Permalänk

Tack för påminnelsen. Kollade upp vad jag betalar och det var ca 9000kr om året via länsförsäkringar. Trygg hansa erbjuder mig ca 5900kr för vad jag kan se är ungefär samma försäkring. Är nog en bra ide att kika runt lite såg att min period förnyas 1 augusti.
Har inga klagomål på länsförsäkringar men det var inte en liten prisskillnad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är i sammanhanget inte helt fel att kolla runt lite vilken erfarenhet folk har av olika bolag. Så länge inget händer och allt rullar på så är det ju lätt vara nöjd. Däremot när något händer och man ska få ut ersättning så är det inte alltid så lätt. Vissa bolag är det aldrig problem med, andra får man nästan gå till domstol för att få ut pengar man har rätt till. Jag ska inte hänga ut något bolag här men jag har själv haft det senare problemet med ett bolag och jag tänker inte försäkra något där i första taget, även om de är billigare.

Så, stirra dig inte blind bara på priset.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är i sammanhanget inte helt fel att kolla runt lite vilken erfarenhet folk har av olika bolag. Så länge inget händer och allt rullar på så är det ju lätt vara nöjd. Däremot när något händer och man ska få ut ersättning så är det inte alltid så lätt. Vissa bolag är det aldrig problem med, andra får man nästan gå till domstol för att få ut pengar man har rätt till. Jag ska inte hänga ut något bolag här men jag har själv haft det senare problemet med ett bolag och jag tänker inte försäkra något där i första taget, även om de är billigare.

Så, stirra dig inte blind bara på priset.

Länsförsäkringar hade jag när jag krockade min förra bil. Absolut inga problem med dem, men så var ju jag fri från skuld i olyckan också.

Tror det beror en hel del på vilket försäkringsärende det gäller, och även vilken handläggare man har att göra med. Sedan så tror jag också att många helt misstolkat villkoren i sina försäkringsbesked. 😁

Nu har jag bilen och hemmet försäkrade hos Folksam. Sjuk och livförsäkring hos TryggHansa.

Permalänk
Medlem

Har en Ford Focus ST -12, och använder Fordförsäkringar. Kolla upp dem, brukar vara billiga.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Använd dig inte utav hemsidor likt insplanet.
De ger dig inte rätta priser för fem öre. Bästa är att kolla runt själv och sen ringa till det du känner dig nöjd med och förhandla. Spela ut de olika bolagen mot varandra för att få fördelar som i tex sänkt premiekostnad, milantal, hyrbil, sänkt självrisk m.m förutsatt att du uppfyller kraven så som skadefria år.

Vad jag menar med att spela ut bolagen mot varandra är;
Säg att jag ringer till Länsförsäkringar och pratar om vad jag tycker låter bra med just deras försäkring och säger att jag varit i kontakt med andra bolag som erbjuder det, det och det och undrar om de också kan göra det just för att tex Länsförsäkringar känns nära och bra.

Det är dock svårt att förhandla med Länsförsäkringar, Folksam mfl om du försöker jämföra med försäkringsbolag som är mindre än dem fast att de mindre bolagen erbjuder bättre villkor.

Jag kör själv Länsförsäkringar på min Lexus GS300.
Tjejen kör TryggHansa på sin Mazda 6 Optimum från 2018 då Folksam ville ha 17000 kr/år för helförsäkring EFTER alla rabatter.

Har kört Moderna, Bilsport&MC, Länsförsäkringar och Folksam tidigare.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Detta är några av de större grundparametrarna alla bolag använder. Din ålder, hur länge du haft körkort, andra olyckor, vilken bil det är (modell, ålder osv), vilket område du bor i, hur du förvarar bilen (privat garage/på gatan tex) osv.

Nej detta är inte helt rätt.

Vi kollar på din ålder och vart du bor.

Idag går alla personer över en viss ålder in på samma premie, som kan justeras något baserat på vart du bor och hur gammal du är. Försäkringen blir inte billigare bara för att du har kört skadefritt i 20 år, den kan däremot bli dyrare om du krockar efter att du har tecknat den. Baseline är fortfarande samma.

Ålder är alltid största faktorn.

Är du under 25 har du också ungdomssjälvrisk.

