Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips på stabil Host Bus Adapter (PCIe 3) som drar lite ström

Permalänk

Tips på stabil Host Bus Adapter (PCIe 3) som drar lite ström

Jag söker en modern HBA för att koppla in ytterligare fyra st. extra SATA-diskar i en maskin som har slut på interna anslutningar.

Det viktigaste är att den är stabil och kompatibel med Windows 10/Server 2019.
Det näst viktigaste är att den drar så lite ström som möjligt då jag har begränsad effekt-och värmebudget i lådan.

Det är ett plus om den ger bra överföringshastighet. Det finns en ledig slot med PCIe 3.0 x16.

Den behöver inte ha RAID-funktionalitet eller något avancerat utan jag vill bara att den är just stabil och inte ger så mycket värme.

Någon som har tips på lämplig adapter som finns hos en svensk återförsäljare?
Budget upp till 10.000 SEK.

Jag är tveksam till "generiska" lågprisadaptrar typ Startech och DeLock. Kanske är det obefogat så någon med praktisk erfarenhet får gärna övertyga mig om att jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalla Kåre:

Jag söker en modern HBA för att koppla in ytterligare fyra st. extra SATA-diskar i en maskin som har slut på interna anslutningar.

Det viktigaste är att den är stabil och kompatibel med Windows 10/Server 2019.
Det näst viktigaste är att den drar så lite ström som möjligt då jag har begränsad effekt-och värmebudget i lådan.

Det är ett plus om den ger bra överföringshastighet. Det finns en ledig slot med PCIe 3.0 x16.

Den behöver inte ha RAID-funktionalitet eller något avancerat utan jag vill bara att den är just stabil och inte ger så mycket värme.

Någon som har tips på lämplig adapter som finns hos en svensk återförsäljare?
Budget upp till 10.000 SEK.

Jag är tveksam till "generiska" lågprisadaptrar typ Startech och DeLock. Kanske är det obefogat så någon med praktisk erfarenhet får gärna övertyga mig om att jag har fel.

Jag skulle inte vara fruktansvärt rädd för de billiga generiska SATA-korten om de rent principiellt uppfyller dina krav. De brukar vara baserade på något vanligt chipset och framförallt fungera med generisk AHCI-drivrutin.
Kolla för all del upp det specifika kortet, men det är inte någon självklar katastrof.

Om du söker något bättre så går väl tankarna direkt till någon SAS HBA baserad på LSI-chipset. Det har väl mer eller mindre varit defacto-standarden i servervärlden under lång tid. Det är väl dock risk att iaf vissa av dessa utvecklar mer värme än du önskar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vill du ha serverklass-säker drift så är det någon av LSI-SAS-92xx korten flashad till IT-mode du skall titta efter, men som sagt, de är inte de mest strömsnåla som finns. Dessutom kräver de minst 8 PCIe-socket eller PCIe socket med open end[1] om det är färre antal PCIe-lanes tillgängliga och motsvarade kapacitets-nedsättning i överföring. Sådana kan hittas från ca 400:- inkl sata-kablar och frakt på ebay till några tusenlappar utan kablar hos Dustin mfl. här i sverige. Titta efter LSI-SAS9240 tänkta att användas för ZFS så är de färdiga med rätt firmware inladdad redan om du söker på ebay/amazon.

Sedan finns det ett antal rena SATA/PCIe kort baserad på marvel eller jmicron mfl. för konsument-användning som https://www.inet.se/produkt/5412304/delock-4-port-sata-pci-ex... (som i det här fallet bara har 1 PCIe-lane @ 600 MB/s att fördela över 4 SATA-diskar) och vid låg disklast fungerar de troligen tillräckligt bra, utan tecknen att de inte är riktig stabila över tid är när du börja använda diskarna i tex. RAID över diskar på samma kort och i kombinationer med stor disklast med tex. köra över diskimages, resynkning av RAID eller väldigt transaktionsintensiv hantering och glitcharna eller kortare hängningar börja märkas (ofta görs busreset mm. väldigt snabbt av medföljande drivrutin för att dölja det så mycket det gå då om det går ordinarie vägen kan ge stall uppemot 30 sekunder vid varje hängning annars - tyvärr mycket vanligt sätt att lösa för buggiga chip där korten upplevs fungera bra i windows med tillverkarens egna drivrutiner men i linux är en massa strul då man går rätt på utan fabriksdrivrutinen mellan och så småningom black-listas chippet som används i kernel och en massa trix och fix måste göras för att få det användbart - på USB/SATA-konverter är det hela tiden så och chip från jmicron sticker ut rejält där...)

Med andra ord - vill du ha full fräs på varje disk (600 MB/s som mot SSD-diskar) så blir det att titta på HBA som LSI-SAS92xx-serien medans kan du samsas med upp till 4 diskar på en ensam PCIe-lane 2.0 (max 600 MB/s - dvs. 150 MB/disk om alla diskar körs parallellt som i en RAID5-struktur på 4 diskar) så kan det funka med ovanstående nämnda delock med marvel 88SE9215 chipset.

[1} det går i många fall försiktigt såga upp på moderkortets PCIe-kontaktens vägg i ändan av kontakten så att en del av kortets kontakter hänger utanför i luften då PCIe är kompatibel att kunna stega ned till en enda PCIe-lane även för kort som har många aktiva lanes normalt sett.