright, tack för info! 👍👍
Har tyvärr inte musen och inga lådor eller tillhörande dokument utan bara datorn och laddare. Är dock i väldigt gott skick, inga repor eller så, användes mest som skrivbordsdator och fraktades inget att tala om.
Hade hårddisken i åtanke, så den är inte raderad utan nu är den är återställd enligt partitionerna.
Men har du koll på vad den kan vara värd? Hade tänkt lägga ut en blocket annons eller liknande men vill lägga ut den till ett någorlunda rimligt pris.
edit 2.
Om hårddisken innehåller detta kan det vara bra att försöka kopiera ut den partitionen på annat media så att det går att rädda datorn om den dör.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.