Angående helförsäkring mot halvförsäkring
Mitt tips till dig trådskaparen är att ställa dig själv denna frågan: "Har du råd att skrota bilen". Om svaret på den frågan är ja, chansa, ta en halvförsäkring och spara in några slantar varje år.

Är svaret på den fråga nej ska du ta en helförsäkring utan att tveka. Jag jobbar med totalskador/helskador. En modern bil kostar fantasisummor att laga. I veckan hade vi översvämning på grund av regn i en stad. Totalskador på över 100 bilar. Förra året var det en hagelstorm i mitten av Sverige. 5 000, (delat mellan flera olika försäkringsbolag), bilar drabbade. Kostnader på 100 000 - 200 000 kronor per bil för att banka ut alla bulor och lacka om bilarna.

Blir du påkörd på en parkeringsplats och motparten smiter? Tough shit. Du har bara halvförsäkring. Det är bara att fixa själv. Att ha helförsäkring är en piece of mind, mer än något annat.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ålder är alltid största faktorn.

Stämmer ju egentligen inte, bostadsort kan påverka väldigt mycket så det finns helt klart områden och kombinationer med åldersspann där bostadsorten har större effekt än en skillnad i ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Stämmer ju egentligen inte, bostadsort kan påverka väldigt mycket så det finns helt klart områden och kombinationer med åldersspann där bostadsorten har större effekt än en skillnad i ålder.

Att vara under 25 hos oss har mycket större påverkan än var du bor, oavsett om det är en utsatt ort eller ett "finare" område.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Att vara under 25 hos oss har mycket större påverkan än var du bor, oavset om det är en utsatt ort eller ett "finare" område.

Stämmer inte nödvändigtvis för alla bolag och det var dessutom inte vad du sa tidigare. Om åldern alltid skall vara den största faktorn som du sa så räcker det inte med att den är det när man jämför under eller över 25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Stämmer inte nödvändigtvis för alla bolag och det var dessutom inte vad du sa tidigare. Om åldern alltid skall vara den största faktorn som du sa så räcker det inte med att den är det när man jämför under eller över 25.

Okej, förlåt. Jag läste mitt inlägg igen. Just den specifika meningen kan vara missvisande. Som jag skrev i texten ovan;

Idag går alla personer över en viss ålder in på samma premie, som kan justeras något baserat på vart du bor och hur gammal du är.

Så vad jag menar är att åldern, upp till en visst punkt, är den överlägset mest avgörande faktorn.

Är du 65 och kollar på försäkringar så kommer annat påverka mer än vad ålder gör, det är helt sant, men inte i närheten lika mycket som att vara ung, (sub 30).

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Okej, förlåt. Jag läste mitt inlägg igen. Just den specifika meningen kan vara missvisande. Som jag skrev i texten ovan;

Idag går alla personer över en viss ålder in på samma premie, som kan justeras något baserat på vart du bor och hur gammal du är.

Så vad jag menar är att åldern, upp till en visst punkt, är den överlägset mest avgörande faktorn.

Är du 65 och kollar på försäkringar så kommer annat påverka mer än vad ålder gör, det är helt sant, men inte i närheten lika mycket som att vara ung, (sub 30).

Vill inte kapa tråden men hur är det med motorcyklar? Jag får olika premier varje gång jag ringer och det kan skilja flera hundra procent i pris mellan bolagen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Okej, förlåt. Jag läste mitt inlägg igen. Just den specifika meningen kan vara missvisande. Som jag skrev i texten ovan;

Idag går alla personer över en viss ålder in på samma premie, som kan justeras något baserat på vart du bor och hur gammal du är.

Så vad jag menar är att åldern, upp till en visst punkt, är den överlägset mest avgörande faktorn.

Är du 65 och kollar på försäkringar så kommer annat påverka mer än vad ålder gör, det är helt sant, men inte i närheten lika mycket som att vara ung, (sub 30).

Ja jag ville mest klargöra för andra som kanske inte har koll, finns så många missuppfattningar om premiesättning hos gemene man. En 28 åring kan hos många bolag få lägre premie än en 38 åring beroende på var de bor osv. Sen kan det vara stor skillnad för olika bilmodeller i hur stor effekt åldern har, då kan bostadsort vara en mycket större faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Länsförsäkringar hade jag när jag krockade min förra bil. Absolut inga problem med dem, men så var ju jag fri från skuld i olyckan också.

Tror det beror en hel del på vilket försäkringsärende det gäller, och även vilken handläggare man har att göra med. Sedan så tror jag också att många helt misstolkat villkoren i sina försäkringsbesked. 😁

Nu har jag bilen och hemmet försäkrade hos Folksam. Sjuk och livförsäkring hos TryggHansa.

Fast jag var helt utan skuld jag med. Hade dessutom bilkamera som tydligt bevis så det var aldrig någon diskussion. Det var ändå ett jäkla strul att få ut ersättningen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Vill inte kapa tråden men hur är det med motorcyklar? Jag får olika premier varje gång jag ringer och det kan skilja flera hundra procent i pris mellan bolagen.

Jag har faktiskt inte koll på motorcyklar, sitter främst med helt nya bilar, (nästan alltid 0-3 år), så jag vet inte riktigt vad man går på med det. Antar att det är lite samma sak där men ålder, typ av motorcykel, motorstorlek och så vidare.

Anledningen till att det kan skilja mellan försäkringsbolagen är antagligen för att man helt enkelt har tagit helt olika riskbedömningar på förare i din ålder med din typ av motorcykel, och där går man i mångt och mycket på intern statistik. Länsförsäkringar kanske har haft massvis med motorcykelolyckor med den modellen i din ålder medans Trygg Hansa kanske inte har haft några alls, men det är bara en gissning.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har faktiskt inte koll på motorcyklar, sitter främst med helt nya bilar, (nästan alltid 0-3 år), så jag vet inte riktigt vad man går på med det. Antar att det är lite samma sak där men ålder, typ av motorcykel, motorstorlek och så vidare.

Anledningen till att det kan skilja mellan försäkringsbolagen är antagligen för att man helt enkelt har tagit helt olika riskbedömningar på förare i din ålder med din typ av motorcykel, och där går man i mångt och mycket på intern statistik. Länsförsäkringar kanske har haft massvis med motorcykelolyckor med den modellen i din ålder medans Trygg Hansa kanske inte har haft några alls, men det är bara en gissning.

Som jag misstänkte då. Jag kör en rätt ovanlig italiensk supersport så statistiken kan säkert slå en del mellan bolagen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag ville mest klargöra för andra som kanske inte har koll, finns så många missuppfattningar om premiesättning hos gemene man. En 28 åring kan hos många bolag få lägre premie än en 38 åring beroende på var de bor osv. Sen kan det vara stor skillnad för olika bilmodeller i hur stor effekt åldern har, då kan bostadsort vara en mycket större faktor.

Här har du lite konkreta siffror när jag testade att lägga en försäkring på en 2 år gammal bil med halvförsäkring. Samma försäkringsbolag på alla 3 såklart.

Man, 25 år gammal, riskområde = 511 kronor månaden.
Man, 25 år gammal, vanligt område = 467 kronor månaden.
Kvinna, 48 år gammal = 393 kronor månaden.

Kvinnan bor på samma adress som "man, 25 år gammal, vanligt område"

Skillnaden mellan "bra" och "utsatt" område var alltså cirka 9% och skillnaden på en 25 år gammal person och en 48 år gammal person var 16%, bara för att ha en lite mer konkret jämförelse.

Tyvärr har jag inte vänner med ett personnummer i ett "vanligt" område som är i 30-40 års åldern att jämföra med.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Min försäkringspremie sänktes med ca 20% när jag flyttade från riskområde med garageplats till icke riskområde med parkering på gatan. Tror dock även dessa olika nivåer beroende på var man bor skiljer sig mellan bolagen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Här har du lite konkreta siffror när jag testade att lägga en försäkring på en 2 år gammal bil med halvförsäkring. Samma försäkringsbolag på alla 3 såklart.

Man, 25 år gammal, riskområde = 511 kronor månaden.
Man, 25 år gammal, vanligt område = 467 kronor månaden.
Kvinna, 48 år gammal = 393 kronor månaden.

Kvinnan bor på samma adress som "man, 25 år gammal, vanligt område"

Skillnaden mellan "bra" och "utsatt" område var alltså cirka 9% och skillnaden på en 25 år gammal person och en 48 år gammal person var 16%, bara för att ha en lite mer konkret jämförelse.

Tyvärr har jag inte vänner med ett personnummer i ett "vanligt" område som är i 30-40 års åldern att jämföra med.

