Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför men jag har varit rätt sugen på ett Xbox Series ett tag. Min speldator står i vardagsrummet och används både vid skrivbordet och TVn (lång HDMI). Har ett RTX 3080 och en Samsung Q95 så jag får VRR och 4K 120Hz. Prenumererar redan på Xbox Game Pass Ultimate, så jag har ju redan tillgång till allt på både PC för lokalt spelande med höga inställningar och Xbox via streaming.

Finns det någon som helst anledning att köpa ett Xbox Series (X eller S) för mig?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte varför men jag har varit rätt sugen på ett Xbox Series ett tag. Min speldator står i vardagsrummet och används både vid skrivbordet och TVn (lång HDMI). Har ett RTX 3080 och en Samsung Q95 så jag får VRR och 4K 120Hz. Prenumererar redan på Xbox Game Pass Ultimate, så jag har ju redan tillgång till allt på både PC för lokalt spelande med höga inställningar och Xbox via streaming.

Finns det någon som helst anledning att köpa ett Xbox Series (X eller S) för mig?

Nä.

Om du inte har barn... jäklar vad det var guld värt att ersätta speldatorn vid TVn med en XSX. Kidsen lär sig snabbt hantera allting medan innan fick man själv gå in och felsöka allt skit som alltid dyker upp på PCn.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nä.

Om du inte har barn... jäklar vad det var guld värt att ersätta speldatorn vid TVn med en XSX. Kidsen lär sig snabbt hantera allting medan innan fick man själv gå in och felsöka allt skit som alltid dyker upp på PCn.

/hulle.

Jag har barn, men hon är 14 år och har en egen speldator.

Jag föredrar att saker och ting "bara fungerar" och det fungerar väldigt bra med Steam, men Game Pass och spel som inte finns på Steam blir onekligen lite mer pill med, även om det ibland bara är att lägga till det som ett Non-Steam-spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tycker HDR i spel blir otrolig på TV:n och enkelheten med att starta ett spel eller för den delen hoppa mellan olika är svårslagen. Har tidigare kopplat datorn till TV:n ibland så har erfarenhet av det också. Bara det att den är helt ljudlös är för min del guld värt.

Permalänk

vart så chockad av se en next gen konsoll i butik så vart tvungen köpa en series x med. var på elgiganten

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

En tanke är att det går så sjukt snabbt att växla mellan spel på XB. Inte alla spel samtidigt förstås men ett gäng i alla fall. Det har gjort att jag spelar flera olika spel än tidigare. XBone hade ju denna funktion fast för ett spel och då blev det ofta så att man mest spelade ett i taget liksom.

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar väldigt bra med både Xbox och PC. De har båda sina fördelar och komplementerar varandra väl. Speciellt med game pass ultimate. Spelar en del småspel nu på Xbox när jag vill ta det lugnt och Yakuza. Quick resume är guld värt för att snabbt hoppa in i vilket spel man nu råkar känna för även om det inte alltid fungerar och inte för alla spel än så länge.

Sen blir det Solasta på PC, och efter det troligtvis Iron Harvest. Innan dess Battletech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Jag tycker HDR i spel blir otrolig på TV:n och enkelheten med att starta ett spel eller för den delen hoppa mellan olika är svårslagen. Har tidigare kopplat datorn till TV:n ibland så har erfarenhet av det också. Bara det att den är helt ljudlös är för min del guld värt.

Skrivet av snajk:

En tanke är att det går så sjukt snabbt att växla mellan spel på XB. Inte alla spel samtidigt förstås men ett gäng i alla fall. Det har gjort att jag spelar flera olika spel än tidigare. XBone hade ju denna funktion fast för ett spel och då blev det ofta så att man mest spelade ett i taget liksom.

Javisst är HDR finfint, men det aktiveras automatiskt för alla spel som har stöd för HDR via datorn. Att snabbt kunna byta mellan spel kan jag dock gå med på, det känns smidigt! Jag känner inte att jag har något behov av just en sån sak, men det kan ju å andra sidan vara en sån där grej man inte saknar om man inte har använt det.

Likadant får jag ju surround vid TVn, men inte framför datorn (pga. saknad av 5.1), men det behöver jag inte heller Xbox Series till.

