Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kostar den inte väldigt mycket el när man har igång den i princip hela dygnets vakna timmar, undrar ny ägare av AC?

Inte direkt nej, tror elräkningen gick upp typ 400 kr/mån när jag gjorde det så det handlade om 10-15 spänn per dag för att ha det riktigt svalt i sovrummet och svalt i resten av lägenheten på drygt 60 kvadrat (tillräckligt för att vilja ta en tjocktröja i vardagsrummet ibland på kvällen). Det lät ju en del så jag stängde av den om jag satt och spelade data på kvällen så var väl inte alltid precis hela dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kostar den inte väldigt mycket el när man har igång den i princip hela dygnets vakna timmar, undrar ny ägare av AC?

Beror ju på effekt. Säljer ett märke som ger 5kw i kyla den drar runt 1600w, så säg 2:- I timmen högt räknat. Men det är det värt dom få dagarna.

Permalänk

Ac

Vår familj har köpte förra veckan 2 Sandström AC:s som kyler sovrummen på den stekheta övervåningen. väldigt bra

Permalänk
Medlem

Vilken AC skulle ni rekommendera för max 4000kr? Tänkte modda till dubbla slangar, har 3d skrivare så om det går o göra nån snygg lösning där så är det ett stort plus.

Permalänk
Medlem

Existerar det portabla AC's med frånluftsslang OCH tilluftsslang på svenska marknaden? Kan bygga ihop något snygg till ett sidofönster. Men har inte direkt lust att ghetto-modda på något och en till slang för frånluften. Är sådan extrem skillnad i effektivitet trots allt mellan att ha en tilluftsslang.

Så, finns dem på den europeiska marknaden? Eftersom den Svenska marknaden verkar handla om att göra folk missnöjda för att köpa dyrare en-slangs lösningar som inte fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Existerar det portabla AC's med frånluftsslang OCH tilluftsslang på svenska marknaden? Kan bygga ihop något snygg till ett sidofönster. Men har inte direkt lust att ghetto-modda på något och en till slang för frånluften. Är sådan extrem skillnad i effektivitet trots allt mellan att ha en tilluftsslang.

Så, finns dem på den europeiska marknaden? Eftersom den Svenska marknaden verkar handla om att göra folk missnöjda för att köpa dyrare en-slangs lösningar som inte fungerar bättre.

Kanske går att modda en monoblock så att man slipper göra håll i yttervägg.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_qlima-wdh129-monoblock-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Kanske går att modda en monoblock så att man slipper göra håll i yttervägg.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_qlima-wdh129-monoblock-...

Hade det vart i vardagsrummet javisst, men kan inte montera något sådant i sovrummet. Får nog kika på att konvertera någon existerande modell till två-slangs lösning.

*edit* ah kan ju faktiskt dra slangar från den, men lite väl kostsam. Inte redo att spendera sådana pengar på AC direkt.

Permalänk
Medlem

Det är värt att göra en egen modd. Du kan bygga en snygg låda med vit gaffatejp som jag gjort, eller om du köper vit dekorplast om du vill göra det ännu snyggare. Men tänk på att de större delen av modden inte kommer synas i alla fall.

Åter igen, det gör en sjukt stor skillnad att köra tvåslangslösning.

Jag har kompletterat mitt galleri med fyra ytterligare bilder på sovrummet med den mindre acn.
https://www.sweclockers.com/galleri/15425-portabel-ac-tvaslan...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

När svetten rinner och hjärnan kokar till dumhet och rent av kroppslig obehag för att svetten inte klarar att kyla tillräckligt så är 2 kronor i timmen inte mycket att bråka om för att återfå sans och sundhet i tänkandet och koncentrationen - folk dygnsparkerar sina bilar på gatan till högre pris än så...

Kort sagt lider man tillräckligt mycket av värme så bryr man sig inte längre om priset på elströmmen...

Men i de flesta fallen har man inte portabla AC igång dygnet runt utan det handlar om ett antal timmar per dag under värmeperioderna och typiskt att kyla tex. sovrum antal timmar inför läggdags om man har svårt för värmen när man sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det är värt att göra en egen modd. Du kan bygga en snygg låda med vit gaffatejp som jag gjort, eller om du köper vit dekorplast om du vill göra det ännu snyggare. Men tänk på att de större delen av modden inte kommer synas i alla fall.

Jag har kompletterat mitt galleri med fyra ytterligare bilder på sovrummet med den mindre acn.

Jag får inte komma åt galleriet verkar det som, men är intresserad av att se hur du har gjort. Det är så satans varmt i vår lägenhet och jag upplever också att det knappt hjälper att köra ACn

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Ta bort /redigera från galleri länken . Ja lade en beställning på en EXP26U338CW ChillFlex Pro för 4.3K , när den kommer blir det till att mäta och dra en sväng till biltema för slangar och annat. Står inte ut en sommar till, huvudvärk och kan inte sova pga värme.

Permalänk
Medlem

Efter en dags googlande börjar man ju inse att det inte finns särskilt många färdiga lösningar.. så får väl modda ngn fullösning själv...

Vad har ni för förslag på slangar? vill gärna någon vit variant i plast eller liknande kanske

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Efter en dags googlande börjar man ju inse att det inte finns särskilt många färdiga lösningar.. så får väl modda ngn fullösning själv...

Vad har ni för förslag på slangar? vill gärna någon vit variant i plast eller liknande kanske

Vi har gett tips tidigare. Kolla gårdagens inlägg.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

0400 på morgonen, 15C utomhus, 25C i sovrummet med öppet fönster. Det är rakt av löjligt hur våra svenska hus är byggda för att hålla värme.

Permalänk
Medlem

Ingen som har testat nån av Anderssons modeller? Btu/kr rätt prisvärd mot Electrolux varianterna?

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

Hej.

Riktigt bra och hjälpsam tråd, men behöver rådslå över modell jag valt. Efter att ha läst mycket beställde jag följande modell då den fanns på lager och leverans var snabb:

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW

Det finns dock en snarlik modell från Electrolux(EXP35U538CW) som benämns som en nyare modell i tråden, men jag tycker det främst ser ut att vara en något större modell.

Känner mig ganska trygg i mitt val eftersom leveransalternativ var bra(distansköp) samt enkelhet i att lämna tillbaka i butik ifall jag inte är nöjd. Detta övervägde för min del alternativa modeller och återförsäljare med något bättre pris.

Vore väldigt tacksam för feedback om valet står mellan dessa två.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Sommaren är här och iår tänkte jag ge mig på o konvertera min Electrolux EXP26U338HW till en tvåslangslösning då jag inte känner att den räckt tidigare år... Är det någon som har lite bra tips för en riktig n00b på detta område? Bilder vore nice också. Kollat tillbaka några sidor i tråden men inte helt förstått hur folk har fått det att sitta snyggt.

samt extra fråga. såg att det verkar gå printa någon 3d bit för o göra detta https://www.thingiverse.com/thing:4519681 Går den att köpa någonstans? Inte hittat när jag sökt.

Har tänkt göra en sån där själv och printa ut, nu besparade du mig många timmar. Har nyss köpt min 3D-printer och behöver kalibrera den lite innan jag tror den rer ut att printa en sån där stor grej. Skriver gärna ut en åt dig och skickar mot att du betalar frakten som belöning för att du hittade den och besparade mig massa tid

Permalänk
Medlem

0400 på morgonen, 15C utomhus, 25C i sovrummet med öppet fönster. Det är rakt av löjligt hur våra svenska hus är byggda för att hålla värme.

Har försökt stänga av vår portabla A/C när sambon somnat och temperaturen visar på 14 grader, men det blir ju tokvarmt snabbt ändå. Plus 2 takfönster i perfekt läge för lunch, eftermiddagssol..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Hej.

Riktigt bra och hjälpsam tråd, men behöver rådslå över modell jag valt. Efter att ha läst mycket beställde jag följande modell då den fanns på lager och leverans var snabb:

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW

Det finns dock en snarlik modell från Electrolux(EXP35U538CW) som benämns som en nyare modell i tråden, men jag tycker det främst ser ut att vara en något större modell.

Känner mig ganska trygg i mitt val eftersom leveransalternativ var bra(distansköp) samt enkelhet i att lämna tillbaka i butik ifall jag inte är nöjd. Detta övervägde för min del alternativa modeller och återförsäljare med något bättre pris.

Vore väldigt tacksam för feedback om valet står mellan dessa två.

Välj den med bäst pris / leveranstid. Jag har EXP35an men det är som sagt knappt någon skillnad.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Någon som monterat ljuddämpningsmatta eller liknande i sin AC? Har en Electrolux EXP35 som väsnas, ljudet minskar när man trycker på plasthöljet... Andra förslag för o få ner ljudnivån tas gärna emot!

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

3500W för 3999kr. Känns som man skulle ta och testa den där. Näst bäst i ett relativt stort test hos tek.no dessutom.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Någon som monterat ljuddämpningsmatta eller liknande i sin AC? Har en Electrolux EXP35 som väsnas, ljudet minskar när man trycker på plasthöljet... Andra förslag för o få ner ljudnivån tas gärna emot!

Jo tack, jag har tänkt samma sak själv. fullöste det förra sommaren med en gummistropp. Men det har nu gått till sig så det vibrerar inte längre för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan, har en electrolux chillflex pro som jag är otroligt nöjd med förresten!

Har haft den i två år nu och har en rejält dammig miljö hemma, märkte när jag dammsög filtrena nu att det även satt fast massor med damm på själva kylflänsarna för A/C aggregatet. Försökte dammsuga med borstaggregatet på dammsugaren och även tryckluft försiktigt men det sitter som berget...

Är det någon som har några tips här? Känner verkligen det skulle behöva tas bort / rengöras då jag märker av lite mögel-aktig doft nästan från A/C'n nu. Sambon vapear osv i samma rum så det är ju en sånt där jätteroligt klibbigt damm att försöka få bort nu... Alla tips och råd mottages, annars får man väl kalla in en A/C tekniker eller dylikt för jag vill inte förstöra något eller få någon elshock!

Permalänk
Medlem

Gränsen nåddes igår natt med 28 grader i sovrummet... beställt en EXP34U338CW.

Såg att fönsterkitt inte ingick och kostar runt 1500kr för officiella. Finns ju dock en del "universella", någon som har något tips? Det kanske inte behövs iofs?

Permalänk
Medlem

Hela bakstycket är insug (uppdelat i 2 delar) på mina portabla varianter. Hur vet man vilken av dom man ska modda om man ska ha 2-slangslösningen?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

I väntan på att få arslet ur stolen vid datorn och installera ett första test av fönsterkitt för min ac bjuder jag på denna video som jag misstänker många redan sett men ändå är värd att visas igen.

Tänk vad underbart om dessa små rackare man sätter i fönstret fanns att köpa här i Sverige. Mig veterligen finns de bara i USA.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

I väntan på att få arslet ur stolen vid datorn och installera ett första test av fönsterkitt för min ac bjuder jag på denna video som jag misstänker många redan sett men ändå är värd att visas igen.

https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

Tänk vad underbart om dessa små rackare man sätter i fönstret fanns att köpa här i Sverige. Mig veterligen finns de bara i USA.

Dom finns här också, även om dom inte är vanliga.
https://www.klarstein.se/Luftkonditionering/AC-och-Luftkondit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Dom finns här också, även om dom inte är vanliga.
https://www.klarstein.se/Luftkonditionering/AC-och-Luftkondit...

Det där är ju en split-enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Gränsen nåddes igår natt med 28 grader i sovrummet... beställt en EXP34U338CW.

Såg att fönsterkitt inte ingick och kostar runt 1500kr för officiella. Finns ju dock en del "universella", någon som har något tips? Det kanske inte behövs iofs?

jag kör med detta i år, https://www.amazon.se/dp/B085RY9FR8?ref=ppx_pop_mob_ap_share

finns en mängd liknande på amazon.se

trotec24.se har även dom fönsterkit till rimliga priser.

fönsterkit är ett måste i min värld, kontrollera måttet på fönstret bara så att du beställer rätt storlek på kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Har chillflexen automatisk förångning av kondensen så man slipper tömma var och varannan dag på vatten?