Dagens fråga, använder du o-ringar på dina taktila brytare?

Permalänk
Medlem

Nej, men däremot så har jag smörjt alla brytare, och ljuddämpat hela tangentbordet.
Helt underbart och skriva på

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Röd och ja jag använder ringar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

För det mesta, ja.

Jag har istället "Zealencio" silencing clips på MX Clear-brytarna i min "daily driver" hemma. Använder O-ringar i andra tangentbord med MX Clear som har knappar i OEM-profil eller brytarna monterade i fel riktning.
Jag bottnar inte så ofta på MX Clear så det påverkar inte känslan så mycket.

Jag tycker att dämpning faktiskt passar bäst till klickiga brytare — för att lyfta fram klick-ljudet bland alla andra ljud.
Jag använder O-ringar med MX Blue (för att clips'en inte passar på dem), och gillar också känslan av det dämpade nedslaget efter klicket.
Bland klickiga brytare passar clips bara på Gateron Blue, som jag lagt undan för men inte byggt tangentbord med än.

Har provat O-ringar med MX Brown med tyckte att det dämpade nedslaget för mycket, även med den tunnaste varianten av O-ring.

Annars är inbyggd dämpning i brytaren från början överlägset alla andra dämpninglösningar. Både tystare och utan att förkorta nedslaget.
Gateron Silent Brown är bra och billiga. Aliaz är mest bara en dyrare Gateron Silent Brown.
Zilents, Tacits och varianter från Outemu (inkl. "U4") är mer taktila men dyra och ibland svåra att få tag på.
Har inte provat Kailh Silent Box Brown-brytare än, men Box-brytare har rykte om sig att börja låta konstigt efter några månaders användning så jag är inte så sugen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

O-ringar är ju bara vettigt att få blå mx cherry brytare tysta vad är det för vett med dem annars?

Mina mx cherry red smäller också ganska mycket. Så jag skulle gärna bli av med det oljudet.

Permalänk
Testpilot

Har en massa mekaniska som jag skiftar mellan, allt från 60%, TKL till fullstora med macros från en myriad av tillverkare.

Men använder inte o-ringar på en enda bräda faktiskt. Det dödar halva syftet för mig med mekaniska då den ljudliga 'feedbacken' och botten-klicket är halva känslan enligt mig. Med o-ringar på är det knappt någon märkbar skillnad i känsla mellan t.ex. svarta eller röda MX-brytare, och klivet mellan t.ex. Blue Kahli eller MX-blue ligger mer i ljudet än känslan (i alla fall när det kommer till nyare brädor/brytare).

Ska man slänga på o-ringar kan man lika gärna köra "mecha-membrane" från t.ex. Razer eller svarta bara. Samma muschiga "skit"

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ett halvmjukt underlag under tangentbordet gör nytta mot ljud som fortplantar sig annars

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har ett mekaniskt tangentbord med MX cherry silent red. Det är alltså redan relativt tyst, knappt högre än ett membran-tangentbord. Trots detta fick jag klagomål, då någon ville lägga sig tidigt. Så jag testade sätta billiga kina-ringar från amazon, men det blev ingen märkbar skillnad. Dessa ringar är nu utrustade på tidigare nämnds tangentbord som har mer klack-iga brytare och där gjorde de susen.

Kontentan jag vill komma fram till är att: De funkar bra på de flesta brytare, men om du är ägare av ett tangentbord med MX Cherry Silent Red så kan jag upplysa er om att det inte gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Kör med oringar på mitt jobbtangentbord med bruna switchar. Det samt musmatta under tangentbordet krävdes för att kollegorna skulle acceptera ljudet, tycker dock att en del känsla går förlorad, men det är fortfarande bättre än membranbrytare.

Permalänk
Entusiast

Röda brytare med silikonringar från Kjell, kört så ett par år

Permalänk
Medlem

Köpte ett gäng sådana för ett par år sedan från aliexpress för 1-2 dollar för 120st. Körde dem på ett tangentbord med bruna switchar då vi satt i ett öppet kontorslandskap och jag kanske trycker till tangenter lite mer än det behövs... Håller med om att det blir lite mushy men det går att leva med.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Happy wife, happy life. Så ja.

