Ny kylare, GeForce 256 (ASUS V6600MX)

Permalänk
Medlem

Ny kylare, GeForce 256 (ASUS V6600MX)

Tjena!

Håller på att sätta ihop en retroburk (pentium 2, 128mb ram, voodoo II) med ett GeForce 256 från Asus.
Behöver tips om en ny kylare som passar, kylfläns + fläkt.

Nuvarande kylare låter fruktansvärt, samt kortet blir väldigt varmt.

Några tips?

För bild på kortet;

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/asus-v6600mx.b1878

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Undrar just om jag har kvar mitt gamla GeForce 256 med kass kylare?

Det är ett Creative 3D Blaster, har för mig att kylarens fäste inte ser likadant ut. Ditt ser ju nästan ut som att det skulle kunna gå att hitta någon chipset-kylare att montera dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Undrar just om jag har kvar mitt gamla GeForce 256 med kass kylare?

Det är ett Creative 3D Blaster, har för mig att kylarens fäste inte ser likadant ut. Ditt ser ju nästan ut som att det skulle kunna gå att hitta någon chipset-kylare att montera dit.

Finns några kylare på ebay som kanske hade passat, men hade helst viljat köpa i sverige pga långa leverans tider...men får väl vänta i värsta fall :/

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tjena!

Håller på att sätta ihop en retroburk (pentium 2, 128mb ram, voodoo II) med ett GeForce 256 från Asus.
Behöver tips om en ny kylare som passar, kylfläns + fläkt.

Nuvarande kylare låter fruktansvärt, samt kortet blir väldigt varmt.

Några tips?

För bild på kortet;

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/asus-v6600mx.b1878

Om du inte strävar åt originalutseende så dår ju vilken kylkläns som helst här. Borra och gänga två hål och dra skruv från andra sidan och in i flänsen. Så brukar jag göra. Vill du så kan du ju sätta dit en 80mm-fläkt som snuggar långsamt bara. Eller en ännu mindre.

För inspiration:
https://silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=46271

https://www.amazon.se/s?k=kylfl%C3%A4ns&rh=n%3A20638124031&re...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Finns några kylare på ebay som kanske hade passat, men hade helst viljat köpa i sverige pga långa leverans tider...men får väl vänta i värsta fall :/

köper du från ett EU land så kommer det oftast inom 2-4 dagar För mig har det gjort det iallafall

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Om du inte strävar åt originalutseende så dår ju vilken kylkläns som helst här. Borra och gänga två hål och dra skruv från andra sidan och in i flänsen. Så brukar jag göra. Vill du så kan du ju sätta dit en 80mm-fläkt som snuggar långsamt bara. Eller en ännu mindre.

Ah tack för tipset, så får jag göra.

Borde gå med vilken 3 pins fläkt som helst?
En lite större tystare noctua vore ju fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Borde gå med vilken 3 pins fläkt som helst?
En lite större tystare noctua vore ju fint.

TDP (som inte angavs på den tiden!) är tydligen i storleksordningen 20W, så det behövs nog inga fakirkonster av den högre skolan för att hitta något som kan kyla det tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

TDP (som inte angavs på den tiden!) är tydligen i storleksordningen 20W, så det behövs nog inga fakirkonster av den högre skolan för att hitta något som kan kyla det tyst.

Haha Sant...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har orginalkylaren på mitt. I princip en aluminiumbit med uppböjda flänsar på sidorna.
Brukar räcka att ta isär fläkten, göra rent och smöja eller byta lagren.
Kulagergrossiten.s har lager, typ 20Kr/st.
SÅ gör jag om jag vill ha det original.

Men min fläns blir inte ens varm med kortet överklockat till max, typ 157Mhz, däremot blir baksidan bra varm.
Tror inte designen av kretsförpaknigen leder värme nåt vidare till ovansidan utan mest ut baktill viga lödkulorna likt modernt GDDR6 minne.

Var inte ovanligt förr att folk la thermalpads och en fläns på baksidan för att kyla dom.

