Permalänk
Medlem

Uppgradering cpu etc med ett 3090

I nuläget har jag nedanstående set up:
9600k z370 a pro
16 gb
MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO
1200w gold PSU
Tanken är att uppdradera cpu moderkort och ram till något som lirar ihop med mitt 3090.
(Hade beställt ett 3080 som aldrig kom, sen kom 3090 i lager så jag tänkte vafan...inte riktigt befogat men ända🤷‍♂️
Vad ska man välja? Intel är ju fan så mycket dyrare och vad jag kan läsa mig till inte nödvändigtvis bättre, så jag är inte omöjlig.
Är väll nödvändigt att välja pcie 4.0 när man ändå håller på.
Jag spelar på 3 st skärmar med totalt 5840x1080 i upplösning alternativ på tvn i 4k.
Klipper någon rallyfilm ibland men inget som tar kraft.
Vad är en rimlig setup med cpu ram och moderkort?

Permalänk
Medlem

Processorn är inte lika viktig i höga upplösningar som 4k eller 3x1080p som i lägre upplösningar. Vad som är lämpligt kommer till stor del också bero på de spel som du kör. Om du bara spelar CS:GO är processorn betydligt viktigare än i till exempel RDR2.

Jag tror att en 10700K(F) skulle vara ett rimligt val. En 9900K är i princip samma sak om du inte vill uppgradera moderkortet. 16 GB RAM är tillräckligt för spel. För optimal prestanda bör det vara på minst 3200 MT/s, gärna 3600.

Jag förstår inte riktigt hur Intel är dyrare. En 10700K kostar 3300 kr jämfört med 4100 kr för en 5800X från AMD. Visst kanske du får marginellt bättre prestanda med AMD-processorn, men ingenting som du kommer att märka av i verkligheten.

Edit: Ser att det är rea på 11700K just nu så kanske är värt att ta den istället för 10700K. Ingen större prestandaskillnad men samtidigt skiljer det bara 150 kr i pris.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köra 5900x, men så kom en 5950x in i lager några dagar innan min 5900x blev skickad så att... man skickar ju inte tillbaka den billigare liksom.

Jag körde också Eyefinity/Surround med 3 1080p skärmar, men bytte mot en nyare ultrawide - Mina IPS skärmar var 10 år gamla.
Min prolle var äldre än din, en 6700K - Men det blev bra förbättring i FPS när jag bytte ut den - 3090 flaskade en hel del i alla upplösningar man kan komma på.

Moderkort var lite lurigt, men jag landade på ett Asus x570-e då det fanns på rea, annars hade det blivit x570-f.

Mitt val baserades på att de moderkorten har 8 SATA anslutningar (Jag har 4 SSD och 4 HDD).

Sen letade jag upp 64 GB 3600 / cl 16 RAM som fanns på QVL (inte många) och köpte det till.

Sen ut med gammalt fyrkärnit junk, in med 16 kärnor och tuta och köra - Om det inte varit för kabeldragning och vattenkylning hade det tagit 2 minuter. Men nu tog det ju typ 8 timmar.

Kul att köpa nytt. Inte säker på att du "behöver" ny prolle, du kan nog vänta en generation till om du vill, men det är ju skillnad på "behöver" och "mamma jag har ingen sån". Det senare vinner oftast.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gått på 11700 eller 11700k. Den är bättre pris än AMDs motsvarighet och kostar mindre

Edit. Alternativtbaraköpten begagnad 9900k andcall it a day

Permalänk
Medlem

TMG: det är egentligen inte super nödvändigt att skaffa nyare moderkort och processor då? Har kikat på 9900k innan men inet har den inte i lager längre. Men det finns andra butiker som har det. Det kanska räcker med att skaffa 9900k och snabbare ram minne så kanske jag inte behöver skämmas längre över min övriga setup😅
Men mitt nuvarade moderkort är inte för klent till en 9900k?

