Varifrån kommer alla mygg & knott?

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

När oron för Corona lägger sig så är det istället blodsugande varelser som springer in bakom listen i sovrummet 😂

Men vi kommer ju alla dö av corona! Det är slutet för mänskligheten. Sänglöss och fästingar är som mellanmjölk i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag hoppas att du har rätt och att jag har fel med mina "vägglösa antaganden".

Här är ett par bilder på vad som ser ut att vara typiska vägglössbett just för att man ser en svart prick i betten (koagulerat blod orsakat av salivet från vägglössen om jag förstått mig rätt på det hela):
https://www.bildtagg.se/file/5dy2ru8exdr54jnci1pia8nw

I denna bild ser märket mer ut som myggbett eller bara någon reaktion mot något i sängkläderna:
https://www.bildtagg.se/file/gqes67e2hai2a2j7ievty48

En närmare bild på samma två bett som jag TROR är vägglössbett:
https://www.bildtagg.se/file/zgifkcvgx3sznwx3ar0gcc9l

Till sist, en bild på vad som ser ut som vanligt myggbett istället:
https://www.bildtagg.se/file/97vgefy5ngzhr3a1m4p8qd

Hursomhelst så kommer jag hem imorgon och kan då kontrollera sanningens ögonblick: efter ägg, nymfer, spillning och vägglöss under madrassen/i sängramen.

Ser ut som ett helt vanligt myggbett som du sedan kliat lite på 🤷‍♂️

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Jag vet inte, det kan vara vad som helst baserat på bilderna. Ser också ut som gångar och det tyder i sin tur på skabb. Tycker det ser ut som myggbett också. Inget som folk här kan tyda men det är bra att någon kommer ut och kan ge slutgiltigt besked om man hittar några spår.

Hur menar du med "gångar"? Om jag inte minns fel så brukar myggbett inte ha kvar koagulerat blod (svart prick) utan man ser bara svullnaden och hålet där de tryckt in sin snabel.

Men ja, det kmr ut någon och säkerställer det. Aldrig fel dock och investera i ett vägglössöverdrag till stormadrassen då jag har en mindre/tunnare ovanpå som helt klart är lättare att tvätta.

Lustigt hur alla tips om att bekämpa vägglöss är, "bara ställ sängen i bastun eller i en frysbox". Jovars, alla har ju tillgång till en bastu och frysbox där 200x200cm lätt kommer in utan nedmontering!

Det är troligen bara en tidsfråga innan någon granne dragit hit skiten då de röker på som tusan på balkongerna vilket säger en hel del om deras valda livsstil. Men kan ha varit jag som dragit med skiten från långpromenader, från trasigt uthämtat paket på posten, eller när jag tog in en blå IKEA-kasse som stått ute på balkongen i nästan 2 år. Vem fan vet liksom.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Men vi kommer ju alla dö av corona! Det är slutet för mänskligheten. Sänglöss och fästingar är som mellanmjölk i jämförelse.

+ @Pamudas: Notera att Ni bara får läsa varje gång jag har något att beklaga över. Ni har ju inte fått läsa alla dagar då jag INTE har beklagat över något. Jämför med PostNords recensioner på TrustPilot och hur många som ändå otroligt nog lyckats få post och utlämnade paket.

Idag kan jag gladeligen rapportera att jag inte verkar ha fått nya bett av något slag. Men hur många gånger har jag skrivit under mina 10 år på Sweclockers att jag inte fått bett, att jag inte fått något virus, att jag inte fått fylleångest, att jag inte fått en mild panikångestattack osv?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

+ @Pamudas: Notera att Ni bara får läsa varje gång jag har något att beklaga över. Ni har ju inte fått läsa alla dagar då jag INTE har beklagat över något. Jämför med PostNords recensioner på TrustPilot och hur många som ändå otroligt nog lyckats få post och utlämnade paket.

Idag kan jag gladeligen rapportera att jag inte verkar ha fått nya bett av något slag. Men hur många gånger har jag skrivit under mina 10 år på Sweclockers att jag inte fått bett, att jag inte fått något virus, att jag inte fått fylleångest, att jag inte fått en mild panikångestattack osv?