Kanske är det så att ett Xbox Series helt enkelt inte är något för mig? Det enda som saknas på PC är ju att snabbt kunna byta mellan några spel. Kanske mer värt för mig att köpa en Xbox Elite-kontroll för utökad funktionalitet vid spelande framför TVn?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martincool:

vart så chockad av se en next gen konsoll i butik så vart tvungen köpa en series x med. var på elgiganten

FOMO-deluxe

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

grym maskin, fick vår förra veckan (köpt i December)... parad med LG 77GX
fattar inte hur quick resume funkar, startar ju direkt trots fullt avstängd 👍

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kanske är det så att ett Xbox Series helt enkelt inte är något för mig? Det enda som saknas på PC är ju att snabbt kunna byta mellan några spel. Kanske mer värt för mig att köpa en Xbox Elite-kontroll för utökad funktionalitet vid spelande framför TVn?

Nä, låter inte som det. Skulle väl vara om du tycker det är kul med fler prylar då. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

grym maskin, fick vår förra veckan (köpt i December)... parad med LG 77GX
fattar inte hur quick resume funkar, startar ju direkt trots fullt avstängd 👍

Den dumpar innehållet i ram till disk och när du fortsätter så laddas alltihop in igen och spelet fortsätter köra där det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Den dumpar innehållet i ram till disk och när du fortsätter så laddas alltihop in igen och spelet fortsätter köra där det var.

japp mest imponerad av hastigheten, måste ju ladda oavsett...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

japp mest imponerad av hastigheten, måste ju ladda oavsett...

Jo, fast när du startar ett spel så gör den så mycket mer än bara läser in data rakt av. Sen har man alla splash screens, menyer och annat som man ska ta sig igenom.

Men ja, det går imponerande fort oavsett.

Permalänk
Medlem

... på tal om quick resume. Minns att i reklamen så pratade man om sju (7) spel som kunde quick-resuma.
Stämmer det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe.Stars:

... på tal om quick resume. Minns att i reklamen så pratade man om sju (7) spel som kunde quick-resuma.
Stämmer det?

Jag tror det varierar lite beroende på storlek på spelen, men runt sju någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hade du haft någon att spela med så tycker jag det. Jag har en ganska snabb PC, den står i vardagsrummet och jag kan lätt koppla den till min TV men jag valde ändå att köra på en Series X. Den är tyst, den är snabb och det är så skönt att kunna ta upp kontrollen och med ett knapptryck, vara igång på några sekunder. Stort pluspoäng med en prenumeration GP Ultimate är att jag kan spela vissa spel tillsammans med frugan(hon på PC, jag på Series X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hade du haft någon att spela med så tycker jag det. Jag har en ganska snabb PC, den står i vardagsrummet och jag kan lätt koppla den till min TV men jag valde ändå att köra på en Series X. Den är tyst, den är snabb och det är så skönt att kunna ta upp kontrollen och med ett knapptryck, vara igång på några sekunder. Stort pluspoäng med en prenumeration GP Ultimate är att jag kan spela vissa spel tillsammans med frugan(hon på PC, jag på Series X).

Det här är precis en av anledningarna till varför jag köpte en (av få) Xbox Series X häromdan.
Det är så mycket mer path of least resistance att bara plocka upp handkontrollen, trycka på Xbox-loggan och så inom några sekunder är jag inne i ett av de sju spel jag tidigare spelat.

Game Pass med så många förvånansvärt bra titlar och det evinnerliga tillskotten som kommer likt vatten hela tiden, gör ju inte saken sämre.

Avsaknaden av just quick resumse på PS5:an för mer än 1 titel var nog anledningen till varför jag - just nu - valde att rikta in mig på en Xbox Series X och inte en PS5.

Kan tillägga att jag med största sannolikhet lär köpa en PS5:a för deras exklusiva titlar (och när fläktarna är av samma kvalite/samma antal i alla konsoler) <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

det är så skönt att kunna ta upp kontrollen och med ett knapptryck, vara igång på några sekunder.

Just detta är ju det absolut smidigaste.