Jag testade på polarens semitrasiga 256 med fetare flänsar då artifakterna minskade med tempraturen MEN det spelade knappt någon roll hur fet flänsen på framsidan var, värmen går ut på baksidan verkar det som, fläkt på baksidan verkade hjälpa med tempsen och stabiliteten.

Kan vara värt att sandwitcha det med 2 flänsar men behövs ju vettiga thermal pads så flänsen inte tar i SMD stuff på baksidan.

Annars duger vilken sketen liten kylare på ebay som helst om man bara vill att det inte ska brinna upp och låta skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har orginalkylaren på mitt. I princip en aluminiumbit med uppböjda flänsar på sidorna.
Brukar räcka att ta isär fläkten, göra rent och smöja eller byta lagren.
Kulagergrossiten.s har lager, typ 20Kr/st.
SÅ gör jag om jag vill ha det original.

Men min fläns blir inte ens varm med kortet överklockat till max, typ 157Mhz, däremot blir baksidan bra varm.
Tror inte designen av kretsförpaknigen leder värme nåt vidare till ovansidan utan mest ut baktill viga lödkulorna likt modernt GDDR6 minne.

Var inte ovanligt förr att folk la thermalpads och en fläns på baksidan för att kyla dom.

Jag testade på polarens semitrasiga 256 med fetare flänsar då artifakterna minskade med tempraturen MEN det spelade knappt någon roll hur fet flänsen på framsidan var, värmen går ut på baksidan verkar det som, fläkt på baksidan verkade hjälpa med tempsen och stabiliteten.

Kan vara värt att sandwitcha det med 2 flänsar men behövs ju vettiga thermal pads så flänsen inte tar i SMD stuff på baksidan.

Annars duger vilken sketen liten kylare på ebay som helst om man bara vill att det inte ska brinna upp och låta skit.

Ja precis, märkte att baksidan var väldigt varm men framsidan med flänsen inte var varm alls trots att jag gjort rent och lagt ny pasta.

Kyla bägge sidorna kan ju vara ett alternativ då som du skrev, får testa detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har även ett gammalt Kyro (Power VR? Hercules?) kort liggandes, så kanske kör med det så länge tills jag fixat kylningen.

Man bränner sig nästan när man lägger fingret på baksidan av kortet, så vet inte om jag vågar ha det igång. Och detta är i Windows, ej i spel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett inlägg på Vogons om just detta:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=867867#p867867

Kräver lite handpåläggning, men fungerar mycket bra.
Och GeForce korten blir varma även med "bra" kylning
Stannar fläkten så är det en stor chans att kortet dör (RIP mitt nya GF DDR...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Man bränner sig nästan när man lägger fingret på baksidan av kortet, så vet inte om jag vågar ha det igång. Och detta är i Windows, ej i spel...

Tidigare grafikkort hade inte strömsparfunktioner.
Så skillnaden i strömförbrukning/värmeutveckling mellan att spela och idle var inte så stor.

Hade en dator som jag hade ett GeForce 8600GT och sen bytte till ett GeForce GT440 (båda passivt kyla).
På 8600GT kortet kunde man bränna sig om man höll ett finger mot kylflänsen även när man bara var i Windows och inte körde något speciellt.
Medan kylflänsen på GT440 kortet var knappt ljummen vid idle.

Då var GeForce 8000 serien från 2007/2008 och GeForce 400 serien från 2010/2011.
(Anledningen till dubbla årtal är att vissa modeller lanserades före årsskiftet medans andra modeller efter årsskifte).

Vill man ha grafikkort med låg idle förbrukning så får man antingen satsa på kort från denna sidan av 2010 eller kort som är så enkla att de har låg förbrukning oavsett vad de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har ett inlägg på Vogons om just detta:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=867867#p867867

Kräver lite handpåläggning, men fungerar mycket bra.
Och GeForce korten blir varma även med "bra" kylning
Stannar fläkten så är det en stor chans att kortet dör (RIP mitt nya GF DDR...)

Alright, ja såg den tråden innan när jag googlade, verkar ju vara en bra lösning.