Detta är på riktigt menat i all välmening, inget annat. Men jag har läst denna tråd och många andra av dina trådar och jag tror faktiskt verkligen att det skulle vara bra för dig att prata med någon. Du verkar skapa många problem för dig själv och jag tror att om du fick en knuff i rätt riktning skulle ditt liv bli enklare för dig. Jag är själv för dåligt insatt för att kunna säga om det är vården (och då huruvida vi pratar region eller privat) eller socialen eller något annat som är bäst att vända sig till först. Men jag är övertygad om att ditt liv kan bli mycket enklare om du söker lite stöttning från något håll. Menar återigen inget ont, men överväg det för din egen skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Detta är på riktigt menat i all välmening, inget annat. Men jag har läst denna tråd och många andra av dina trådar och jag tror faktiskt verkligen att det skulle vara bra för dig att prata med någon. Du verkar skapa många problem för dig själv och jag tror att om du fick en knuff i rätt riktning skulle ditt liv bli enklare för dig. Jag är själv för dåligt insatt för att kunna säga om det är vården (och då huruvida vi pratar region eller privat) eller socialen eller något annat som är bäst att vända sig till först. Men jag är övertygad om att ditt liv kan bli mycket enklare om du söker lite stöttning från något håll. Menar återigen inget ont, men överväg det för din egen skull.

Dock så känns det rätt rationellt att oroa sig om man har vägglöss när man får bitmärken av okända kryp.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s3ns3n:

Dock så känns det rätt rationellt att oroa sig om man har vägglöss när man får bitmärken av okända kryp.

Exakt. Dessutom har jag anmälningsplikt om jag misstänker skadedjur i hyresrätt. Utöver kan man se det moraliska i det hela om att jag ogärna vill drabba andra grannar för jag hade själv inte velat bli drabbad om någon annan granne var smittkällan.

Samtidigt verkar jag kommunicera på ett "hysteriskt" sätt pga. min hypokondri. Det betyder inte att jag står och bankar på varenda grannes dörr nu och skriker, "Vägglössen är här! Bränn allt du har!!!" Utan jag har bokat Anticimex vilket dessvärre kmr 29:e juni 2021 och på måndag får jag vägglössfällor som jag placerar på sängbenen vilket förhoppningsvis förebygger.

Jag ber till Moder Natur att skiten ej har hunnit etablerat sig under/i sängmadrassen och/eller sängramen utan att den är inuti väggarna och därmed inte kommer komma upp tack vare vägglössfällorna vid sängbenen.

En sak jag har haft tur med
pga. rummets storlek, val från mig och pga. covid-19, är att jag har aldrig nya kläder inne i sovrummet utan de hämtar jag i klädrummet efter jag duschat. Förhoppningsvis har de potentiella fanskapen då inte förflyttat sig mer än till saker i sovrummet (om de nu finns).

Men ja, det blir tärt med allt tvättande och förebyggande våra att få tag på lufttäta förvaringslådor för "nysanerade kläder". Några tips på "lufttäta förvaringslådor"? Såg att Classe har men dess lock verkar paja efter bara något år pga. kvalité?

Frågan är vad det var för brunorangeliknande kryp jag dammsuga upp och sedan kastade (dammsugarpåsen) på soptippen innan jag lämnade hemmet i fyra dagar? (t.o.m. imorgon) Det konstiga är ju att den ens titta fram (om det var vägglöss - orangebrun förelår att den sugit av mig, haha) eftersom det var mitt på dagen och det var ljust inomhus.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt. Dessutom har jag anmälningsplikt om jag misstänker skadedjur i hyresrätt. Utöver kan man se det moraliska i det hela om att jag ogärna vill drabba andra grannar för jag hade själv inte velat bli drabbad om någon annan granne var smittkällan.

Samtidigt verkar jag kommunicera på ett "hysteriskt" sätt pga. min hypokondri. Det betyder inte att jag står och bankar på varenda grannes dörr nu och skriker, "Vägglössen är här! Bränn allt du har!!!" Utan jag har bokat Anticimex vilket dessvärre kmr 29:e juni 2021 och på måndag får jag vägglössfällor som jag placerar på sängbenen vilket förhoppningsvis förebygger.

