Windows 10 når vägs ände år 2025

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Just spel som kräver DirectX förstår jag är en stor anledning till att mycket folk fortfarande "tvingas" använda MS operativsystem.

DirectX gäller nästan bara gamers. Det finns det lösningar som använder DirectX till annat, men de som gör detta är försumbara. Visst är gamersandelen många och ofta de som köper dyrare datorer.

Skrivet av Kasken:

Av ren nyfikenhet, vad är det förutom DirectX som får så många att fortsätta använda Windows?

2st stora anledningar. Det är windows på de datorer som de köper. De kan windows och det fungerar bra. Sedan finns det folk som använder mjukvara som endast finns till windows, men denna skara minskas om man ser på den totala. Alltså av sveriges typ 5miljoner datoranvändare eller vad det nu är, så är det inte många procent som måste ha windows.

Skrivet av Kasken:

Här inne är vi ju alla någon form av entusiaster med ett djupt intresse och nyfikenhet kring allt som har med datorer att göra, rent naturligt borde de flesta föredra Linux över Windows och iOS

En datorentusiast som är helt fixad i sin klient, är samma person för mig, som en motorentusiast som endast intresserar sig av elcyklar.
Snarare är klienten ett verktyg för att utföra det arbete man vill göra på de maskiner som man vill styra. Windows stora fördel är ett enormt programutbud för ej svenssons program. Dessa program körs i allt mer högre på terminalservrar och liknande så man skulle kunna ha vilket os som helst.
Men idag så får man en bra windows dator billigt, MacOS går bort av hur många anledningar som helst (kräver t.ex. Apple hårdvara). Linux kan vara roligt, men beroende på vad man gör så tjänar man inte något på det.
Jag själv vill ha kompletta Microsoft Office på min klient och redan där faller linux bort.

Permalänk
Medlem

Här måste det blivit någon miss? Windows 10 är sista Windows versionen enligt Microsoft.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nä, det är faktiskt inte så att alla företag har en (1) enda idé som är att tjäna pengar.
Är så trött på denna förlegade syn på företag. Att tjäna pengar är en stor del i det för, absolut.
Men om det det bara vore att tjäna pengar så hade vi troligen stått kvar på stenåldern.

Anledningen till att Microsoft (och alla andra framgångsrika bolag) tjänat pengar är ju också för att folk velat ha deras produkter eller tjänster, något som verkar vara ett väldigt diffust orsakssamband för somliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Här måste det blivit någon miss? Windows 10 är sista Windows versionen enligt Microsoft.

Vilket betyder att nästa generation OS inte kommer att heta Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Inget OS kommer bli mer lättdrivet... då skulle ingen behöva köpa ny hårdvara
Sedan vill alla att det ska bli mer o mer flashigt med mer o mer funktioner och automatiserat så allt sköter sig själv när man pluggar in nya enheter osv.
Det kräver mer.. Tänk hur win2000 skulle vara på en modern hårdvara.. Det skulle inte ens synas i minnesanvändningen att OSet ens var startat.. cpun skulle vara på 0 osv.
Om du hade haft så lättdrivet OS, hade du köpt den datorn du har idag i så fall
Mjukvaran gör att ny hårdvara säljs

Jag hade blivit överlycklig om jag kunde fortsätta använda första generationens dualcore

Såklart kommer de införa mer lull lull mot win 10.

Tycker dock fortfarande att win 10 flyter bättre på modern hårdvara än hur win 2000 flöt på dåtidens moderna hårdvara.

Själv skulle jag gärna byta till ett trevligt avskalat win 2000 om alla appar, drivrutiner och spel fungerade med modern hårdvara. Förstår inte den här jakten på interaktiva menyer och flytande uppdateringar av vädret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag har inga problem med nytt Windows. Ska bli kul att se vad de har gjort den här gången. Förhoppningsvis får vi bara en kontrollpanel också.

Förhoppningsvis är den borta säger jag då den borde försvunnit för länge sen och inställningarna blivit integrerade i de nya inställningarna och ha kvar kontrollpanelen på ett nytt operativsystem hoppas jag verkligen inte förhoppningsvis så uppdateras också verktyg som diskhantering enhetshantering och integreras under inställningar så alla inställningar har samma moderna GUI även brandväggen exempelvis.

