AMD "Raphael" med arkitekturen Zen 4 och sockel LGA 1718 röjs

Permalänk
Melding Plague

AMD "Raphael" med arkitekturen Zen 4 och sockel LGA 1718 röjs

Välrenommerade Youtube-kanalen Gamers Nexus avslöjar ingående detaljer om de framtida Ryzen-processorerna med kodnamn "Raphael".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

25% IPC skulle hålla dem precis vid fronten! Ska bli kul att se denna mot Intels kommande hybrid (Alder Lake)

Permalänk
Medlem

Nuvarande 3600x och 5700xt får nog hålla mig i handen ca 2-2.5 år till innan priserna lagt sig på en normal nivå.
Hoppas då att Zen 5 är ute och DDR5 har mognat, samt något nytt sjyst graffekort.

Tror nog många med andra system är i liknande tankar. Tooooo pricy på allt ett bra tag framåt!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Är småsugen på att gå över til ryzen 9 5900x, alternativt vänta till zen 5 och slå till på 12 kärnor zen 3 då istället.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Är småsugen på att gå över til ryzen 9 5900x, alternativt vänta till zen 5 och slå till på 12 kärnor zen 3 då istället.

Mmm lurar också på om man ska uppgradera min 3700X till en 5900X. Känns som allt nytt som kommer ett tag framöver kommer ligga lite högt i pris och lågt i tillgång. 🤔

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Nuvarande 3600x och 5700xt får nog hålla mig i handen ca 2-2.5 år till innan priserna lagt sig på en normal nivå.
Hoppas då att Zen 5 är ute och DDR5 har mognat, samt något nytt sjyst graffekort.

Tror nog många med andra system är i liknande tankar. Tooooo pricy på allt ett bra tag framåt!!

5nm och DDR5 är det närmaste teknologiknät för PC produkter.
Nästa som kan vara intressant är GAA vid 2nm. Om vi har tur kan vara aktuellt för PC marknaden vid 2025 (Apple kommer att använda det mesta/allt första året).

Initativet med stor LLC staplad ovanpå chippen kan ge upphov till en del intressant under resan.

Permalänk
Medlem

Detta! är uppgraderingen från mitt X99 system som ska bli av!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lite fult att "länka" bort intron för Gamers Nexus så där. Även om det inte var så viktig info där men ni "länkar" ju faktiskt bort hans sponsor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Lite fult att "länka" bort intron för Gamers Nexus så där. Även om det inte var så viktig info där men ni "länkar" ju faktiskt bort hans sponsor också.

Det skadar väl inte honom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Lite fult att "länka" bort intron för Gamers Nexus så där. Även om det inte var så viktig info där men ni "länkar" ju faktiskt bort hans sponsor också.

Klippet länkar till flera olika nyheter och länken är till det som är relevant till artikeln. Så absolut som det ska vara. Inte många som vill kolla hela 25 minuter, när det om AMD är bara 3 minuter långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Klippet länkar till flera olika nyheter och länken är till det som är relevant till artikeln. Så absolut som det ska vara. Inte många som vill kolla hela 25 minuter, när det om AMD är bara 3 minuter långt.

Exakt så. Tänk om AMD-segmentet hade varit 20 minuter in i klippet...

Permalänk
Medlem

"nya sockeln LGA 1718" Får hoppas de ger den ett vettigare namn i linje med de tidigare. Detta låter lite väl kryptiskt för de som inte är så insatta. AM5 hade väl varit att föredra. Men det kanske bara är ett internt namn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas AMD behåller sitt nuvarande kylar fäste.

Då tydligen chipet kommer vara samma storlek som AM4 så känns det dumt om dem skulle ändra fästet och skapa mer e-skrot i onödan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

"nya sockeln LGA 1718" Får hoppas de ger den ett vettigare namn i linje med de tidigare. Detta låter lite väl kryptiskt för de som inte är så insatta. AM5 hade väl varit att föredra. Men det kanske bara är ett internt namn.

Lär ju byta namn, AM4 hette förmodligen i början OPGA-1331

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

"nya sockeln LGA 1718" Får hoppas de ger den ett vettigare namn i linje med de tidigare. Detta låter lite väl kryptiskt för de som inte är så insatta. AM5 hade väl varit att föredra. Men det kanske bara är ett internt namn.

Alla socklar AMD haft har ett typ PGA, LGA 3425 namn, sen får de alltid ett vänligare namn tex. AM4.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fick för mig om att de inte skulle stödja DDR5 med denna sockel? Har jag drömt? eller var det pcie 5.0?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice med igpu. Skönt att ha det som backup, särskilt när det varit såpass kaos med grafikkort.

En grej som fått mig att sakna Intel ibland.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Men nu vill jag se kommade ARM/RISC CPUs från AMD! Inte mera stenålders x86 tjafs :/

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

Nu kanske man äntligen kan testa Intel då jag inte vill vara utan iGpu.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Men nu vill jag se kommade ARM/RISC CPUs från AMD! Inte mera stenålders x86 tjafs :/

Tyvärr har inte AMD möjlighet att skita i sina tidigare kunder och kasta bort bakåtkompabiliteten som Apple gjort flera gånger.