Har använt mitt Hercules så länge, har plockat isär mitt GeForce nu, tagit bort kylpasta, fläkt etc. Hittade en stor fläns på ebay som jag beställt, samt köpt 1st 40mm fractal design fläkt från inet att sätta på flänsen.

Tänkte även byta kondensatorer på kortet när jag ändå håller på, verkar vara 1000uf, 6.3v, 3st, sen sitter det även en lila färgad som jag inte vet vad det är, men ser ut som en kondensator den också? Någon som vet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den lila kondensatorn där, vad är det för någon tro? Någon som vet?

Tänkte byta allihopa, men står inget på den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev den här;

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tidigare grafikkort hade inte strömsparfunktioner.
Så skillnaden i strömförbrukning/värmeutveckling mellan att spela och idle var inte så stor.

Hade en dator som jag hade ett GeForce 8600GT och sen bytte till ett GeForce GT440 (båda passivt kyla).
På 8600GT kortet kunde man bränna sig om man höll ett finger mot kylflänsen även när man bara var i Windows och inte körde något speciellt.
Medan kylflänsen på GT440 kortet var knappt ljummen vid idle.

Då var GeForce 8000 serien från 2007/2008 och GeForce 400 serien från 2010/2011.
(Anledningen till dubbla årtal är att vissa modeller lanserades före årsskiftet medans andra modeller efter årsskifte).

Vill man ha grafikkort med låg idle förbrukning så får man antingen satsa på kort från denna sidan av 2010 eller kort som är så enkla att de har låg förbrukning oavsett vad de gör.

Alright, ja det förklarar ju ett o annat. Nu när du säger det så minns jag ju detta.
Man är så van att korten klockar ner idag så det är svårt att minnas nått annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stod 510 / 4 på den lila konningen, så antar att det är 510 uf, 4v...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessa;

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Stod 510 / 4 på den lila konningen, så antar att det är 510 uf, 4v...

Men ja dom där 510/4V ersätter jag med typ 560uf 6.3V caps oftast.
Brukar vara lite svårt att hitta just dom värdena sedan kan man ju eventuellt kosta på sig polymer också.

Vill man vara säker kan man mäta spänningen över capen när kortet är på men.
Spänningen på capen måste vara högre då detta är vad kondensatorn tål som mest.

Så man kan alltid gå upp i spänning, kapacitet bör man hålla så nära som möjligt om man inte vet vad man gör.

Har du benchmarkat kortet? Såg att det var 64bit SDR kort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Den lila kondensatorn där, vad är det för någon tro? Någon som vet?

Tänkte byta allihopa, men står inget på den...

https://i.imgur.com/m7nOekT.jpg

Skrivet av pa1983:

Men ja dom där 510/4V ersätter jag med typ 560uf 6.3V caps oftast.
Brukar vara lite svårt att hitta just dom värdena sedan kan man ju eventuellt kosta på sig polymer också.

Vill man vara säker kan man mäta spänningen över capen när kortet är på men.
Spänningen på capen måste vara högre då detta är vad kondensatorn tål som mest.

Så man kan alltid gå upp i spänning, kapacitet bör man hålla så nära som möjligt om man inte vet vad man gör.

Har du benchmarkat kortet? Såg att det var 64bit SDR kort nu.

Alright, ja får beställa lite caps i veckan, polymer och vanliga. Som du säger svårt att hitta med samma värden, får testa med 560uf och 6.3v.

Inte benchat än, får bli när jag gjort iordning kortet, vågar inte pressa det med kass kylning...

Hade vart kul med DDR versionen av kortet men detta får duga tillsvidare 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju typ 20% tolerans på kondingar så 510 eller 560 spelar igen större roll, den senare kan ju tekniskt sett ha lägre kapacitet än den första.

Jag har tyska Würth på mitt GF256.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det är ju typ 20% tolerans på kondingar så 510 eller 560 spelar igen större roll, den senare kan ju tekniskt sett ha lägre kapacitet än den första.

Jag har tyska Würth på mitt GF256.

Ah okej, bra att veta!

Visa signatur