Permalänk
Medlem

Bilförsäkring.

Tjena!, precis köpt en ny bil... Ford focus kombi -14, och tänker mig att rådfråga andra bilägare här på forumet vilket försäkringsbolag ni kör med?.

Just för tillfället kollar jag på Länsförsäkringar, då dem verkar billigast för mig. Ska höra mig för med Folksam då vi har dem genom facket och om dem nu kan erbjuda lite bonusar för att man har hemförsäkring etc etc med dem, och att man faktiskt rekryterar nya medlemmar som blir deras kunder.

Helförsäkring är inget behov av, bilen är inte lånad och helt betald etc, men tycker det inte är värt med vagnskadeförsäkring när det blir 2.5 - 3x dyrare.

Så ja, kom med förslag tack!.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Har min VW Golf 6 2.0 TDi -10 helförsäkrad för ca 360kr/mån hos ICA försäkringar.
Tog helförsäkring då det skilde sig någon tia mellan det och halv.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Olika försäkringsbolag har olika priser för olika bilar och personer.

Du kan använda en tjänst som frågar på många olika ställen, t.ex. insplanet eller göra jobbet själv och leta runt. De flesta som jag kommer på såhär på rak arm har en sida där man automatiskt kan få fram ett pris (Länsförsäkringar, Trygg Hansa, Folksam, If)

Mata in dina uppgifter och försök hitta något som passar dig. På familjens bilar så har vi försäkringen hos märket självt, alltså Volvia för Volvon och BMW originalförsäkringar för BMW:n. Det var det billigaste alternativen för oss.

Permalänk
Medlem

Har folksam helförsäkring på en Mazda 3 -18 där vagnskadan gick ut för 5 dagar sen och då blev det rena rånet att ha folksam, kommer byta direkt när avtalsperioden löper ut till ica försäkringar istället då det är 4 tusen kronor om året lägre pris för helförsäkring där.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Detta är några av de större grundparametrarna alla bolag använder. Din ålder, hur länge du haft körkort, andra olyckor, vilken bil det är (modell, ålder osv), vilket område du bor i, hur du förvarar bilen (privat garage/på gatan tex) osv.
Sen har alla bolag olika modeller för hur dom ser risken så det bästa är att jämföra mellan alla bolag som är intressanta för bästa pris. Kan skilja enormt mycket mellan de stora etablerade bolagen.

Nu kikar jag på ICAs försäkring och borde minska kostnaden med ca 30% jämfört med min gamla för en väldigt lika villkor (halvförsäkring). Kan säkert också spara några procent till genom att ringa bolaget du är mest intresserad av (eller fylla i uppgifter på deras hemsida så ringer säkert deras säljare upp dig istället)

Permalänk
Medlem

Ring runt och få prisförslag
Kör just nu länsförsäkringar, betalar ca 7,6k om året för helförsäkring, 1500 mil om året och 3k i självrisk. Folksam ville ha 30k om året.. Körde tidigare motormännen då de var väldigt billiga, men de drog upp priserna rätt rejält för något år sedan. Dina ska vara rätt bra att ha och göra med annars

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

har länsförsäkringar.

har använt försäkringen 3 ggr utan strul, inbrott, parkeringsskada, och nu senast en påkörd älg parkeringsskadan och älgen blev bilen utköpt och fick ut ungefärligt marknadsvärde på blocket för årsmodell och ungefärligt miltal vilket är helt ok ersättning enligt mig.

så jag är nöjd.

ger 4900:-/år för helförsäkring för en hyundai i30 -16

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Senast jag köpte en bil så använde jag mig av compricer.
Då hade Dina Försäkringar det bästa erbjudandet för en halvförsäkring.
Katterna är också försäkrade hos dem.

Om de är det bästa alternativet vet jag ej men jag har inte hört något dåligt om dem varken när det gäller bilar eller katter.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Volvia
V50 -09
1450ish kr halvåret Helförsäkring sen kör jag, OKQ8 backup tilläggsförsäkring för 75kr månaden . betalar tillbaks hela självrisken ( max 3000kr per tillfälle ) fick ett fint stenskott rätt i synfältet så det tackar man för
3000kr självrisk

Permalänk
Medlem

Sök på compricer.se och se vad du får för alternativ.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Aldrig Folksam iallafall. Länsförsäkringar har jag till allt och har aldrig haft problem vid skada. Tack och lov med alla ärende vi haft.
Nu har vi lån, sparande, bilar och motorcykel, villa försäkring. Vi slapp även självrisken vid första tillfället.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Kolla runt på alla olika bolags hemsidor! Bästa sättet och tar inte superlång tid trots allt. Kolla om du kan samla hos ett bolag, kan ge fina samlingsbonusar.