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte vara sån, men det var det jag sa för några år sen att det kommer att komma "nytt" OS, men alla sa nä det kommer det aldrig.

Men jag hoppas att Windows "11" är gjort för PC och inte något annat, samt utan några appar och skit, samt att dom gör att man kan välja Windows 7 som gui.

Säg hej då till Windows poo 10 och säg välkommen tillbaka Windows 7. <3 <3<3<3<3<3<3

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Anledningen till att Microsoft (och alla andra framgångsrika bolag) tjänat pengar är ju också för att folk velat ha deras produkter eller tjänster, något som verkar vara ett väldigt diffust orsakssamband för somliga.

Det där är väl inte helt sant.

Problemet är väl snarare att Microsoft i princip var det enda som fanns att välja på. Microsoft har massa säljare som sålde in det till skolor och företag som sedan blev beroende av deras system. Ingen som har det minsta kunskap om datorer och Microsoft och har varit med sen gamla tider vill egentlig ha Windows men tyvärr är det detta du får dras med och visst är det bättre nu med linux och macOS men för 20-25 år sedan då var det extremt stora problem att sköta vanliga sysslor.

Visst finns det folk som gillar Windows men det finns även de som lyssnar på schlager och det betyder ju inte att det är bra.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att Linux marknadsandelar kommer att börja öka, inte en dag för tidigt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Skulle tippa på att Linux marknadsandelar kommer att börja öka, inte en dag för tidigt.

Nej det ska dom inte göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nej det ska dom inte göra!

Så länge MS inte har konkurrens nog får vi stå ut med att dom gör vad skit som helst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Så länge MS inte har konkurrens nog får vi stå ut med att dom gör vad skit som helst.

Hur många år har linux haft på sig att sno mark från microsoft? har inte gått så bra sist jag kollade. känns som linux är mer lämpat för servrar än att dra till sig privatpersoner.

Permalänk
Hjälpsam

MS VD, leder gamla trötta Windows 10 ut i skogen, binder det vid ett träd.
VD lägger ute en hög socker, W10 börjar mumsa.
Med tungt hjärta, höjer VD bössan...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333637:

Det är socioekonomiskt utsatta som använder sig av Linux. Så nu vet du.

Med tanke på ditt uttalande så vet du uppenbarligen inte vad linux är.... Då du har en smartphone osv så är du socioekonomiskt utsatt med andra ord.
Många enheter har Linux som kärna i sitt operativsystem och servrar runt om i världen har Linux osv

.

Skrivet av walkir:

Det fina är att Windows Server 2003 R2 i många fall är allt man behöver. Har kunnat köra en komplett "On Premise" installation av SharePoint, Exchange, AD, DC, m.m. virtuellt med under 8GB RAM genom att blanda olika versioner av Windows.

Hade jag valt Windows 10, så hade nog inte ens 32 GB RAM varit tillräckligt, samt att prestandan i sig också blivit lidande.

Windows 10 (Windows 10 LTSC är undantaget) förblir skräp i mina ögon. Men kul att det får gamers att kasta pengar i sjön

mmmm.. som vanligt är det alltid behovet som styr och hårdvara ska stödjas... Jag skulle klara mig på windows XP x64 om det inte var för drivrutinerna.. ett omstukat 2008R2 är inte fy skam det heller.
På min server kör jag 2008R2 och jag är supernöjd.. jag testa 2012R2 men jag blev galen på desktopen. jäkla win8 fasoner. så jag gick tillbaka till 2008an
Win10 hoppade jag över då jag inte gillar rolling release fenomenet och allt bloatware o telemetri de tryckte i 10an.. Men microsoft var väl avundsjuka på Apple o cromeOS hahaha

.

Skrivet av eriksson850:

Såklart kommer de införa mer lull lull mot win 10.

Tycker dock fortfarande att win 10 flyter bättre på modern hårdvara än hur win 2000 flöt på dåtidens moderna hårdvara.

Själv skulle jag gärna byta till ett trevligt avskalat win 2000 om alla appar, drivrutiner och spel fungerade med modern hårdvara. Förstår inte den här jakten på interaktiva menyer och flytande uppdateringar av vädret.

precis.. så har det varit sedan windows kom.. mer och mer ingår i grundinstallationen för varje generation.. Så nya windows eller vad det är de ska annonsera den 24:e ska bli väldigt intressant

Det skulle vara drömmen... en grund likt 2000 sedan kan man som användare välja till lull-lullet med startmeny gadgets grafik om man vill ha runda ikoner osv.. Då skulle det bli ett OS som passar alla.. allt från de som skiter fullständigt i operativet till entusiasterna som vill ha allt och lite till för att mecka med o trixa
Du sitter på lösningen hör jag... Tipsa microsoft om det

Permalänk
Medlem

Om det nu blir Win 11 så skulle det inte förvåna mig om det blir mer nedlåsning.

Men hoppas det blir bättre genomtänkt än Win 10.
Ett kärn os som kan utökas utifrån användarens val.
Separera desktop och touch lite mer. Vill ha ett riktigt bra desktop och ett riktigt bra touch ui. Möjlighet till att välja bort touch eller desktop ui beroende på enhet.
Fler ui inställningar och val.

Inget prenumerations skit. Har inget problem med att bettala för Win 11, men ingen prenumeration. Då får Win 10 bli sista.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det glädjer mig att det blir mer prenumeration på både mjuk och hårdvara i framtiden, det är ett av många sätt att få saker som lever lite längre oavsett OS. Att personer sedan tycker att all mjukvara eller uppgraderingar alltid ska vara gratis känns verklighetsfrånvänt.
Apple, Google, MS bedriver knappast välgörenhet och som betalande kund så är man alltid mer intressant för bolaget än att vara en gratisätare.

MS skulle ju faktiskt kunna göra ett "gratis" OS och integrera det hårt med Facebook och dess partners kan skörda all info det finns om dig och dina närmaste, då är det ju "gratis". Kalla det Windows TFV (tight fisted version).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

På min server kör jag 2008R2 och jag är supernöjd.. jag testa 2012R2 men jag blev galen på desktopen. jäkla win8 fasoner. så jag gick tillbaka till 2008an
Win10 hoppade jag över då jag inte gillar rolling release fenomenet och allt bloatware o telemetri de tryckte i 10an.. Men microsoft var väl avundsjuka på Apple o cromeOS hahaha

Det är precis därför MS och andra ska kunna kontrollera mera så vi slipper företag och människor som kör gamla OS som sedan länge är EndOfLife och bör förpassas till kyrkogården.
Alternativt så kanske MS hade kunnat erbjuda en prenumerationstjänst så att det varit lönsamt att fortsätta uppdatera gamla OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det går fortfarande bra att aktivera W10 med W7-nycklar. Det är väl schyst? Ta Office som exempel. För O365 betalar du för så mycket mer, än bara en licens. Support, lagring, kontinuerliga uppdateringar. Det har sina fördelar.

Tycker du inte om den modellen (som lär vara framtiden för det mesta), så finns det gott om OpenSource-projekt, så som LibreOffice.

Nja det går inte, jag har nyligen gått över till win10 från att ha hållit hårt i win7.
Prövade att använda win7 nyckel men gick ej.

Tänkte att jag får väl hosta upp för windows10.

Typiskt. Nästan lite samma med när win7 kom. Jag höll med näbbar och klor kvar i winxp. När jag väl gick över till 7an så var det inte så lång tid kvar.

Men vi får väl ser hur nya windows blir. Kanske går över fulltid till linux framöver. Har pillat med massor utav distros på senaste för att lära mig linux / kika vad som är bäst som en daily driver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det glädjer mig att det blir mer prenumeration på både mjuk och hårdvara i framtiden, det är ett av många sätt att få saker som lever lite längre oavsett OS. Att personer sedan tycker att all mjukvara eller uppgraderingar alltid ska vara gratis känns verklighetsfrånvänt.
Apple, Google, MS bedriver knappast välgörenhet och som betalande kund så är man alltid mer intressant för bolaget än att vara en gratisätare.

MS skulle ju faktiskt kunna göra ett "gratis" OS och integrera det hårt med Facebook och dess partners kan skörda all info det finns om dig och dina närmaste, då är det ju "gratis". Kalla det Windows TFV (tight fisted version).

Alla uppdateringar idag är gratis när man väl köpt operativsystemet både när det gäller Mac OS IOS och Windows 10 folk har alltså historiskt under de senaste åren vant sig vid att uppdateringar ska vara gratis tack vare att företagen har gjort det gratis så det har ju inte kommit från ingenstans!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Det är precis därför MS och andra ska kunna kontrollera mera så vi slipper företag och människor som kör gamla OS som sedan länge är EndOfLife och bör förpassas till kyrkogården.
Alternativt så kanske MS hade kunnat erbjuda en prenumerationstjänst så att det varit lönsamt att fortsätta uppdatera gamla OS.

Nu kör jag min server offline, så jag har inte behovet av att ha det OSet uppdaterat på det sättet.
Men jag håller med.. ett OS som nått EOL och inte längre får säkerhetsuppdateringar ska man inte använda online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nej det ska dom inte göra!

Du kanske skulle ta klivet över till Mac, det anses ju vara "idiotsäkert"...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Trött man blir på Microsofts alla pudlar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Nja det går inte, jag har nyligen gått över till win10 från att ha hållit hårt i win7.
Prövade att använda win7 nyckel men gick ej.

Tänkte att jag får väl hosta upp för windows10.

Typiskt. Nästan lite samma med när win7 kom. Jag höll med näbbar och klor kvar i winxp. När jag väl gick över till 7an så var det inte så lång tid kvar.

Men vi får väl ser hur nya windows blir. Kanske går över fulltid till linux framöver. Har pillat med massor utav distros på senaste för att lära mig linux / kika vad som är bäst som en daily driver.

Okej. Sist jag gjorde det var för max en månad sedan. Jag har nog gjort det på över 100st datorer. I så fall får du komma med en källhänvisning på att den möjligheten har upphört.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Skulle inte förvåna mig om nästa Windows har inbyggd övervakning av användarna och att polisen kan gå in i valfritt system. Nästa Windows kan mycket väl vara skräddarsytt för polis och myndigheter. Att kunna vara anonym på nätet är nog ett minne blott inom en 10 års period.

Vad får dig att tro detta?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det glädjer mig att det blir mer prenumeration på både mjuk och hårdvara i framtiden, det är ett av många sätt att få saker som lever lite längre oavsett OS. Att personer sedan tycker att all mjukvara eller uppgraderingar alltid ska vara gratis känns verklighetsfrånvänt.
Apple, Google, MS bedriver knappast välgörenhet och som betalande kund så är man alltid mer intressant för bolaget än att vara en gratisätare.

MS skulle ju faktiskt kunna göra ett "gratis" OS och integrera det hårt med Facebook och dess partners kan skörda all info det finns om dig och dina närmaste, då är det ju "gratis". Kalla det Windows TFV (tight fisted version).

Ett av få tillfällen man blir irriterad över att det inte går att göra tummen ner....

Du tror inte Microsoft tjänar pengar?
Varför ska ett operativsystem behöva kosta 1000:- eller kunna tvinga användare att betala "prenumeration" på 139:- per månad när de gratis får in sin egna app-butik, kan välja bloatware som inte går att avinstallera, kunna pusha för sitt egna office paket osv.

Plus att de på köpet får företag att köpa in alla applikationer pga av att hemanvändarna är vana med windowsmiljö och hur saker är uppbyggda.

Helt klart att Windows borde kunna vara gratis och inkludera uppdateringar med tanke på all exponering de får för sina övriga appar och professionella applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Alla uppdateringar idag är gratis när man väl köpt operativsystemet både när det gäller Mac OS IOS och Windows 10 folk har alltså historiskt under de senaste åren vant sig vid att uppdateringar ska vara gratis tack vare att företagen har gjort det gratis så det har ju inte kommit från ingenstans!

