Nintendo avtäcker nya Switch OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

det enda som stör mig på nuvarande switch är fläkten, det är lite som att försöka ligga och titta på film på en laptop från slutet av 90talet i sängen. (låter högre än frugans snarkningar
skulle önska att den vore passivt kyld åtminstone när den inte sitter i dockan.

Ganska säker på att den var passivt kyld, eller så pass låg ljudnivå att den inte hördes i början. Nintendo ska, enligt Digital Foundry varit inne och klockat upp Switchen under åren som gått.

Iallafall på min Lite så hörs inte fläkten så mycket, men det känns att varm luft kommer ur ventilationen. Hade varit fint om man kunde välja detta själv i inställningarna. Mer aktiv kylning eller att den går varmare men tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det enda som stör mig på nuvarande switch är fläkten, det är lite som att försöka ligga och titta på film på en laptop från slutet av 90talet i sängen. (låter högre än frugans snarkningar
skulle önska att den vore passivt kyld åtminstone när den inte sitter i dockan.

Har du modellen från 2017 eller 2019? Jag har 2019-modellen och jag har aldrig hört fläkten.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Har du modellen från 2017 eller 2019? Jag har 2019-modellen och jag har aldrig hört fläkten.

Jag hade en 17 modell och den hade ett rätt irriterande fläktljud när man spelade Mario.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Har du modellen från 2017 eller 2019? Jag har 2019-modellen och jag har aldrig hört fläkten.

bra fråga, det måste vara modellen som kom 2017.
det var precis när zelda breath of the wild släpptes om jag minns rätt så jag köpte det i julklapp.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

den kommer ju kosta runt 4500kr i sverige skulle jag tro eftersom den är $50 dyrare i usa. man får ett ps5 digital för 4999kr. vilket skämt detta är. den kommer dom inte sälja många av.

uråldrig hårdvara.. gamla joycons med det så kallade "drift problemet" och ingen ny d-pad som alla tjatat efter.. hur tänker dom?

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

den kommer ju kosta runt 4500kr i sverige skulle jag tro eftersom den är $50 dyrare i usa. man får ett ps5 digital för 4999kr. vilket skämt detta är. den kommer dom inte sälja många av.

uråldrig hårdvara.. gamla joycons med det så kallade "drift problemet" och ingen ny d-pad som alla tjatat efter.. hur tänker dom?

dem behöver inte tänka. nintendo fan’s kommer ju köpa oavsätt vad sem släpper. visst kommer folk gnälla men köper ändå.
rösta med plånboken folk.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av joeldanielsson:

den kommer ju kosta runt 4500kr i sverige skulle jag tro eftersom den är $50 dyrare i usa. man får ett ps5 digital för 4999kr. vilket skämt detta är. den kommer dom inte sälja många av.

uråldrig hårdvara.. gamla joycons med det så kallade "drift problemet" och ingen ny d-pad som alla tjatat efter.. hur tänker dom?

2020 års bäst säljande konsol, en konsol som sålt lika många exemplar på fyra år som ps3 eller 360 gjorde under hela sin livstid.
Släpps i en ny version som har bättre skärm och andra om än små uppdateringar för 500 kr mer.

Har svårt att se den floppa. Även om den skulle sälja sämst av de tre modellerna skulle vi fortfarande tala om tiotals miljarder i omsättning för Nintendo.

Jämförelser med en stationär konsol haltar ju på två punkter:
Du kan inte spela Nintendos spel på andra konsolerna och de andra konsolerna är inte portabla.
(Givetvis två irrelevanta argument för de personer som inte vill spela Nintendos spel eller är ute efter en portabel maskin.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

När switch pro kommer hoppas jag att de har gått tillbaka till en mer klassisk konsolutformning.
Storleksmässigt typ en docka hög och bre och typ två dockor djup för att kunna ha så effektiv och tyst kylning som möjligt, typ nå noctua historia där fläkten är lätt att byta på och av standard storlek. 64GB utrymmet känns okej även om 128-256GB vore trevligt så länge man kan slänga in en 2,5" hdd/ssd i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter lång väntan lanserar Nintendo en ny Nintendo Switch med större, OLED-baserad skärm, utökat internminne och förbättrat ljud.