Jag pratar inte nödvändigtvis om bra eller utsatta områden, utan t.ex. villa på landsbygd kontra mitt i Stockholm. Beroende på vad man har för bil kan det göra stor skillnad på premien, större än skillnaden i ålder skulle göra. Premiemodellerna har ju många komponenter som berörs av en rad parametrar. I städer brukar de flesta bolag bedöma att risken för parkeringsskador/vandalisering är högre, dettsamma gäller ju risken för att delar från bilen snos.

I grund och botten är det statistiken som styr och när man bygger premiemodellen så försöker man ju göra den så bra som möjligt. Sen skiljer det ju såklart mellan bolag hur de gör också så det finns ingen “one size fits all”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Vill bara tacka för att du startade denna tråd.
Gick själv in och såg att mina priser har minskat från ca 650/månad till kanske 280-350/månad om jag jämför mot andra försäkringsgivare. Blir att ringa LF och säga åt som att sänka priset. I övrigt har jag varit nöjd med LF och totalpriset för försäkring/lån var det bästa när jag samlade bolånet där också.

Men så kan det ju vara. Både jag och bilen har ju blivit 4 år äldre sen sist och det påverkar oftast priset bra.

Ja asså jag har suttit och funderat själv seriöst, man vill ju ha så bra villkor kontra kostnad som möjligt. 445kr/månad just nu hos Folksam på helförsäkring, 15001 - 20000km.

Man vill ju ha så mycket man kan kvar efter lönen trillar in.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ja asså jag har suttit och funderat själv seriöst, man vill ju ha så bra villkor kontra kostnad som möjligt. 445kr/månad just nu hos Folksam på helförsäkring, 15001 - 20000km.

Man vill ju ha så mycket man kan kvar efter lönen trillar in.

Helförsäkring hos Folksam får jag ge ca 750 kr per månad för nu efter deras höjning, låg på 520 kr innan.

Samtidigt som de höjde premien så var det någon miljöbilsrabatt som försvann, därför blev höjningen så pass stor.

Om det inte kostade så mycket att byta bil så skulle jag göra det. Men tycker inte det är värt det bara för att få en lite billigare försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ja asså jag har suttit och funderat själv seriöst, man vill ju ha så bra villkor kontra kostnad som möjligt. 445kr/månad just nu hos Folksam på helförsäkring, 15001 - 20000km.

Man vill ju ha så mycket man kan kvar efter lönen trillar in.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag var ju 24 när jag köpte bilen och tänkte inte mer på att det blir billigare efter 25år.
Så mina 650kr är ju på halvförsäkring t o m.. Men vet inte om helförsäkring är värt på en bil som är 10+ år och gått 20 000 mil? Det kanske MuLLvaD3n ge svar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Jag var ju 24 när jag köpte bilen och tänkte inte mer på att det blir billigare efter 25år.
Så mina 650kr är ju på halvförsäkring t o m.. Men vet inte om helförsäkring är värt på en bil som är 10+ år och gått 20 000 mil? Det kanske MuLLvaD3n ge svar på?

650kr för halvförsäkring låter ovanligt högt, jag betalade 3200 om året för en 12 år gammal s80 via LF när jag var 21. Vid 23(för fem år sedan) betalade jag 670kr månaden för för helförsäkring på en helt ny bil. Dock så bodde jag iofs ute på landet, men det låter ju fortfarande saftigt för en halvförsäkring.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Att vara under 25 hos oss har mycket större påverkan än var du bor, oavsett om det är en utsatt ort eller ett "finare" område.

Just angående var man bor;
Har länge haft Länsförsäkringar Västerbotten när jag bodde i centrala Skellefteå men efter flytt upp till Tornedalen, Norrbotten så flyttas försäkringen automatiskt vid nästa förnyelse till Länsförsäkringar Norrbotten. Vilket är förståeligt men något jag blev väldigt förvånad över var att premien ökade även med över 3000kr/år!
Var bara byta bolag för 3000kr mer per år för att jag flyttar från en mindre stad till en liten ort med knappt någon brottslighet och från ett parkeringsområde till egen villa och carport är verkligen intressant.
Var förövrigt 35 vid flytten.

