Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ang. FF7 Remake Intergrade Save Transfer och Trophies

Inför FF7 Remake Intergrade som nu släpps snart har de släppt en patch till PS4 versionen nu så man kan ladda upp sin save fil för att sedan importera den till Intergrade. Så, gör det nu om ni tänkt göra det. PS4 versionen är närmare 100 GB så tar ett tag att installera, trist att göra det på Intergrade release dagen.

När man importerar sin save fil kommer man även få trophies på PS5 versionen som man hade på PS4 versionen, vilket gör att man kommer få en drös av Trophy notifikationer, vilket är något de varnar för:

Detta påminnde mig dock om när jag uppgraderade THPS 1+2 och fick massa trophy notifikationer: PS5an sparar som standard en screenshot och en liten video för varje trophy man får.

Så, säg att du tagit alla trophies på PS4 versionen (54 st), kommer du få 54 trophy notifikationer på PS5an när du importerat din save. Detta betyder även att den kommer spara 54 screenshots och 54 videoklipp, vilket kommer skräpa ner ditt media gallery och även ta lite plats. Visst går det ju att ta bort dem i efterhand, men lite irriterande är det.
En bättre lösning är att innan man importerar sin save: gå in i Settings och stäng av dessa inställningar:

Sedan importerar du saven och låter alla trophy notifikationer komma fram, och sedan kan sätta tillbaka inställningarna.

Tänkte jag bara upplyser om detta för att spara någon lite tid Vet att jag blev chockad när mitt media gallery var fyllt av samma 15 sekunders videoklipp när jag transferade THPS 1+2.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Inför FF7 Remake Intergrade som nu släpps snart har de släppt en patch till PS4 versionen nu så man kan ladda upp sin save fil för att sedan importera den till Intergrade. Så, gör det nu om ni tänkt göra det. PS4 versionen är närmare 100 GB så tar ett tag att installera, trist att göra det på Intergrade release dagen.

När man importerar sin save fil kommer man även få trophies på PS5 versionen som man hade på PS4 versionen, vilket gör att man kommer få en drös av Trophy notifikationer, vilket är något de varnar för:
https://lambdan.se/img/2021-06-05_11-39-20.668879.jpg

Detta påminnde mig dock om när jag uppgraderade THPS 1+2 och fick massa trophy notifikationer: PS5an sparar som standard en screenshot och en liten video för varje trophy man får.

Så, säg att du tagit alla trophies på PS4 versionen (54 st), kommer du få 54 trophy notifikationer på PS5an när du importerat din save. Detta betyder även att den kommer spara 54 screenshots och 54 videoklipp, vilket kommer skräpa ner ditt media gallery och även ta lite plats. Visst går det ju att ta bort dem i efterhand, men lite irriterande är det.
En bättre lösning är att innan man importerar sin save: gå in i Settings och stäng av dessa inställningar:

https://lambdan.se/img/2021-06-05_11-37-26.318664.jpg

Sedan importerar du saven och låter alla trophy notifikationer komma fram, och sedan kan sätta tillbaka inställningarna.

Tänkte jag bara upplyser om detta för att spara någon lite tid Vet att jag blev chockad när mitt media gallery var fyllt av samma 15 sekunders videoklipp när jag transferade THPS 1+2.

Bra info! Har inte startat Remake på PS5 än men vill minnas att jag laddade upp sparfilerna till PS+. Borde kunna starta skivan på PS5, tanka ner sparfilerna och sedan ladda upp dem för Intergrade va? Tänker att det är en "intern" överföring avskilt från Sonys PS+.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Bra info! Har inte startat Remake på PS5 än men vill minnas att jag laddade upp sparfilerna till PS+. Borde kunna starta skivan på PS5, tanka ner sparfilerna och sedan ladda upp dem för Intergrade va? Tänker att det är en "intern" överföring avskilt från Sonys PS+.

Jepp, i ditt fall borde det vara:

1. Installera PS4 versionen
2. Ladda ner saves från PS+ (om den inte gjort det redan automatiskt)
3. Starta PS4 versionen och ladda upp

Sedan kan du avinstallera PS4 versionen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Med day 1 patchen kommer Rift Apart ha Performance & Performance RT lägen (likt Miles Morales):

https://twitter.com/insomniacgames/status/1401222804343640064

Oroar mig dock lite att "1.0" inte har 60 FPS. Tänkte de verkligen designa spelet för endast 30 FPS i början?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Med day 1 patchen kommer Rift Apart ha Performance & Performance RT lägen (likt Miles Morales):
https://lambdan.se/img/2021-06-05_19-04-47.486900.png
https://twitter.com/insomniacgames/status/1401222804343640064

Oroar mig dock lite att "1.0" inte har 60 FPS. Tänkte de verkligen designa spelet för endast 30 FPS i början?