Problemet med gratis är att bolaget inte tjänar pengar vilket dom behöver för att överleva.
I Apples fall så tjänar bolaget pengar på appar, så att dom håller ett OS vid liv kommer alltid vara plus i plånboken för dom.
MS har inte samma incitament att just hålla OS vid liv och en lite annan affärsmodell, men att prenumerationer från Office365 genererar pengar kanske är en anledning till att dom vill hålla OS vid liv längre.
MS tjänar ju även pengar på att det säljs ny hårdvara, vilket sannolikt är den sämsta affärsmodellen miljömässigt sett.

Om bolag ser att dom löpande kan tjäna pengar på oss samt att även vi ser att vi tjänar på det är ju en bra kombo.
Att vi t.ex. skulle ha svårt att betala 50 kronor i månaden för att ha ett OS uppdaterat kanske inte är så dumt om vi känner att vi få får något tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Nja det går inte, jag har nyligen gått över till win10 från att ha hållit hårt i win7.
Prövade att använda win7 nyckel men gick ej.

Tänkte att jag får väl hosta upp för windows10.

Typiskt. Nästan lite samma med när win7 kom. Jag höll med näbbar och klor kvar i winxp. När jag väl gick över till 7an så var det inte så lång tid kvar.

Men vi får väl ser hur nya windows blir. Kanske går över fulltid till linux framöver. Har pillat med massor utav distros på senaste för att lära mig linux / kika vad som är bäst som en daily driver.

Det går alldeles utmärkt. Gjorde detta senast i Torsdags.

Hur kommer det sig att du är en sådan bakåtsträvare när det gäller mjukvara?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Ett av få tillfällen man blir irriterad över att det inte går att göra tummen ner....

Du tror inte Microsoft tjänar pengar?
Varför ska ett operativsystem behöva kosta 1000:- eller kunna tvinga användare att betala "prenumeration" på 139:- per månad när de gratis får in sin egna app-butik, kan välja bloatware som inte går att avinstallera, kunna pusha för sitt egna office paket osv.

Plus att de på köpet får företag att köpa in alla applikationer pga av att hemanvändarna är vana med windowsmiljö och hur saker är uppbyggda.

Helt klart att Windows borde kunna vara gratis och inkludera uppdateringar med tanke på all exponering de får för sina övriga appar och professionella applikationer.

Ett OS kostar pengar att utveckla och underhålla, det är det enkla svaret på att det ska kosta pengar. Antingen betalar vi en stor summa upfront eller så gör man en smartare prenumerationsmodell, då finns det ett incitament för tillverkaren att fortsätta hålla systemet uppdaterat.
Anledningen att vi har bloatware idag är ju att MS får pengar för att inkludera dessa, betala för OS istället säger jag och slipp bloatware.
Det finns mindre bloat i de dyrare och mer företagsanpassade versionerna av en anledning.

Men som jag skrev i en annan post, en variant är att MS kanske tjänar så mkt pengar på Office 365 att det gör det värt att underhålla ett OS gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nu kör jag min server offline, så jag har inte behovet av att ha det OSet uppdaterat på det sättet.
Men jag håller med.. ett OS som nått EOL och inte längre får säkerhetsuppdateringar ska man inte använda online.

Intressant att du kör det i en helt isolerad miljö, vad är det du gör på din server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Nja det går inte, jag har nyligen gått över till win10 från att ha hållit hårt i win7.
Prövade att använda win7 nyckel men gick ej.

Tänkte att jag får väl hosta upp för windows10.

Typiskt. Nästan lite samma med när win7 kom. Jag höll med näbbar och klor kvar i winxp. När jag väl gick över till 7an så var det inte så lång tid kvar.

Men vi får väl ser hur nya windows blir. Kanske går över fulltid till linux framöver. Har pillat med massor utav distros på senaste för att lära mig linux / kika vad som är bäst som en daily driver.

Fungerade för mig med en Windows 8 nyckel för några veckor sedan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig