Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Rensa dns?
Bara för att du sätter en site som blockerad så kan ditt OS fortfarande hålla adressen dit i sin cache.

Hur rensar man dns? Jag tömde kakor etc i webläsaren men det kanske inte hjälper?

Favebook har jag lyckats spärra utan mening i alla fall😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hur rensar man dns? Jag tömde kakor etc i webläsaren men det kanske inte hjälper?

Så här

https://support.pearson.com/getsupport/s/article/Reset-an-Int...

Permalänk
Medlem

Tackar!

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Favebook har jag lyckats spärra utan mening i alla fall😆

Stäng av tjänsten för DNS så slipper du hålla på och rensa.

Numer så har MS blockerat så man inte kan stänga av DNS-tjänsten i Tjänster (fjantigt värre) men det kan du göra i registereditorn.

Permalänk

Fråga till de kunniga; om man har ett antal blocklists och det finns samma domäner i flera listor så att de överlappar varandra, påverkar det på något vis?

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Pi-Hole mot youtube ads nu för tiden? Funderar på om man skulle komplettera pfBlockern då den på senaste tiden fungerat väldigt dåligt på det området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Hur fungerar Pi-Hole mot youtube ads nu för tiden? Funderar på om man skulle komplettera pfBlockern då den på senaste tiden fungerat väldigt dåligt på det området.

Inte alls, iaf med de förinställda listorna.

Visa signatur

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Vader:

Fråga till de kunniga; om man har ett antal blocklists och det finns samma domäner i flera listor så att de överlappar varandra, påverkar det på något vis?

Nej den rensar bara ut dubletterna

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Bah, installerade om senaste Rasbian och pi hole i helgen. Stötte på lite random reboots och kollade i syslog. Min PSU var nog för klen för hade lite fel i stil med Under Voltage. Bytade till min Oneplus psu på 3A och felen försvann. Men nu har jag ett konstigt scenario där frontenden på /admin dör ungefär var 6 timme. Går man dit får man bara HTTP 500 fel. Det går inte heller att SSH:a in på PI:n längre. Men DNS tjänsten fungerar. Drar jag sedan ut sladden och sätter i den igen fungerar det som vanligt i 6 timmar till, sen dör Frontenden.

Kollar jag loggarna så ser det ut som att det är något PHP cleanup job som startar precis innan den kraschar såhär. Kan det vara något fel på mitt sdkort kanske?

Edit:
Hmm, nu vart jag ansluten via SSH och det hände igen. Försökte läsa loggen nu men går input/output error, till och med när jag skriver ls.

Det är nog mitt kort som är kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bah, installerade om senaste Rasbian och pi hole i helgen. Stötte på lite random reboots och kollade i syslog. Min PSU var nog för klen för hade lite fel i stil med Under Voltage. Bytade till min Oneplus psu på 3A och felen försvann. Men nu har jag ett konstigt scenario där frontenden på /admin dör ungefär var 6 timme. Går man dit får man bara HTTP 500 fel. Det går inte heller att SSH:a in på PI:n längre. Men DNS tjänsten fungerar. Drar jag sedan ut sladden och sätter i den igen fungerar det som vanligt i 6 timmar till, sen dör Frontenden.

Kollar jag loggarna så ser det ut som att det är något PHP cleanup job som startar precis innan den kraschar såhär. Kan det vara något fel på mitt sdkort kanske?

Edit:
Hmm, nu vart jag ansluten via SSH och det hände igen. Försökte läsa loggen nu men går input/output error, till och med när jag skriver ls.

Det är nog mitt kort som är kasst.

Jag kör min pi3 med pihole enbart på usb hårddisk så det behövs inget SD kort som kan börja krångla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter ny PSU och minneskort verkar min pi funka bra!

Jag undrar hur ni gör med Android telefoner? Jag har konfat min pi som dns server på min router så att alla anslutna enheter får pi hole:n som dns server. Men problemet är ju med mobila enheter, för då återgår man ju till sin vanliga dns när man lämnar sitt wifi. På nyare android versioner kan man ju sätta en explicit dns. Så då har jag satt nextDNS för att åtminstone få lite blockering även utanför hemmet. Men när jag återgår till vårt wifi så används fortfarande nextDNS, inte pihole.

Finns det ett sätt att använda en custom DNS alltid förutom på sitt eget wifi på Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Efter ny PSU och minneskort verkar min pi funka bra!

Jag undrar hur ni gör med Android telefoner? Jag har konfat min pi som dns server på min router så att alla anslutna enheter får pi hole:n som dns server. Men problemet är ju med mobila enheter, för då återgår man ju till sin vanliga dns när man lämnar sitt wifi. På nyare android versioner kan man ju sätta en explicit dns. Så då har jag satt nextDNS för att åtminstone få lite blockering även utanför hemmet. Men när jag återgår till vårt wifi så används fortfarande nextDNS, inte pihole.

Finns det ett sätt att använda en custom DNS alltid förutom på sitt eget wifi?

Jag har löst detta genom att köra PiVPN + Pi-hole och har alltid mobilen uppkopplad med vpn via mitt hemnätverk och därigenom också min Pi-hole DNS. Detta ger också en extra bonus i krypterad och skyddad trafik när man är ansluten till offentliga wifi eller andra nätverk och att jag enkelt kommer åt alla resurser på mitt hemnätverk oavsett var jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Jag har löst detta genom att köra PiVPN + Pi-hole och har alltid mobilen uppkopplad med vpn via mitt hemnätverk och därigenom också min Pi-hole DNS. Detta ger också en extra bonus i krypterad och skyddad trafik när man är ansluten till offentliga wifi eller andra nätverk och att jag enkelt kommer åt alla resurser på mitt hemnätverk oavsett var jag är.