Kanske är möjligt. Eller är de så att 60 fps läget inte riktigt blev färdig polished förrän nu på slutet och det är därför det inte finns med i 1.0.

Permalänk
Medlem

Lite oväntad film att göra TV-spel på, ska bli spännande att se vad det blir av detta och om det kan mäta sig med filmen som ofta hamnar högt upp på listor över världens bästa filmer genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Ett lifehack för förbokningar av spel verkar vara att lägga dem hos Power. 2 av 2 gånger har de skickat ut spelet för tidigt so far. FF7 förra veckan och GG:Strive på väg. Klarade det nyss och väntar mycket otåligt på att DLC:n ska släppas om några dagar.

Plus: Egentligen är remaken från PS4-tiden men för mig är det nytt. Ger det en solklar 11/10. Krossade mina förväntningar med råge. Jag körde hela spelet på 60 FPS performance-läget och det flöt bra rakt igenom, prestandan dippar inte nämnvärt och man tappar såklart lite skärpa, skuggdetalj och draw distance. Förutom minskad res ger performance-läget LoD-popins på objekt och skuggor, men det är värt det IMO, spelet var svårspelat i 30 FPS. Mycket snabba panoreringar osv gör att det blir tröttsamt väldigt fort.

Minus: Avskydde combaten i början. Har egentligen inte börjat gilla den, bara lärt mig acceptera den. Partymembers är för passiva och bygger inte ens i närheten av så mycket ATB som man kan göra själv om man väljer dem. Och många gånger vill man göra en sekvens av attacker som inte är tillgänliga via popupmenyn (attack + uniqueattack + något) och då blir det jobbigt. En pausfunktion utanför dropdownmenyn där man faktiskt kan ge kommandon hade löst det. Finns ett classic-läge för den som inte kan vänja sig vid stridssystemet där spelet spelar sig självt...

Tycker också det är svårt att få en bra överblick över fiender. Antal fiender, hälsa, buffs/debuffs? Man ser ibland bara HP och retikel för en fiende så det går inte att utröna informationen man behöver därifrån. Saknar en inställning som alltid visar den infon på alla fiender i strider. Dessutom var det alldeles för många likadana fiender som "bossar" som återkommer hela tiden i olika situationer. Ett litet minus är den linjära designen av nivåerna, i stil med senare FF-spel (förutom FFXIV).

Utöver dessa nitpicks är det ett fantastiskt spel där storyn står i centrum och den är fenomenal och presentationen är fantastisk. Bästa på länge - både bra för nya och de som spelat första iterationen. Det överträffade alla mina förväntningar om vad en FF7 Remake kan vara, eller borde vara? Förväntade mig något Demon's Souls eller RE2 men fick ju något helt annat, och det är underbart. PS5-portningen är bra, 60 FPS och korta laddningstider och riktigt snyggt. De är dock väldigt sparsamma med adaptive triggers, tror det används i totalt två sekvenser i spelet, en i starten och en senare och där är det rudimendärt. Sedan är det bara "vanlig" rumble.

Jättemycket spoilers, läs för sjutton ej om ni inte spelat. Gå och köp spelet istället!

Snarare ett komplement till originalet med alla twistar mot FF7 vilket antyder att de faktiskt gör mer av storyn och inte gör om den. Det börjar och fortsätter likadant i ett tiotal timmar (med små skillnader) så de som bara vill ha en nostalgitripp får ju det med Midgar-delen här var 40 timmar medan den var 5 timmar i originalet så de kanske inte tänkt ta med alla områden från originalet? Gissningsvis avviker storyn tillräckligt redan nu för att gå en helt annan väg, som slutar tidigare än i episod 10..

Dold text
kort recension
Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Intressant att de skriver ut att nästan alla titlar finns till PC också, det borde ju inte vara i deras intresse då det mer är en konkurrerande plattform för Sony snarare än en kompletterande (om de inte har en Game Pass-funktion nära som även kommer fungera på PC?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/ux0UJ2Kx0bQ

Intressant att de skriver ut att nästan alla titlar finns till PC också, det borde ju inte vara i deras intresse då det mer är en konkurrerande plattform för Sony snarare än en kompletterande (om de inte har en Game Pass-funktion nära som även kommer fungera på PC?).

