Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Har idag i5 6600K, detta måste väll vara en prisvärd uppgradering för dryga 3k?

Hur är det med kylare, kan man anta att den man har idag, en vattenkyld AOI passar?

EAN på sidan för i9an går till en i3a... Garanterat fel upplagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisnp:

Intressant, men för en som inte är insatt. Är inte 1800:- för en i3 rejält överpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Bra CPU för pengen

För bra…. Det där måste väl vara något felpris?
Edit: dennisnp hann före

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisnp:

Ja det är ju inte första gången som Computer Salg tabbar sig. För ett halvår sedan var det väl ett nätaggregat som de gjorde samma fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ja det är ju inte första gången som Computer Salg tabbar sig. För ett halvår sedan var det väl ett nätaggregat som de gjorde samma fel på.

Vad hände den gången?
Funderar på om jag skall avboka mitt MB på amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Intressant, men för en som inte är insatt. Är inte 1800:- för en i3 rejält överpris?

jo, 500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Vad hände den gången?

De sålde ett be quiet! Straight Power 11 1200W Platinum för 1062kr. Var den 30 dec 2020. Men ordern avbokades av Computer Salg.
När det gäller denna CPU har de inte avbokat. Har fått leveransdatum och allt. Frågan är bara vad man kommer få i paketet. Tur jag valde faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Vad hände den gången?

Avbokade du? Funderar på att göra samma sak

Visa signatur

B550 Tomahawk / Ryzen 7 5800X3D / EK-AIO Basic 360 / Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC / Lian Li PC-O11 Dynamic / RM750x V2 / Crucial Ballistix 32GB 3600Mhz CL16 / 970 EVO 250GB + Kingston A2000 1TB + 860 EVO 1TB / Asus VG259QM 280hz & Asus VG255H 75hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpel:

Avbokade du? Funderar på att göra samma sak

Inte än, svårt val Lär ju bli meckigt och hitta ett annat MB för denna CPU för samma peng.
Men å andra sidan är det väl 0 chans att det kommer någon i9, mer troligt en i3 som man får skicka tillbaka....

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Inte än, svårt val Lär ju bli meckigt och hitta ett annat MB för denna CPU för samma peng.
Men å andra sidan är det väl 0 chans att det kommer någon i9, mer troligt en i3 som man får skicka tillbaka....

Jag avbokade, vill inte riskera att få hem ett MB utan rätt cpu

Visa signatur

B550 Tomahawk / Ryzen 7 5800X3D / EK-AIO Basic 360 / Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC / Lian Li PC-O11 Dynamic / RM750x V2 / Crucial Ballistix 32GB 3600Mhz CL16 / 970 EVO 250GB + Kingston A2000 1TB + 860 EVO 1TB / Asus VG259QM 280hz & Asus VG255H 75hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpel:

Nog rätt beslut. Får se hur jag gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyL:

OK
Blev en beställning. Vad är det som skiljer på OEM och BOX-versionen av I9:an mer än de 4500:- i prisskillnad?

Vet inte...är nog förpackningen skulle jag gissa (typ box vs tray)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpel:

Är det inte bara skickar tillbaka allt om man får fel CPU?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Är det inte bara skickar tillbaka allt om man får fel CPU?

Jo då. Men vid utnyttjande av 14 dagars ångerrätt står köparen för frakten tillbaka... till Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisnp:

Jo då. Men vid utnyttjande av 14 dagars ångerrätt står köparen för frakten tillbaka... till Danmark.

Attans missade detta

Skrivet av dennisnp:

Men Modell-nr.: CD8069504382100 går till rätt CPU.
Så 50/50 chans vid beställning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Attans missade detta

Men Modell-nr.: CD8069504382100 går till rätt CPU.
Så 50/50 chans vid beställning

Mmm men både i9an och i3an finns upplagda med andra model nummer och Ean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

OK
Blev en beställning. Vad är det som skiljer på OEM och BOX-versionen av I9:an mer än de 4500:- i prisskillnad?