Jämförelsesiter är sällan billigast. Har då aldrig varit det för mig senaste 15 åren.

Kör just nu IF, tidigare Trygghansa. Har 2st rätt törstiga turbobilar modell busiga så gör stor skillnad bolag till bolag för mig. Byter nog igen när priset stegar iväg.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Jag har länsförsäkringar. De är överlägset billigast i mitt fall. Jag är dock ung och har något av en familjeracer så i mitt fall handlade det om många tusenlappar per år. Typ 10 000

Permalänk
Medlem

Folksam ger just nu 10% webbrabatt och ännu en extra rabatt för att du har hemförsäkringen hos dom. Sen får man rabatt på premien för varje skadefritt år också. Blir en hel del rabatter. Vart ICA kund ett tag men bytte tillbaka till Folksam nyligen igen.

10%

Permalänk
Medlem

Folksam var billigast för mig... förra året, detta året var Trygg Hansa ett par tusenlappar billigare.

Permalänk
Medlem

Som sagt, ring runt och kolla. Kolla även Ford försäkring (IF) då märkesförsäkringar ibland är billigare. Det bör man ärligt talat göra varje år för priserna förändras hela tiden och efter ett år kan priserna antingen stiga eller sjunka brutalt så att den försäkring du har helt plötsligt är dyrast. Ibland går det få ner premien lite när man pratar med dem också, därför kan det vara bättre än att använda t.ex. compricer eller insplanet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kör med Trygg Hansa och betalar strax över 2000kr/mån, för helförsäkring åt min Tesla MS och 5000mil/år.

En del försäkringsbolag har ett formulär på sin hemsida, där man kan räkna ut vad det kommer att kosta. Om man inte gillar att prata med sliskiga säljare i telefon...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkiii:

Sök på compricer.se och se vad du får för alternativ.

En skämt sida, testade med bara trafikförsäkring och fick upp den bästa på 492 kr per månad men jag har länsförsäkringar och betalar nästan 200 kr per månad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hur långt har bilen gått?
Kan ju vara värt att kolla när maskinskada upphör innan du väljer något.
Här kan man jämföra och sortera:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/fordo...

De flesta erbjuder ju upp till 10 år, vissa även 12.
Så där är den ju inom gränsen, men har den gått över 15 tusen mil ser det kört ut.

Här är en liten förklaring om vad den täcker:
https://www.wayke.se/artiklar/aga-bil/maskinskadefoersaekring...

På min förra bil gick AC:n sönder, hade blivit snordyrt om jag inte haft den.
(det var på håret, hade ett par månader kvar bara innan maskinskadeförsäkringen upphörde)
Självrisken kändes som en symbolisk summa i sammanhanget.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ring runt och få prisförslag
Kör just nu länsförsäkringar, betalar ca 7,6k om året för helförsäkring, 1500 mil om året och 3k i självrisk. Folksam ville ha 30k om året.. Körde tidigare motormännen då de var väldigt billiga, men de drog upp priserna rätt rejält för något år sedan. Dina ska vara rätt bra att ha och göra med annars

Jo men detta är vad jag pratar om, hade min MX5a försäkrad innan när farsan stog på den "innan den byggs helt till banbil" Och fick betala 12k om året då dem visste att den kördes på bana.

Vill inte ha några ripoff priser, får 14 dar prova på helförsäkring hos IF men dem kosta 471kr månad för halv, hel va 1257kr månad. Det är inte ens förhandlingsbart.

Självfallet ska jag ringa runt men många bolag jag inte ens tänkt på... "Ica tex ^^" Därav man frågar, desto mera vi Swebilers slår skallarna ihop desto mer kunskap får vi fram

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Hur långt har bilen gått?
Kan ju vara värt att kolla när maskinskada upphör innan du väljer något.
Här kan man jämföra och sortera:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/fordo...

De flesta erbjuder ju upp till 10 år, vissa även 12.
Så där är den ju inom gränsen, men har den gått över 15 tusen mil ser det kört ut.

Här är en liten förklaring om vad den täcker:
https://www.wayke.se/artiklar/aga-bil/maskinskadefoersaekring...

På min förra bil gick AC:n sönder, hade blivit snordyrt om jag inte haft den.
(det var på håret, hade ett par månader kvar bara innan maskinskadeförsäkringen upphörde)
Självrisken kändes som en symbolisk summa i sammanhanget.

8802 Mil, inget för en -14 haha.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Sök på compricer.se och se vad du får för alternativ.

Kört denna just nu, Folksam ger mig just nu 408Kr månad, Ica gav 608Kr och dem andra över 500, ska kolla dem jag varit kund hos och snacka med dessa bolag, när jag tänker efter så borde det ju bli en stor skillnad med dem fordon jag äger i dagsläget ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Kört denna just nu, Folksam ger mig just nu 408Kr månad, Ica gav 608Kr och dem andra över 500, ska kolla dem jag varit kund hos och snacka med dessa bolag, när jag tänker efter så borde det ju bli en stor skillnad med dem fordon jag äger i dagsläget ^^

Såg att folksam gav mig 498kr månad för Helförsäkring, ska ringa och checka med dem imorgon då jag haft dem i flera år etc som jag skrev innan, borde ju gå att deala rätt hårt

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

8802 Mil, inget för en -14 haha.

Skrivet av teanox:

Såg att folksam gav mig 498kr månad för Helförsäkring, ska ringa och checka med dem imorgon då jag haft dem i flera år etc som jag skrev innan, borde ju gå att deala rätt hårt

Om du tänkt köra med Folksam kan du ju kolla om du tycker deras "Stor"-försäkring är värt det för lite "piece of mind" de kommande åren när det kommer till maskinskada.
Folksam "Stor" upphör vid 10 år / 12000 mil, annars är det 8 år / 12000 mil och det är gränsen man når först som gäller.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Om du tänkt köra med Folksam kan du ju kolla om du tycker deras "Stor"-försäkring är värt det för lite "piece of mind" de kommande åren när det kommer till maskinskada.
Folksam "Stor" upphör vid 10 år / 12000 mil, annars är det 8 år / 12000 mil och det är gränsen man når först som gäller.

Ska dubbelkolla med dem idag, bilen blev besiktad igår så nu väntas bara oljebyte/filterbyten sen kan jag hämta den Och slippa åka kommunalt mer. Fi fan.

Försäkringssnubben hade förväxlat ett C med ett K, blev en helt annan bil. Haha. Sånt händer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Jag hade allt hos folksam, men när jag köpte ny bil så letade jag runt bland olika försäkringsbolag.

Fick ett betydligt billigare pris hos länsförsäkringar på deras onlinetjänst än vad Folksam gav mig.
Så jag ringde till Folksam och frågade kundtjänst där om ett bra pris, och fick ett ännu högre pris än vad Folksams egna
websida hade, så då tackade jag för mig och sade att det var lustigt att man fick lägre pris via deras hemsida.
Bytte till länsförsäkringar och sparade ca 2000kr per år.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade Audi märkesförsäkring fram till förra månaden. Dom flesta bolag var dyrare, men Trygg hansa blev billigare när man tecknade via webben i kombination med rabatt med barnförsäkringarna som jag har där. Så kolla också upp grupprabatter.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Man har ofta hyfsade rabatter på försäkringar genom exempelvis fackförbund, hyresgästföreningen eller liknande. Inte alltid så bra rabatter att det blir billigare än något lågprisbolag men värt att kolla upp i alla fall. Sen brukar försäkringsbolag ge bra rabatter om man har alla försäkringar i samma bolag förstås.

Men Insplanet eller liknande jämförelsetjänster är väldigt användbara. Försök att undvika att ge dem ditt riktiga personnummer och framför allt telefonnummer dock, om du inte vill bli uppringd av alla försäkringsbolag som är med i jämförelsen.

Permalänk
Medlem

Har kört med LF och trygg hansa, där jag har lite svårt att rekommendera sist nämnda.

Fått ringa 5 ggr och säga upp min försäkring för att de hela tiden verkar misslyckas av någon anledning.
Ganska så irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Tjena!, precis köpt en ny bil... Ford focus kombi -14, och tänker mig att rådfråga andra bilägare här på forumet vilket försäkringsbolag ni kör med?.

Just för tillfället kollar jag på Länsförsäkringar, då dem verkar billigast för mig. Ska höra mig för med Folksam då vi har dem genom facket och om dem nu kan erbjuda lite bonusar för att man har hemförsäkring etc etc med dem, och att man faktiskt rekryterar nya medlemmar som blir deras kunder.

Helförsäkring är inget behov av, bilen är inte lånad och helt betald etc, men tycker det inte är värt med vagnskadeförsäkring när det blir 2.5 - 3x dyrare.

Så ja, kom med förslag tack!.

Vill bara tacka för att du startade denna tråd.
Gick själv in och såg att mina priser har minskat från ca 650/månad till kanske 280-350/månad om jag jämför mot andra försäkringsgivare. Blir att ringa LF och säga åt som att sänka priset. I övrigt har jag varit nöjd med LF och totalpriset för försäkring/lån var det bästa när jag samlade bolånet där också.

Men så kan det ju vara. Både jag och bilen har ju blivit 4 år äldre sen sist och det påverkar oftast priset bra.