Sony har ändrat sin syn på pc senaste tiden och skriver det rakt ut i sin senaste rapport till aktieägare. Enligt den så är Uncharted 4 nästa exclusive som kommer ut på pc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

Ett lifehack för förbokningar av spel verkar vara att lägga dem hos Power. 2 av 2 gånger har de skickat ut spelet för tidigt so far. FF7 förra veckan och GG:Strive på väg. Klarade det nyss och väntar mycket otåligt på att DLC:n ska släppas om några dagar.

Plus: Egentligen är remaken från PS4-tiden men för mig är det nytt. Ger det en solklar 11/10. Krossade mina förväntningar med råge. Jag körde hela spelet på 60 FPS performance-läget och det flöt bra rakt igenom, prestandan dippar inte nämnvärt och man tappar såklart lite skärpa, skuggdetalj och draw distance. Förutom minskad res ger performance-läget LoD-popins på objekt och skuggor, men det är värt det IMO, spelet var svårspelat i 30 FPS. Mycket snabba panoreringar osv gör att det blir tröttsamt väldigt fort.

Minus: Avskydde combaten i början. Har egentligen inte börjat gilla den, bara lärt mig acceptera den. Partymembers är för passiva och bygger inte ens i närheten av så mycket ATB som man kan göra själv om man väljer dem. Och många gånger vill man göra en sekvens av attacker som inte är tillgänliga via popupmenyn (attack + uniqueattack + något) och då blir det jobbigt. En pausfunktion utanför dropdownmenyn där man faktiskt kan ge kommandon hade löst det. Finns ett classic-läge för den som inte kan vänja sig vid stridssystemet där spelet spelar sig självt...

Tycker också det är svårt att få en bra överblick över fiender. Antal fiender, hälsa, buffs/debuffs? Man ser ibland bara HP och retikel för en fiende så det går inte att utröna informationen man behöver därifrån. Saknar en inställning som alltid visar den infon på alla fiender i strider. Dessutom var det alldeles för många likadana fiender som "bossar" som återkommer hela tiden i olika situationer. Ett litet minus är den linjära designen av nivåerna, i stil med senare FF-spel (förutom FFXIV).

Utöver dessa nitpicks är det ett fantastiskt spel där storyn står i centrum och den är fenomenal och presentationen är fantastisk. Bästa på länge - både bra för nya och de som spelat första iterationen. Det överträffade alla mina förväntningar om vad en FF7 Remake kan vara, eller borde vara? Förväntade mig något Demon's Souls eller RE2 men fick ju något helt annat, och det är underbart. PS5-portningen är bra, 60 FPS och korta laddningstider och riktigt snyggt. De är dock väldigt sparsamma med adaptive triggers, tror det används i totalt två sekvenser i spelet, en i starten och en senare och där är det rudimendärt. Sedan är det bara "vanlig" rumble.

Jättemycket spoilers, läs för sjutton ej om ni inte spelat. Gå och köp spelet istället!

Snarare ett komplement till originalet med alla twistar mot FF7 vilket antyder att de faktiskt gör mer av storyn och inte gör om den. Det börjar och fortsätter likadant i ett tiotal timmar (med små skillnader) så de som bara vill ha en nostalgitripp får ju det med Midgar-delen här var 40 timmar medan den var 5 timmar i originalet så de kanske inte tänkt ta med alla områden från originalet? Gissningsvis avviker storyn tillräckligt redan nu för att gå en helt annan väg, som slutar tidigare än i episod 10..

Dold text
kort recension

Power har aldrig levererat en förbokning i tid för mig, så kan vara värt att se över dessa. Men du har alltså haft flera förbokningar som kommit i tid?

Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/ux0UJ2Kx0bQ

Sony verkar inte se PC som en konkurrent längre, utan en till plattform att tjäna pengar på. Exempelvis Kena är Epic-exklusiv på PC, och Sony är idag delägare i just Epic. Sedan har vi exempelvis Fortnite-kopplingen också.

Positivt för oss kunder att man nu får fler möjligheter att spela spelen. Hoppas även Nintendo tar steget, emulationen av Switch är så pass bra att stödet för spel ofta är så pass bra att folk kan spela Switch-spelen via emulator dag ett. Finns pengar att tjäna som Nintendo, i detta fallet, inte verkar vilja ta.

Redan nämna rapporten till investerare som diskuterats några gånger i forumet pekar också på riktningen Sony vill ta.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har en release rea på Ratchet and Clank: Rift apart för 599 kr. Synd att de inte gjorde sänkningen till 499 kr som med Returnal men 599 är väl ett okej pris också. Själv ska jag nog vänta men för dom som vill köra på release, kör på.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-5-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Elgiganten har en release rea på Ratchet and Clank: Rift apart för 599 kr. Synd att de inte gjorde sänkningen till 499 kr som med Returnal men 599 är väl ett okej pris också. Själv ska jag nog vänta men för dom som vill köra på release, kör på.

