Permalänk
Medlem

RTX-kort i prebuilds ok?

Att få tag i ett nytt RTX 3xxx löst idag är ju som bekant närmast omöjligt om man inte vill betala mer än dubbla priset eller umgås med shady characters såsom miners

Men hur är det med de 'Nvidia RTX 3070 8GB' som sitter i bluechip prebuilds som t ex HP Omen eller Lenovo Legion? Är dessa kort sämre än 'löskort' på något sätt?

Jag skulle ev kunna tänka mig att köpa en HP Omen för ca 15K då den ändå har Core i5 10400, 16GB och 250-512GB M.2 SSD. Eller tänker jag helt fel här och kommer att få ångra mig gruvligt i så fall?

Permalänk
Medlem

Det är mest så att distributörerna prioriterar de RTX kort som de får in till prebuilds, det är ingen skillnad på korten i sig.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Som alltid med den typen av märkesdatorer bör du utgå från att det finns minimalt eller inget stöd för överklockning eller uppgraderingar tills motsatsen är bevisad.
Förutom det så fungerar de vanligtvis precis lika bra som en dator med motsvarande specifikationer man byggt ihop själv med lösa komponenter.

Permalänk
Medlem

Dom är helt okey.

Jag köpte först en HP Pavilion med 3060Ti och det kortet tuffade på fint i i runt 1900-2000mhz core clock i sin egen takt.
Den modellen rear dom ut nu på elgiganten. finns ibland som Fyndvara med.
Chassit är litet och dåligt ventilerat så det slår i taket på 83c på GPU. Dock tyst och nätt litet kort med 2 fläkter.

Jag bytte till en Acer Predator i hopp om bättre ventilerat chassi. Det också med 3060Ti.
Denna har Blower style kylning, och är större rent fysiskt.
Låter som fan, plus att det har Coil whine över 60-80fps. Besvikelse.
Dåliga fläktar i chassit, samt dålig fläkt till GPU för att även denna blir 83c direkt typ.

Afterburner scanning klockade HP +180hz core/+200mhz mem för HPs modell.
På Acer så vart det +95core core/+200mhz mem.

Jag behåller nog Acern dock då den har allround bättre setup i övrigt.
Jag har klockat ner gpu till 1860mhz och undervoltat till 875mV. samt överklockat minnet till 7500 mhz.
Lite bättre temps blev det, marginell skillnad på coil whine.

10981 poäng i TimeSpy.
16gb ram, i7 10700.

Acers predator med 3070 verkar ha kylare som har 2 fläktar, istället för Blower modell. Vilket vore att föredra.
Dom är relativt prisvärda ändå, man kan uppgradera fläktarna i chassit/cpu så är det nog biff sen.

Kör hårt!

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Lenovo Legion T5 med Ryzen 7, RTX 3070, 16GB RAM och 1TB M.2 SSD för 16 490:- på MediaMarkt.
Kanske inte något jag skulle gjort i normalläget men helt ok i det här extremläget. Och så får jag närmare 3000:- tillbaka när jag säljer mitt GTX 1070 tänker jag (japp, galna priser som sagt).

Legions chassi känns helt ok (plåt), kabeldragningen är snyggt gjord och de 3 fläktarna (AVC) har helt ok ljudbild än så länge. Möjligen får en större Noctua komma till i toppen på chassit tids nog. Plats för en extra M.2 SSD.

Det enda negativa med Legion så här långt är att en licensnyckel för Win10 Home är 'ingraverat' i BIOS vilket skapar lite problem när man vill ändra till Win 10 Pro. Går dock att komma runt med lite tweakning av /sources/EI.cfg

Permalänk
Medlem

Hoppas att du inte fick ett motsvarande grafikkort som följer med Dell G5 5000:

Permalänk

Ouch, brukar väl va CPU kylaren som är helt terribel men där har de verkligen tagit det till nästa nivå med GPU. Är väl där de gör vinsten, 100kr istället för 500 på kylaren så dubblar de vinsten på datorn, men det är helt idiotisk ur användarperspektiv.

Permalänk
Medlem

CPU kylare brukar ju vara kassa på prebuilds.
Likaså potentiella MOBO issues med OEM osv.

Annars lär dem funka helt ok.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köper man en dator som är klassad som "gaming" dator så borde du nog få en vettig kylare på GPU.
Jag har testat både HP Pavilion och Acer Predator.
Båda funkar bra, och har vettiga kylare. Predatorns 3060Ti kunde dock varit bättre, dom kör en stor Blower modell som låter mycket tyvärr. men dom har inte snålat in på storleken.
3070 kortet verkar ha stor kylare med 2 fläktar iaf.

Och ja, CPU kylaren är typ orginalkylare, liten och sprider värmen i hela chassit, så den kan med fördel bytas om man har nått mer strömkrävande som typ i7 10700, en i5 10400F klarar sig ändå med en sån kylare...

finns massor videos på youtube där dom öppnar upp dom och testar dom. så ser man vad man köper

jag säger köp, dom reas ut då och då på elgiganten...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU