Tips på bra och enkla videoredigeringsprogram

Permalänk
Medlem

Tips på bra och enkla videoredigeringsprogram

Jag har kört ett uråldrigt videoredigeringsprogram som inte längre kan göra det jag ber av den. Det är enkelt och väldigt intuitivt. Betalade ca 500kr för det för 4 år sen. Testat Premiere Pro men det känns som det krävs en doktorand för att förstå sig på det

Det jag söker är:
Enkelt(inte för simpelt)
Intuitivt
Ingen prenumeration

Får gärna inte krascha var och varannan gång man använder det

Ja, jag har googlat "top 10 video editor software" bla bla men vill gärna ha tips från riktiga människor

EDIT: Jag vill kunna göra klippning och enklare effekter. Som sagt, inte för basic. Ska inte göra nästa Star Wars direkt heller

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill uppnå med programvaran? Har du några funktionella krav?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad är det du vill uppnå med programvaran? Har du några funktionella krav?

Bra fråga, lägger till det i min tråd.

Jag vill kunna göra klippning och enklare effekter. Som sagt, inte för basic. Ska inte göra nästa Star Wars direkt heller

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Shotcut: https://shotcut.org/ är gratis och gör ett dugligt jobb. Dock så är det tyvärr aningen halvointuitivt. Brukar själv använda det för att klippa videos mm.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Shotcut: https://shotcut.org/ är gratis och gör ett dugligt jobb. Dock så är det tyvärr aningen halvointuitivt. Brukar själv använda det för att klippa videos mm.

När något är gratis kommer alltid kompromisser vilket jag helst vill undvika men ska kolla in den

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Hej på dig! Programmet som jag rekommenderar dig att använda är DavinciResolve. Just nu finns version 17 och den är gratis. Det är i mina ögon det bästa gratis alternativet till Adobe Premiere Pro. "Enkelt" är i mina ögon relativt. Jag vill ha verktyg som underlätta. Finns massor tutorials på YT och man lär sig lite i taget.

Permalänk
Samsung Sverige

Enkelt och kraftfullt är inte så lätt att kombinera, så jag stämmer in i rådet att försöka börja förstå flödet i Davinci eller Premiere Pro. Jag har lärt mig mycket av att söka tutorials för specifika saker jag vill åstadkomma.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Windows egen videoredigering eller är den för simpel ?

Permalänk
Inaktiv

Sony Vegas har jag kört med i över 15år, mycket enkelt och effektfullt.

Permalänk
Medlem

Ta en koll på Filmora. Enkelt och kraftfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Jag har kört ett uråldrigt videoredigeringsprogram som inte längre kan göra det jag ber av den. Det är enkelt och väldigt intuitivt. Betalade ca 500kr för det för 4 år sen. Testat Premiere Pro men det känns som det krävs en doktorand för att förstå sig på det

Det jag söker är:
Enkelt(inte för simpelt)
Intuitivt
Ingen prenumeration

Får gärna inte krascha var och varannan gång man använder det

Ja, jag har googlat "top 10 video editor software" bla bla men vill gärna ha tips från riktiga människor

EDIT: Jag vill kunna göra klippning och enklare effekter. Som sagt, inte för basic. Ska inte göra nästa Star Wars direkt heller

Jag har kört pinnacle studio 2 ggr. Lärt mig allting själv. Tyckte det var hyffsat simpelt och det man inte förstod gick att se på tutorials på youtube. kostar runt tusenlappen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"