Första officiella Windows 11-uppdateringen finns att installera

Permalänk
Medlem

jahapp står att datorn inte ens når upp till minimumkraven. Antar att det är TPM som saknas helt? i7 5960x, 1080 ti och 32gb ram bör ju annars kunna köra windows

Permalänk
Medlem

Förvisso med i insider, men har ingen burk jag kan testa på just nu, kan någon skicka en tack...?

Eller hur var det med virtualisering i Windows Server Hyper-V, gick det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

att man inte kan ta fram task manager via task baren stör jag mig som fan på annars är det mkt att vänja sig med...Pluss att task baren är högre än Windows 10 det stör jag mig på med haha.

Ctrl + Shift + Esc

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Ctrl + Shift + Esc

jo... men det är en vanesak att kunna dra fram task manager via task baren.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Ctrl + Shift + Esc

Det är ju en sån där sjukt bökig kombination att man undrar hur de tänkte när de valde den. Men det är ju värt att notera dess existens ändå.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

jahapp står att datorn inte ens når upp till minimumkraven. Antar att det är TPM som saknas helt? i7 5960x, 1080 ti och 32gb ram bör ju annars kunna köra windows

Tror det är din CPU som är för gammal, tror win11 stöds från 8000 serien och senare.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Gillar inte spacingen mellan filer/mappar i utforskaren när man kör i detaljerad vy. Hoppas går detta ändra sen.

Här går han igenom vart man ställer in det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Förvisso med i insider, men har ingen burk jag kan testa på just nu, kan någon skicka en tack...?

Eller hur var det med virtualisering i Windows Server Hyper-V, gick det?

Hyper V funkar fick först skapa en virtuell Maskin med Windows 10 för och sen uppgradera till Windows 11.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Om du har datorn i din signatur lär du behöva skaffa ny dator eftersom din CPU ej stöds av Windows 11...

De kommer säkert lösa sig detta med TPM träsket. Om inte av MS så kommer folk hitta egna work-arounds för detta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De kommer lösa det. Det är ju inte precis ovanligt att ens taskbar ligger ovanför en annan taskbar på den dator som man fjärrstyr. Och för att komma åt taskbaren i den andra datorn så måste man flytta sin egen.
Detta leder till att Microsoft måste lösa problemet på något sätt om windows 11 ska vara användbar på ens klient.

Absolut. Bara störigt för tillfället att den är fast där den är.

Skrivet av superegg:

Dom sa att denna OS skulle blir mer anpassad, men tycker inte man kan ändra så mycket.

Tycker dock bättre om den gamla kontrollpanelen, förstår inte varför så många ogillar den.

Dem gamla - som i Win7/Vista-kontrollpanelen?
Jag tycker att få kontrollpaneler har varit speciellt bra egentligen - även den från Win7/Vista har brister.

Skrivet av danskung:

Var också orolig över den nya taskbaren. Nu efter att ha testat windows 11 i en dag kan jag meddela att jag tycker det är skönt att den är centrerad där nere, när jag använder min ultrawide-skärm. Extremt ergonomiskt att inte behöva vrida sitt huvud hela tiden.

I Win10 lekte jag lite med att centrera ikonerna och startknappen på taskbar:en. Gick väl bra. Men föga relevant när jag ändå har den på vänstersidan av skärmen

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreyWilk:

Dem gamla - som i Win7/Vista-kontrollpanelen?

Jag tycker att få kontrollpaneler har varit speciellt bra egentligen - även den från Win7/Vista har brister.

Ja den gamla, var mycket lättare att hitta saker. Nu ska allt se ut som en Android i gui.

Men ska försöka moda bort den nya helt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

OpenShell verkar funka i Win11
Blir det första man installerar
https://www.youtube.com/watch?v=TS4XQzsfqTU

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Så, fungerade bra, väldigt snabb installation! Tvärt emot vad som skrivits så synkade den både tema och wallpaper automatiskt.

Prestanda är klart lägre, 3-6% sämre än Windows 10 i Geekbench, en del är säkert värmen en annan del att eftersom jag kör dev-channel så är antagligen debug påslaget. Däremot ser jag samma fenomen som i sena Insider Builds av Windows 10, L3-cache i Ryzen har totalt kollapsat så 3700X nästan blir en AMD-version av Celeron!