Jag ber till Moder Natur att skiten ej har hunnit etablerat sig under/i sängmadrassen och/eller sängramen utan att den är inuti väggarna och därmed inte kommer komma upp tack vare vägglössfällorna vid sängbenen.

En sak jag har haft tur med
pga. rummets storlek, val från mig och pga. covid-19, är att jag har aldrig nya kläder inne i sovrummet utan de hämtar jag i klädrummet efter jag duschat. Förhoppningsvis har de potentiella fanskapen då inte förflyttat sig mer än till saker i sovrummet (om de nu finns).

Men ja, det blir tärt med allt tvättande och förebyggande våra att få tag på lufttäta förvaringslådor för "nysanerade kläder". Några tips på "lufttäta förvaringslådor"? Såg att Classe har men dess lock verkar paja efter bara något år pga. kvalité?

Frågan är vad det var för brunorangeliknande kryp jag dammsuga upp och sedan kastade (dammsugarpåsen) på soptippen innan jag lämnade hemmet i fyra dagar? (t.o.m. imorgon) Det konstiga är ju att den ens titta fram (om det var vägglöss - orangebrun förelår att den sugit av mig, haha) eftersom det var mitt på dagen och det var ljust inomhus.

Absolut, du har en anmälningsplikt och liksom jag skrev tidigare i denna tråd även en vårdplikt (av vilken följer att man generellt inte kan låta bli att dammsuga ett rum i en lägenhet som man bor i under sex månader - det är faktiskt extremt vad du än vill säga om saken). Inget av det du skriver ovan ändrar min åsikt i något av det jag skrev. Jag är samtidigt medveten om att det är osannolikt att något jag skriver här påverkar dig. Så jag kommer inte tjata på dig mer efter detta, men jag ber dig på allvar att söka hjälp av någon form för jag tror att det kan gynna dig och jag önskar dig allt gott.

Permalänk
Medlem

Från helvetet för att svara på första frågan. Broms, knott och mygg är banne mig djävulens påfund.

Har ni därtill inte också noterat att motmedlen blir färre och färre? EU-regler skylls det på officiellt sett. Well, jag anar en satanistisk konspiration. Skämt åsido så är det banne mig hemskt att man inte (vad jag har sett) kan handla, exempelvis, myggspiraler på ICA/Konsum längre. Blä!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd

Uppdatering 4(?): Jag fick inte mina vägglössfällor i fredag men efter noga amatörbaserad kontroll efter ägg, nymfer, spillning, och vägglöss - efter ha noga granskat nära bilder på hur respektive grej ser ut - och avsaknaden av blod och spillningshögar så verkar de inte finnas i sänglakan (inuti eller utanpå), i sängramen (under, ovanpå, insidorna ).

ELLER alternativt så hann en hona lägga flera ägg innan jag sög upp den i onsdags. Förhoppningsvis lades dessa inte i sängen så då får de problem att klättra upp då jag redan får mina vägglössfällor nu på måndag. Ikväll så satte jag dubbelsidig tejp runt sängbenen ifall något kryp skulle försöka klättra upp. Äggen kläcks tydligen mellan 10-20 dagar efter de lagts utifrån vad jag läst.

Min tanke är fysik: klistret på dessa dubbelsidiga tejpar bör vara proportionellt kraftfullare för en vägglöss att gå igenom lika så om jag hade fått proportionellt lika mycket klister på mig att gå igenom sett till min storlek. Eller så har jag missat något inom fysik helt enkelt såsom klisterhållfasthet eller fysiken vet vad.

Alternativ TRE som jag hoppas på är att det bara var satans mygg och knott som kommit in via ventilationen eller en hel drös de få dagar jag kanske minns att jag vädrat? Jag så stensäker på tisdagskvällen att jag inte haft mygg i lyan och så vaknade man upp med grova bett av sådant okänt slag.

Jag skall kontakta Anticimex och se om jag kan göra en självkontroll med hjälp av mig själv som lockbete och även doftbeten. Jag vill helst slippa att de är här eftersom det är en sådan jävla omställning att flytta fram saker och ting (särskilt när det saknas utrymme i rum som inte är mer än 2,3 meter breda), ställa saker upp på högkant och skit. Troligen var det in hypokondri som åkallade vägglöss från ingenstans men troligen så finns de inte överhuvudtaget *håller tummarna* i detta fall.