Annars håller jag med dig, har helförsäkrat min 11 år gamla bil men då det skiljer sig cirka 700kr/år från halv till hel så finner jag ingen idé att dumspara på de där 700kr ifall olyckan skulle vara framme.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Har haft ett gäng fordon, KTM EXC 350 2017, BMW M3 2009, BMW M2 2017, Nissan GTR 2016, KTM EXC 300 2021, Volvo XC60-R 2019. Alla har varit överlägset billigast på IF, och då med deras Stora helförsäkring. Förutom Volvon, den har jag på Volvia.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

650kr för halvförsäkring låter ovanligt högt, jag betalade 3200 om året för en 12 år gammal s80 via LF när jag var 21. Vid 23(för fem år sedan) betalade jag 670kr månaden för för helförsäkring på en helt ny bil. Dock så bodde jag iofs ute på landet, men det låter ju fortfarande saftigt för en halvförsäkring.

Har för mig att det var ungefär det det låg på för alla andra försäkringsbolag också.
Försöker kolla nu vad som står på mina papper men kan inte hitta om det gäller hel eller halv. Står endast "Omfattning: Trafik, Delkasko". Trafik är ju det minsta men är delkasko hel eller halv?
Ser även att de skrivit att jag bor i hyresrätt trots att jag alltid bott i bostadsrätt, där bolånet dessutom är hos dom...

Permalänk
Medlem

@Pentav - kolla upp det med hyresrätt och bostadsrätt på LF. Var likadant för mig och priset blev billigare när de ändrade till bostadsrätt. Märkligt då jag aldrig uppgivit att jag bor i hyresrätt. När jag kontaktade LF så var det något nytt hos dem skyllde de på.
Men efter senaste höjningen blev det billigare att försäkra Volvon på Volvia men har kvar Mercedesen på LF.
Det lönar sig verkligen att jämföra olika försäkringsbolag. Det kan skilja flera tusenlappar per år.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Jag var ju 24 när jag köpte bilen och tänkte inte mer på att det blir billigare efter 25år.
Så mina 650kr är ju på halvförsäkring t o m.. Men vet inte om helförsäkring är värt på en bil som är 10+ år och gått 20 000 mil? Det kanske MuLLvaD3n ge svar på?

Dono, min är en -13 med 8334mil just nu och betalar 4750kr om året i helförsäkring, så för mig är det ett extremt bra erbjudande på försäkringen.

Har bilen gått 20k+ mil är det halv du ska ha, om det inte är en bil värd 50k+ vilket dock dem mesta inte är i dem milen, tyvärr... Min -03 Yaris hade 22.3k Mil, fick den värderad till 10k, inte direkt värt att ha en dyr försäkring när reservdelar kostar mer en bilen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv

"Helförsäkring är inget behov av"

Min erfarenhet är att antingen har man helförsäkring (vagnskade garanti, ny bil, ev beg dyr bil 200K+) annars räcker trafikförsäkring.

Betala försäkring månad för månad tjänar bara bolagen på.

Edit: Ring runt o fråga, fick ner min helförsäkring från 12K till 7500kr på en av mina bilar.

Edit2: Ser att många rekommenderar halvförsäkring, det är bortkastade pengar. Antingen är dem dum i huvudet o har inte en aning vad det pratar om. Ingår vagnskada i halvförsäkrning ska du satsa på det (har aldrig sett det).
Trafik eller helförsäkring är det du ska sikta på. Halvförsäkring brukar vara trams som inbrott, brand, Maskin och elektronik...radion går ju konstans sönder eller hur?

Edit3:
Min vardagsbil, Hyundai kostar ca 5500kr /år i helförsäkring (Trygg-Hansa)
Sommarbilen, V6 går på 7500kr/år (Trygg-Hansa) där andra bolag ville ha mellan 12-21.000kr
+Hemförsäkrnig (766/år)
Sammlingsrabatt 15%

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Har folksam helförsäkring på en Mazda 3 -18 där vagnskadan gick ut för 5 dagar sen och då blev det rena rånet att ha folksam, kommer byta direkt när avtalsperioden löper ut till ica försäkringar istället då det är 4 tusen kronor om året lägre pris för helförsäkring där.

Jag betalar 670kr månaden för helförsäkring hos Folksam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon300311:

Jag betalar 670kr månaden för helförsäkring hos Folksam.

Vad kör du för bil? V6 eller V8?