Läs hela artikeln här

Fortfarande ingen Bluetooth, vilket skämt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dumbullen:

Beror ju helt på vad man jämför. Är ps5 / xsx portabla? Har de öht en skärm? Är de modulära så som switchen är?

Väljer man att jämföra de punkterna så är ju både ps5 och xsx långt efter, tekniskt.
Varför vill du ha ytterligare en kopia av redan existerande produkter på marknaden?

Skrivet av UndaC:

2020 års bäst säljande konsol, en konsol som sålt lika många exemplar på fyra år som ps3 eller 360 gjorde under hela sin livstid.
Släpps i en ny version som har bättre skärm och andra om än små uppdateringar för 500 kr mer.

Har svårt att se den floppa. Även om den skulle sälja sämst av de tre modellerna skulle vi fortfarande tala om tiotals miljarder i omsättning för Nintendo.

Jämförelser med en stationär konsol haltar ju på två punkter:
Du kan inte spela Nintendos spel på andra konsolerna och de andra konsolerna är inte portabla.
(Givetvis två irrelevanta argument för de personer som inte vill spela Nintendos spel eller är ute efter en portabel maskin.)

Personligen ser jag inte Switch som en konkurrent till PS4/PS5/XBone/XS(S/X) i det renodlade viset som man annars kan. Ser dem ärligt talat inte ens som ett alternativ jag rekommenderar till någon av någon anledning öht.

Det hade varit trevligt om Nintendo åtminstone hade haft lite mer kräm i konsolen för att nå de där gyllene 60FPS i sina egna 1st-party titlar — Alternativt haft en prislapp som reflekterar hårdvaran som är sämre än en telefon för 2200kr anno 2020

Min Switch har inte gjort mycket mer än att samla damm sedan inköp vid lansering ärligt talat... Första två åren fanns det inga spel förutom BotW (som var mediokert i min mening) och rehashade Wii U-spel. Med det sagt har jag plockat upp en och annan titel som senaste Smash, Luigi's Manshion & Mario Kart över åren — Men att spela fler spelare i spel som Smash/MC på en och samma switch är ärligt talat en pina p.g.a. all 'stuttering' och FPS-drop som uppstår.

För att inte tala om joycon-drifting som jag haft sedan dag 1, som dessutom uppstod efter knappt en vecka på de nya jag fick... Vilket fick mig att köpa ett gäng Pro-knockoffs för någon hundring styck som gör ett betydligt bättre jobb både med komfort och sin 'hållbarhet'. Neh fy fan, är allt annat än nöjd med Nintendo denna generation.

Denna åsikt hjälps inte av att spelen är ofantligt dyra för vad man får många gånger, speciellt kontra PC sidan där man kan plocka upp knappt året gamla spel med tillhörande DLC's för en bråkdel av vad Nintendo önskar för mer eller mindre samtliga titlar över hela sitt utbud (nej Nintendo, jag tänker inte betala 699kr för ett spel ni släppte till Wii U *host mario kart host*).

Starta mig inte ens på deras implementation av cloud saving, som kan vara det sämsta jag sett i modern tid för någon plattform...

Ändrade upplägg.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag tror att människors tankar om en "pro" i dagsläget är orimliga. Tillverkningsprocessen på 7nm är fullsatt av GPUer, processorer, konsoler, mobila SoC's etc. Det är global komponentbrist. Varför skulle Nintendo försöka ta sig in där med en uppdaterad SoC? Det hade blivit en papperslansering utan att kunna möta efterfrågan. Tillverkningen hade också blivit dyr och inneburit mindre förtjänst per enhet.

Vad jag tror har hänt är att produktionen av den gamla 6.2" skärmen slutade vara aktuell, och att oled-skärmen kom in för att antigen en billigare tillverkningskostnad eller större tillgänglighet. Vilket erbjuder Nintendo ett fönster att tjäna mer pengar per såld enhet. En mindre revision får dem att se över designen samtidigt som de kan testa vattnet med ett ökat pris och se hur detta tas emot.

Samtidigt kan jag förstå Nintendos förpliktelse till en plattform. Switch som ecosystem för spelutvecklare hade varit vidrigt ifall det dök upp små prestanda-revisioner stup i kvarten och man var tvungen att optimera för ett stort gäng prestandaprofiler. När Nintendo lanserar en teknisk plattform behöver de vara denna trogen i det långa loppet, och realistiskt skulle något sådant tidigast dyka upp sent 2022 eller 2023 då Nintendo kan gå över till 7nm när alla andra går över till 5- eller 3nm. För att på så sätt kunna säkra upp kapacitet nog för deras nya SoC

Själv är jag glad. Glad att jag slipper känna behov av att uppgradera lanseringsmodellen. Visst hade det varit kul med en "pro" men jag väntar hellre på ett meningsfullt prestandalyft och tillgänglighet så att man faktiskt kan köpa konsolen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Hade gärna sett att de uppdaterade så skärmen mötte upplösningen som är i dockat läge, eller valmöjligheten för det.
Nu känns det mer som en konsol för de som köper en ny, inte för någon som redan har en.

Men fantastisk maskin som man bör ha om man inte redan har en!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Kan när jag tänker så här i efterhand inte förstå varför man inte implementerar Bluetooth? Hur som så lär den sälja som smör, har svårt att se nåt annat faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _genki:

Jag tror att människors tankar om en "pro" i dagsläget är orimliga. Tillverkningsprocessen på 7nm är fullsatt av GPUer, processorer, konsoler, mobila SoC's etc. Det är global komponentbrist. Varför skulle Nintendo försöka ta sig in där med en uppdaterad SoC? Det hade blivit en papperslansering utan att kunna möta efterfrågan. Tillverkningen hade också blivit dyr och inneburit mindre förtjänst per enhet.

Vad jag tror har hänt är att produktionen av den gamla 6.2" skärmen slutade vara aktuell, och att oled-skärmen kom in för att antigen en billigare tillverkningskostnad eller större tillgänglighet. Vilket erbjuder Nintendo ett fönster att tjäna mer pengar per såld enhet. En mindre revision får dem att se över designen samtidigt som de kan testa vattnet med ett ökat pris och se hur detta tas emot.

Samtidigt kan jag förstå Nintendos förpliktelse till en plattform. Switch som ecosystem för spelutvecklare hade varit vidrigt ifall det dök upp små prestanda-revisioner stup i kvarten och man var tvungen att optimera för ett stort gäng prestandaprofiler. När Nintendo lanserar en teknisk plattform behöver de vara denna trogen i det långa loppet, och realistiskt skulle något sådant tidigast dyka upp sent 2022 eller 2023 då Nintendo kan gå över till 7nm när alla andra går över till 5- eller 3nm. För att på så sätt kunna säkra upp kapacitet nog för deras nya SoC

Själv är jag glad. Glad att jag slipper känna behov av att uppgradera lanseringsmodellen. Visst hade det varit kul med en "pro" men jag väntar hellre på ett meningsfullt prestandalyft och tillgänglighet så att man faktiskt kan köpa konsolen.

Det är Nvidia som står för SoC'en, de måste få fram tillräckligt med komponenter så att Nintendo, i detta fallet, kan ta fram en ny produkt med dessa.

Verkligen på tiden, sedan hade det inte varit dumt med en fräschare SoC i Nvidia Shield också. Men känns som något vi får vänta på. Utannonserar Nvidia en ny Shield, då kan mycket väl en ny Switch vara på gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Personligen ser jag inte Switch som en konkurrent till PS4/PS5/XBone/XS(S/X) i det renodlade viset som man annars kan. Ser dem ärligt talat inte ens som ett alternativ jag rekommenderar till någon av någon anledning öht.

Det hade varit trevligt om Nintendo åtminstone hade haft lite mer kräm i konsolen för att nå de där gyllene 60FPS i sina egna 1st-party titlar — Alternativt haft en prislapp som reflekterar hårdvaran som är sämre än en telefon för 2200kr anno 2020

Min Switch har inte gjort mycket mer än att samla damm sedan inköp vid lansering ärligt talat... Första två åren fanns det inga spel förutom BotW (som var mediokert i min mening) och rehashade Wii U-spel. Med det sagt har jag plockat upp en och annan titel som senaste Smash, Luigi's Manshion & Mario Kart över åren — Men att spela fler spelare i spel som Smash/MC på en och samma switch är ärligt talat en pina p.g.a. all 'stuttering' och FPS-drop som uppstår.

