Intel planerar ny kretsfabrik i Tyskland

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar ny kretsfabrik i Tyskland

Tyska finansministern är mycket positiv och företaget föreslås få ett flygfält i Bayern till sitt förfogande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Klart tyskarna är glada över möjligheten att få kretsfabriker som resten av EU kan få betala för. Men hellre Tyskland än många andra av unionens medlemsländer.

Hellre TSMC än Intel dock. Men ja... TSMC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Klart tyskarna är glada över möjligheten att få kretsfabriker som resten av EU kan få betala för. Men hellre Tyskland än många andra av unionens medlemsländer.

Hellre TSMC än Intel dock. Men ja... TSMC...

Jo, vilket land som helst skulle bli glada. Det är bra dock att vi får mer tillverkning inom EU oavsett var det ligger.

Håller inte med om att TSMC skulle vara bättre. Det är bara en tidsfråga innan Kina destabiliserar Taiwan plus att TSMC redan har över 50% av marknaden, vi behöver mer konkurrens, inte mindre.

Permalänk
Medlem

Behövs mera kapacitet helt enkelt, det som finns i Asien räcker inte längre och framtiden kommer kräva mera och mera fabriker i alla sorters varianter.

Permalänk
Medlem

Alla nya kretsfarbiker är bra kretsfabriker, oavsett var de ligger!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Bara skjuta in aktier i företag som nu får statligt stöd för att etablera sig i EU och USA. Skattepengar till kvartalsrapporter är mumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Men hellre Tyskland än många andra av unionens medlemsländer.

Varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Varför då?

Tja, för att vissa av våra medlemsländer har styrande som uppenbarligen tränats av Trumpen?
Väldigt populistiska, överdrivet nationalistiska och bakåtsträvande i största allmänhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tyska finansministern är mycket positiv och företaget föreslås få ett flygfält i Bayern till sitt förfogande.

Läs hela artikeln här

Min spontana tanke:
Varför öka Amerikansk kretstillverkning när vi(EU) lika enkelt borde kunna bygga egna fabriker och licensiera produktionstekniker tills vi byggt upp kompetens?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Jo, vilket land som helst skulle bli glada. Det är bra dock att vi får mer tillverkning inom EU oavsett var det ligger.

Håller inte med om att TSMC skulle vara bättre. Det är bara en tidsfråga innan Kina destabiliserar Taiwan plus att TSMC redan har över 50% av marknaden, vi behöver mer konkurrens, inte mindre.

EU ska inte lägga ner en massa resurser på att bygga upp något så pass viktigt i någon av unionens mer instabila länder.

TSMCs spetskunskap är något vi borde licensiera för vår tillverkning. Men de har gett kalla handen, iallafall tidigare. Intel känns som fel part om man vill ha något bra, men mer tillverkning är förstås bra.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Tja, för att vissa av våra medlemsländer har styrande som uppenbarligen tränats av Trumpen?
Väldigt populistiska, överdrivet nationalistiska och bakåtsträvande i största allmänhet

Mer eller mindre så ja. Tyskland är stort och stabilt och har den kompetens som också behövs. Landet ligger nära Sverige, både på kartan och sett till handel, så väldigt tacksamt. Bättre om satsningen skett i Sverige men Tyskland är bra nog i mitt tycke.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Min spontana tanke:
Varför öka Amerikansk kretstillverkning när vi(EU) lika enkelt borde kunna bygga egna fabriker och licensiera produktionstekniker tills vi byggt upp kompetens?

Instämmer!

Permalänk
Medlem

EU köper en kretsfabrik till Tyskland? :/

Men jag hade även hoppats på ökad konkurrens snarare än startupbidrag till en av de största...

Permalänk
Medlem

Jag förstår bara inte varför staten/stater ska gå in med pengar om det nu är så att det här är det nästa svarta.
Jag förstår varför företagen tar pengarna, men om det nu är en sån framtidsbransch så borde det redan byggas mängder av fabriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag förstår bara inte varför staten/stater ska gå in med pengar om det nu är så att det här är det nästa svarta.
Jag förstår varför företagen tar pengarna, men om det nu är en sån framtidsbransch så borde det redan byggas mängder av fabriker.

Det handlar om att styra vart fabrikerna ska anläggas. Tillverkarna själva har ju i grund och botten inget intresse av att anlägga fabriker i västvärlden om det inte ges något incitament, exempelvis ekonomiska anslag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Bra att EU börjar vakna upp och satsa i egen kretstillverkning också, tycker det är näst intill absurt hur länge man har lagt korten i en enda korg (Taiwan) speciellt då vattenmängden som kan användas börjar vara max som man klarar av utan att resten av lokalbefolkningen börjar lida mycket utav det. Det är väl bara en tidsfråga då det blir riktigt stor problem med torka eller andra naturkatastrofer och då kanske vi talar om leveranstider på ett år istället för ett halvår som på vissa laptopar idag som skulle vara ganska så stora följder för företag och offentliga sektorn.

Kommer ta tid att bygga upp dessa förstås men bättre sent än aldrig.

Av EUs 750 miljarder euro koronafond tycker jag man bra kunde reservera typ 30 - 50 miljader för byggande av kretsfabriker i typ 3 europeiska länder som utgångspunkt. Som jämförelse kommer Intel bygga två fabriker i USA (Arizona) för 20 miljarder dollar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWizard kan ju vara en ide att understryka att EUs coronafond är 750mdr Euro, inte SEK som jag trodde när du inte skrev någon valuta bakom siffran

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@RPGWizard kan ju vara en ide att understryka att EUs coronafond är 750mdr Euro, inte SEK som jag trodde när du inte skrev någon valuta bakom siffran

Jo borde ha förtydligad det, hänvisade till artikeln där det stod i euro.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tja, för att vissa av våra medlemsländer har styrande som uppenbarligen tränats av Trumpen?
Väldigt populistiska, överdrivet nationalistiska och bakåtsträvande i största allmänhet

Som Sverige efter ett nyval?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |