Första officiella Windows 11-uppdateringen finns att installera

Permalänk
Melding Plague

Första officiella Windows 11-uppdateringen finns att installera

Windows Insider-användare kan nu uppdatera till en testversion av Windows 11 för att prova på visuella nyheter och nya Microsoft Store.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tolkar jag diagrammet rätt på så sätt att om man installerar senaste Windows 10 och går med i insider preview beta så kan man uppgradera till den tidiga Windows 11 versionen redan idag?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Funkar appar nu så kan väl någon snäll prova Disney +
Vill se om det är fast i 720p

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag har inte följt detta med W11 så slaviskt men det jag har sett är att det blir mer som macOS?
Jag undrar också är det sagt att spelprestandan kommer bli betydligt bättre med W11? eller något bättre?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Tolkar jag diagrammet rätt på så sätt att om man installerar senaste Windows 10 och går med i insider preview beta så kan man uppgradera till den tidiga Windows 11 versionen redan idag?

Än finns den nog bara i dev.

Permalänk
Medlem

åkte på den idag trots att jag saknar tpm. lackar för att det inte går att ungroupa ikonerna i taskbaren och få labels som man kunnat sen för alltid... annars gillar jag det, härligt med rundade hörn på fönster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Babakunde:

Jag har inte följt detta med W11 så slaviskt men det jag har sett är att det blir mer som macOS?
Jag undrar också är det sagt att spelprestandan kommer bli betydligt bättre med W11? eller något bättre?

Det som blir mer likt MacOS är väl aktivitetsfältet som har centrerade ikoner. Förvänta dig inga direkta förändringar när det gäller prestanda i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Jag har inte följt detta med W11 så slaviskt men det jag har sett är att det blir mer som macOS?
Jag undrar också är det sagt att spelprestandan kommer bli betydligt bättre med W11? eller något bättre?

Win 11 har stöd för direct storage, det kommer ge bättre prestanda i spel som stödjer det. Vet inte om något spel gör det idag.

Permalänk
Medlem

Sjukt störigt att man inte kan flytta på TaskBar:en. Den är fast i botten på skärmen och tar ofantligt många pixlar i utrymme ( har en super ultra wide-skärm ).

Gillar att de fixat om lite med 'Settings' men fortfarande finns det saker kvar i gamla hederliga kontrollpanelen ( cpl ).
'Settings' känns lite buggig. Fastnar ibland och har även stängt ned sig för mig.

Snap Window och Snap Groups ( snap groups har jag inte ens fått att fungera helt ) har en del kvar att önska. Fick köra igång PowerToys igen och köra PowerToys Fancy Zones så länge.
Rundade hörn eller icke rundade hörn... ja, spelar inte så stor roll direkt. Nya ikoner för dokument, musik bla bla är väl fina.

Spelprestandan som jag testat hittills är densamma.

Jag får inte det att fungera att pinna grejor på startmenyn. Kan försöka göra det hur många gånger som helst men inget händer.
Så för tillfället blir det att söka upp allt istället ( eller scrolla genom listan ).

Överlag nöjd.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Inte orkat installera och testa än, går det stänga av "Recommended" skräpet i startmenyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Win 11 har stöd för direct storage, det kommer ge bättre prestanda i spel som stödjer det. Vet inte om något spel gör det idag.

Kortare laddningstider, men inte högre bildfrekvens.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Gillar inte spacingen mellan filer/mappar i utforskaren när man kör i detaljerad vy. Hoppas går detta ändra sen.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Kortare laddningstider, men inte högre bildfrekvens.

"prestanda" är ett brett ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Gillar inte spacingen mellan filer/mappar i utforskaren när man kör i detaljerad vy. Hoppas går detta ändra sen.

Har du rätt i. Lite för mycket spacing för mig.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Är positivt överraskad över Windows 11, Har kört kanske 10-12 timmar, Testat många spel, Inga problem alls, Spelen laddas fortare, testat lite olika 3dmark program, får likvärdiga siffor som Windows 10, Ser det som positivt, Kommer troligtvis bli lite bättre prestanda när färdiga version släpps.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite vad Microsoft tänkt sig angående TPM 2 kravet? En mycket stor andel av användarbasen stängs ute pga detta. Så vitt jag förstått så är bara Intel 8000 serien eller Ryzen 2000 serien eller nyare som är tänkt att fungera enligt test verktyget som Microsoft har. Detta blir första gången min gamla Sandy bridge 2500K dator inte kommer kunna köra senaste Windows,känns konstigt!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Väntar till det fått uppdateringar i minst ett år innan jag utsätter mig själv för detta. Men ni andra får gärna vara betatestare så länge.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
DingDongerMcDongface

Överväger att prova det på min laptop, som ironiskt nog verkar uppfylla hårdvarukraven. Är väldigt nyfiken på hur den nya designen "känns" att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Väntar till det fått uppdateringar i minst ett år innan jag utsätter mig själv för detta. Men ni andra får gärna vara betatestare så länge.

Om du har datorn i din signatur lär du behöva skaffa ny dator eftersom din CPU ej stöds av Windows 11...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Sjukt störigt att man inte kan flytta på TaskBar:en. Den är fast i botten på skärmen och tar ofantligt många pixlar i utrymme ( har en super ultra wide-skärm ).