För att inte tala om joycon-drifting som jag haft sedan dag 1, som dessutom uppstod efter knappt en vecka på de nya jag fick... Vilket fick mig att köpa ett gäng Pro-knockoffs för någon hundring styck som gör ett betydligt bättre jobb både med komfort och sin 'hållbarhet'. Neh fy fan, är allt annat än nöjd med Nintendo denna generation.

Denna åsikt hjälps inte av att spelen är ofantligt dyra för vad man får många gånger, speciellt kontra PC sidan där man kan plocka upp knappt året gamla spel med tillhörande DLC's för en bråkdel av vad Nintendo önskar för mer eller mindre samtliga titlar över hela sitt utbud (nej Nintendo, jag tänker inte betala 699kr för ett spel ni släppte till Wii U *host mario kart host*).

Starta mig inte ens på deras implementation av cloud saving, som kan vara det sämsta jag sett i modern tid för någon plattform...

Mycket gnäll, dock en del punkter som faktiskt inte är helt orimliga.

För det första, läst @UndaC inlägg ovan, Switch säljer bra. Finns ingen konkurrent, inte ens mobilspel som är en enorm marknad folk heller inte klarar att ta in, är en riktig konkurrent. Saknas konkurrens och allt som tillverkas fortfarande säljer så kommer _inget_ företag att sänka priset. Företag sysslar inte med välgörenhet.

Ny SoC behövs, nuvarande är från 2015. Den var gammal redan när Switchen lanserades men var det som ändå användes. Samma SoC sitter i Nvidias Shields.

Spel som intresserade dig kanske det fanns ont om men Switchens spelbibliotek exploderade redan första året och har fortsatt fram till idag. Under den tvåårsperioden du nämner hade massor av spel kommit, även portar av spel från andra plattformar.
Priserna är för höga, men det är ju inte som att andra konsoltillverkare håller ett lågt pris heller. Lite oärligt att jämföra med PC där värdet på spel redan är lågt.
Microsoft sköter detta bättre i och med Game Pass och ingen kostnad för uppgraderingar av spel på konsollerna. Series X/S patchar är gratis medans Sony verkar arbeta på en policy med betalda uppdateringar, nu senast Ghost of Tsushima: https://www.eurogamer.net/articles/2021-07-05-sony-sets-the-p...

Drifting har alla konsoller problem med men händer inte alla. Själv har jag alla konsoller utom just Series X och S och har aldrig haft drifting-problemet. Lite så man undrar hur en del faktiskt använder sina kontroller.
Med tanke på priserna på kontroller, ingen är speciellt billig men för det man ändå betalar bör kontrollerna ändå göras tåligare. Såvida inte många av driftingfallen uppstått när någon slängt iväg kontrollen eller något. "Det hände plötsligt utan förvarning" ställer en del frågor.

Håller med om molnsparningen, även om jag upplever att det fungerat hyffsat. Inte ens på problemfritt på Steam.
Sedan måste Nintendo verkligen börja supporta Bluetooth. Stöd ska finnas i hårdvaran vad jag förstått men inte aktiverats. Varför? Dock hoppas jag att de inte tar bort 3,5mm jacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är Nvidia som står för SoC'en, de måste få fram tillräckligt med komponenter så att Nintendo, i detta fallet, kan ta fram en ny produkt med dessa.

Verkligen på tiden, sedan hade det inte varit dumt med en fräschare SoC i Nvidia Shield också. Men känns som något vi får vänta på. Utannonserar Nvidia en ny Shield, då kan mycket väl en ny Switch vara på gång.

Självfallet är det så, men med tanke på det 10-åriga kontrakt Nvidia har med Nintendo, och vilken succé detta har varit för båda företagen, har jag svårt att se att nvidia agerar helt i isolering med en ny off-the-shelf Tegra SoC. Tillverkningsprocess, kostnad, lanseringsfönster etc görs defintivit i samråd och förhandling med Nintendo. För det kvittar hur bra ShieldTV är som mediaenhet, hårdvaran i sig är inte vad som säljer Tegra SoC's i stort. I dagsläget är Nintendo en så pass viktig kund för Nvidia att de rimligtvis är delaktiga i utvecklingen av Nintendos framtida Tegra SoC.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Testpilot
Skrivet av _genki:

Samtidigt kan jag förstå Nintendos förpliktelse till en plattform...
Visst hade det varit kul med en "pro" men jag väntar hellre på ett meningsfullt prestandalyft...

