Nvidia Geforce RTX 3070 Ti – en enda stor axelryckning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3070 Ti – en enda stor axelryckning

Grafikkortsfesten fortsätter i testlabbet, där Nvidias nykomling Geforce RTX 3070 Ti ska fylla prestandagapet mellan Geforce RTX 3070 och RTX 3080.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

first

Finns inget annat att kommentera gällande dessa kort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Viking

Alltså vad håller de på med!?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det är coolt att ha ett Ti kort okej.. thats about it!

Permalänk
Medlem

Jahopp

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Euck...

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Detta känns som döden för datorspelande. Inte ens vi entusiaster är positiva längre...

Permalänk
Medlem

Sååå... 7-9% prestandaökning (2560x1440p) för 60w (20%) extra ström och allt som tillkommer med detta. Värme och ljudnivå etc.

Välj 3070 eller 3080 bara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att dessa nya Ti-kort egentligen kommer fram p.g.a. kretsbristen? Jag menar.. om en krets inte är fullt presterande för att kunna klassas som ett 3080, men inte riktigt så "illa" att vara ett 3070.. då slänger man på 3070Ti och säljer det ändå?

Kan såklart vara helt ute och cyklar, men försöker se något logiskt i det hela 😆

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

va la inget woho moment direkt 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Varför ökar de inte tillgången på de tidigare korten så att folk som står i kö får sina?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det enda som är fräsigt är att de inte stympat kretsen genom att lasra bort delar. Resten..... euuuuuuuh not so much. Hoppas partnerkorten är bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är helt galet att nvidia har mage att sälja ett 6500 kr kort med ENDAST 8 gb vram 2021. Ampere lineupen har genomgående haft dåligt planerad minnesmängd på sina kort. Den här nivån av prestanda förtjänar mer helt klart.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Varför i h-e lägga tid och kraft på detta när FE-korten ändå inte säljs i här, och tillgången till 3:e-partskort kan förmodas bli väldigt knapp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Varför i h-e lägga tid och kraft på detta när FE-korten ändå inte säljs i här, och tillgången till 3:e-partskort kan förmodas bli väldigt knapp!

Recensionen menar du (antar det med tanke på att du nämner att FE inte säljs här)?
Det är väl just att de fått tillgång till FE på förhand som recensionsexemplar? Och sett till prestanda lär det väl vara representativt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Undra vad prislappen kommer bli...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Nvidia ger Aktieägarna på Wallstreet ytterligare en pappersprodukt som ger illusionen att något positivt händer, men fortfarande har de inte hunnit leverera de ursprungliga beställningarna från RTX 3080 releasen förra året?

Är det inte dags att syna bluffen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kan det vara så att dessa nya Ti-kort egentligen kommer fram p.g.a. kretsbristen? Jag menar.. om en krets inte är fullt presterande för att kunna klassas som ett 3080, men inte riktigt så "illa" att vara ett 3070.. då slänger man på 3070Ti och säljer det ändå?

Kan såklart vara helt ute och cyklar, men försöker se något logiskt i det hela 😆

3070 och 3080 är baserade på olika kretsar. 3070 var tidigare det bästa kortet baserad på GA104 men då användes inte hela kretsen, 3070 Ti använder nu hela GA104 och lär vara det bästa kortet som kommer använda den kretsen. Så det hjälper inte kretsbristen tyvärr.

Möjligtvis skulle det finnas en viss logik i det hela om det var brist på GDDR6 men inte GDDR6X, men det är inget jag hört något om.

Permalänk
Medlem

Roligt för myntgrävare, sportklockare och datorsnobbar, men när ska de börja sälja grafikkort till vanliga datoranvändare igen? Konstigt att det inte finns några prognoser för när återgång till en normal marknad kan ske, vet de inte eller vill de inte?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Recensionen menar du (antar det med tanke på att du nämner att FE inte säljs här)?
Det är väl just att de fått tillgång till FE på förhand som recensionsexemplar? Och sett till prestanda lär det väl vara representativt.

De kan lägga ner all GPU-testning tills tillgången blir normal igen, föga instressant att läsa om produkter som inte går att få tag i. Finns mycket annat datorrelaterat som de kan ta tag i, tycker SweC håller på att glida mot att bli ett NH2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Roligt för myntgrävare och sportklockare, men när ska de börja sälja grafikkort till datoranvändare igen? Att bara kunna handla kort som är 5+ år gamla har verkligen slagit hårt mot vanliga användare. Konstigt att det inte finns några prognoser för återgång till normal marknad, vet de inte eller vill de inte?

Passar väl nog Nvidia betydligt bättre att sälja korten svindyrt nu och leverera färre, än att sälja senare, billigare och leverera fler. (Även om kretsbristen i grunden inte är Nvidias fel)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Clasito:

Det är helt galet att nvidia har mage att sälja ett 6500 kr kort med ENDAST 8 gb vram 2021.

Det som är galet är att jag sitter och tänker att 6500kr är billigt för ett grafikkort!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Så förutom en minimal prestandaökning jämfört mot 3070 så antar jag att kostnaden för kortet kommer landa runt vad 3080 kostade vid lanseringen, och jag kan bara tacka lyckans gudar att jag lyckades få tag i ett sådant då.

Kul att vara konsument idag.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nvidia ger Aktieägarna på Wallstreet ytterligare en pappersprodukt som ger illusionen att något positivt händer, men fortfarande har de inte hunnit leverera de ursprungliga beställningarna från RTX 3080 releasen förra året?

Är det inte dags att syna bluffen?

Bluff och bluff... Aktieägarna (oavsett "på Wallstreet" eller ej) bryr sig väl i första hand om resultatet och det har väl varit kanonbra? Allt säljer som smör...
Visst, de skulle väl förmodligen vara ännu gladare om Nvidia kunde möta efterfrågan, det skulle väl ge ytterligare ett lyft, men nu är det inte så och Nvidia är ju knappast ensamma om att inte kortsiktigt kunna skala upp produktionen, så ser det ju ut i hela branschen.

Det jag egentligen vill påpeka är väl att jag undrar om det fyller något syfte att försöka blanda dessa två perspektiv. Aktieägarna kan vara befogat nöjda samtidigt som konsumenter som inte kan få tag på kort är befogat missnöjda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag drömmer inte längre om nya datorkomponenter. Jag drömmer om ett starkt Geforce Now med stöd för upplösning högre än 1080p.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Känns som 3070 ti borde kallats 3070 super och ersatt 3070 om några månader istället. Ett "vettigt" 3070 ti borde varit ett lite mer nedskalat 3080 med 10gb minne och prestanda betydligt närmare 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

De kan lägga ner all GPU-testning tills tillgången blir normal igen, föga instressant att läsa om produkter som inte går att få tag i. Finns mycket annat datorrelaterat som de kan ta tag i, tycker SweC håller på att glida mot att bli ett NH2.

Jag är skeptisk till att det skulle göra något bättre att låtsas som att ny hårdvara inte existerar baserat på att tillgången inte kommer möta efterfrågan.

Jag köper helt frustrationen inför situationen, men jag tror det är bättre att läsare väljer och vrakar vad de läser än att man låtsas som att det inte kommer ny hårdvara i några år.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt är tillgången på gpu’er bra när de kommer till ti - modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är skeptisk till att det skulle göra något bättre att låtsas som att ny hårdvara inte existerar baserat på att tillgången inte kommer möta efterfrågan.

Jag köper helt frustrationen inför situationen, men jag tror det är bättre att läsare väljer och vrakar vad de läser än att man låtsas som att det inte kommer ny hårdvara i några år.

Håller med och tycker att Sweclockers har lagt det på en lagom nivå genom att inte sätta betyg och man lyfter inte fram några priser.
Blir lite som en sneak peak för kommande produkter . Sen reviews på partner korten skippar jag personligen att läsa men för de få som köper nya korten så vill man säkert få reda på hur bra kyllösningen är och överklockningspotential.

Permalänk
Medlem

Not interested.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X