De kommer lösa det. Det är ju inte precis ovanligt att ens taskbar ligger ovanför en annan taskbar på den dator som man fjärrstyr. Och för att komma åt taskbaren i den andra datorn så måste man flytta sin egen.
Detta leder till att Microsoft måste lösa problemet på något sätt om windows 11 ska vara användbar på ens klient.

Permalänk
Medlem

att man inte kan ta fram task manager via task baren stör jag mig som fan på annars är det mkt att vänja sig med...Pluss att task baren är högre än Windows 10 det stör jag mig på med haha.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Gillar inte spacingen mellan filer/mappar i utforskaren när man kör i detaljerad vy. Hoppas går detta ändra sen.

Det går! Såg beskrivning i någon youtube video som handlade om läckan. Rätt säker på det var under visa -> Options i den här datorn.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Jag har inte följt detta med W11 så slaviskt men det jag har sett är att det blir mer som macOS?
Jag undrar också är det sagt att spelprestandan kommer bli betydligt bättre med W11? eller något bättre?

Skrivet av dlq84:

Win 11 har stöd för direct storage, det kommer ge bättre prestanda i spel som stödjer det. Vet inte om något spel gör det idag.

Finns Direct Storage med från början? Är det något vi vet?
Oavsett så är det väl iaf en känd prestanda-relaterad funktion som kommer till Windows 11 specifikt.
I övrigt tror jag inte det förväntas någon radikal förändring prestandamässigt.

Skrivet av Fire_Ice:

Kortare laddningstider, men inte högre bildfrekvens.

Så som det är tänkt att kunna användas i slutänden, med mycket mer dynamisk inladdning av resurser istället för att ha laddat in allt på förhand (eventuellt med en regelrätt laddningsskärm), så lär det ju bli helt avgörande för att öht ha något att rendera.
Det blir väl dock ett senare steg att spelskaparna vågar gå hela vägen, eftersom för få lär kryssa i directstorage-checkboxen i början.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Håller på att installera det på dator nummer 3 i sig. med 3700X, dator 1 och 2 innehåller produktionsmjukvara så där är det big no-no men nummer 3 är en ren lekburk så det skall bli spännande att se om den exploderar eller inte! Är vid 12% av installation just nu, dev-channel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Spännande. Ska installera på en testburk.

Permalänk
Avstängd

Dom sa att denna OS skulle blir mer anpassad, men tycker inte man kan ändra så mycket.

Skrivet av GreyWilk:

Sjukt störigt att man inte kan flytta på TaskBar:en. Den är fast i botten på skärmen och tar ofantligt många pixlar i utrymme ( har en super ultra wide-skärm ).

Gillar att de fixat om lite med 'Settings' men fortfarande finns det saker kvar i gamla hederliga kontrollpanelen ( cpl ).
'Settings' känns lite buggig. Fastnar ibland och har även stängt ned sig för mig.

Snap Window och Snap Groups ( snap groups har jag inte ens fått att fungera helt ) har en del kvar att önska. Fick köra igång PowerToys igen och köra PowerToys Fancy Zones så länge.
Rundade hörn eller icke rundade hörn... ja, spelar inte så stor roll direkt. Nya ikoner för dokument, musik bla bla är väl fina.

Spelprestandan som jag testat hittills är densamma.

Jag får inte det att fungera att pinna grejor på startmenyn. Kan försöka göra det hur många gånger som helst men inget händer.
Så för tillfället blir det att söka upp allt istället ( eller scrolla genom listan ).

Överlag nöjd.

Tycker dock bättre om den gamla kontrollpanelen, förstår inte varför så många ogillar den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Sjukt störigt att man inte kan flytta på TaskBar:en. Den är fast i botten på skärmen och tar ofantligt många pixlar i utrymme ( har en super ultra wide-skärm ).

Gillar att de fixat om lite med 'Settings' men fortfarande finns det saker kvar i gamla hederliga kontrollpanelen ( cpl ).
'Settings' känns lite buggig. Fastnar ibland och har även stängt ned sig för mig.

Snap Window och Snap Groups ( snap groups har jag inte ens fått att fungera helt ) har en del kvar att önska. Fick köra igång PowerToys igen och köra PowerToys Fancy Zones så länge.
Rundade hörn eller icke rundade hörn... ja, spelar inte så stor roll direkt. Nya ikoner för dokument, musik bla bla är väl fina.

Spelprestandan som jag testat hittills är densamma.

Jag får inte det att fungera att pinna grejor på startmenyn. Kan försöka göra det hur många gånger som helst men inget händer.
Så för tillfället blir det att söka upp allt istället ( eller scrolla genom listan ).

Överlag nöjd.

Var också orolig över den nya taskbaren. Nu efter att ha testat windows 11 i en dag kan jag meddela att jag tycker det är skönt att den är centrerad där nere, när jag använder min ultrawide-skärm. Extremt ergonomiskt att inte behöva vrida sitt huvud hela tiden.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Tack för att ni betatestar åt mig =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Lego Master

Suuuugeeen! Men har ingen ledig maskin att installera det på för att testa.. Sadface.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"prestanda" är ett brett ord.

Därav mitt förtydligande eftersom många inte tänker så.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u