Dock är det "inga problem" att utveckla för PC som har lika många konfigurationer som möjliga spelare, för att inte nämna 3st olika PlayStation och 4(5?)st olika Xbox-konsoler. Det görs ju väldigt friskt redan idag, tror inte det hade skadat utvecklare att utveckla för "bas switch" och sedan kasta på en lite ökad/dynamisk resolution, skruva upp till 60 FPS eller vrida upp partiklarna en aning för en potentiell Pro-version.

Sedan känns det som att exakt vad som helst skulle vara bättre än det Maxwell-baserade X1-chippet i Switchen. Som jag nämnde i ett inlägg längre upp, det finns telefoner för knappa 2 000 kronor som har starkare CPU och GPU-del idag från Qualcomm som inte är beroende av just 7nm noden heller. Man skulle säkert kunna vända sig till Intel för 10nm och Xe-grafik om det tryter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Yatagarasu:

Dock är det "inga problem" att utveckla för PC som har lika många konfigurationer som möjliga spelare, för att inte nämna 3st olika PlayStation och 4(5?)st olika Xbox-konsoler. Det görs ju väldigt friskt redan idag, tror inte det hade skadat utvecklare att utveckla för "bas switch" och sedan kasta på en lite ökad/dynamisk resolution, skruva upp till 60 FPS eller vrida upp partiklarna en aning för en potentiell Pro-version.

Sedan känns det som att exakt vad som helst skulle vara bättre än det Maxwell-baserade X1-chippet i Switchen. Som jag nämnde i ett inlägg längre upp, det finns telefoner för knappa 2 000 kronor som har starkare CPU och GPU-del idag från Qualcomm som inte är beroende av just 7nm noden heller. Man skulle säkert kunna vända sig till Intel för 10nm och Xe-grafik om det tryter.

Jag tänker att även ett litet ”hopp” vore önskvärt.
Det kan fungera fint utan utvecklares inblandning.
En speedbump av SOCn och minnet.
Snabbare intern lagring.

Utan att utvecklare ens rört ett finger hade det kunnat ge mer stabil framerate, högre uppnådd upplösning i spel som har dynamisk upplösning, snabbare laddningstider etc.

Lite som Xbox one vs Xbox one s.

Jag menar inte att de skulle marknadsföra det som en pro nu alltså. Det hade helt enkelt kunnat va en silent upgrade nu inför OLED-modellen. (Nånstans håller jag lite tummarna för att det fortfarande skulle kunna bli så)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bättre skärm är väl en bra grej dock, alla videor jag sett på nätet om Switchen så även fast det är bandat så kan man se hurpass dålig kontrast den gamla skärmen hade, Zelda var ju allt väldigt "grått" t.ex. Men om OLED är smart på en Switch kan debatteras, åtminstone lär vissa ungar i väldigt tidig ålder vad OLED kan ha för biverkningar nu.

Sen kan man fundera hur smart det vore med en kraftigare "pro" variant, blir lite knepigt för spelutvecklare hur de ska hantera det att optimera för två uppsättningar, kanske de lämnar det till Switch 2 eller vad nu som kommer nästa.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Att inte segmentera det för utvecklare a la "pro" kan jag köpa. (Om så nu blir fallet och Pro inte väntar runt hörnet...) Kanske de kan foka på en helt ny generations Switch om ett par år istället.

Att de inte kunde få in blåtand i den nya däremot.. slappt :/

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon5930:

Mycket gnäll, dock en del punkter som faktiskt inte är helt orimliga.

För det första, läst @UndaC inlägg ovan, Switch säljer bra. Finns ingen konkurrent, inte ens mobilspel som är en enorm marknad folk heller inte klarar att ta in, är en riktig konkurrent. Saknas konkurrens och allt som tillverkas fortfarande säljer så kommer _inget_ företag att sänka priset. Företag sysslar inte med välgörenhet.

Ny SoC behövs, nuvarande är från 2015. Den var gammal redan när Switchen lanserades men var det som ändå användes. Samma SoC sitter i Nvidias Shields.

