Hur gör jag för börja på ny kula med tom hårddisk vid installation av Windows?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för börja på ny kula med tom hårddisk vid installation av Windows?

Har hållt på som en jäkla dåre hela helgen att lägga in windows 10 pro på datan.

Problemet uppstod genom att jag hade essentials w10 på min dator, som jag fick låna av en polare.
Men för att få igång mitt pro som jag har på en usb sticka från dell, så måste jag installera allt från grunden vilket är windows 8.1 pro som sen uppgraderas till 10pro.
Laddat ner 1 miljon filer hit och dit och startat om datan säkert 1000 ggr.
Hursom, nu har jag fått in mitt windows 10 pro.
Men nu till min fråga. Varför är 95gb taget på min C disk (där windows ligger). Jag ville börja om från scratch och göra av med alla filer så att windows är det enda som finns på C disken. Men ser att det fortfarande ligger kvar en massa gammalt skit.

Hur blir jag av med allt annat så att datan blir som ny så att säga?

Rubrik
Permalänk
Medlem

Låter som en otroligt komplicerad väg att först installera 8.1 för att sen uppgradera till 10.

1. Ladda ner Windows 10-installationsverktyget från Microsoft: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
2. Stoppa in ett USB-minne (tror 4GB räcker, annars 8GB)
3. Starta programmet och följ instruktionerna.
4. Boota från USB-minnet och installera om din dator helt och hållet utan någon slags uppgradering eller liknande

Permalänk
Medlem

Högerklicka på disken, egenskaper, diskrensning och sedan rensa systemfiler. Då borde du kunna ta bort allt gammalt.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Högerklicka på disken, egenskaper, diskrensning och sedan rensa systemfiler. Då borde du kunna ta bort allt gammalt.

Disken är på 226 gb men bara 131gb ledigt. Kan ju inte stämma.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av genes:

Disken är på 226 gb men bara 131gb ledigt. Kan ju inte stämma.

Det kan mycket väl stämma om du gjort någon knasig uppgradering som sparar gammalt jox.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det kan mycket väl stämma om du gjort någon knasig uppgradering som sparar gammalt jox.

Ser att jag har två filer som heter windows old som tar upp tillsammans ca 60gb.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@genes:
En tydlig och givande rubrik ger bättre svar.
*Rubrik justerad*

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Ser att jag har två filer som heter windows old som tar upp tillsammans ca 60gb.

Windows.old är säkerhets kopieringen som Windows gör vid uppgradering. Dvs den sparar äldre installationen för en ev rollback. Du kan ta bort denna mapp, men jag föreslår att du gör det med "diskclean up" som åtgärd 2 nedan.

Du har således två vägar framåt.

1) Hel nyinstallation med en USB sticka som föreslagits av Naikon
Låter som en otroligt komplicerad väg att först installera 8.1 för att sen uppgradera till 10.

1. Ladda ner Windows 10-installationsverktyget från Microsoft: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
4. Boota från USB-minnet och installera om din dator helt och hållet utan någon slags uppgradering eller liknande

2) Gör diskclean up som AReal_Human skriver

Inte helt tydligt vad som menas men du startar: "Cleanmgr" antigem ifrån "run" eller om du högerclickar disken och där kan du välja "Disk Cleanup" på första sidan. Därigenom får du en meny där du kan bocka i vad som ska rensas för att ta bort system filerna behöver du även trycka:"Clean up system files" , du borde ha Windows rensning på en större storlek.

Åtgärd 2 kräver egentligen inte att du installerar om någonting och ska du i framtiden installera om föreslår jag alternativ 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Windows.old är säkerhets kopieringen som Windows gör vid uppgradering. Dvs den sparar äldre installationen för en ev rollback. Du kan ta bort denna mapp, men jag föreslår att du gör det med "diskclean up" som åtgärd 2 nedan.

Du har således två vägar framåt.

1) Hel nyinstallation med en USB sticka som föreslagits av Naikon

2) Gör diskclean up som AReal_Human skriver

Inte helt tydligt vad som menas men du startar: "Cleanmgr" antigem ifrån "run" eller om du högerclickar disken och där kan du välja "Disk Cleanup" på första sidan. Därigenom får du en meny där du kan bocka i vad som ska rensas för att ta bort system filerna behöver du även trycka:"Clean up system files" , du borde ha Windows rensning på en större storlek.

Åtgärd 2 kräver egentligen inte att du installerar om någonting och ska du i framtiden installera om föreslår jag alternativ 1.

Förstår att installationen låter krånglig. Men när jag har gjort som ni skriver, så får jag igång windows 10, men då vägrar windows känna av produktnyckeln från stickan som jag fått av dell en gång i tiden.
Därför blir det denna långa vägen, vilket fungerar, men är ett jävla meck.

Ska testa diskclean senare när jag är vid datan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Förstår att installationen låter krånglig. Men när jag har gjort som ni skriver, så får jag igång windows 10, men då vägrar windows känna av produktnyckeln från stickan som jag fått av dell en gång i tiden.
Därför blir det denna långa vägen, vilket fungerar, men är ett jävla meck.

Ska testa diskclean senare när jag är vid datan.

Om 10 har varit aktiverad på datorn tidigare så aktiveras den igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet även om man byter disk och bara har använt lokalt konto på datorn. Bara att skipa steget där den frågar efter nyckeln nästa gång.

Jag är nyfiken på när försökte du använda nyckel ifall nån får samma problem. Var det medans den installerade eller efteråt när den installerat klart?

Om du märker av problem tidigt efter att du uppdaterat till 10 från äldre Windows eller fel var kvar som fanns i äldre Windows så rekommenderas att man testar ren 10 installation.

Det finns också flera andra fel som kan hända senare som krävde att man tog bort alla partitioner på Windows disken för att felen var kvar eller kom tillbaka när folk först bara försökte återställa, reparera, formatera på olika sätt. Ta bort alla partitioner men skapa INTE ny utan tryck nästa så ser USB till att det blir rätt när den fortsätter installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Om 10 har varit aktiverad på datorn tidigare så aktiveras den igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet även om man byter disk och bara har använt lokalt konto på datorn. Bara att skipa steget där den frågar efter nyckeln nästa gång.

Jag är nyfiken på när försökte du använda nyckel ifall nån får samma problem. Var det medans den installerade eller efteråt när den installerat klart?

Om du märker av problem tidigt efter att du uppdaterat till 10 från äldre Windows eller fel var kvar som fanns i äldre Windows så rekommenderas att man testar ren 10 installation.

Det finns också flera andra fel som kan hända senare som krävde att man tog bort alla partitioner på Windows disken för att felen var kvar eller kom tillbaka när folk först bara försökte återställa, reparera, formatera på olika sätt. Ta bort alla partitioner men skapa INTE ny utan tryck nästa så ser USB till att det blir rätt när den fortsätter installera.

Det stod hela tiden bara att windows inte var aktiverat, även om jag startade om. Hade det säkert så i en vecka.
Och visst har 10 varit installerat tidigare, men produktnyckeln var bytt till essentials från pro. Kanske därför den inte ville godkänna min pro version.

Permalänk
Medlem

Köp en nyckel härifrån för 200kr och blås rent allt med en ny installation.
https://www.tradera.com/item/120401/478470470/microsoft-windo...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av xSean145:

Köp en nyckel härifrån för 200kr

Varför skänka 150:- till en mellanhand när samma icke-legitima produkt kan köpas för 50:- på ebay?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://ibb.co/XXSPhKJ

Vad av detta tror ni man kan ta bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför skänka 150:- till en mellanhand när samma icke-legitima produkt kan köpas för 50:- på ebay?

Produkten är legitim, dom köper in licenserna i bulk från asien till "internet cafer" och kan bara användas vid 1 aktivering. Går väll lika bra att handla från Ebay också om det är en bra säljare.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av xSean145:

Produkten är legitim, dom köper in licenserna i bulk från asien till "internet cafer" och kan bara användas vid 1 aktivering. Går väll lika bra att handla från Ebay också om det är en bra säljare.

Licenserna ifråga får inte säljas vidare, därav är produkten inte legitim. Att det sedan fungerar finemang i 99 fall av 104 är en annan femma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För att man vill ha en legitim?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av crew seven:

För att man vill ha en legitim?

Det finns en poäng i att markera att produkten man köper inte är densamma som om man köper den via en reguljär återförsäljare eller direkt från Microsoft. Med tanke på att dessa icke-legitima licenser säljs och återförsäljs till vilt varierande priser är det lätt att tro att det rör sig om olika produkter och därmed lätt för konsumenten att luras betala betydligt mer för samma sak som går att köpa för 50:-. Se ovan där samma produkt till ett fyrdubblat pris länkas.

Vilken man vill köpa får man avgöra själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilken man vill köpa får man avgöra själv.

Fast då kan man väl lika gärna köra nån piratkopia?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Har du skapa en bootbar usb sticka med windows 10?
Kopiera över allt viktigt från C: disken till D: disken, sen brukar jag koppla ur backup disken och köra installationen enligt naikon's beskrivning.

När du väl har kommit in i installationen där du får välja vart Windows ska installeras då brukar jag ta bort alla partitioner och skapa nya.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Rekommenderar verkligen att du gör en ren installation för att få ordning i den där röran.

Vill du inte göra det behöver du testa att koppla ur disk 0. Startar datorn utan den så kan du ta bort alla partitioner på disk 0 och skapa ny. Disk 1 verka också ha onödiga partitioner men jag skulle nog vilja ha backup och vara beredd att göra ren installation först.

Permalänk
Medlem

Finns det några smidiga partitions program då jag är osäker på hur man gör just det, partitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Finns det några smidiga partitions program då jag är osäker på hur man gör just det, partitioner.

Skulle säga att det är säkrast och bäst och göra de under Windows installationen för minst risk för problem.
Hitta denna video som visar lite hur det går till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Det stod hela tiden bara att windows inte var aktiverat, även om jag startade om. Hade det säkert så i en vecka.
Och visst har 10 varit installerat tidigare, men produktnyckeln var bytt till essentials från pro. Kanske därför den inte ville godkänna min pro version.

Min win 10 pro är uppgraderad från Win 7 Ultimate ENG -> Win 8 -> Win 8.1 -> Win 10 Pro.
Sen Win 10 så sparas licens nyckeln i Microsoft kontot. Flr att få Win 10 aktivera, så måste man skapa och logga in ett Micrsoft konto.
Har ominstallerat Win 10 flertals gånger och den aktiveras automatiskt efter loggat in mitt Microsoft konto, som är väldigt gammalt hotmail konto som jag har haft i många år.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|