Windows på SSD, spel på M.2

Permalänk
Medlem

Windows på SSD, spel på M.2

Börjar bli dags för den årliga "skatteåterbäringsuppgraderingen" när man unnar sig någon liten förbättring och jag överväger att köpa en 1TB M.2 disk för att installera spel på samt nya ram pinnar á 32gb.
Men min fundering är, kommer det vara en flakshalls som helt dödar hastigheterna/fördelarna i M.2 diskarna om jag kör windows på en "gammal" 850 EVO och installerar mina spel på den nya?

Tack.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det ska inte spela någon roll att köra Windows på "slö" SATA SSD och spelen på snabb nvme.

Dock borde du tänka till en gång till om du verkligen nöjer dig med 1TB. Jag köpte 1TB som jag kör som enda disk (har en 500gb ssd men den får köra linux när jag känner mig masochistisk).

Jag ångrar att jag inte köpte 2TB på en gång, 1TB räcker ju typ inte alls nu när spelen ofta är 100+ GB.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Båda är ssder.... och skillnaderna i prestanda är i praktiken oftast försumbara även om de är stora i benchmarkprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det en M.2 SATA eller en M.2 NVME? Ena använder SATA-gränssnittet och den andra PCIE och är betydligt snabbare i syntetiska(?) testprogram men knappt i daglig användning.

Fundera bara på om du inte behöver en 2TB istället, 1TB försvinner ganska fort idag tyvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det ska inte spela någon roll att köra Windows på "slö" SATA SSD och spelen på snabb nvme.

Dock borde du tänka till en gång till om du verkligen nöjer dig med 1TB. Jag köpte 1TB som jag kör som enda disk (har en 500gb ssd men den får köra linux när jag känner mig masochistisk).

Jag ångrar att jag inte köpte 2TB på en gång, 1TB räcker ju typ inte alls nu när spelen ofta är 100+ GB.

Skrivet av tcntad:

Är det en M.2 SATA eller en M.2 NVME? Ena använder SATA-gränssnittet och den andra PCIE och är betydligt snabbare i syntetiska(?) testprogram men knappt i daglig användning.

Fundera bara på om du inte behöver en 2TB istället, 1TB försvinner ganska fort idag tyvär.

Tack för input. Visst inte att det fanns m.2 sata först men läste på lite mer om det
Egentligen är jag väl bara ute efter ett prisvärt alternativ och frågan kanske borde formulerad mer som, gör det något att windows sddn är långsammare än det lagringsmedia som spelen ligger på? Måste informationen på något sätt gå via windowsdisken eller går det direkt till ram/processor/gpu? (Insåg för övrigt att min systemdisk är en samsung 840 evo, säkert från 2014)

Min tanke var att jag klarar mig nästan på en 500gb disk till spel idag men det börjar bli lite trångt, jag brukar bara ha en 2-4 spel installerade åt gången och sitter snart på gigabit uppkoppling så ingen fara att bara ladda ner från steam när man vill spela något annat. Men det är klart, ska man ändå lägga pengar på en uppgradering så har ni nog rätt i att en 2TB är mer prisvärt att kolla på.

Stavfel
Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För lägst kostnad är en mekanisk disk bäst men långsammare än SATA-SSD'er, beroende på hur mycket man har installerat br ju en 1TB räcka ganska bra ändå.
Sparfiler och andra eventuella temp/cachefiler kan komma lagras på systemdisken men annat körs från speldisk/RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För lägst kostnad är en mekanisk disk bäst men långsammare än SATA-SSD'er, beroende på hur mycket man har installerat br ju en 1TB räcka ganska bra ändå.
Sparfiler och andra eventuella temp/cachefiler kan komma lagras på systemdisken men annat körs från speldisk/RAM.

Mekaniska diskar anser jag bara är lämpade för långtidsförvaring och backuper, värdelösa för aktiva applikationer, inte använt en sådan för annat på över 10år nu

Tack för förklaringen med temp-/cashfiler!

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Börjar bli dags för den årliga "skatteåterbäringsuppgraderingen" när man unnar sig någon liten förbättring och jag överväger att köpa en 1TB M.2 disk för att installera spel på samt nya ram pinnar á 32gb.
Men min fundering är, kommer det vara en flakshalls som helt dödar hastigheterna/fördelarna i M.2 diskarna om jag kör windows på en "gammal" 850 EVO och installerar mina spel på den nya?

Tack.

Du kommer troligen märka mer skillnad på datorn om kör windows på M.2 disken och spel på sata disk.
Fördelarna med en M.2 disk är inget som märks när du spelar, en ny karta/level laddas kanske sekunden snabbare men när du väl är inne i spelet är skillnaden noll.