Spel som intresserade dig kanske det fanns ont om men Switchens spelbibliotek exploderade redan första året och har fortsatt fram till idag. Under den tvåårsperioden du nämner hade massor av spel kommit, även portar av spel från andra plattformar.
Priserna är för höga, men det är ju inte som att andra konsoltillverkare håller ett lågt pris heller. Lite oärligt att jämföra med PC där värdet på spel redan är lågt.
Microsoft sköter detta bättre i och med Game Pass och ingen kostnad för uppgraderingar av spel på konsollerna. Series X/S patchar är gratis medans Sony verkar arbeta på en policy med betalda uppdateringar, nu senast Ghost of Tsushima: https://www.eurogamer.net/articles/2021-07-05-sony-sets-the-p...

Drifting har alla konsoller problem med men händer inte alla. Själv har jag alla konsoller utom just Series X och S och har aldrig haft drifting-problemet. Lite så man undrar hur en del faktiskt använder sina kontroller.
Med tanke på priserna på kontroller, ingen är speciellt billig men för det man ändå betalar bör kontrollerna ändå göras tåligare. Såvida inte många av driftingfallen uppstått när någon slängt iväg kontrollen eller något. "Det hände plötsligt utan förvarning" ställer en del frågor.

Håller med om molnsparningen, även om jag upplever att det fungerat hyffsat. Inte ens på problemfritt på Steam.
Sedan måste Nintendo verkligen börja supporta Bluetooth. Stöd ska finnas i hårdvaran vad jag förstått men inte aktiverats. Varför? Dock hoppas jag att de inte tar bort 3,5mm jacket.

Full rimligt gnäll skulle jag vela kalla det, då man betalar premium för en (i min mening) inte speciellt premium produkt..

Vågar starkt påstå att den mobila marknaden är markant större och mer lukrativ än vad någon av konsolerna kan hoppas på (även Switch), likväl PC för den delen också. Kanske inte här i väst, men i mellanöstern och framförallt asien är det inte någon tvivel i sakfrågan. Varför jag ens tog upp mobiler till en början var mest som exempel på SoC//kostnad (price/performance) för slutkund, samt att en mid-life upgrade känns fullt resonligt och borde förväntas vid detta skede då X1-chippet som används redan var förlegat vid lanseringen (som du även nämnde i citatet ovan).

Vad gäller spel intresserar inte cross-plattform spel mig alls för en konsol. Köpte Switch/PS4 Pro för de exklusiva titlarna, vilket Nintendo inte hade något alls att komma med första två åren ärligt talat. Nästan hela första året fanns bara BotW från Nintendo, och det första Pokémon-spelet borde aldrig ens ha existerat (Let's Go Pikachu/Eevee). Köper jag en Nintendo-konsol är det för Mario, Pokémon eller Nintendo:s andra IP:s, inte för att spela Stardew Valley som jag kan köpa för 1/8 av priset på PC och lira på en gammal NUC från 2013

Vad gäller priserna törs jag påstå att både Sony och Microsoft är ljusår före.
Black Friday 2019 plockade jag upp Horizon Zero Dawn collectors edition (fysisk utgåva) och runt 14 andra spel (också fysiska) för lite över 2000kr. För 2 000 kronor får jag nästan 2 1/2 spel till Switchen, kanske 3 - 4st om jag har riktigt tur att Nintendo rear ut på e-shoppen bättre än 10% off.
Och Microsoft med Game Pass är ju bara en beast i sig själv med oslagbart värde oberoende av plattform man använder (mobil, PC eller konsol då XCloud Streaming fungerar på mer eller mindre allt utom iOS).

Vad gäller drifting kan jag inte påstå att det är handhavande fel alls från min sida. Min Switch levererades som sagt med problemet från dag 1, sedan har vi left-con DC-problemet också som var huvudsakliga anledningen att jag ens kontakta Bergsala från början (att jag sedan fick samma problem igen nästan omedelbart på de "nya" är för mig oacceptabelt på en sådan dyr produkt)... Har bland annat kvar min original Logitech MX518 (i bra skick dessutom) och mekaniska tangentbord från 2015-16 som fungerar än idag (för att inte nämna en mindre samling retro-konsoler med tillbehör), törs därmed påstå att jag tar väldigt väl hand om mina saker ärligt talat

Och tycker det är kul att du nämner BT, för det om något en sak som drivit både mig själv och vänner som äger en Switch till vansinne. Det får en att känna som att Switchen är en dålig surfplatta många gånger... Inge BT-stöd för hörlurar, sedan vet jag inte hur lång tid det tog för Nintendo att öppna upp för appar som YT eller Netflix (sistnämnda har inte ens officiellt stöd rent tekniskt sett).