Men ja, vem fan vet. Fullvuxna är 5-10 mm stora medan nymfer tycks vara ett par mm medan ägg är runt 0,5-1 mm stora om jag minns rätt. Prata nyss med fastighetsägare som berätta om situationen med arbetarna där Anticimex var där 6 ggr i rad och det gick inte för krypen hade typ arbetat sig in i väggarna så de bara undvek 60 graders uppvärmningen i alla rum.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Kommer Anticimex försöka blåsa mig och min hyresvärd?

Kommer Anticimex försöka blåsa mig och min hyresvärd?
Nu har jag sovit med de 4 vägglössfällorna och jag har även "sprittorkat" sängens madrasser och alla tänkbara sidor i sängramen vilket saknar fjädrar och har en mycket simpel och lättåtkomlig struktur. Sängkläder har tvättats i 60 grader och skåptorkats i 8 timmar på högsta temperatur, började nästan lukta bränt efter 6 timmar.

Men bara vid första anblicken förra lördagen innan jag ens gjorde någon rengöring av allt ovan så såg jag inte vägglöss, spår av spillning, blod eller ömsat skinn i eller under madrasserna och inte heller längs vägglisterna i sovrummet. Jag har ju dock sugit upp ett kryp och även hittat ett annat men det skulle kunna ha varit vilka randomkryp som helst eftersom jag delar denna planet med andra medmänniskor. Krypet jag sög upp visade även sig under dagtid i dagsljus vilket inte vägglöss borde göra enligt entologi.

Varför jag TROR att Anticimex kanske vill blåsa mig och hyresvärden är följande: hyresvärden kommer nog av egna skäl vilja ta Anticimex sida om de påstår att "vi måste sanera 8 veckor minst till en början och kanske ännu mer!" medan det blir mot mina ord som icke-insatt hyresgäst utan någon beprövad spetskompetens trots att jag grävt ned mig i det hela de senaste dagarna pga. min milda hypokondri.

Vad jag är "orolig" över är att Anticimex kmr och egentligen inte hittar några tydliga spår och ändå säger, "Äh, sanera 8 veckor av säkerhetsskäl. Du får skippa denna sommar att leva normalt trots din andra dos av vaccinet imorgon!" (jag får andra dosen dagen efter Anticimexs potentiella saneringsbesök).

Så varför tror jag att Anticimex vill köra så här? Jo, de har också ekonomiska skäl och jag har läst hemska historier om deras överlåtelsebesiktningsservice där de gör ett riktigt uselt jobb varav deras avdelningschef påstått (enligt de som rapporterat den dåliga servicen) att de har minsann BARA haft nöjda kunder. De har även videoklipp på deras YT-kanal om hur de betonar vikten av sälj sälj sälj!

Jag menar alltså att de vill utnyttja situationen i hopp om att tjäna enkla stålar medan jag själv får en lägenhet i 8 veckor eller kanske längre utan att kunna ta in gäster nu när jag snart är fullt vaccinerad utan då får så lov och framstå som Sundsvalls mest ghettoliknande hyresgäst.

Jag har varken rest, eller köpt begagnade textiler och/eller möbler de senaste åren så jag TROR starkt att jag överreagerat för att jag fått några bett i några nätter i följd medan jag idag inte fått något nytt bett av något slag från någon insekt eller ohyra.

Anmärkningsvärt är att i Anticimex egen webbshopp så kan du INTE köpa kiselgur eller doftbeten - två saker som de ändå själva använder sig av. Jag undrar varför det inte går att köpa hos just dem men hos olika diverse skadedjurswebbaffärer. Hm...

VAD TROR DU? VILL ANTICIMEX UTNYTTJA SITUATIONEN MOT MIG & HYRESVÄRDEN FÖR ATT SEDAN TA SEMESTER MEDAN JAG FRAMSTÅR SOM EN TREDJE VÄRLDS-MEDBORGARE I 8 VECKOR?