Ernesto:nä jag jag behöver ju inte nödvändigtvis byta om det är lite onödigt. Jag lovaratt mimma inte kommer bli inblandat i dethär att jag får betala det själv😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av hswn001:

TMG: det är egentligen inte super nödvändigt att skaffa nyare moderkort och processor då? Har kikat på 9900k innan men inet har den inte i lager längre. Men det finns andra butiker som har det. Det kanska räcker med att skaffa 9900k och snabbare ram minne så kanske jag inte behöver skämmas längre över min övriga setup😅
Men mitt nuvarade moderkort är inte för klent till en 9900k?

Ernesto:nä jag jag behöver ju inte nödvändigtvis byta om det är lite onödigt. Jag lovaratt mimma inte kommer bli inblandat i dethär att jag får betala det själv😅

Sätt ett "@" före våra användarnamn så att vi får notifikationer. @TMG till exempel.

Vilken hastighet är minnet på just nu? Kanske går att överklocka det också om det intresserar dig, så kan du eventuellt spara pengar där.

Z370 A-pro är inte det roligaste från vad jag minns. Borde fungera att köra stock med en power limit på omkring 150 W men jag skulle inte förvänta mig mer än så. Alltså inget moderkort som du vill överklocka en 9900K på.

Permalänk
Medlem

@TMG Standard ska vara 2133 tror jag. Men ska va klockade till 3000mhz nu. Är det nödvändigt att klocka en 9900k då? Den borfe väll nästan gå att köra standard med goda resultat?😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av hswn001:

@TMG Standard ska vara 2133 tror jag. Men ska va klockade till 3000mhz nu. Är det nödvändigt att klocka en 9900k då? Den borfe väll nästan gå att köra standard med goda resultat?😁

Nej, inte nödvändigt att överklocka en 9900K. En stor del av prestandavinsten får man av att stänga av "power limits". Tror nog inte att ditt moderkort klarar av att stänga av dem helt, men du borde kunna höja dem lite från standard 95 W. Enligt en gammal Der8auer video klarar Z370 A-pro av strax över 130 W.

Det brukar dessutom inte göra lika stor skillnad i spel då de sällan belastar processorn till max.

Permalänk
Medlem

@TMG Undra om jag inte ska satsa på en 9900k då🤔 som ja förstod det var inte skillnaden mellan PCI E 3.0 och 4.0 av större betydelse heller.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa gammalt, se till att köpa beggat

Permalänk
Medlem

@Ernesto verkar som att det inte skiljer så mycket på en ny och begagnad🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av hswn001:

@TMG Undra om jag inte ska satsa på en 9900k då🤔 som ja förstod det var inte skillnaden mellan PCI E 3.0 och 4.0 av större betydelse heller.

PCI-E 4.0 är användbart för PCI-E 4.0 SSDs. Annars har det ingen betydelse.

Permalänk
Medlem

Vad innebär det?🙃 är det när man kör ssd diskar via pci e?😅

Permalänk
Medlem

PCI-E SSDs är inget nytt. Det har funnits i konsumentdatorer sedan 2014. Vanligast är M.2 formatet. Man får då en SSD på ett litet kretskort som man skruvar fast i moderkortet, likande Wi-Fi-kort på laptops och vissa desktops.

Permalänk
Medlem

Blir nog en 9900k ihop med mig gamla moderkort och en uppdatering av minnen då. 😁✌

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hswn001:

Blir nog en 9900k ihop med mig gamla moderkort och en uppdatering av minnen då. 😁✌

Är du på något sätt faktiskt begränsad av din processor i dagsläget? En uppgradering till en 9900K kommer i de flesta spel antagligen knappt ge en märkbar, om någon, prestandaskjuts. Kan du göra bytet för småslantar kan det vara motiverat, i annat fall betydligt bättre att antingen satsa på en ny plattform alternativt spara slantarna till nästa år när vi ser hur DDR5 och de processorgenerationer som kommer då presterar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nä inte egentligen. Kanske helt enkelt ska vänta tills jag märker att inte processorn hänger med längre.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig hur jag skulle ha gjort.
Om jag redan haft ett 3090 så skulle jag köpt det snabbaste systemet jag kunde hitta och har råd med samt 32GB minne.

En sådan dator räcker många år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.