Permalänk
Medlem

Cherry blues, O-ja

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

O-ringar är ju bara vettigt att få blå mx cherry brytare tysta vad är det för vett med dem annars?

När du bottnar ut tangenterna, så är det nice om du vill slippa klacket som annars uppstår, oavsett brytare, så har inget med brytare att göra

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har för närvarande ett Corshair K55 Gaming Pro som inte har mekaniska brytare så jag lär inte behöva några men ganska skönt att skriva på ändå. Klickljudet brukar inte störa mig ett dugg som jag hade på mitt Func KB-460 tangentbord

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hmm man kanske skulle testa detta på mitt Vortex Tab, har ju ändå petat i dämpare i sanwa knapparna på arkadstickan eftersom jag inte är ett stort fan av klicketiklackandet.

Permalänk
Medlem

Anv just nu Kailh BOX Pale Blue utan något dämpande. Låter riktigt klickigt och gött.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Sedan MX Silent brytare blev tillgängliga har jag inte kört med annat. Skillnaden är stor i en tyst hemmiljö.

Permalänk
Medlem

Jag har ett mx silent red också ett corsair. Dock så gillar jag ju det taktila, och jag har haft blå klickiga också, men det var satisfying i ett par veckor, sen störde ja mig på det, o de hjälpte inte med o-ringar på det. Nu kör jag bara mx brown på ett varmilo miya utan o-ringar, dock så kanske man skulle testa det, har inte kört MX brown ihop med oringar

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kör bruna brytare med oringar. Jättebra grej och det verkar finnas många andra som också tycker det.
Taktiliteten är kvar men tystare nedslag. Köpte ringarna på maxfps. Tror de var 1.6mm tjocka.

Testa! Allt blir mjukt och trevligt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Efter att ha börjat med "lubed switches" så går det inte att använda något annat. Tidigare har jag kört både med o-ringar och utan. Kan hålla med om att det känns lite svampigt som vissa ovan skriver!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör inte med o-ringar eftersom switchar som är designade med egen dämpning är bättre på alla sätt.

Nackdelar med o-ringar:
- Dämpar enbart på nedslaget, även om uppslaget kan bara det mest högljudda I vissa sammanhang.
- Kortar ner slaglängden markant. Beroende på vilken typ av brytare du använder kan detta helt förändra känslan av ett nedtryck.
- Känns rejält svampigt.

Swichtar som har inbyggd dämpning löser alla dessa problem, möjligen med undantaget att det fortfarande kan upplevas en smula svampigt. Det är dock _mycket_ bättre än med o-ringar.

Sen tycker jag personligen att den bästa lösningen är att smörja brytarna och stabilisatorerna, samt använda ett tangentbord med mer dämpad ljudprofil. Självklart något som kostar mer tid och pengar, men resultatet kan vara som natt och dag.

Permalänk
Medlem

Kailh bruna med o-ringar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan nog hålla med om att det försvinner lite känsla kanske, och bruna i sig är ju inte jättehögljudda. Så jag kör utan ringar som sagt, men @Nr42 sa det bra, "Happy wife, happy life" så det beror nog på vart man har datorn placerad och om det stör vederbörande när man skriver.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har mjuka oringar på mitt CM Storm QuickFire TK med Cherry MX Red men inte på mitt CM Storm QuickFire TK med Cherry MX Brown.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Är det någon här som har nån åsikt kring vilket tangentbord/brytare (o-ring eller inte) som har bäst/skönast ljud?

Permalänk
Medlem

kör utan oringar, blåa brytare på filco majestouch 2, en månad ifrån att vara 10 år sedan jag köpte det här T-bordet faktiskt. 🥳

Men det hade varit kul att prova på och bygga något sånt här som man kan ha på kontoret.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Happy wife, happy life. Så ja.

No wife even happier life!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av anderssvensson:

Är det någon här som har nån åsikt kring vilket tangentbord/brytare (o-ring eller inte) som har bäst/skönast ljud?

Alla tycker olika, men majoritet tycker om smörjda brytare.

Permalänk
Medlem

Yes på mitt Corsair Strafe, vet inte om det blev nån skillnad men dom är där iaf haha.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Alla tycker olika, men majoritet tycker om smörjda brytare.

Är ett tangentbord smord vid nyköp? Försvinner det med tiden? Hur märker man att brytarna måste smörjas?