Det är fantastiskt att så många finner nytta och njutning av Switchen, men själv känner jag mig blåst på pengarna i det stora hela, tyvärr.

Skrivet av UndaC:

Jag tänker att även ett litet ”hopp” vore önskvärt.
Det kan fungera fint utan utvecklares inblandning.
En speedbump av SOCn och minnet.
Snabbare intern lagring.

Utan att utvecklare ens rört ett finger hade det kunnat ge mer stabil framerate, högre uppnådd upplösning i spel som har dynamisk upplösning, snabbare laddningstider etc.

Lite som Xbox one vs Xbox one s.

Jag menar inte att de skulle marknadsföra det som en pro nu alltså. Det hade helt enkelt kunnat va en silent upgrade nu inför OLED-modellen. (Nånstans håller jag lite tummarna för att det fortfarande skulle kunna bli så)

Ärligt talat hade en liten "OC" gjort underverk för många spel som idag har problem att nå target-FPS (BotW som exempel har problem att i vissa lägen hålla sig över 22FPS i dockat läge, och Smash dippar regelbundet långt under 60 när man kör fler spelare).

Skulle inte gråta över större intern lagring heller för den delen, även om det tekniskt sett är möjligt att expandera.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Till alla som klagar över blåtand: bandbredden är dedikerad till JoyCons och Pro-kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnaGGelMan:

När switch pro kommer hoppas jag att de har gått tillbaka till en mer klassisk konsolutformning.
Storleksmässigt typ en docka hög och bre och typ två dockor djup för att kunna ha så effektiv och tyst kylning som möjligt, typ nå noctua historia där fläkten är lätt att byta på och av standard storlek. 64GB utrymmet känns okej även om 128-256GB vore trevligt så länge man kan slänga in en 2,5" hdd/ssd i den.

Att Nintendo skulle ändra på ett vinnande lag är att betrakta som osannolikt i det här läget. De har mer eller mindre aldrig lyckats konkurrera på ren prestanda, utan när de vinner en generation så är det för att de gör något annorlunda - som nu, eller med Wii. Switch-idéen håller säkert en gång till, så jag tror på en Switch Pro nånstans runt 2023.

Sen är Switchen en fördel för just Nintendo, eftersom en stor del av deras försäljning i Japan alltid varit mobila konsoler - Gameboy osv. Då har de tidigare fått utveckla spel för två helt olika enheter, eftersom USA och Europa mest vill ha konsoler man kopplar in i TVn. Switchen gör att Nintendo kan utveckla ett Zelda och ett Mario och få ut spel till alla sina kunder, istället för att göra en Windwaker och en Phantom Hourglass för att täcka in allt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Apple ser väldigt bra ut när man jämför med detta.

Permalänk
Medlem

Gnällclockers…

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Apple ser väldigt bra ut när man jämför med detta.

Gör det? Hur?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Spontant hade väl OLED varit ett bättre val att ha på en refresh på Lite, inte på modellen man ändå hellre har dockad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pålis:

Till alla som klagar över blåtand: bandbredden är dedikerad till JoyCons och Pro-kontroller.

Det är ju det folk klagar på?
"dedikerad" i det här fallet betyder bara "begränsad". På sin höjd äter handkontroller några kilobyte på sekund, även med fyra inkopplade så pratar vi utan problem att det skulle finnas bandbredd över till att köra ett headset också.

Det här är ju mer bara ett fall av "Nintendo being Nintendo".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

4000 för en konsol som tekniskt sett fortfarande kommer vara en bra bit efter konkurrenterna? Nej tack.

Välkommen till Nintendos alla konsoler sedan typ 91? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Gör det? Hur?

En ipad 9.7 från 2017 är kraftfullare än Nintendo Switch som basically är en surfplatta.