Permalänk
Medlem

RAM packad i fryspåsar?

Hej

Köpte precis RAM-minne begagnat och fick dom med posten idag. Fann att dom var packade i vanliga fryspåsar. Vågar man testa om dom funkar eller finns risk att man pajar annat i datorn ?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hej

Köpte precis RAM-minne begagnat och fick dom med posten idag. Fann att dom var packade i vanliga fryspåsar. Vågar man testa om dom funkar eller finns risk att man pajar annat i datorn ?

Riktigt dåligt packat måste jag säga... Påpeka det, och om användaren finns här på sweclockers - sätt ett betyg i tråden "marknadsreferenser"
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-ma...

Någon annan får svara på huruvida modulerna kan vara laddade med ESD eller inte.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Hej

Då dom flesta RAM-minnen idag skickas utan ESD skydd skulle jag säga testa. Finns inte så mycket som kan skada vidare, det värsta igentligen som kan hända är att du får konstiga bluescreens eller att datorn inte bootar med minnena i. Allt beror ju dock på hur dom låg, kan dom ha skrapat sönder varandra tillex? skulle säga att ramminnen är rätt tåliga mot ytligt skrap numera då dom flesta har höljen. Men som sagt det ska inte kunna skada andra komponenter

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asus B650 Tuf Gaming Plus Wifi, 32GB Lexar DDR5 6000Mhz CL28, RTX 4090

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om att RAM-stickor går sönder pga antistat, men även om de vore trasiga så finns ingen risk att de skulle sabotera något annat i systemet givet att du inte sitter och jobbar med något projekt som kan påverkas av ev. minnelässfel.
Jag hade kört en MEMtest https://www.memtest86.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Då dom flesta RAM-minnen idag skickas utan ESD skydd skulle jag säga testa. Finns inte så mycket som kan skada vidare, det värsta igentligen som kan hända är att du får konstiga bluescreens eller att datorn inte bootar med minnena i. Allt beror ju dock på hur dom låg, kan dom ha skrapat sönder varandra tillex? skulle säga att ramminnen är rätt tåliga mot ytligt skrap numera då dom flesta har höljen. Men som sagt det ska inte kunna skada andra komponenter

Dom låg alla 4 individuellt i varsin fryspåse och med bubbelplast runt så mekaniska skador bör ej uppstått utan det är ESD jag är rädd för.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Dom låg alla 4 individuellt i varsin fryspåse och med bubbelplast runt så mekaniska skador bör ej uppstått utan det är ESD jag är rädd för.

Då kan dom inte ha skadat något iaf! bara att testa, i värsta fall får du Bluescreens eller att datorn inte postar, men kör ett Memtest som en rekommenderar här klarar dom det är det fine till 99%

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asus B650 Tuf Gaming Plus Wifi, 32GB Lexar DDR5 6000Mhz CL28, RTX 4090

Permalänk
Medlem

RAM-minnen säljs utan ESD-påse och ligger normalt i en liten plastförpackning och lite papper. Ser inga problem med fryspåsar i sig, även om det inte är speciellt snyggt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ok! Låter som att dom flesta är eniga om att det är safe att prova iaf!

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bosse78:

Ok! Låter som att dom flesta är eniga om att det är safe att prova iaf!

Idag är modern elektronik väldigt tålig när den väl är monterad. Att det skulle uppstått någon ESD-skada när de varit nedpackade i en plastpåse och fraktat skulle jag närmast betrakta som obefintlig.

Om det hade varit lösa minneskapslar så är det ju en helt annan femma dock. Det är ju dock inget som vanliga användare köper.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Körde lite memtest86 nu och fick 600 fel på bara några minuter. Aldrig kört memtest förut men antar att det är obra. Nästa steg blir väl att testa 1 modul i taget?

BTW köpte även en nätdel av samma kille och fann denna kabel i lådan. Vad är detta. Varför gör man så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Osäker på vad som är normalt men var säker på att du köra stabila inställningar bara. Har också svårt att se att fryspåsen skulle ha skadat minnet men lustigare saker har väl hänt.

Har flera kablar som ser ut sådär då man har pillat på grejer och kör tillfälliga lösningar. Detta ska ju dock såklart givetvis förmedlas vid en försäljning! Om säljaren har sagt att det saknas kablar ser jag det som lugnt att skicka med de trasiga.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Har flera kablar som ser ut sådär då man har pillat på grejer och kör tillfälliga lösningar. Detta ska ju dock såklart givetvis förmedlas vid en försäljning! Om säljaren har sagt att det saknas kablar ser jag det som lugnt att skicka med de trasiga.