Som tur är är det inte alla program som påverkas av det, men ändå klart störande, avrådes starkt från att köra Windows 11 på AMD än så länge på grund av dålig prestanda. Förhoppningsvis rättas detta till skarp release, men stannar det kvar så stannar Windows 10 kvar på mina viktiga burkar. Bra att ha en slaskburk att testa på, så att man kan se pro-con.

Lite förvillande att hitta runt, men man kan alltid skriva namnet på det man söker i startmenyn, verkar fungera hyggligt.

3-6% långsammare:

Kollapsad L3:

Ingen större försämring i CPU-Z, dock långsammare:

Synkade som sagt gammalt tema/wallpaper:

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jo... men det är en vanesak att kunna dra fram task manager via task baren.

Skrivet av evil penguin:

Det är ju en sån där sjukt bökig kombination att man undrar hur de tänkte när de valde den. Men det är ju värt att notera dess existens ändå.

Jag har inte testat själv, men har för mig jag läst att man kan högerklicka på Start-knappen så finns den med där.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag har inte testat själv, men har för mig jag läst att man kan högerklicka på Start-knappen så finns den med där.

japp =D Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju en sån där sjukt bökig kombination att man undrar hur de tänkte när de valde den. Men det är ju värt att notera dess existens ändå.

Man får sträcka sig lite, men samtidigt når man den lätt med en hand, och så ofta behöver man väl normalt inte öppna den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det är ju en sån där sjukt bökig kombination att man undrar hur de tänkte när de valde den. Men det är ju värt att notera dess existens ändå.

Tycker den är bra faktiskt. Enkelt att trycka med två fingrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Tycker den är bra faktiskt. Enkelt att trycka med två fingrar.

Du har uppenbart en helt annorlunda hand än jag
För mig är det rimliga för att rycka ctrl+shift att använda lill- och ringfingret... och sedan är det typ hopplöst att nå esc utan att ta till andra handen. Och därmed konstaterar jag att det iaf för mig är en kasst vald tangentkombination.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Du har uppenbart en helt annorlunda hand än jag
För mig är det rimliga för att rycka ctrl+shift att använda lill- och ringfingret... och sedan är det typ hopplöst att nå esc utan att ta till andra handen. Och därmed konstaterar jag att det iaf för mig är en kasst vald tangentkombination.

Den är förstås bökig om man har händerna placerade för skrivning, men att flytta handen för att fippla med musen är väl inte smidigare än att flytta handen för att bättre komma åt knapparna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Sjukt störigt att man inte kan flytta på TaskBar:en. Den är fast i botten på skärmen och tar ofantligt många pixlar i utrymme ( har en super ultra wide-skärm ).

Gillar att de fixat om lite med 'Settings' men fortfarande finns det saker kvar i gamla hederliga kontrollpanelen ( cpl ).
'Settings' känns lite buggig. Fastnar ibland och har även stängt ned sig för mig.

Kan man inte ens göra taskbaren mindre?
O menar du att dom fortfarande har inställningarna utspritt på flera ställen istället för att samla det på ett?

Ser också på squonks screenshot att dom fortfarande inte har fixat så det mörka temat är mörkt överallt, utan taskbaren lyser med sitt äckliga vita. Så även om jag ändå är lite sugen på Win11 efter att ha sett lite klipp från det nu så har jag ändå vääldigt låga förväntningar att dom kommer fixa dom sakerna jag stört på mig med Win10 sen typ alltid. Visst att dom har tid på sig att fixa, men jag är skeptisk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Den är förstås bökig om man har händerna placerade för skrivning, men att flytta handen för att fippla med musen är väl inte smidigare än att flytta handen för att bättre komma åt knapparna?

Ja, det kanske är en vanesak. Att flytta högerhanden fram och tillbaka från pekdonet är man ju van vid.

Men menar du att använda högerhanden för att trycka på escape eller någon akrobatik med vänsterhanden? Att använda högerhanden hela vägen borta vid escape känns bara väldigt avigt, och det akrobatiska alternativet vet jag inte ens riktigt hur det bäst skulle se ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Kan man inte ens göra taskbaren mindre?
O menar du att dom fortfarande har inställningarna utspritt på flera ställen istället för att samla det på ett?