P.S. Jag har redan mejlat Anticimex om detta men inte nämnt något om "utnyttja ekonomiska situationen", för så "socialt inkompetent" är jag inte som jag kanske framstår online!

P.S.S. Det finns en sak som jag inte har hittat någon bra information om vilket Anticimex kan utnyttja: jag vet INTE om vägglöss som går i dvala efter en kortvarig svält kan väckas igen av att jag sover som lockbete eller vanliga doftbeten. Men då torde inget annat heller fungera förrän de vaknat igen 12-18 månader senare?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kommer Anticimex försöka blåsa mig och min hyresvärd?
Nu har jag sovit med de 4 vägglössfällorna och jag har även "sprittorkat" sängens madrasser och alla tänkbara sidor i sängramen vilket saknar fjädrar och har en mycket simpel och lättåtkomlig struktur. Sängkläder har tvättats i 60 grader och skåptorkats i 8 timmar på högsta temperatur, började nästan lukta bränt efter 6 timmar.

Men bara vid första anblicken förra lördagen innan jag ens gjorde någon rengöring av allt ovan så såg jag inte vägglöss, spår av spillning, blod eller ömsat skinn i eller under madrasserna och inte heller längs vägglisterna i sovrummet. Jag har ju dock sugit upp ett kryp och även hittat ett annat men det skulle kunna ha varit vilka randomkryp som helst eftersom jag delar denna planet med andra medmänniskor. Krypet jag sög upp visade även sig under dagtid i dagsljus vilket inte vägglöss borde göra enligt entologi.

Varför jag TROR att Anticimex kanske vill blåsa mig och hyresvärden är följande: hyresvärden kommer nog av egna skäl vilja ta Anticimex sida om de påstår att "vi måste sanera 8 veckor minst till en början och kanske ännu mer!" medan det blir mot mina ord som icke-insatt hyresgäst utan någon beprövad spetskompetens trots att jag grävt ned mig i det hela de senaste dagarna pga. min milda hypokondri.

Vad jag är "orolig" över är att Anticimex kmr och egentligen inte hittar några tydliga spår och ändå säger, "Äh, sanera 8 veckor av säkerhetsskäl. Du får skippa denna sommar att leva normalt trots din andra dos av vaccinet imorgon!" (jag får andra dosen dagen efter Anticimexs potentiella saneringsbesök).

Så varför tror jag att Anticimex vill köra så här? Jo, de har också ekonomiska skäl och jag har läst hemska historier om deras överlåtelsebesiktningsservice där de gör ett riktigt uselt jobb varav deras avdelningschef påstått (enligt de som rapporterat den dåliga servicen) att de har minsann BARA haft nöjda kunder. De har även videoklipp på deras YT-kanal om hur de betonar vikten av sälj sälj sälj!

Jag menar alltså att de vill utnyttja situationen i hopp om att tjäna enkla stålar medan jag själv får en lägenhet i 8 veckor eller kanske längre utan att kunna ta in gäster nu när jag snart är fullt vaccinerad utan då får så lov och framstå som Sundsvalls mest ghettoliknande hyresgäst.

Jag har varken rest, eller köpt begagnade textiler och/eller möbler de senaste åren så jag TROR starkt att jag överreagerat för att jag fått några bett i några nätter i följd medan jag idag inte fått något nytt bett av något slag från någon insekt eller ohyra.

Anmärkningsvärt är att i Anticimex egen webbshopp så kan du INTE köpa kiselgur eller doftbeten - två saker som de ändå själva använder sig av. Jag undrar varför det inte går att köpa hos just dem men hos olika diverse skadedjurswebbaffärer. Hm...

VAD TROR DU? VILL ANTICIMEX UTNYTTJA SITUATIONEN MOT MIG & HYRESVÄRDEN FÖR ATT SEDAN TA SEMESTER MEDAN JAG FRAMSTÅR SOM EN TREDJE VÄRLDS-MEDBORGARE I 8 VECKOR?

P.S. Jag har redan mejlat Anticimex om detta men inte nämnt något om "utnyttja ekonomiska situationen", för så "socialt inkompetent" är jag inte som jag kanske framstår online!