Vad för tillfälliga lösningar ? den där kabeln är väl oanvändbar ? Såldes med "alla kablar finns med"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Körde lite memtest86 nu och fick 600 fel på bara några minuter. Aldrig kört memtest förut men antar att det är obra. Nästa steg blir väl att testa 1 modul i taget?

BTW köpte även en nätdel av samma kille och fann denna kabel i lådan. Vad är detta. Varför gör man så?

https://i.imgur.com/pyztUvf.jpg

Jag tror inte fryspåsarna är problemet. Det känns ju litet som att killen medvetet säljer trasiga delar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Testat alla 1 och 1 nu i 5min och 3 verkar funka och 1 spottar ur sig 159 errors på 1 min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hej

Inte bra! Fryspåsar är ej antistatiska och kommer då åt kontakterna eller fria kontakt ytor kan de förstöra de känsliga minneskretsarna.

Man monterar ofta in ESD-skyddskretsar idag men de ger ett begränsat skydd.

Idag har många RAM heatspreaders vilket i stor mån skyddar mot ESD också. Men det är kontakterna som är problemet.
Vidrör ej heller kontakterna vid hantering eller i- och ur-sättning!

Har man inte ESD-påsar är hushållspapper eller tidningspapper (ej glatt) det bästa.

En sann historia: En kollega skulle en gång flytta minne från en dator till en annan på ett tidigare jobb. Han tog ut dem och la dem i bröstfickan på skjortan och gick iväg till labbet. När han satte in dem i den nya så var de trasiga.

Har även köpt RAM av en här som packade dem i Zippy bags. (Det FINNS en del antistatiska zipbags, men det var inte dessa)
Som tur var hade minnena klarat sig.

Drar mig mycket från att köpa beg. RAM och grafikkort då man inte vet hur de hanterats. (Tror dock minnet på grafikkort är rätt skyddat idag men kylare och backplates. De är ej heller kopplade mot PCI-express kontakten.

Mvh
Elektronikingenjör

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Inte bra! Fryspåsar är ej antistatiska och kommer då åt kontakterna eller fria kontakt ytor kan de förstöra de känsliga minneskretsarna.

Man monterar ofta in ESD-skyddskretsar idag men de ger ett begränsat skydd.

Idag har många RAM heatspreaders vilket i stor mån skyddar mot ESD också. Men det är kontakterna som är problemet.
Vidrör ej heller kontakterna vid hantering eller i- och ur-sättning!

Har man inte ESD-påsar är hushållspapper eller tidningspapper (ej glatt) det bästa.

En sann historia: En kollega skulle en gång flytta minne från en dator till en annan på ett tidigare jobb. Han tog ut dem och la dem i bröstfickan på skjortan och gick iväg till labbet. När han satte in dem i den nya så var de trasiga.

Har även köpt RAM av en här som packade dem i Zippy bags. (Det FINNS en del antistatiska zipbags, men det var inte dessa)
Som tur var hade minnena klarat sig.

Drar mig mycket från att köpa beg. RAM och grafikkort då man inte vet hur de hanterats. (Tror dock minnet på grafikkort är rätt skyddat idag men kylare och backplates. De är ej heller kopplade mot PCI-express kontakten.

Mvh
Elektronikingenjör

Skulle inte påstå att papper är speciellt bra heller. Det är väldigt lätt att ladda upp papper till samma nivåer som plast. Torrt papper som dras mot annat papper blir väldigt lätt laddat, speciellt om det är torr luft.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse78:

Testat alla 1 och 1 nu i 5min och 3 verkar funka och 1 spottar ur sig 159 errors på 1 min.

Prova minnet som ger fel i fler a socklar på moderkortet och om det ger fel även i dem så skrota det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Drar mig mycket från att köpa beg. RAM och grafikkort då man inte vet hur de hanterats.

Jo jag börjar väl dra mig dit med. Man lever i villfarelse att folk på detta forum skulle ha mer koll och va mer varsam än gemene man. Jag har dock haft tur än så länge! Köpte ett grafikkort här för ett bra tag sedan som kom levererat utan ESD-påse. Grafikkortet var trasigt. Men det va en superbra säljare som erkände sitt misstag och betalade tillbaka summan + frakt. Så även där hade jag tur.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse78:

Det ligger inte någon överklockning eller liknande inställt i bios som ställer till det? RAM körs med standarvärden? Är det minnen som inte följer JEDEC spec utan kräver högre spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det ligger inte någon överklockning eller liknande inställt i bios som ställer till det? RAM körs med standarvärden? Är det minnen som inte följer JEDEC spec utan kräver högre spänning?

Körde dom i sin XMP och som sagt dom andra 3 funka utan problem

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Men hur blev fryspåsarna uppladdade? Dom kan väl inte bara vara det hela tiden och aldrig laddas ur? Jag tror jag har gamla minnen som ligger i bubbelplast skulle dom då riskera att gå sönder bara genom att ligga inlindade i det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon317915:

Men hur blev fryspåsarna uppladdade? Dom kan väl inte bara vara det hela tiden och aldrig laddas ur? Jag tror jag har gamla minnen som ligger i bubbelplast skulle dom då riskera att gå sönder bara genom att ligga inlindade i det?

Så länge de ligger stilla och inte rörs är det generellt sett inget problem. Men hur ska du packa upp dem? Hur laddad var plasten när de packades ner?

Det är främst när saker rör på sig, gnids, separeras, kommer i kontakt med eller på annat sätt påverkas som laddningar byggs upp. När sen en annan sak kommer i närheten så strävar laddningen efter att utjämnas mellan de olika föremålen och då får man större eller mindre urladdningar beroende på potentialskillnaden.

Är allt laddat till samma potential så är det inga problem att hantera komponenter laddade med flera tusen volt, men kommer man mot jord då så lär det smälla rejält.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse78:

Körde dom i sin XMP och som sagt dom andra 3 funka utan problem

Prova den krånglande när den inte körs i XMP. Men beroende på minne så kan vara för slö för att vara relevant. Såvida det inte räcker med att finjustera värden/spänning.

Trist sak att felsöka dessutom, avundas dig icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jo jag börjar väl dra mig dit med. Man lever i villfarelse att folk på detta forum skulle ha mer koll och va mer varsam än gemene man. Jag har dock haft tur än så länge! Köpte ett grafikkort här för ett bra tag sedan som kom levererat utan ESD-påse. Grafikkortet var trasigt. Men det va en superbra säljare som erkände sitt misstag och betalade tillbaka summan + frakt. Så även där hade jag tur.

Jättemånga grafikkort säljs utan ESD-påse helt nya. Under 2017 hade jag hand om bl.a. 30st ASUS RX570 som minade och ingen av dessa kom i antistatpåse. Alla korten låg i sin kartong direkt mot skumgummit.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jättemånga grafikkort säljs utan ESD-påse helt nya. Under 2017 hade jag hand om bl.a. 30st ASUS RX570 som minade och ingen av dessa kom i antistatpåse. Alla korten låg i sin kartong direkt mot skumgummit.

Intressant! Va precis samma kort och låg också direkt mot skumgummit i mitt fall! Kortet kändes inte ens igen av datorn. Provade i 2 olika datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Skulle inte påstå att papper är speciellt bra heller. Det är väldigt lätt att ladda upp papper till samma nivåer som plast. Torrt papper som dras mot annat papper blir väldigt lätt laddat, speciellt om det är torr luft.

Papper är också en icke ledare. Dock så laddas den inte på samma sätt som plast. Har du nånsin fått en stöt av papper?
MEN kanske aluminiumfolie vore bättre.

Skrivet av anon317915:

När plast material gnids så överförs elektroner till vissa ställen och skapar starka laddningar det är de som är farliga.

Du kan ta en bit gladpack. Ta en plastkam och dra genom ditt hår (eller en katts päls eller dyl) och för man kammen nära så kommer gladpacken attraheras dit. Även viss typ av papper funkar det med.

Skrivet av nu1mlock:

Idag kommer de flesta grafikkortslådor med antistatiskt skumgummi. Finns även tillverkare som skickar utan påse.
Gigabyte brukar skicka med antistat skydd till PCI-express porten (vet inte om de slutat med det)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem

Papper är också en icke ledare. Dock så laddas den inte på samma sätt som plast. Har du nånsin fått en stöt av papper?
MEN kanske aluminiumfolie vore bättre.

Inte av ett enskilt papper, men av en papperspall vid iläggaren på en fals eller tryckpress. Det är visserligen ganska höga hastigheter och mängder papper som dras över varandra då men papper är inte svårt att ladda upp.

Ganska sällan man får en stöt av en plastbit också, även om man kan känna det tydligt med exempelvis en frigolitbit som man drar upp ur en kartong.

Visa signatur