Oled, Qled, Mini Led, Eller high en monitor?
Hejsan! Har senaste veckan suttit och försökt hitta min nästa skärm. När LG kom ut med sin LG CX oled tv trodde jag att det äntligen kommit det ultimata och självklara valet! Men efter jag kollat igenom många recensioner så känns det som att många personer faktiskt är missnöjda med den, som att mycket saknas. Och jag har även kollat in Samsungs nya QLED modeller för iår Q90 och de verkar mer intressanta och bättre än OLED i många aspekter när det kommer till gaming? Men med bekostnaden av kontrast, även om tex Linus Tech Tips tyckte att de svarta var farligt nära OLED. Men vad mer finns? Det känns inte som det finns speciellt mycket alternativ alls på marknaden faktiskt.
Mitt primära syfte är att ha den som monitor vid datorn och ha för gaming. Kommer även spela mycket ps5 på den.
Jag prioriterar en bra bild med bra HDR! Jag tycket tex att det är bra mkt roligare att spela på min 55" Q60R framför min 27" 144hz IPS skärm. Men bästa vore ju såklart att kunna få allt i ett!
När det kommer till monitorer så kan jag verkligen inte hitta något intressant alls? Känns som ska man få en monitor å samma klass som oled/qled så måste man lägga minst 30k? Känner mig galet vilsen, har alltid tidigare kört med "budget" alternativ och då har valet oftast alltid varit enkelt men nu när man vill lägga lite större summor blir man lite petigare.
Min budget är runt 15.000kr och minst 4k är kravet. För tyvärr ser det inte ut som att Sony kommer lägga till 1440p support.
Behöver hälst 2 hdmi med stöd för 120hz. Alt 1 hdmi 1 DP. Vill gärna ha 4k 4:4:4 10 bit med.
Snälla hjälp mig hitta något!
Edit; glömde tillägga att det får inte vara större än 55" gärna 50" å ner eller 32 vore ultimatum.