Gamla leksaker vi minns att vi hade!

Permalänk
Medlem

Hade en grå handhållen tetrismaskin, vilken även gav upphov till mitt nick här.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HenrikM:

Hade ni råd med kottar?!

Man kan göra så fina djur med kottar och tändstickor.
Min favoritleksak var nog lego.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Knallpulver och kasta en stor sten så det exploderade.

Vi lade hela knallpulveraskar (med en rulle knallpulver i), inbland en hel tub med tio knallpulveraskar i, på rälsen till tåget och väntade på att tåget skulle komma. Inte visste vi att man hade liknande varningssignaler (knalldosor) som man använde för att varsko om att något var fel längre fram på banan, antingen att ett tåg stod stilla eller något hinder man inte hunnit avlägsna. Det här var rätt länge sen, runt 1955 tror jag. Men small ordentligt gjorde det.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Networker:

https://assets.catawiki.nl/assets/2014/1/21/9/9/c/99c5243e-82a9-11e3-9024-0dbc89425ca4.jpg

Batmobile. Min första "mobil" på 1970-talet. Sköt små röda projektiler. Var svindyr redan på den tiden, fick den som julklapp. Fick hela satsen, alltså även helikoptern och båten. Går tydligen för över 9000 spänn på Ebay idag! https://www.ebay.com/itm/114529312176?hash=item1aaa7a9db0:g:8...

Fick Pappas när jag var liten, han hade slarvat bort Projeltilerna så jag fick använda mig av tändstickor istället

Hela denna tråd är riktig nostalgitripp!

I lågstadiet så samlade man på Gogos:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Den bästa leksaken jag haft.
Idag hade väl jag hamnat på uppfostringsanstalt och mossan o fassan fått fängelse om jag
sprungit runt med denna som barn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Dessa var väldigt populära en period när jag gick på lågstadiet dock kan jag inte påstå att 7-åriga jag var särskilt skillnad

https://i.pinimg.com/originals/a6/fa/c3/a6fac3979e0ad67f316a9a75e88d8d43.jpg

Ja wow... alla, precis ALLA hade sådana. Man kunde köpa nya snören till dem i små påsar med några stycken i minns jag. Jag hade nog bara två Fanta.

Annars var jag ett barn som gillade figurer, så He-man, Transformers, Mask, allt sådant älskade jag. Dessutom hade vi Sky Channel via kabeltv så jag kunde se (förbjuden i Sverige!) reklam för alla dessa, riktad till barn.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Radiostyrd bil
Den gick för fulla muggar på vägen, gräset, gruset, över pinnar och annt skit.
Det tråkiga var att batteriet nästan alltid slut. Var någon jävel som alltid körde slut på det

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

"nyversionen från 1986" av Atari 2600

Garbage pail kids

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JoOngle:

Jag var en riktig NÖRD när jag var barn.

https://i.imgur.com/96uGMPrl.jpg

Kittet ovan har jag köpt för nyligen för att minnas barndomen, dom är tyvärr samlarobjekt idag och svindyra att få tag på, så det sett ni ser ovan är INTE mitt första men en parts-kit för tillbygge, men jag har såpas många komponenter att jag lätt kan använda det som den gång. Härlig nostalgi.

https://www.kranenborg.org/ee/images/superhet3ic_detail.jpg

Man kan bygga allt från alarm till FM och Kortvågsradio, jag kommer ihåg att Polis-Radio var tillåtna i Sverige, men inte i Norge, så jag byggde FM Radio konstruktionen som fanns i manualen, och moddade den till att ta polisens frekvenser istället, fungerade hur bra som helst.

Fantastiskt! Har faktiskt kvar min EE 2003, den är komplett men väldigt välanvänd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig sakna dessa efter att ha läst era andra inlägg

Mighty Max:

Eller "Tjej-varianten" Polly Pocket:

Micro Machines Z-Bots:

Smurfar:

Pogs (helt annan betydelse idag )

Pokemonkort:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Dino Riders på VHS följt av leksaker som tyvärr inte finnas kvar idag men hitta en bild via googla på en likadan Triceratops som jag hade.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Denna älska jag som liten!

Skämt o sido... ville alltid ha Robotec/Macross leksaker ifrån Matchbox... men det blev aldrig något med det... snyft.

Permalänk
Medlem

Meccano var en favorit men jag hade aldrig tillräckligt med meccanodelar för att bygga de mest fantastiska grejorna.

Permalänk
Medlem

tror till å med att jag har "the doom dragon" liggandes å någon flyttlåda hos min mor fortfarande xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Knallpulver och kasta en stor sten så det exploderade.

Kasta sten? Rulla ihop rullen extra hårt och dra till med en hammare var min metod, min hörsel tackar mig inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobraz:

Denna älska jag som liten!
https://www.youtube.com/watch?v=BrimMyOoEDA

Skämt o sido... ville alltid ha Robotec/Macross leksaker ifrån Matchbox... men det blev aldrig något med det... snyft.
https://www.youtube.com/watch?v=7UQJ5_fYLFg

Trodde vi köpte Jetfire (Transformers) men det visade sig vara Roy Focker. Insåg jag först när jag såg Robotech på Sky nån månad senare.
Blev mycket Transformers och Robotech i barndomen, vilket var anledningen till att jag backade Robotech RPG Tactics. Aldrig orkat sätta ihop modellerna, men fick baspaketet innan allt gick i kras

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Hade själv mycket LEGO och det var väl också favoriten av leksakerna. Kunde mycket väl sitta hela dagar med detta och mamma såg bara till mig när det var dags att äta. Hade allt från rymd, technic, stad och den gula borgen. En hel del av det jag hade fanns på denna sida, http://www.lego.n.nu/klassiker
Kompisen hade mycket Playmobil och StarWars gubbar så man kunde alternera när man ville leka med något annat.
Plastsoldater fanns en hel del men dessa hade vi som mål när man sköt med luftgevär Roligast var det om temperaturen var rätt låg då de frös och lätt kunde splittras vid en bra träff.
Byggde också mycket pussel när jag var liten och gör det då och då fortfarande. Otroligt avslappnande och det ska gärna vara stora.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Man kunde ju aldrig ha för många Turtles-gubbar!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Kniiiiifen. Man kunde göra mycket med den. Pilbåge, armborst, träsvärd, kojor och så vidare.

Annars så var det väl mycket He-Man, Transformers, lego, bilbana, ghost busters, leksaksvapen och radiostyrd bil.

Minns att det brukade köra ihop sig när grannen jag brukade leka med och jag körde radiostyrd bil tillsammans i och med att kontrollerna hade samma frekvens.

Suktade efter att ha original Megatron som kunde bli till en pistol men det var för dyrt. Kanske gör slag i saken som vuxen och skaffar mig en sån

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Keeper of the Bamse

Lego technic! Just denna modell var jag lyrisk över att få bygga, det var ju två modeller i en!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Fick Pappas när jag var liten, han hade slarvat bort Projeltilerna så jag fick använda mig av tändstickor istället

Hela denna tråd är riktig nostalgitripp!

I lågstadiet så samlade man på Gogos:

https://yams.secondhandapp.at/api/v1/shpock-production/images/56e3ec984fa9e9fd53dde92b/?rule=w1536h1536q75jpeg

Dessa hade jag helt glömt bort, NOSTALGI deluxe! Speciellt de kantstötta favoriterna 👌

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Kniiiiifen. Man kunde göra mycket med den. Pilbåge, armborst, träsvärd, kojor och så vidare.

Annars så var det väl mycket He-Man, Transformers, lego, bilbana, ghost busters, leksaksvapen och radiostyrd bil.

Minns att det brukade köra ihop sig när grannen jag brukade leka med och jag körde radiostyrd bil tillsammans i och med att kontrollerna hade samma frekvens.

Suktade efter att ha original Megatron som kunde bli till en pistol men det var för dyrt. Kanske gör slag i saken som vuxen och skaffar mig en sån

Ja men gud, sant! Fick en morakniv av min kusin när jag var 7-8 någonting, den användes flitigt! Försökte mig på att tälja gubbar som Emil, men tröttnade när man insåg hur mycket jobb det var och gick tillbaka till att vässa pinnar till spjut

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
DingDongerMcDongface

Flexitrack <3 De tillhörde nog visserligen min bror, men fy vad vi slogs om de bästa bilarna.

Jag minns hur nöjd jag var när jag hade den (då) nya Tamagotchi v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ja men gud, sant! Fick en morakniv av min kusin när jag var 7-8 någonting, den användes flitigt! Försökte mig på att tälja gubbar som Emil, men tröttnade när man insåg hur mycket jobb det var och gick tillbaka till att vässa pinnar till spjut

Som jag skrev tidigare i inlägget, bästa leksaken Gissar att den faller under knivlagen idag och barn kan bara drömma om att dra på sig bältet o hänga den där som värsta Tarzan
Får bli på landet i någon enslig stuga när mina barnbarn får sin första morakniv

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Permalänk
Hjälpsam

Några av mina favoriter som barn <3

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bästa julen

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Micromachineeeees!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Jag tycker mig sakna dessa efter att ha läst era andra inlägg

Mighty Max

Tack båda för påminnelsen! Jag fick för mig att det hette Mighty Mike eller nåt sånt så när jag googlat har jag aldrig funnit det. Jag hade kanske 4 st varav en var de var denna:

Har frågat morsan om vart dom är men dom är alla försvunna tyvärr... nostalgitripp ala dunder när jag scrollar igenom alla bilder på google.

Visa signatur

I've... seen things