Den betydande skillnaden är oftast garantin från Intel, som normalt är obefintlig på OEM-produkter eftersom tanken är att garatin ska hanteras av företaget som bygger datorn. Sedan skiljer naturligtvis kartong och tillbehör också.

Normalt är inte priskillnaden stor nog för att det ska vara värt det (handlar generellt om några hundralappar i de flesta fall jag sett), men detta är ju absolut ett undantag om det nu verkligen är rätt produkt som skickas.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisnp:

Men skickar Computer Salg något annat än avtalat så får de ju stå för returfrakten. Då är det ju en.felleverans.

Permalänk
Medlem

Säljaren på Amazon avbröt min order för MB så funderar på att göra detsamma för CPU:n.
Som någon skrev ovan är det svårt att hitta prisvärt MB eller vet någon något bra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Säljaren på Amazon avbröt min order för MB så funderar på att göra detsamma för CPU:n.
Som någon skrev ovan är det svårt att hitta prisvärt MB eller vet någon något bra alternativ?

Min order på tre st ligger fortfarande aktiv iaf

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Min order på tre st ligger fortfarande aktiv iaf

Jahopp. Det förklarar kanske varför min rök

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Jahopp. Det förklarar kanske varför min rök

Vad blev det då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Vad blev det då?

I nuläget har jag inget alternativ. Andra mb ligger i helt annan prisklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

I nuläget har jag inget alternativ. Andra mb ligger i helt annan prisklass

Ja det var synd att man inte hann scalper moderkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Ja det var synd att man inte hann scalper moderkortet

Nu är det till en kompis som sitter på en gammal 6600K och mina två bröder.
Om moderkortet faktiskt kommer fram dvs

Edit: Ordern borta

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu är det till en kompis som sitter på en gammal 6600K och mina två bröder.
Om moderkortet faktiskt kommer fram dvs

Edit: Ordern borta

Tack för ett tydliggörande, synd att det är som det är idag.
Var verkligen bättre förr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den betydande skillnaden är oftast garantin från Intel, som normalt är obefintlig på OEM-produkter eftersom tanken är att garatin ska hanteras av företaget som bygger datorn. Sedan skiljer naturligtvis kartong och tillbehör också.

Normalt är inte priskillnaden stor nog för att det ska vara värt det (handlar generellt om några hundralappar i de flesta fall jag sett), men detta är ju absolut ett undantag om det nu verkligen är rätt produkt som skickas.

Man har ju alltid den vanliga 2+1-års garantin också, så på sin höjd missar man garanti det tredje året när bevisbördan landar på konsumenten istället för säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Man har ju alltid den vanliga 2+1-års garantin också, så på sin höjd missar man garanti det tredje året när bevisbördan landar på konsumenten istället för säljaren.

Ja, den bör du rimligen ha fortfarande, förutsatt att den danska butiken i fråga lyder under de kraven. Det bygger ju dock på att butiken hjälper till, något åtminstone Proshop svarat att de inte gör för Tray/OEM-processorer när jag frågat dem tidigare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu avbröt CS min CPU-beställning också. Så nu är man tillbaka på 0 igen gällande uppgradering.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, den bör du rimligen ha fortfarande, förutsatt att den danska butiken i fråga lyder under de kraven. Det bygger ju dock på att butiken hjälper till, något åtminstone Proshop svarat att de inte gör för Tray/OEM-processorer när jag frågat dem tidigare.

Inom EU har du alltid två års reklamationsrätt, och det är säljaren som är ansvarig. Ofta kan det ju vara smidigt att sköta ärenden direkt via leverantören, men om dom inte ger garanti så är det säljarens ansvar. Så Proshop har gett dig fel information där. Dock måste dom inte erbjuda garanti, vilket ibland är annorlunda (men det måste inte svenska återförsäljare ge heller: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/). Finns en artikel från IDG som beskriver lite mer.

Ska inte påstå att jag är någon expert på detta, gillar bara att veta mina rättigheter, så ta det jag skriver med en nypa salt!