3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av muSashi:

I vilka butiker kan du se 3080 i lager xD? Gigabytes GAMING BOX räknas inte.

Mindfactory, de är en tysk butik som verkar ha generellt mycket bättre lagersituation än de hopplösa svenska butikerna. De har 4 olika 3080 och 5 3080ti i lager just nu, till hyfsade priser t.o.m ( från 1400€).

https://www.mindfactory.de/Hardware/Grafikkarten+(VGA)/GeForc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Fasen vad tråkigt att det krånglar.
Om du köpt kortet av oss så kontakta vår kundservice så kan vi presentera ett par olika lösningar. Vi har avsatt ett mindre antal 3090-kort för att lösa returer av defekta kort. Så konstateras kortet defekt av våra tekniker så kan du vänta dig en snabb lösning.

//Erik

Vilka legender ni är!
Tyvärr så köpte jag av @webhallen @webhallenconfig och när jag pratade med deras support på telefon så sa de att det är bättre att vänta ut tills det börjar finnas mer kort på marknaden...
Så får helt enkelt leva med defekt kort i ett par månader om inte ett halvår.

Bra service ni har som avsätter kort för sådana här fall!

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Här är en EVGA 3080 ultra för 15k på amazon:

https://www.amazon.se/EVGA-GeForce-GAMING-10G-P5-3897-KR-Graf...

Intressant, att det går att hitta över huvud taget nu. Tror de svenska återförsäljarna är fast i att leverera på sina gamla köer i lite halventusiastik takt, så amzon och utanför landet är bästa chansen om man inte sitter å trycker på en gammal beställning.

Undrar om utvecklingen fortsätter så kanske vi ser 3080 för runt 12k, och att svenska butiker kanske tom får lite lager att sälja, typ INET verkar ju hitta en fet låda med diverse kort då och då.

Permalänk
Medlem

Hur ser marknaden ut för begagnade kort?
Fick mitt 3080strix OC 23/3 och funderar på att uppgradera till 3080ti/90
Vad kan man få för ett sådant kort nu och går det att få tag på 3080ti/90 kort...?

Permalänk
Medlem

Fick mitt TUF non OC skiftat mot ett FTW av Inet. Köat sedan D+1.

I mitt tycke väl hanterat trots en seg väntan med många framflyttade datum. Då jag inte lastar Inet för läget tackade jag genom att beställa en ny maskin baserat runt en 5900x för ca 20k.

Ser ut som att allt kan dyka upp redan imorgon. My watch is coming to an end!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Fick mitt TUF non OC skiftat mot ett FTW av Inet. Köat sedan D+1.

I mitt tycke väl hanterat trots en seg väntan med många framflyttade datum. Då jag inte lastar Inet för läget tackade jag genom att beställa en ny maskin baserat runt en 5900x för ca 20k.

Ser ut som att allt kan dyka upp redan imorgon. My watch is coming to an end!

Härligt, hoppas som sagt att @webhallen börjar ringa runt snart också Så vi kanske kan korta ner köerna ytterligare ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi kommer strax börja ringa alla backlogskunder och erbjuda alternativa kort också, här får man välja att stå kvar eller byta till ett annat kort. Dom som träffas av detta blir varse när samtalet väl dyker upp.

/Patrik

Hur går det med detta? Något ni har börjat med än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Mindfactory, de är en tysk butik som verkar ha generellt mycket bättre lagersituation än de hopplösa svenska butikerna. De har 4 olika 3080 och 5 3080ti i lager just nu, till hyfsade priser t.o.m ( från 1400€).

https://www.mindfactory.de/Hardware/Grafikkarten+(VGA)/GeForc...

Den butiken vänder sig inte till svenska kunder, och om den gjorde det så ska svensk moms betalas istället för tysk och glöm inte frakten, så blir mer än 1400€.
Men visst om vi pratar om hela planeten Jorden så finns det säkert någon butik som har ett RTX 3080 i lager..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Den butiken vänder sig inte till svenska kunder, och om den gjorde det så ska svensk moms betalas istället för tysk och glöm inte frakten, så blir mer än 1400€.
Men visst om vi pratar om hela planeten Jorden så finns det säkert någon butik som har ett RTX 3080 i lager..

Varför skulle du betala svensk moms istället för tysk?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av emonissen:

Fick också ett erbjudande ifrån Inet alldeles nytt om att byta mitt 3080 TUF non-OC mot 3080 ROG STRIX OC WHITE, men får betala nuvarande inköpspris istället för 7895kr som var inköpspriset för 3080 TUF back in the day.
Vad ska man göra?