Permalänk
Medlem

Appropå quick resume så gillar jag verkligen den relativt nya quick resume gruppen så man tydligt ser vilka spel som man snabbt kan fortsätta med.

https://news.xbox.com/en-us/2021/05/11/may-2021-xbox-update/

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Quick resume är fan sjukt bra. Av alla "next gen" features så vinner den. Känns stenålder att starta spel på andra sätt nu. Splash screens och bläddra i menyer för att loada, urk!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blev så överraskad att se dem i lager så jag beställde två enheter till. 😛

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Det kanske missades, då det var några meddelanden sedan, men det hela gällde om det fanns någon anledning för mig att komplettera PCn med ett Xbox Series när PCn redan står i vardagsrummet och är kopplad till TVn.

Eftersom datorn är ganska kraftfull så är spelen snyggare och flyter bättre via datorn (RTX 3080). 4K 120Hz fungerar i många fler spel, VRR, HDR etc. Det som saknas är "Quick Resume" och "Auto HDR", men det sistnämnda kommer till Windows 11, så det behöver jag inte vänta länge på.

När jag trycker på min Xbox-kontroll så startar Steam Big Picture mode, så det är ingen direkt skillnad.

Det lutar nog åt att köpa en Xbox Elite-kontroll för utökad funktionalitet istället för ett Xbox Series.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Hur installerar man det? Hittar det inte i ms store?

Ah nu fungerar det..

Permalänk
Medlem

Tjo gott folk.
Denna fråga finns säkert redovisad nånstans, men tänkte att det är enklare att få svar här. Vet att jag hört nånstans att series X? är en oväntat vass emulator? Vad innebär det egentligen, lätt att installera third party roms och liknande eller finns det e-store för detta? Just en PS5 lockar mig inte ett dugg, men är intresserad av X:et.
5700:- lär väl vara så billigt den går att få tag på? Mediamarkt verkar ju ha den i lager för kundmedlemmar. Rent spontant känns det också enklare att försöka få tag på en XBOX än en PS5.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Appropå quick resume så gillar jag verkligen den relativt nya quick resume gruppen så man tydligt ser vilka spel som man snabbt kan fortsätta med.

https://news.xbox.com/en-us/wp-content/uploads/sites/2/2021/05/Quick-Resume-Spotlight.jpg

https://news.xbox.com/en-us/2021/05/11/may-2021-xbox-update/

Detta glädjer mig något enormt! 😁
En annan kort fråga. Hur gjorde du nu för att få en skärmdump du tagit på din Series X lättast att kunna "sprida den", så som du gjort här?
Edit: Jag ser att HREF-länken är till news.xbox.com och inte typ imgur så antar att det är en bild från någon annanstans Xbox 😅

Skrivet av nu1mlock:

När jag trycker på min Xbox-kontroll så startar Steam Big Picture mode, så det är ingen direkt skillnad.

Intressant!
Hur har du riggat upp detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe.Stars:

Detta glädjer mig något enormt! 😁
En annan kort fråga. Hur gjorde du nu för att få en skärmdump du tagit på din Series X lättast att kunna "sprida den", så som du gjort här?
Edit: Jag ser att HREF-länken är till news.xbox.com och inte typ imgur så antar att det är en bild från någon annanstans Xbox 😅

De nya kontrollerna har en knapp för att ta screenshots, håll inne för att spara videoklipp. Dessa laddas sen upp automatiskt på XB Live eller vad de nu kallar det.

Citat:

Intressant!

Steam stöder det direkt, kommer inte ihåg om man behöver göra någon inställning, men kolla under big picture mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Intressant!

Tror det fungerar utan att göra nåt, annars är det en checkbox bland inställningarna för Big Picture mode.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De nya kontrollerna har en knapp för att ta screenshots, håll inne för att spara videoklipp. Dessa laddas sen upp automatiskt på XB Live eller vad de nu kallar det.

Ah! Jag tänkte mer hur man lättast får det till en PC eller sin mobil.
Med Playstation så skapade jag ett "fejk"-konto på Twitter (typ "Användarnamnuploads") och laddade upp det där, laddade sedan ner bilen från Twitter på mobilen och kunde då dela bilden (eller klippet) i Messenger t ex.

Mer den "transporten"/sträckan jag var nyfiken på hur ni gör (eller hur man kan gå tillväga) 😊