Power.se kör samma pris nu. Någon som vet om Power skickar till brevlådan eller om dom gör som Elgiganten och skickar till postombud? Vill helst ha i brevlådan så man slipper åka och hämta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Allt verkar ju tyvärr vara så kalkylerat idag.
R&C är väl ett mer etablerat varumärke och dom vet/förstår att dom kan sätta priserna högre?

Eftersom Returnal går för 749:- nu men dom har satt 699:- på R&C så är det ändå lite märkligt. Sjukt bra sänkning på Returnal helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Power.se kör samma pris nu. Någon som vet om Power skickar till brevlådan eller om dom gör som Elgiganten och skickar till postombud? Vill helst ha i brevlådan så man slipper åka och hämta ut det.

Power kan skicka till både ombud och brevlåda

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Vet ej om det bara var så för mig, men när jag köpte Ghost of Tsushima på elgiganten kom spelet till brevlådan fast jag valde ombud. Så jag antar att de skickar mindre paket i posten även om man väljer ombud. Kan inte lova det dock men så var det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Power kan skicka till både ombud och brevlåda

Tack för svar

Skrivet av Entash:

Vet ej om det bara var så för mig, men när jag köpte Ghost of Tsushima på elgiganten kom spelet till brevlådan fast jag valde ombud. Så jag antar att de skickar mindre paket i posten även om man väljer ombud.

Aha okej! Just detta som är så förvirrande. Senaste ggr jag beställt från Elgiganten så har det kommit till ombud trots att det stått att det ska skickas till brevlådan. Alltså inte att det var för stort för brevlådan och sen skickats till ombud. Utan det har skickats som paket till ombud sen ändå. Netonnet stod det också brev senast jag beställde spel där, men skickades som ett paket till postombud också. Förvirrande

Inte världens grej. Men när man är föräldraledig så är det väldigt skönt att natta sonen efter lunch och sen kunna gå ut till brevlådan, hämta spelet och hinna spela lite medans han sover.

Permalänk
Inaktiv

Mitt Returnal kom i brevlådan, trots att Elgiganten envisades om utlämning hos ombud Så finns god chans att det även nu kommer i lådan.

Men frågan om, det som avtalats vid order bör gälla.

Edit: Skrev fel innan, butik skulle vara ombud. Dvs ICA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Allt verkar ju tyvärr vara så kalkylerat idag.
R&C är väl ett mer etablerat varumärke och dom vet/förstår att dom kan sätta priserna högre?

Power ska vad jag vet sätta sina priser med en prisbot, därav de ofta ligger en krona under näst lägsta priset på prisjakt, så tror inte den tar det i beaktning.

Permalänk
Medlem

Power och Elgiganten är lika oberäknerliga båda två om det blir brevlåda eller ombud.
De senaste gångerna har dock Elgiganten mest levererat till brevlådan och inte Power, så jag tog Elgiganten denna gången så får vi se om det går vägen igen

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Nu kostar det 599 på netonnet också. De kanske är bäst på att lyckas skicka paketen rätt? I min upplevelse brukar det gå bra att få dit jag förfrågar iallafall.

Permalänk

Fungerar Elgiganten bra med förhandsbokningar, brukar man få det på release dagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Fungerar Elgiganten bra med förhandsbokningar, brukar man få det på release dagen?

Jag har inte haft några problem hos Elgiganten med att få spelen till release, däremot bokade jag mitt ex hos Power då jag alltid fått det hemlevererat via dem.

Permalänk
Medlem

I fall någon här skulle råka få Rift Apart tidigt:

https://twitter.com/JamesStevenson/status/1402001506065395712

(obs även screenshots, inte bara video)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ÅF'en som jag beställde FF7 intergrade från skickade mitt ex igår och landar idag. Vågar man börja spela redan idag eller finns det risk för att bli bannad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeroastic:

ÅF'en som jag beställde FF7 intergrade från skickade mitt ex igår och landar idag. Vågar man börja spela redan idag eller finns det risk för att bli bannad?

Borde ju vara lugnt i detta fall då det bara är en ny utgåva av ett spel som släpptes för över ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Det borde vara lugnt. Var många av oss som fick originalet till PS4 typ 1 vecka innan release förra året.
Var försiktig om du lägger ut screenshots och videos dock.

EDIT: Detta syns ännu om man kollar på t.ex. mina trophies 😙

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Omdömena verkar vara rätt så/väldigt bra!
https://www.metacritic.com/game/playstation-5/ratchet-clank-r...