Hmm smart, men drar det inte lite extra batteri att alltid köra VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm smart, men drar det inte lite extra batteri att alltid köra VPN?

Lite extra drar det nog men det är inte något jag har märkt eller stört mig på så jag skulle säga att det är försumbart, åtminstone med WireGuard som VPN-protokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Lite extra drar det nog men det är inte något jag har märkt eller stört mig på så jag skulle säga att det är försumbart, åtminstone med WireGuard som VPN-protokoll.

I see.

Nu går vi lite off topic men hur hostar du VPN:en hemma? Hemmaserver?

https://discourse.pi-hole.net/t/how-to-easily-use-your-pi-hol...

Verkar ganska enkelt. Men vågar man lita på Zerotier? Jag funderar även på hastigheten...är det enbart DNS:en som tunnlas eller är det allt annat också? Jag har bra uppkoppling, fiber på 500/500 men jag har en RP2 som enbart har 100Mbit/s ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I see.

Nu går vi lite off topic men hur hostar du VPN:en hemma? Hemmaserver?

https://discourse.pi-hole.net/t/how-to-easily-use-your-pi-hol...

Verkar ganska enkelt. Men vågar man lita på Zerotier? Jag funderar även på hastigheten...är det enbart DNS:en som tunnlas eller är det allt annat också? Jag har bra uppkoppling, fiber på 500/500 men jag har en RP2 som enbart har 100Mbit/s ethernet.

Det hänger väl mer på klienten och dess inställningar än något annat.
Exempelvis så använder jag wireguard hem till mig där jag endast routrar dns-anrop allt annat går över mobilanätet. Denna slås igång så fort jag lämnar mitt wifi här hemma.

Har också en profil där all trafik går via hemmet ifall man sitter i en situation där det behövs

Permalänk
Medlem

Försökte få igång pi-hole på min rbpi4 med raspbian. Har installerat det och satt min DNS-server i routern till samma adress som rbpi:n. Får ändå ingen annonsblockering. Dessutom har jag ingen internetåtkomst på pi:n och får inget svar när jag pingar routern ifrån den. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur man vitlistar Sweclockers?
har vilistat den via cli, via webinterface, men ingenting av det verkar fungera.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | AMD R5 5600x | Corsair Vengeance LPX 32GB | KFA2 RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 4x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Någon som har koll på hur man vitlistar Sweclockers?
har vilistat den via cli, via webinterface, men ingenting av det verkar fungera.

Du måste starta om dnsresolver i settings på pihole med.

Visa signatur

Permalänk

Tjo,
Kan man se på något sätt i vilken adlist man lagt till som blockar en domän ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Kan man se på något sätt i vilken adlist man lagt till som blockar en domän ?

Har du provat att söka efter den i Tools}Quert lists ?

Permalänk
Skrivet av Aene:

Har du provat att söka efter den i Tools}Quert lists ?

Jepp, perfekt. Kan man få så pihole släpper igenom domäns även om den är med på adlists ?
Jag provade att lägga till domänen i whitelist men den blockar ändå ?

* Löste det hade skrivit med https i whitelist. Tog bort https så funkade det 😁

Permalänk
Medlem

Har fått ett litet irriterande problem med min pi-hole setup. Har två test-servrar på mitt lokala nät som jag lagt in som server-a och server-b. Så vitt jag kan se har jag lagt in dem båda på samma sätt. Men jag kan bara slå upp server-b. Försöker jag slå upp server-a får jag SERVFAIL.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på en uppdaterad lista?

Tänker på tv4, viafree etc?

/Tack på förhand

Permalänk

Fått upp en triangle i admin gränsnittet, klickar jag på den får jag följande varning: Warning in dnsmasq core:
interface wlan0 does not currently exist
Hur åtgärdar jag detta ?
Den funkar fortfarande.
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Fått upp en triangle i admin gränsnittet, klickar jag på den får jag följande varning: Warning in dnsmasq core:
Hur åtgärdar jag detta ?
Den funkar fortfarande.
Tacksam för svar

Fick upp den med efter senaste pihole uppdateringen, jag rensade bara bort meddelandena har inte dykt upp igen efter det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av 100mbit:

Fick upp den med efter senaste pihole uppdateringen, jag rensade bara bort meddelandena har inte dykt upp igen efter det.

Jag tog bort det med, och det kommer fram efter omstart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hur åtgärdar jag detta ?
Den funkar fortfarande.
Tacksam för svar

Kolla om WLAN är blockat med rfkill, av nån skum anledning kan det hända i extremt sällsynta fall
(sudo rfkill list)
Annars kanske det räcker att lägga till wlan0 i /etc/network/interfaces

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6 men just nu handikappad till en jävla Dell Latitude 7420 :'(

Permalänk
Medlem

Dumpade pajen och kör numera Pi-hole i en Ubuntu VM i Hyper-V på en Server 2016 maskin. Funkar fin fint.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Har problem igen nu med min Pihole, nu efter ominstallation så tog det ca 2 veckor och nu kommer varningssymbolen fram när man loggar in i webgränsnittet och varningen är
Ignoring query from non-local och nu funkar inte pihole igen. Varför blir det så här efter en tidsanvändning ?