Ser också på squonks screenshot att dom fortfarande inte har fixat så det mörka temat är mörkt överallt, utan taskbaren lyser med sitt äckliga vita. Så även om jag ändå är lite sugen på Win11 efter att ha sett lite klipp från det nu så har jag ändå vääldigt låga förväntningar att dom kommer fixa dom sakerna jag stört på mig med Win10 sen typ alltid. Visst att dom har tid på sig att fixa, men jag är skeptisk..

Windows 11 är taskbaren inte möjlig att justera men vad jag upplever är att i takt med att man startar fler program så skalar taskbaren i takt med hur många program man har öppna så att jag ser inte något behov av att manuellt justera det. Det stämmer att kontrollpanelen finns kvar men trots detta så visar ändå nya inställningar väldigt stor potential de har gjort stora förbättringar. Jag har testat mörka läget lite nu och det finns ställen som fortfarande inte är vita kör normalt sett på det vita alternativet så att då stör jag mig inte lika mycket på det men håller med dig i ett mörkt läge ska givetvis allting vara mörkt. Taskbar är dock mörk i det mörka läget och ljust i det ljusa läget!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det kanske är en vanesak. Att flytta högerhanden fram och tillbaka från pekdonet är man ju van vid.

Men menar du att använda högerhanden för att trycka på escape eller någon akrobatik med vänsterhanden? Att använda högerhanden hela vägen borta vid escape känns bara väldigt avigt, och det akrobatiska alternativet vet jag inte ens riktigt hur det bäst skulle se ut.

Oftast blir det tumme på ctrl, pekfinger på skift och långfinger på esc (bara tumme och långfinger är också ett alternativ, men beroende på tangentbord kan det fungera dåligt eller kännas konstigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Oftast blir det tumme på ctrl, pekfinger på skift och långfinger på esc (bara tumme och långfinger är också ett alternativ, men beroende på tangentbord kan det fungera dåligt eller kännas konstigt).

Okej, ja det går ju... men känns för mig väldigt bakvänt och tveksamt rent ergonomiskt.

Ur min synvinkel känns det fortfarande som en konstigt vald kombination, men då vet jag iaf hur du menade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Kan man inte ens göra taskbaren mindre?
O menar du att dom fortfarande har inställningarna utspritt på flera ställen istället för att samla det på ett?

Ser också på squonks screenshot att dom fortfarande inte har fixat så det mörka temat är mörkt överallt, utan taskbaren lyser med sitt äckliga vita. Så även om jag ändå är lite sugen på Win11 efter att ha sett lite klipp från det nu så har jag ändå vääldigt låga förväntningar att dom kommer fixa dom sakerna jag stört på mig med Win10 sen typ alltid. Visst att dom har tid på sig att fixa, men jag är skeptisk..

Tror inte det. Finns dock ett reg-värde som heter TaskbarSmallIcons ( ligger under: Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced ) som man kan sätta till 1. Dock verkar det inte rendera helt rätt och ikoner blir fula/lite pixlade.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ja den gamla, var mycket lättare att hitta saker. Nu ska allt se ut som en Android i gui.

Men ska försöka moda bort den nya helt.

Hittar du något vettigt så hojta gärna till

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har uppenbart en helt annorlunda hand än jag
För mig är det rimliga för att rycka ctrl+shift att använda lill- och ringfingret... och sedan är det typ hopplöst att nå esc utan att ta till andra handen. Och därmed konstaterar jag att det iaf för mig är en kasst vald tangentkombination.

Det smidigaste är att använda tumme plus långfinger då trycker man på båda tangenterna CTRL+shift med hela sidan av tummen och använder långfinger på esc.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreyWilk:

Hittar du något vettigt så hojta gärna till

Nu är jag lite galen person, men jag tänkte testa att flytta över lite DLL filer från 7:an till 11:an och se vad som händer.

Det mesta finns kvar i deras kärna, men en del saker är låsta/bort tagen men det går att länka om i registry.

Men dom har API till Windows så det går att koda eget, men det krävs mycket mer jobb.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Nu är jag lite galen person, men jag tänkte testa att flytta över lite DLL filer från 7:an till 11:an och se vad som händer.

Det mesta finns kvar i deras kärna, men en del saker är låsta/bort tagen men det går att länka om i registry.

Men dom har API till Windows så det går att koda eget, men det krävs mycket mer jobb.

Låter väl som ett skapligt vettigt test.
Har själv gjort en del liknande förr. Orkar oftast inte längre - har andra grejor att lägga timmar på

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-