Skrivet av TKD_1337:

"Hej!

Vi har fått in en leverans av MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X och då du är en av de första i kö till ett annat 3080 vill vi erbjuda dig att byta till detta kortet för snabbare leverans.

Här är kortet i fråga: https://www.inet.se/produkt/5411910/msi-geforce-rtx-3080-10gb...

Tyvärr kan vi inte matcha priset men vi kan givetvis erbjuda kortet till 0-marginal, alltså inköpspris. Det är också ett betydligt mer kraftfullt kort än det du beställt. Priset för kortet är 11 799kr."

Detta känns verkligen inte som ett bra erbjudande. 12000 istället för 8000 kr...

Sen ljuger de om att Suprim X är ett "betydligt mer kraftfullt kort" än ASUS TUF-kortet.

Vilken köplacering hade ni som gjorde att ni fick ett sämre erbjudande?

Skrivet av RooDoo:

Fick samma "erbjudande" av Inet om att byta mitt 3080 TUF non OC till ett 3080 Suprim X. 50% högre kostnad rättfärdigar inte de få FPS:en som Suprim X kan ge. Ännu sämre är att de som har beställt dagen innan jag fick byta till EVGA's topp end-kort utan att behöva betala en krona mer, det är en riktig nagel i ögat.

Jag kommer stå kvar i kön och vänta på mitt beställda kort eller på ett bättre erbjudande. Jag har inte bråttom.

Vilket datum beställde du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Varför skulle du betala svensk moms istället för tysk?

Varför skulle du inte betala svensk moms?

Om butiken säljer för över ett visst belopp (300 ksek?) till kunder i Sverige så är det svensk moms som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle du inte betala svensk moms?

Om butiken säljer för över ett visst belopp (300 ksek?) till kunder i Sverige så är det svensk moms som gäller.

”Handla på nätet från ett annat EU-land
När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, svensk moms eller andra skatter för varan.”

https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/braatt...

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Den 29de september

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

”Handla på nätet från ett annat EU-land
När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, svensk moms eller andra skatter för varan.”

https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/braatt...

Det är en ny EU-regel som tvingar alla bolag inom EU att tillämpa den moms som gäller inom köparens land. (över en viss omsättning). T.ex testa att lägga en beställning på tyska Amazon så ser du hur momsen justeras efter den svenska. Det är också därför vissa tyska butiker så som Mindfactory inte längre säljer till utlandet då det kräver för mycket administration.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Det är en ny EU-regel som tvingar alla bolag inom EU att tillämpa den moms som gäller inom köparens land. (över en viss omsättning). T.ex testa att lägga en beställning på tyska Amazon så ser du hur momsen justeras efter den svenska. Det är också därför vissa tyska butiker så som Mindfactory inte längre säljer till utlandet då det kräver för mycket administration.

Där ser man 👍

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Härligt, hoppas som sagt att @webhallen börjar ringa runt snart också Så vi kanske kan korta ner köerna ytterligare ;p

Eller få in pall med 3080 imorn, det är ju då trots allt torsdag 🤪.

Jag har kikat vidare på några modeller jag skulle kunna tacka ja/nej till om jag får det samtalet.
Visionen för kompletta bygget har öppnat sig.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

30 september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Den 29de september

Menar du att alla som beställde 28e september eller tidigare fick EVGA-erbjudandet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Det är ingen ny regel, har funnits i flera år att ifall ett företag säljer till utlandet för mer än 500 000:- (har jag för mig) så ska det säljande landets företag istället betala det mottagande landets moms. Sedan finns det väldigt många företag som bortser ifrån det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Menar du att alla som beställde 28e september eller tidigare fick EVGA-erbjudandet?

Fick för mig att jag hade 20de september som datum men det var fel. Hade så gärna velat få det erbjudandet däremot.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Inet

Hej alla,

Tänkte skriva en liten uppdatering kring hur situationen ser ut för vår del med grafikkorten.
Som några utav er märkt så har vi försökt att hitta olika lösningar för alla er kunder som vi haft i vår backlogg. I dom flesta fallen har vi kunna erbjuda ett likgiltigt eller ett annat grafikkort.

I dagsläget så har alla kunder som lagt en order före 31/5 på ett RTX 3060, 3060 Ti eller 3070 blivit erbjudna ett byte.
Dessvärre har vi fortfarande en ganska stor backlogg på 3080 men vi jobbar aktivt med att försöka hitta lösningar för alla som har en order liggandes.
Alla nya kort som vi får har vi erbjudit till befintliga beställningar och inte lagt upp till försäljning för att man ska kunna få möjligheten att byta.

Utöver detta så jobbar vi aktivt i den mån som det går att motverka scalpers, bland annat så kör vi igenom de flesta ordrar manuellt för att man inte ska kunna köpa ett kort för att sen sälja det dyrare på andrahandsmarknaden utan att det går till er som faktiskt använder kortet. Naturligtvis är detta inte 100% bulletproof men vi gör så mycket vi kan.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej alla,

Tänkte skriva en liten uppdatering kring hur situationen ser ut för vår del med grafikkorten.
Som några utav er märkt så har vi försökt att hitta olika lösningar för alla er kunder som vi haft i vår backlogg. I dom flesta fallen har vi kunna erbjuda ett likgiltigt eller ett annat grafikkort.

I dagsläget så har alla kunder som lagt en order före 31/5 på ett RTX 3060, 3060 Ti eller 3070 blivit erbjudna ett byte.
Dessvärre har vi fortfarande en ganska stor backlogg på 3080 men vi jobbar aktivt med att försöka hitta lösningar för alla som har en order liggandes.
Alla nya kort som vi får har vi erbjudit till befintliga beställningar och inte lagt upp till försäljning för att man ska kunna få möjligheten att byta.

Utöver detta så jobbar vi aktivt i den mån som det går att motverka scalpers, bland annat så kör vi igenom de flesta ordrar manuellt för att man inte ska kunna köpa ett kort för att sen sälja det dyrare på andrahandsmarknaden utan att det går till er som faktiskt använder kortet. Naturligtvis är detta inte 100% bulletproof men vi gör så mycket vi kan.

Keep up the good work 😃👍🥳

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej alla,

Jättebra att ni gör ett jobb att försöka motverka vidareförsäljning, så att alla oss gamers kan få sitt kort i första hand. Själv har jag ett 1080, så inte jättepanik här, men min sambo som ska ärva mitt 1080 när väl 3080:t kommer börjar bli trött på sitt GTX670 Och nej, jag är inte så snäll att hon får mitt 1080 under tiden jag väntar på 3080 från Inet.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej alla,

Ingen som vill scalpa längre med tanke på att det är billigare på Tradera än hos ÅF.
Kanske därför som ni har så många kort med texten "Öppnad förpackning, komplett med alla tillbehör.Eventuella kampanj/spelkoder medföljer ej."
Scalpers som inte får sina kort sålda och returnerar till ÅF, kanske?

Permalänk
Permalänk
Medlem

I lager, men spelkort för 20k+ kan dom få behålla för sig själv, så.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Ingen som vill scalpa längre med tanke på att det är billigare på Tradera än hos ÅF.
Kanske därför som ni har så många kort med texten "Öppnad förpackning, komplett med alla tillbehör.Eventuella kampanj/spelkoder medföljer ej."
Scalpers som inte får sina kort sålda och returnerar till ÅF, kanske?

Det är nog en bra gissning! Alternativt folk som väntat länge på sin beställning av exempelvis 3080s som nu anlänt, och då lämnar man tillbaka den man köpte i desperation. Men mycket troligt scalpers.
Även om det är mycket positivt att vi har bra regler kring återlämning av produkter så är detta ju en nackdel i detta, då det inte medför någon som helst risk för scalpers. Får man inte sålt produkten är det bara att lämna tillbaka inom ett visst datum. Svår fråga att lösa hur man begränsar det för scalpers men inte för övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Det är nog en bra gissning! Alternativt folk som väntat länge på sin beställning av exempelvis 3080s som nu anlänt, och då lämnar man tillbaka den man köpte i desperation. Men mycket troligt scalpers.
Även om det är mycket positivt att vi har bra regler kring återlämning av produkter så är detta ju en nackdel i detta, då det inte medför någon som helst risk för scalpers. Får man inte sålt produkten är det bara att lämna tillbaka inom ett visst datum. Svår fråga att lösa hur man begränsar det för scalpers men inte för övriga.

Omöjlig fråga. Du kan inte inskränka på en lag selektivt beroende på vad personen gör med produkten.

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Omöjlig fråga. Du kan inte inskränka på en lag selektivt beroende på vad personen gör med produkten.

Ja något som är omöjligt är ganska svårt att få till. Något man får leva med helt enkelt, och att till slut löser marknaden när efterfrågan/utbud möts till slut.