P.S.S. Det finns en sak som jag inte har hittat någon bra information om vilket Anticimex kan utnyttja: jag vet INTE om vägglöss som går i dvala efter en kortvarig svält kan väckas igen av att jag sover som lockbete eller vanliga doftbeten. Men då torde inget annat heller fungera förrän de vaknat igen 12-18 månader senare?

TL;DR
Rent spontant känner jag såhär:
Sluta oroa dig för saker som ändå inte hänt ännu
Varför skulle anticmex blåsa någon. De är ett etablerat företag och sysslar inte med sådant.

Ut i solen och njut och försök lägga energi på annat!

P.S
Behöver inte vara du som är källan till vägglössen. De kan mycket väl komma ifrån någon annan i lägenhetskomplexet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

TL;DR
Rent spontant känner jag såhär:
Sluta oroa dig för saker som ändå inte hänt ännu
Varför skulle anticmex blåsa någon. De är ett etablerat företag och sysslar inte med sådant.

Ut i solen och njut och försök lägga energi på annat!

P.S
Behöver inte vara du som är källan till vägglössen. De kan mycket väl komma ifrån någon annan i lägenhetskomplexet.

Hehe fråga någon annan Sundsvallsbo så får du höra att det är rätt spöregnigt just nu! Men annars så! (eller ja, nu har det slutat visst) Jag tror det nog finns nån eller ett par historier här om Anticimex övriga "tjänster". Tittar jag på annat forum så verkar det bara vara negativa historier om just deras överlåtelsebesiktningsservice.

Ja, det behöver absolut inte vara jag men då är det rätt meningslöst att bara kontrollera hos mig. Jag har inte fått någon info från hyresvärden om att de kommer kontrollera hos alla i samma lägenhetskomplex vilket de borde göra. Vet ej om Anticimex har kundsekretess och kan därmed inte kommentera om den möjligheten.

Jag vill ju inte spendera 8 veckors kiselgurskarantän som bara leder till samma process igen bara för att skiten egentligen visade sig komma från någon granne mittemot eller nedanför en.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kommer Anticimex försöka blåsa mig och min hyresvärd?

Du får bestämma dig, antingen tror du att du åkt på väglöss och då låter du rimligen de som sysslar med detta professionellt hantera det, alternativt tror du inte att du åkt på vägglöss och försöker backa ur.

Med tanke på att du redan slagit på stora trumman inför både hyresvärd och Anticimex har du så att säga redan bäddat din säng (hihi) och får nu ligga i den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Du får bestämma dig, antingen tror du att du åkt på väglöss och då låter du rimligen de som sysslar med detta professionellt hantera det, alternativt tror du inte att du åkt på vägglöss och försöker backa ur.

Med tanke på att du redan slagit på stora trumman inför både hyresvärd och Anticimex har du så att säga redan bäddat din säng (hihi) och får nu ligga i den.

Japp. Jag står mitt kast. Får se hur de kommande dagarna utvecklar sig, om det dyker upp nymfer och/eller löss i fällorna eller ej. Önskar så här i efterhand att jag också beställt eget doftbete för att kontrollera själv.

Jag ställer mig smått skeptiskt till alla sidor som säger att man inte kan bli väck vägglöss på egen hand. Visst, om man inte har eget värmetält så blir det nog klurigt vid svåra (sena) upptäckta angrepp - om det nu stämmer att när vägglössen går i dvala så kan de inte ens väckas upp av doftbeten. Jag har inte hittat någon säkerställande fakta om det och jag litar inte till 100% att Anticimex kommer säga sanningen eftersom sanningen har ekonomiska följder för deras del.

För övrigt TROR jag att det bara är en konsekvent tidsfråga med kiselgur, sängbensfällor, "sova lockbete" och tålamod.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Sötast

Har sagt det innan, och jag känner mig manad att säga det igen.

Med all välmening i världen så ta dig mod till att läsa upp om terapi och boka en tid.

Jag har själv gått i terapi i två år. Det finns mycket att vinna.

Du har nekat till det innan, men det finns ingen tvekan i att du är full av tankar som inte gör dig någon nytta alls.
Tror att du hade kunnat få en mycket lugnare och skönare tillvaro i ditt eget sinne med lite kunskap, lärdom och verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min tanke är fysik: klistret på dessa dubbelsidiga tejpar bör vara proportionellt kraftfullare för en vägglöss att gå igenom lika så om jag hade fått proportionellt lika mycket klister på mig att gå igenom sett till min storlek. Eller så har jag missat något inom fysik helt enkelt såsom klisterhållfasthet eller fysiken vet vad.

Du är på rätt väg.

Tänk på att Du måste sova kvar i sängen som "bytet" för att locka fram vägglössen.

Vägglössen kan annars i värsta fall gå in i dvala i 12-18 månader om dom inte upptäcker någon "mat". Dom kan dessutom lätt vandra 30 meter, så att flytta på sig i bostaden löser inte problemet.

Vägglöss älskar mörker. Dom drar sig till kroppsvärmen(eller motsvarande) och blir väldigt aktiva när det är mörkt och koldioxiden i rummet ökat. Utav någon anledning så verkar dom gilla fotsvett. Så kolla under sandalerna. Men dom kan även bosätta sig i en dator(tänk en bärbar) eftersom den alstrar värme när den är i sovläge eller påslagen.

Tänk på att bygga en ö, d.v.s. sängen skall vara ifrån alla väggar. 3M dubbelsidig tunn tejp(eller motsvarande) på madrassen och sedan neråt(inkl. sängbenen) för att hålla ny invandring borta. Däremot så lär den befintliga invasionen ha bosatt sig nära "maten" så tejpen på madrassen är för att fånga dom som är kvar i sängen.

Tänk även på att sätta tejp i taket så att dom inte kryper på taket och sedan medvetet trillar ner i sängen. Dom är inte dumma och dom är envisa. Har Du en lampa mitt i taket men elsladden kommer ifrån väggen, då behöver även elsladden lite dubbelsidig tejp innan den når över sängen.

Vill Du se hur aktiva krypen är så vakna mitt i natten och tänd lyset och lys sedan med en stark ficklampa så skall Du se.

Alternativet är att ta någon byggvärmare och brasa på för fullt så allt i rummet uppnår en temperatur internt på minst 50 grader. Tänk på att plocka ut alla prylar som innehåller batterier ut ur rummet innan dess, rent krasst all elektronik. Då kan man med lite tur ta död på hela invasionen inom några timmar, men det är inte lätt att komma upp i 50 grader. Med tejplösningen, räkna med 3-4 månader. Tänk på att med värmelösningen så kommer krypen att försöka ta sig ut ur rummet så fort temperaturen börjar närma sig 40 grader.

Vägglössfällor som köpes duger enbart vid den sista etappen utav utrotningen, d.v.s. för att fastställa om där är någon släkting kvar. Rent krasst så räcker det med något som alstrar värme(detta lockar till sig krypen även när man inte är hemma) och tvingar dom att gå in i något som har klister. Tänk dock på att ha det helt mörkt i rummet under dessa tider(typ när Du inte är hemma).

När invasionen anses vara utrotad, då är det dags för det sista och det är att tvätta allt som varit i kontakt med sängen långvarigt i 95 grader.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Avslutningsvis på tråden - tills vidare kanske i värsta fall - så har jag nu ställt tillbaka sängen som tidigare och förhoppningsvis var det egentligen bara grova myggbett som drabbade mig ett par nätter.

Jag har inte fått några nya bett alls nu på flera veckor trots att jag befunnit mig utomhus på långa promenader (dock klädd från topp till tå med endast ansiktet exponerat). Självfallet gör jag min plikt som hyresgäst om situationen skulle förändras.

Har inte funnit några nymfer, spillning, ägg, eller vägglus som sagt var vilket känns mycket lugnande.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nån sa till mig att alla djur har sin roll i systemet men mygg, knott och fiskmåsar förstår jag inte vad de gör för nytta?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Nån sa till mig att alla djur har sin roll i systemet men mygg, knott och fiskmåsar förstår jag inte vad de gör för nytta?

Fiskmåsar försöker rädda jorden från klimathotet genom att måla världen mer vit så mer solljus reflekteras!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |